Toon posts:

[XP]beveiligen laptop in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, ik heb een vraagje, ik heb een laptop en ga daarmee langs 3 bedrijven en werk er ook thuis mee, nu heb ik bij gebruikers SYSTEM en mijzelf toegevoegd als administrator, en de schijven heb ik toegankelijk gemaakt voor mezelf en system, maar als ik nu thuis de laptop aanzet kan ik niet de mappen openen die ik erop mijn werk heb opgezet ik heb dus geen rechten.
Wat moet ik instellen dat ik overal kan inloggen en alles kan gebruiken zonder dat andere op het netwerk op mijn lokale schijven kunnen ?

Alvast bedankt.

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-09 13:43
Ik neem aan dat je die mappen waar je niet in kunt aangemaakt hebt terwijl je op een domein was ingelogd (als gewone Domain User dus), en dat je vervolgens thuis inlogt met een ander, lokaal account?

Als je lokaal administrator bent op die laptop, kun je bij de properties van een map in het tabblad Security instellen dat de lokale administrator ook rechten moet krijgen (doe maar Full Control). Als dit niet kan, moet je eerst eigenaar worden van de bestanden. Klik op Advanced en ga naar tabblad Owner en word eigenaar. Nu kun je wel rechten toevoegen. Voer deze rechten door op alle submappen.

Op zich is het mooier dat je de domein user aan de lokale administrator groep toevoegt, in plaats van te werken met een lokaal account. Dan kun je altijd met hetzelfde account werken. Maar misschien lukt dat bij jou niet als op verschillende domeinen inlogt (je had het over 3 bedrijven).

Trouwens, System toevoegen aan de administrator groep heeft geen enkele zin, dus haal dat maar weer weg.
Wat moet ik instellen dat ik overal kan inloggen en alles kan gebruiken zonder dat andere op het netwerk op mijn lokale schijven kunnen ?
Is lastig als je bijv. op 3 verschillende domeinen werkt. Je kunt natuurlijk alleen met een lokaal account werken en handmatig shares verbinden enzo (en dan dus je domein account gebruiken). Maar zoals gezegd kun je ook het domein account lokaal de goede rechten geven. Denk ook aan policies. (Run -> gpedit.msc - Local Computer Policy: Computer configuration - Windows Settings - Security Settings - Local Policies - User Rights Assigments, en daar bijv. Log on locally right nakijken)

Als je in een domein zit, wordt normaal de Domain Admins groep aan de lokale administrator groep toegevoegd. Dus de beheerders van dat domein kunnen dan op je laptop komen. Die Domain Admins moet je er dus uit gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, goed uitgelegt en het werkt !!!