In vaste verhouding plaatje uitsnijden

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
Ik ben bezig een reeks foto's op internet te zetten. Dit zijn surffoto's waarbij ik hier en daar nogal een hoop water en weinig surfer heb gefotografeert. Ik heb alle foto's omgezet naar een breedtemaat van 600. Alle foto's hebben een beerdte:hoogte-verhouding van 4:3. Ik wil vooral die foto's met de surfers erop uitknippen, maar wel in die verhouding, zodat ik de surfers er beter uit laat komen. Het zijn nogal veel foto's dus wil ik hier een handige manier voor weten, wie helpt me?

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:57
Je kan in Photoshop een selectie opslaan; als je een 800*600-selectie maakt, en die op elke foto laadt, dan kan je gewoon met de muis de selectie naar de juiste positie schuiven, en croppen.

Een makkelijker manier zie ik niet, omdat elke surfer op een andere plek staat. Er komt dus altijd handwerk bij kijken.

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 19:35
Deze heb ik pas geleden gevonden op de GoT om digitale foto's simpel te croppen voor de foto service, maar voor het web kan het natuurlijk ook :)

jpegcropper (freeware 220kb) http://jpegclub.org/

[ Voor 11% gewijzigd door Renard op 13-05-2003 21:06 ]

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
ik hebt het uiteindelijk gedaan met aspect ratio in photoshop, want niet op elk plaatje is de surfer even groot. Daarna met web album creator ofzo in photoshop alles geresized naar de juiste grootte

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Je kunt daar inderdaad prima een action van maken in Photoshop. Maak een aspaect-ratio selectie en koppel vervolgens de acties crop/resize aan een of andere toets.

Is uiteraard wel aan te raden dit op de hoogste kwaliteit foto's te doen en niet op de geresizede versies...