Toon posts:

[Camera's] Canon Powershot S45 of G3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een rare vergelijking, maar ik zal het uitleggen.

Ik heb een Canon Powershot A40. Nu heb ik met een fotowedstrijd hier in de buurt een 2e digitale camera gewonnen :). Mijn plan was om beide camera's te verkopen en van dat geld een mooiere/betere/duurdere camera te kopen. Mijn oog is gevallen op 2 camera's, namelijk de volgende:

(voors en tegens zijn tov de andere camera)

Canon Powershot G3:
voor...
- betere beeldkwaliteit
- mogelijkheid voor externe flitser *
- 4x optische zoom
- meer handmatige instelmogelijkheden
- Draaibaar LCDscherm, afstandsbediening
tegen...
- duurder (scheelt ongeveer 150 euro)
- groter en zwaarder **
- minder stevig ***

Canon Powershot S45:
voor...
- klein / licht
- stevig
- goedkoper
tegen...
- heeft niet de opties die de G3 wel heeft (zie de G3 voors)

* Kun je iedere ext. fliter hierop zetten (ik heb de AFGATRONIC 240 CB)
** Ik heb mijn huidige camera (A40) meegenomen op wintersport en ik nam hem wel es mee naar school. Dit wil ik het liefst zonder problemen blijven doen...
*** Heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar |:()

Nu komt m'n vraag:
Wie kan mij overtuigen welke camera ik 'moet' nemen? Eventueel door voors en tegens toe te voegen of te weerleggen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 19:13 . Reden: typo ]

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 11:14

freddyathlon

McLaren Mercedes

ik heb zelf uiteindelijk voor de G3 gekozen, met name dat LCD display is wel handig, de 4x optische zoom ipv de 3x op de s45 en de mogelijkheid voor externe flitsers en andere accesoires zoals teleconverters e.d.

Ik zag ook het prijsverschil wel, maar wilde ervoor zorgen dat ik geen spijt zou krijgen van de koop, en heb dus maar gelijk de g3 gekocht

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Verwijderd

Ik heb de S45 en tot nu toe geen spijt van de aankoop.
Ik zat ook te dubben tussen de s45 en de G3.
De G3 is inderdaad veel groter dan de S45 (s45 past in de broekzak)
Het voordeel van de G3 is wat ik wel belangrijk vind de batterijen die gaan veel langer mee dan die van de S45.
Maar uiteindelijk heb ik voor de S45 gekozen omdat hij veel kleiner is dan G3
De instelmogenlijkheden zijn bij de S45 en de G3 volgens mij bijna hetzelfde (dus meer dan genoeg)

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Ik heb dezelfde afweging gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de G3, omdat deze toch een wat betere recensie wat betreft de optiek had. Het apart draaibare monitortje bevalt bovendien heel erg goed.
Het prijsverschil wat ik zag was ongeveer 60 euro en geen 150. De keuze was toen snel gemaakt.

--edit--
Ik heb hem bij topvision.lu gekocht, scheelde namelijk aanzienlijk in de prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door jkf op 13-05-2003 20:41 ]

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:28

timovd

Voorsprong door techniek

idd wel erg rare vergelijking. De G3 is voor een hele andere doelgroep. Veel meer mogelijkheden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

ik heb zelf een G3
en het grote voordeel naast degene die je al genoemd hebt,
is toch echt de accu-duur. Ik heb af en toe het idee dat dat ding nooit leeg gaat.

groter en zwaarder is idd een feit

maar meenemen overal naar toe kan best, je zal er wat meer moeite voor moeten doen. Ikzelf heb een huge-ass (nouja, in vergelijking met de G3) video-camera meegehad op wintersport. Die heb ik eigelijk constant bij me gehad en dat was heus niet makkelijk te doen omdat ik alleen van de blauwe piste af ga :P (zwarte piste zonder problemen :7)

maar het ging niet over skien :+
wat ik wilde zeggen is, je kan alles overal heen meenemen. Soms kost het iets meer moeite. Maar in je broekzak is idd niet te doen met een G3

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik heb een S45 en heb er op zich niet over te klagen. Qua instellingen is er volgens mij weinig verschil met de G3, beide zijn namelijk volledig handmatig in te stellen. Waar het dan op neer komt is het verschil in lenzen. Heel soms heb ik achteraf een beetje spijt dat ik geen G3 heb gekocht met het oog op optionele filters en bv macro lenzen.
De S45 maakt goede fotos en is sterk en compact. Maar echt in je broekzak gaat hij niet lekker hoor, ik heb toch nog altijd een camera tasje om mn schouder.
3x zoom is echt het minimum, die 4x zou het beter doen...maar in mijn ervaring als je echt een foto wilt maken van iets dat redelijk "ver weg" is heb je 10x nodig.

