Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Lichtnet bedienen via Bluetooth

Pagina: 1
Acties:

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Ik zat is te denken, is het mogelijk om een lampen aan te sturen via je je bluetooth ? Het is nog redelijk nieuw dus er zijn weinig programma's voor. Dat is denk het grootste probleem, een ontvangertje lijk me niet het probleem, daar is vast wel wat voor te vinden. Wat denken julie is dit haalbaar ?

info voor de noobs >:)
Bluetooth is een universele radio interface in de 2,4 GHz frequentie band, die het mogelijk maakt om draagbare elektronische apparaten met elkaar te laten communiceren via korte afstand op zogenaamde "ad-hoc" netwerken. Hierdoor wordt het mogelijk om voor de uitwisseling van data geen gebruik meer te hoeven maken van een wirwar aan snoeren en tijd te besteden aan het installeren van de benodigde 'drivers'.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

of terwijl : een draadloze (slomere) variant van usb

het communiceren lijkt me moeilijk maar wat wil je precies? een ab die met bleuteut werkt?
of een laptop en tussen alle stekkers zo`n bleuteut schakelaar?

• Lord Palf
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 17:39
op mn stage word t licht geregeld met ir (pda's enzo)
dus bleutooth zal ook wel mogelijk zijn
je zult alleen een proggie moeten schrijven denk ik

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

ik heb me nog niet echt verdiept in bluetooth, maar ik denk dat radio-golven of IR een stuk goedkoper zal zijn dan Bluetooth...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

DoD Cerberus schreef op 13 May 2003 @ 22:48:
ik heb me nog niet echt verdiept in bluetooth, maar ik denk dat radio-golven of IR een stuk goedkoper zal zijn dan Bluetooth...
en daarbij:

ik zie eerder een standalone irda schakelaar werken dan een standalone bluetooth schakeling :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik denk dat het ook geen probleem is, echter:

1 je blauwtand "ontvanger" moet een uniek ID hebben en weten op een manier weten dat hij het licht aan/uit moet doen en eventueel feller of zwakker moeten gaan branden.

het unieke ID zorgt ervoor dat je het "juiste" apparaat aanspreekt.

vraag me alleen af of de kosten haalbaar zijn, en of het "klein" genoeg kan worden,

- blauwtand zender/ontvanger kost ?
- chippie kost (niks.. bijna nada)
- wat weerstandjes om hem direct op 230@50hz aan te sluiten (of wil je het via batterij doen ?

het beste lijkt me ook om van een blauwtand dingetje gelijk een bridge/ap te maken omdat je dan:
1) je bereik vergroot
2) geen AP's door je huis alsnog moet verspreiden

denk dat het am het al een kostbare oplossing is maar wel kewl .. als je het lukt heb je gelijk een wireless netwerkje ..

Tja vanalles

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 16:11

bitflusher

flushed die *** pc

denk dat het am het al een kostbare oplossing is maar wel kewl .. als je het lukt heb je gelijk een wireless netwerkje
dat in ieder geval niet :) een bluetooth device kan slechts 1 verbinding tegelijkertijd aan.

ik denk dat het zowiso niet erg makkelijk is
een device moet eerst pairen (onderdeel van beveiligingsprotocol) waarbij beide kanten een gelijk nummer "afspreken" om de authenticeren.
het makkelijkst lijkt me om een pc uit te rusten met BT en daar een server app voor te schijven. en een BT phone (bijvoorbeeld N3650) waar je een client app voor schijft. alle communicatie dingen zullen dan door client en server afgehandeld worden

edit:
als je het toch lekker zelf wilt doen hier is wat leesvoer:
http://www.radiobooks.co.uk/pubs/bluetoot.htm

[ Voor 10% gewijzigd door bitflusher op 14-05-2003 11:53 ]

• BJD

BJD

wat ook wle cool is is om een eigen GSM netwerkje op te richten.
een oude sim programeren en dan door een nummer te bellen met toetsen te bedienen
als je toch bezig bent ;)

• Mich
ik wilde eerst via men pc men lichtnet besturen, das heel eenvoudig aan te leggen, maar kost veel bedrading, en dat moet weer weggewerkt worden enzo.

Ir is een optie, maar het gaat niet door simpele muren heen en je moet goed richten.

blutetooth heb iig goed berijk voor het hele huis, daarom kwam ik daarop uit.

• BJD

BJD

neem fm

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik zou eerst eens kijken naar het (marmitek) X-10 systeem. Kan waarschijnlijk alles wat jij wilt, alleen gaat niet via Bluetooth. Waarschuwing is echter wel op z'n plaats, het is namelijk niet 'gratis'... ;)

edit:

check http://www.marmitek.nl dus :p

[ Voor 16% gewijzigd door Rickbv op 14-05-2003 17:12 ]

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Lijkt me wel gaaf, om op m'n P800 de lichten in huis, of natuurlijk ook andere appraten te bedienen. Dat maakt dan waarschijnlijk niet uit, het werkt eigenlijk gewoon tussen stopcontcact en appraat. Wat te denken van het water vanaf boven aanzetten om, 3 minuten later een kokende waterkoker beneden aan te treffen... Handig!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03
wace schreef op 14 May 2003 @ 17:14:
[...]
Wat te denken van het water vanaf boven aanzetten om, 3 minuten later een kokende waterkoker beneden aan te treffen... Handig!
Totdat er geen water meer inzat en het opeens begon te stinken... OEPS 8)7 8)7 :P

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Rickbv schreef op 14 May 2003 @ 17:17:
[...]

Totdat er geen water meer inzat en het opeens begon te stinken... OEPS 8)7 8)7 :P
Mierenneuker >:)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
misschien is dit een idee: x10cm-module gekoppeld aan een server die een wifi kaartje heeft, en een pda die ook een wifi kaartje heeft. Dan zou je in feite alleen nog maar een soort webbased java-script hoeven te proggen voor op je pda, en op de server dus een server applicatie hiervan (dus server-client progje proggen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• BJD

BJD

een oude laptop in de muur bouwen met een lan!!!
overal stroom ;)

• Mich
shure-fan schreef op 14 mei 2003 @ 18:08:
misschien is dit een idee: x10cm-module gekoppeld aan een server die een wifi kaartje heeft, en een pda die ook een wifi kaartje heeft. Dan zou je in feite alleen nog maar een soort webbased java-script hoeven te proggen voor op je pda, en op de server dus een server applicatie hiervan (dus server-client progje proggen)
ja die ken ik, alleen het is duur ja.

maar ik zit er nog steeds aan te denken om zelf wat te brouwen. gewoon een ontvangertje, en een ic'tje. Dan via bluetooth een binaire code sturen, en bij welke ontvanger met ic die overeen komt schakelt die. Misschien denk ik wel te makkelijk maarja je moet ergens beginnen.

Dit grapje zal ook best wat kosten, maargoed dat maak niet zo veel uit
Pagina: 1