Toon posts:

MSAccess for Linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb al een beetje gezocht of ik een programma kon vinden waarmee ik een mssql database kan benaderen op een andere locate. dus een soort msAccess maar dan voor onder slackware.

Helaas heb ik nog niet echt iets kunnen vinden wat ik nu eigenlijk zoek.

Weten jullie misschien iets?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
www.phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/ ?
Op de Mysql site staat btw ook een remote beheer tool ...

tsja lezen is moelijk ;) sowwy ...

[ Voor 22% gewijzigd door Mitch op 13-05-2003 18:59 . Reden: typo ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36

JaQ

Volgens mij kan je met DbVisualiser connecten naar o.a. MsSQL. (via jdbc koppelingen) In ieder geval kan je met PostgreSQL, Oracle en MySql connecten, maar goed dat zoek je niet (en dus ook geen phpMyAdmin)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Mitch schreef op 13 May 2003 @ 17:28:
www.phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/ ?
Op de Mysql site staat btw ook een remote beheer tool ...
mssql != mysql ;)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Is toch niet zo moeilijk om te vinden ?
http://www.freetds.org/

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

freshmeat.net :)http://freshmeat.net/sear...frontend&section=projects
/me is ook al zo sgeel

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 22:54 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik moet zeggen dat het niveau van de antwoorden me een beetje bedroeft....JA, dit is een simpele vraag (maar helaas - ben ik bang - zonder simpel antwoord), dus hoe moeilijk is het dan om te lezen wat er staat mensen? MS als in MicroSoft SQL Server, *NIET* MySQL dus.

Aan freshmeat searches op "MySQL Frontend" hebben we hier dus, juist ja, helemaal niets (en er zijn toch al 2 of 3 mensen die een antwoord in die richting geven).

Oplossingen als 'unixodbc' en 'freetds' komen dichterbij, maar dat zijn libraries om Ms SQL aan te kunnen spreken. Dat is natuurlijk nog lang geen MS Access, zoals iedereen die dat programma uberhaupt wel eens heeft opgestart al wel zal begrijpen.

Ik denk niet dat er zoiets is als "Access voor Linux", omdat database-beheer meestal gaat via tools als phpMyAdmin, postgres heeft ook eigen beheerstools (ook voor Windows trouwens), maar zoiets als Access heb ik nog niet kunnen ontdekken. Als iemand dus toch suggesties heeft die meer in die richting gaan, dan graag....

Oh btw, als ik dan toch aan het zeuren ben: Topicstarter, je zou ook best zelf wat meer moeite kunnen doen denk ik, en probeer ook eens wat meer in topics van anderen te posten. Op deze manier komt het wel een beetje over als 'ach, ik weet het niet..laat ik het eerst maar op GoT vragen en dan zelf goed gaan zoeken' - en dat is niet echt de bedoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 13-05-2003 19:52 ]

• Jelmer
  • Laatst online: 18:36
Als je per se access wil, zou je natuurlijk CrossOver kunnen proberen. Verder heb ik vernomen dat staroffice (niet openoffice) een database programma aanboord heeft, kan je alleen niet vertellen of het ook met mdb's overweg kan..

[ Voor 17% gewijzigd door Jelmer op 13-05-2003 19:54 ]

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
als ik me niet vergis is adabas een soort van access kloon (database ding van onderandere staroffice) of die ook met access bestanden om kan weet ik niet maar dat was de vraag ook niet helemaal volgens mij:p

Verwijderd

Het klopt dat stafoffice met mdb bestanden om kan gaan, alleen wel _heel_ gebrekkig, ik ben hiet een half jaar geleden mee bezig geweest en toen kon je alleen de datbase uitlezen en nieuwe records toevoegen, updaten of tabellen aanmaken was er niet bij.

Als oplossing heb ik toch maar een win2k server toegevoegd.

• jvhaarst
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wilke schreef op 13 mei 2003 @ 19:50:
Oplossingen als 'unixodbc' en 'freetds' komen dichterbij, maar dat zijn libraries om Ms SQL aan te kunnen spreken. Dat is natuurlijk nog lang geen MS Access, zoals iedereen die dat programma uberhaupt wel eens heeft opgestart al wel zal begrijpen.
Pfff.
Dit is NOS hoor, dus om ons nou te gaan flamen met onkunde over Access ?
Op www.freetds.org staan dus linkjes naar GUIs.
En als dat niet genoeg is, dan programmeer je het toch even zelf ?

C001JU135 :
Huh ? Wilde je nu een accessdatabase (mdb file) benaderen, of een MS-SQL server ? Zijn namelijk nogal verschillende zaken.

[ Voor 14% gewijzigd door jvhaarst op 14-05-2003 11:55 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Als laatste mogelijkheid: installeer vmware met Windows en MS Access

Verwijderd

Het is niet echt wat je zoekt, maar Kexi is wellicht interessant om te bekijken voor mensen die iets "Access-achtigs" voor Linux zoeken. Het is namelijk een (zeer fraaie) frontend voor SQL-databases (waaronder MySQL) met een GUI die erg veel door die van MS Access is geinspireerd.

