Toon posts:

Kast gaat trillen door cpu koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er echt helemaal niets van. op een gegeven moment gaat de behuizing gewoon trillen, zodra ik druk op de zijkappen is het weg.

het is een Sweex KH3-350 P4 ATX Midi Tower kast (http://www.ropla.com/product.asp?pId=160) met een Spire cpu koeler, ik weet zo het model niet maar het is een heel groot ding.

Zoals je kan lezen is het niet echt duur spul maar ik wilde ook voor weinig een pc maken.

Ik verwacht zelf dus dat de cpu koeler de herrie veroorzaakt, er zit een 8cm fan op de koeler die ik kan vervangen, welke raden jullie mij aan? een papst? ik weet zo niet welke muisstil is.

of zal ik gewoon een hele nieuwe cpu koeler nemen?

ik kom echt constant in de knoop te zitten met die cpu en case koelers, op een of andere manier krijg ik dat nooit goed, maarjah.. dat bewaar ik voor een volgende topic :)

Verwijderd

same problem, maar dat is omdat me delta 60HP op 7V draait waardoor ie wat gaat resoneren. zijplaten eruit en opgelost

maar een papst is zeker goed te noemen :) errug stil zelfs!

Verwijderd

De fan gaat resoneren.. Als je een baybus hebt kun je hem zo instellen dat hij niet gaat trillen. Wat je ook kan doen is een Enermax fan kopen. Die kun je regelen en dus zo afstellen dat er geen resonantie optreed :)

Edit:
Ook een Papst kan resoneren.. Wat je ook kan doen is de fan wat strakker zetten..of rubber ertussen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee.. vraag 1.. kan ik de papst fan gewoon hierop montere waardoor dat niet meer optreed maar de cpu toch nog optimaal koelt?

en wat is een baybus?

enermax lijkt me erg leuk maar volgens mij laat ik hem dan altijd zo stil mogelijk draaien en ik denk dan dat de cpu doorvikt.

Verwijderd

Koop voor 5 euro een Zalman fanemate kun je instellen van 7 tot 12 v. Stel hem dan zo in dat de kast niet meer resoneerd.

Verwijderd

baybus fanbus, net wat je wil... met mbm kan je de temp in de gaten houden. je kan m instellen dat bij te hoge temp je pc afslaat. peanuts

Verwijderd

weet je zeker dat het de cpu koeler is?

uit me ervaring weet ik dat het vaak de fan van je voeding is. Vooral bij oudere voedingen kan door slijtage herrie ontstaan.

• Wat vaak helpt is het smeren van je fan met olie (fiets olie/ naaimachine olie bijv.)
• gebruik maken van rubbertjes tussen fan en kast/voedingskastje
• schroeven aandraaien

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een dualfan psu waarvan ik de buitenste fan uit heb, alleen de onderste werkt dus en die maakt geen geluid, het is echt de cpu koeler.

Verwijderd

rubbertjes helpt inderdaad. Mijn case fans deden dit ook. Heb alleen nog een WBK38 erin zitten die als een stofzuiger klinkt.. Moet binnenkort eens opzoek naar een stillere cooler.

Verwijderd

Topicstarter
ik vind de sweex case ook niet echt geweldig, je hoeft niets vast te schroeven maar dat zorgt er ook voor dat het erg gammel is omdat ze niet de juiste kwaliteit spul hebben gebruikt als wat er in chieftec zit zeg maar.

het is een hele leuke kast maar heb echt hitte problemen in dat ding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 21:40:
ik vind de sweex case ook niet echt geweldig, je hoeft niets vast te schroeven maar dat zorgt er ook voor dat het erg gammel is omdat ze niet de juiste kwaliteit spul hebben gebruikt als wat er in chieftec zit zeg maar.

het is een hele leuke kast maar heb echt hitte problemen in dat ding.
ja dat is het verschil in een kast van 60 euro en een kast van 120 euro :)

Zou toch even proberen je fan gewoon te olieën waarschijnlijk is dan je probleem over.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga er een andere fan opdoen, ik denk een papst maar weet iemand welke ik moet nemen? of maakt dat niet zo uit.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier een kast die er veel op lijkt, en die heeft ook veel last van resonantie. Vooral van de CDRom drive, maar ook van fans. Hoe dat kan? Die kasten zijn gemaakt van pisbakstaal. De metalen panelen zijn zo dun, dat ze bij het minste of geringste gaan meetrillen :P

Als je van de trilling af wilt zijn kun je 3 dingen doen:
- Je zet iets tegen je kast aan
- Je koopt een fan waarbij hij niet gaat resoneren
- Je koopt gewoon een fatsoenlijke kast ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

een vriend van me heeft ook een sweex kast met een hele zware cpu koeler er in, die deed hetzelfde, wordt veroorzaakt doordat de kast maar aan een kant een balk heeft die de kast stevig moet maken, opgelost door een stuk ijzer in de kast te maken aan de andere kant.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik zit hier met een Vantec Tornado op een Nexus baybus, maar op zn laagste stand resoneert de fan ook. Geeft ook van die grappige geluiden. Je zult het er mee moeten doen, of zelf aan het solderen slaan. :)
Pagina: 1