keuze voor een gesloten tweeweg luidspreker?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het geluid/ de karakteristiek van mijn huidige luidsprekers (3-weg basreflexen) bevalt me niet meer zo:
1) ik vind het stereobeeld niet gedetailleerd genoeg
2) ik vind dat de basreflexpoort (afhankelijk van de hoevbeelheid lage tonen in de muziek) een soort van compressie genereert op de lage-tonen luidspreker
3) ik vind dat het geluidsbeeld maar bij een heel smal volume-gebied echt klopt: volume te zacht of wat harder, en de hoog-mid-laag balans klopt voor geen meter meer.

Ik heb de laatste weken heel veel luidsprekers gehoord in goede audio-zaken, en het enige type luidspreker waarvan ik vond dat die de drie bovenstaande ergernissen NIET vertoonde, was een closed-box tweeweg systeem.

Nu heb ik twee vragen:
1) als ik nadenk over eigenschappen van een closed-box tweeweg, dan klopt het wel dat dit type speaker aan mijn wensen voldoet. Of is dit ' psychisch" :?
2) zijn er mensen die goede ervaringen kunnen delen met gesloten tweeweg-luidsprekers, want heel erg veel zijn er niet.

Kef RDMone is op dit moment mijn favoriet, hoewel ik de Kef Cresta2 voor zijn geld ook zeker niet slecht vind.

Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door AlterEgo op 13-05-2003 21:36 . Reden: typo ]

Verwijderd

Closed betekend strakker laag, maar ook minder laag. Maar waarom jij dat alleen bij een 2-weg is mij een raadsel.
Maar wat misschien wel handig is om te weten is wat voor speaker je nu in je bezit hebt, en naar welke modelen van andere merken je geluisterd hebt.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Dubbel!

[ Voor 100% gewijzigd door Boekster op 13-05-2003 21:46 ]

Music Addicted

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

AlterEgo schreef op 13 mei 2003 @ 21:34:
Het geluid/ de karakteristiek van mijn huidige luidsprekers (3-weg basreflexen) bevalt me niet meer zo:
1) ik vind het stereobeeld niet gedetailleerd genoeg
2) ik vind dat de basreflexpoort (afhankelijk van de hoevbeelheid lage tonen in de muziek) een soort van compressie genereert op de lage-tonen luidspreker
3) ik vind dat het geluidsbeeld maar bij een heel smal volume-gebied echt klopt: volume te zacht of wat harder, en de hoog-mid-laag balans klopt voor geen meter meer.

Ik heb de laatste weken heel veel luidsprekers gehoord in goede audio-zaken, en het enige type luidspreker waarvan ik vond dat die de drie bovenstaande ergernissen NIET vertoonde, was een closed-box tweeweg systeem.

Nu heb ik twee vragen:
1) als ik nadenk over eigenschappen van een closed-box tweeweg, dan klopt het wel dat dit type speaker aan mijn wensen voldoet. Of is dit ' psychisch" :?
2) zijn er mensen die goede ervaringen kunnen delen met gesloten tweeweg-luidsprekers, want heel erg veel zijn er niet.

Kef RDMone is op dit moment mijn favoriet, hoewel ik de Kef Cresta2 voor zijn geld ook zeker niet slecht vind.

Thanks
Ga eens luisteren naarwat luidsprekers met een fijne versterking erachter. Als je daar een mooie combi in vindt dan scheelt dat al enorm veel. Ik heb zelf mijn oogjes en oortjes alten vallen op een B&W nautilus 804 en een combi van Naim. Reken maar dat daar stereobeeld in zit, en alle tonen kloppen hoor. :)

Naar welke prijsklasse kijk je precies? Het kan zijn dat je gewoon per se wilt zelfbouwen, maar ik denk niet dat alles aan de luidspreker ligt. Integendeel. Alle componenten van je opstelling maken uit. Ook de vertserker en de CD-speler.

Music Addicted

Verwijderd

Het gesloten-gedeelte is voornamelijk van invloed op de bas van de speaker. Een kenmerk is de stakke bas bij een gesloten type, dit zoek jij dus vermoed ik. Wat er allemaal met je mid en hoog gebeurd komt niet omdat het een gesloten of basreflex kast is, dit zit hem denk ik in de componenten of de aansturing.

Als je dus persé die stakke bas wilt dan is de gesloten kast wel het best maar een "naar jouw zin" (de term "goed" is voor ieder anders op audio gebied) geconstrueerde basreflex kast kan ook best wel stak zijn. Ik zou dus toch niet meteen de basreflex kasten aan de kant zetten maar nog wat beluisteren. Wellicht dat er toch wat naar je zin tussen zit? (met weer andere voor- en na-delen).

En luister/bekijk je bronnen eens. De versterker en cd speler maken idd veel uit. Als je een kast koopt die in de winkel op een Marantz versterker goed klinkt kan het best zijn dat hij heel anders klinkt op je eigen amp. Let hier dus op en doe evt. een gezamelijke upgrade of combinatie luistersessie.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boxen nu=Magnat 3weg basreflex. Type weet ik niet meer; ik heb ze ooit exact herbouwd in MDF toen het fineer begon te brokkelen. Het geluid is heel open en helder, maar het stereobeeld is matig. Het puntje stereobeeld had ik eigenlijk niet moeten vermelden, want dat heeft eigenlijk weinig met mijn keuze probleem te maken.
Versterker=Marantz PM80-MKII (en die's meegeweest op luistertrip; ik heb nog spierpijn)
CD speler is een Rotel; oud maar erg lekker.

generaliserend:
Wat beviel tijden het luisteren: Kef, Infinity, Mordaunt Short 902 (satelliet speakers...)
Wat beviel niet: Wharfedale/B&W: te gekleurd mid, JBL: te weinig mid/scherp hoog, Magnat en Tannoy (ik weet niet waarom), Canton Karat (" onrustig") (de Canton Plus X heb ik nog niet gehoord)

Punt 1 is: die basreflexpoorten op bijna alle speakers die ik gehoord heb, beinvloeden het laag-mid op een nare manier, een soort volume-afhankelijke compressie.
Punt 2: luister eens naar een set speakers terwijl je het volume op de versterker varieert:
de verhouding hoog-mid-laag verandert te sterk bij veranderend volume (in mijn oren).
Ik heb zoveel luidsprekers gehoord dat ik wel durf te zeggen dat het niet de crossover filters zijn die niet deugen. Maar toch: bij drie/vierweg systemen geef je een tikje aan de volume-knop, en het lijkt alsog je naar een totaal andere luidspreker zit te luisteren, zo verandert het karakter.

De gesloten tweewegjes hebben die twee punten gewoon een stuk minder. "Strak" en consistent, dat zijn ze. Budget: max 1500 euro.

Verwijderd

Luister anders eens naar een speaker met een apssief membraan (zelfde effect als basreflexpoort maar zonder de nadelen er van, dit is dus een "driver" zonder spreekspoel en magneet die loos meebeweegt (afgestemt welliswaar)) of een transmisionline speaker, die hebben allebij weer wat andere voor- en nadelen en andere karakteristieken (vooral transmisionline raad ik je aan om eens te beluisteren).

Voor dat budged kun je heus wel wat naar je zin vinden ;)
Pagina: 1