Als je echt serieus gaat fotograferen zou ik een G3 kopen, als je (zoals ik) graag iets serieuzere vakantie fotos maakt maar niet op pad gaat om te fotograferen zou ik voor de S45 gaan.

(oh, en ja, accu van de S45 is echt heel snel leeg. Hoewel het voor mij niet echt een probleem is, ik laad hem gewoon altijd even op als ik weer thuis kom zodat ik altijd met een volle accu weg ga)

[ Voor 12% gewijzigd door Zoijar op 13-05-2003 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
De G3 lens is groter dan de lens van de S45. Kun je hierdoor ook foto's met een lagere sluitertijd maken, zonder dat ie te donker wordt? (in vergelijking met S45)

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Je kunt die flitser die je hebt waarschijnelijk niet zomaar even in de flitsschoen van de canon g3 schuiven. Ieder merk heeft namelijk weer zijn eigen aansluiting voor de flitser. Meestal zal je dus uitkomen op een canonflitser. En ook deze flitser moet dan weer geschikt zijn voor een digitale camera.

Zie nou dit plaatje van de G3.
Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_g3-review/camera-top.jpg

En deze van de Minolta 7i
Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage7i-review/camera-top.jpg

En deze van de nikon 5000
Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/nikon/coolpix5000-review/camera-top.jpg

Elk merk heeft dus weer een eigen aansluiting voor de flitser

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Waarom ga je dan niet voor de S50?

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 13 mei 2003 @ 23:48:
Waarom ga je dan niet voor de S50?
Om dezelfde redenen dat ik (waarschijnlijk) niet voor de S45 zal gaan.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Nou als ik 1 camera stevig vind uitgevoerd is het de G3 wel!!!
Dat -punt kan je wat mij betreft weglaten.
Een ander minpunt wat je ervoor in de plaats kunt zetten is de zeer slechte kijkhoek van de LCD.
Maar dit is dan ook 1 van de weinige minpunten aan het ding.

Ik kan niet meer zonder dat draaibaar LCD scherm, m'n Sony DSC-S50 had dat al (expres die gekocht vanwege de LCD)

Ik vind de mogelijkheid om filters erop te kunnen plaatsen een must.
Een vriend van mij heeft een Ixus V3 gekocht en die is nu serieus met fotografie bezig, maar die kan dus geen filters erop plaatsen, maarja hij wilde nu eenmaal per se een compact camera.

Ik heb een softcase bij m'n G3 (van de Sony cam nog) met schouderband, ik vind dat compact genoeg.
Het wordt een ander verhaal als je met filters gaat werken zoals ik nu, dan moet die meuk weer mee en ja, dan wordt het toch wel wat omslachtig :)

Verwijderd

Topicstarter
Gman schreef op 14 mei 2003 @ 13:34:
Een ander minpunt wat je ervoor in de plaats kunt zetten is de zeer slechte kijkhoek van de LCD.
Maar dit is dan ook 1 van de weinige minpunten aan het ding.
Wat bedoel je met "zeer slechte kijkhoek van de LCD"?
Dat je er precies recht voor moet staan om een goed beeld te krijgen?

Verwijderd

exact.

Het is meestal niet echt storend want je kan t lcd alle kanten op draaien... het gevolg is wel dat ik t lcd meestal aan de zijkant heb zitten omdat ik er dan alle kanten mee op kan draaien. Het is soms wel lastig als je iemand anders even snel een foto wilt laten zien, want die ander ziet 9 van de 10 keer nauwelijks iets...