Kexi maakt deel uit van de KOffice-suite.

http://www.koffice.org/kexi/

Afbeeldingslocatie: http://www.koffice.org/kexi/screenshots/relations.png

Afbeeldingslocatie: http://www.koffice.org/kexi/screenshots/alter.png

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 00:54 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
jvhaarst schreef op 14 May 2003 @ 11:53:
Pfff.
Dit is NOS hoor, dus om ons nou te gaan flamen met onkunde over Access ?
Topicstarter vraagt naar iets dat vergelijkbaar is met Access, maar dan voor Linux. Als je geen flauw benul hebt wat Access is, dan is het dus niet erg zinvol om in dit topic te reageren. Da's niet zo'n rare redenatie toch? ;)

Dat het hier toevallig NOS is, wil nog niet zeggen dat je niets mag vragen ter vervanging van een app onder windows, met name niet als die lastig te vinden zijn (zoals in dit geval). Bij de meeste zaken is zat te vinden via freshmeat e.d., en daarom gaan dit soort topics heel vaak dicht, maar dat valt hier een beetje tegen IMHO. Dus is het topic nog steeds open.

Kijk, dat er mensen zijn die exclusief Linux/OSS draaien, is natuurlijk geweldig (ik ben er momenteel een van), maar dat wil nog niet zeggen dat je tegen iedereen die MS SQL gebruikt en daarmee met een redelijk makkelijk bedienbare GUI wil connecten onder Linux, dat 'ie maar moet overstappen op Postgres of Oracle ofzo...en dan nog, zijn er dan goede GUI-tooltjes onder Linux die een database via ODBC kunnen aanspreken en beheren? Dat soort links moeten we hebben....ik heb er zelf nog geen gevonden die echt gewoon 'fijn' werkt...iemand wel?
En als dat niet genoeg is, dan programmeer je het toch even zelf ?
Ja, programmeer Access even zelf - daar zit topicstarter vast op te wachten. Het is deze mentaliteit die er voor gaat zorgen dat Linux op de desktop nooit wat gaat worden (mocht dat gebeuren). Note: ik doe geen uitspraak of dat erg of juist niet erg is, wel dat het zo is >:) .
Huh ? Wilde je nu een accessdatabase (mdb file) benaderen, of een MS-SQL server ? Zijn namelijk nogal verschillende zaken.
Goed opgemerkt idd...het gaat om MS-SQL server remote benaderen, dus die zou je dan -lijkt me- via ODBC willen benaderen; iedereen die hier begint over MDB-files lezen enzo, vraag ik me ook af of ze uberhaupt de topicstart goed hebben gelezen?

Neemt niet weg dat in het uiterste geval Wine + Access draaien een optie is. Weet alleen niet of Access 100% goed werkt onder Wine. VMWare werkt natuurlijk ook, maar da's een beetje een flauwe optie vind ik zelf ;)

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18
Wilke schreef op 15 May 2003 @ 00:55:
Neemt niet weg dat in het uiterste geval Wine + Access draaien een optie is. Weet alleen niet of Access 100% goed werkt onder Wine. VMWare werkt natuurlijk ook, maar da's een beetje een flauwe optie vind ik zelf ;)
Access 2000 werkt in ieder geval met de Crossover Office plugin van Codeweavers. Maar dan moet TS dus er wel geld voor neerleggen... Er is ook een trial-versie van beschikbaar, je kunt het dus in ieder geval testen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wilke schreef op 15 May 2003 @ 00:55:
[...]

Goed opgemerkt idd...het gaat om MS-SQL server remote benaderen, dus die zou je dan -lijkt me- via ODBC willen benaderen; iedereen die hier begint over MDB-files lezen enzo, vraag ik me ook af of ze uberhaupt de topicstart goed hebben gelezen?
*COME ON*
De antwoorden die hier gegeven worden "liggen in de richting" van wat de topicstarter vraagt. Als er een pasklaar antwoord is, dan was dit een search vraag.

Blijkbaar is er geen MAccess voor Linux, dus is het de vraag wat de TS wil, en wat hij absoluut niet wil.

Dat een bepaald programma bepaalde functionaliteit mist die *JIJ* belangrijk vind in Access, betekent nog niet dat de TS dat belangrijk vind.

Daarnaast is de toegang krijgen dat een .mdb bestand onder linux misschien wel heel interessant, zodat de TS ook de MSSQL server kan omzetten naar linux, misschien draait hij wel MSSQL met Access omdat hij af en toe databases aangeleverd krijgt als mdb files?

Dus mijn verzoek:
Post hier gewoon alle enigszins relevante informatie, aangezien *IK* het jammer zou vinden als dit topic zou sterven met de opmerking "er is geen MSAccess voor Linux" aangezien ik zelf op zoek ben naar tools die Access gedeeltelijk kunnen vervangen
Pagina: 1