Topicstarter vraagt naar iets dat vergelijkbaar is met Access, maar dan voor Linux. Als je geen flauw benul hebt wat Access is, dan is het dus niet erg zinvol om in dit topic te reageren. Da's niet zo'n rare redenatie toch?
Dat het hier toevallig NOS is, wil nog niet zeggen dat je niets mag vragen ter vervanging van een app onder windows, met name niet als die lastig te vinden zijn (zoals in dit geval). Bij de meeste zaken is zat te vinden via freshmeat e.d., en daarom gaan dit soort topics heel vaak dicht, maar dat valt hier een beetje tegen IMHO. Dus is het topic nog steeds open.
Kijk, dat er mensen zijn die exclusief Linux/OSS draaien, is natuurlijk geweldig (ik ben er momenteel een van), maar dat wil nog niet zeggen dat je tegen iedereen die MS SQL gebruikt en daarmee met een redelijk makkelijk bedienbare GUI wil connecten onder Linux, dat 'ie maar moet overstappen op Postgres of Oracle ofzo...en dan nog, zijn er dan goede GUI-tooltjes onder Linux die een database via ODBC kunnen aanspreken en beheren? Dat soort links moeten we hebben....ik heb er zelf nog geen gevonden die echt gewoon 'fijn' werkt...iemand wel?
En als dat niet genoeg is, dan programmeer je het toch even zelf ?
Ja, programmeer Access even zelf - daar zit topicstarter vast op te wachten. Het is
deze mentaliteit die er voor gaat zorgen dat Linux op de desktop nooit wat gaat worden (mocht dat gebeuren). Note: ik doe geen uitspraak of dat erg of juist niet erg is, wel dat het zo is

.
Huh ? Wilde je nu een accessdatabase (mdb file) benaderen, of een MS-SQL server ? Zijn namelijk nogal verschillende zaken.
Goed opgemerkt idd...het gaat om MS-SQL server remote benaderen, dus die zou je dan -lijkt me- via ODBC willen benaderen; iedereen die hier begint over MDB-files lezen enzo, vraag ik me ook af of ze uberhaupt de topicstart goed hebben gelezen?
Neemt niet weg dat in het uiterste geval Wine + Access draaien een optie is. Weet alleen niet of Access 100% goed werkt onder Wine. VMWare werkt natuurlijk ook, maar da's een beetje een flauwe optie vind ik zelf