Verwijderd

Het lcd scherm is heel variabel wat kleuren betreft wanneer je je kijkhoek varieerd. Je moet haast loodrecht op het scherm kijken om een goede indruk van je kleuren te hebben. Da's maar een klein nadeel overigens want het scherm valt heel goed te zwenken.

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Wat ben je van plan:

1) Je bent een veeleisende gebruiker die het liefst de instellingen ZELF instelt, je speelt met de instellingen net zolang totdat je de perfecte foto maakt. Kortom, je maakt gebruik van de optie's die op de camera zitten. Verder werk je ook met RAW en drukwerk/affiches/printwerk.
Je vindt het niet erg om je camera in een aparte tas mee te nemen en de tijd ervoor te nemen om een foto te maken.

2) Je wilt een camera die je in verschillende situaties het beste kan bieden. Goede foto's met je eigen instellingen en zo nu en dan point-en-shoot foto's. Je neemt je camera graag mee naar feestjes/ evenementen/ dagjes uit / vakanties. Voornamelijk zijn de foto's om op je harde schijf te bewaren voor later, maar zo nu en dan wil je er wel eens een paar laten afdrukken voor oma en je fotoalbum.

1) G3
2) S45

Het is gewoon welk soort gebruiker je bent (ik snap wel dat de G3 alles kan wat de S45 kan, maar als hobbist zijn deze extra's bijna niet relevant)

www.gijsbesselink.com

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou aan vormstrebers reply bijna niets kunnen toevoegen behalve dat je bij de G3 nog even mag googlen op 'g3 night focus'.

Note dat de software van beide toestellen gelijk is, bij de S45 wordt je al suf van de instellingen. En over de beeldkwaliteit G3/S45 wil ik wel een aparte discussie voeren. Helaas weet ik niemand met een G3 voor een test-sessie.

De S50, is dat niet wat veel Mpixel voor zo'n klein lens(je)?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

twixx schreef op 14 mei 2003 @ 20:22:

De S50, is dat niet wat veel Mpixel voor zo'n klein lens(je)?
Lijkt mij ook... aangezien het dezelfde lens heeft als de s40 en s45.

Het is eigenlijk net als de debitel reclame. Waarom zou je voor iets betalen wat je eigenlijk toch nooit gebruikt.

offtopic:
Ik kan me echt groen en geel ergeren aan mensen die een P4 2ghz pc of meer kopen om vervolgens alleen te internetten/printen/MSNen en muziek te luisteren.
Alsof Word dan sneller is..

:)

[ Voor 43% gewijzigd door vormstreber op 14-05-2003 20:40 ]

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
vormstreber schreef op 14 mei 2003 @ 19:46:
Wat ben je van plan:

1) Je bent een veeleisende gebruiker die het liefst de instellingen ZELF instelt, je speelt met de instellingen net zolang totdat je de perfecte foto maakt. Kortom, je maakt gebruik van de optie's die op de camera zitten. Verder werk je ook met RAW en drukwerk/affiches/printwerk.
Je vindt het niet erg om je camera in een aparte tas mee te nemen en de tijd ervoor te nemen om een foto te maken.

2) Je wilt een camera die je in verschillende situaties het beste kan bieden. Goede foto's met je eigen instellingen en zo nu en dan point-en-shoot foto's. Je neemt je camera graag mee naar feestjes/ evenementen/ dagjes uit / vakanties. Voornamelijk zijn de foto's om op je harde schijf te bewaren voor later, maar zo nu en dan wil je er wel eens een paar laten afdrukken voor oma en je fotoalbum.

1) G3
2) S45

Het is gewoon welk soort gebruiker je bent (ik snap wel dat de G3 alles kan wat de S45 kan, maar als hobbist zijn deze extra's bijna niet relevant)
- Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie. Dus tot nu toe heb ik de meeste foto's in de Auto stand genomen. Ik ben echter van plan in de toekomst me meer te verdiepen in alle handmatige instellingen. (Vandaar dat ik ook een A40 had gekocht)
- Ik neem mijn camera graag mee naar feestjes / evenementen / dagjes uit / vakanties / etc.
- Af en toe ga ik op pad met mijn camera om foto's te maken.

Dus eigenlijk zit ik net tussen de G3 en de S45 in. Waarschijnlijk neig ik naar de S45, maar dat zal in de toekomst wel anders zijn.

En nog even een (noob) vraag: Wat is het voordeel van een grote lens?

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 20:41:
[...]

- Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie. Dus tot nu toe heb ik de meeste foto's in de Auto stand genomen. Ik ben echter van plan in de toekomst me meer te verdiepen in alle handmatige instellingen. (Vandaar dat ik ook een A40 had gekocht)
- Ik neem mijn camera graag mee naar feestjes / evenementen / dagjes uit / vakanties / etc.
- Af en toe ga ik op pad met mijn camera om foto's te maken.

Dus eigenlijk zit ik net tussen de G3 en de S45 in. Waarschijnlijk neig ik naar de S45, maar dat zal in de toekomst wel anders zijn.

En nog even een (noob) vraag: Wat is het voordeel van een grote lens?
Nou het lijkt me eigenlijk wel duidelijk.
Ik denk dat je het beste uit bent met de S45. Ben je na een paar jaar echt zo ver gevorderd dat je meer kwaliteit eist van je foto's. Dan zijn deze 2 camera's alletwee niet geschikt.

Dan heb je een digitale spiegelreflex camera nodig... niet een compact camera die er op lijkt. Daarom heb ik zelf een S45 genomen.

Waarom grotere lens, is simpel uit te leggen.

Meer lens -> meer licht naar binnen -> grotere oppervlakte van lens -> Meer details en scherpte -> betere foto's.

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
vormstreber schreef op 14 May 2003 @ 20:52:
Waarom grotere lens, is simpel uit te leggen.

Meer lens -> meer licht naar binnen -> grotere oppervlakte van lens -> Meer details en scherpte -> betere foto's.
Toch weer een argument voor de G3 :|

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 20:55:
[...]

Toch weer een argument voor de G3 :|
hihihhi... zo blijven we bezig.

Daarom is de kwaliteit van de G3 ook beter. Maar dit verschil is alleen belangrijk als je echt zo nauwkeurig werkt dat je ook echt voordeel haalt uit deze grotere lens.

www.gijsbesselink.com

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had de G3 naast de 717 liggen, heb uiteindelijk de laatste gekozen. De S30 of 45 had ik er nog graag naast gehad voor uitjes, point-and-shot related. Helpt dat je wat?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
twixx schreef op 14 May 2003 @ 21:41:
Ik had de G3 naast de 717 liggen, heb uiteindelijk de laatste gekozen. De S30 of 45 had ik er nog graag naast gehad voor uitjes, point-and-shot related. Helpt dat je wat?
Ik neem aan dat je de Sony DSC F717 bedoelt (ja natuurlijk bedoel je die).
Das ook een errrg mooie camera, wel heel erg groot weer.

Het liefst had ik ook 1 spiegelreflex camera en 1 compacte, maar dat staat mijn minimum hema-parttimer loontje niet toe :/

Verwijderd

Ik denk dat de eerste vraag is:
WAAROM wil je af van je A40?

Het antwoord daarop geeft waarschijnlijk meteen een antwoord op je vraag...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 10:44:
Ik denk dat de eerste vraag is:
WAAROM wil je af van je A40?

Het antwoord daarop geeft waarschijnlijk meteen een antwoord op je vraag...
Ik wil een nieuwe kopen om de volgende redenen:
- Meer megapixels
- Handmatige scherpstelling
- Door het verkopen van de gewonnen camera en de A40, komt er geld vrij.

Nog een vraag:
Zitten er nog nadelen aan de S45 tov de A40 (behalve dat er geen mogelijkheid bestaat tot plaatsen van externe lenzen)?

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 21:05:
[...]

Ik wil een nieuwe kopen om de volgende redenen:
- Meer megapixels
- Handmatige scherpstelling
- Door het verkopen van de gewonnen camera en de A40, komt er geld vrij.

Nog een vraag:
Zitten er nog nadelen aan de S45 tov de A40 (behalve dat er geen mogelijkheid bestaat tot plaatsen van externe lenzen)?
De batterijen zijn niet meer AA (mijn voorkeur)
JPEG (EXIF) voor de S45 en JPEG (EXIF 2.2) voor de A40
Kijk eens op: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
Pagina: 1