Ik krijg als 't goed is eind deze week m'n nieuwe pc binnen, met 2x Maxtor 120gig S-ATA aanwezig als 't ware. Nu heb ik de hele middag al een beetje zitten rondneuzen op GoT over partitioneren enzo.
De laatste jaren deel ik het gewoon een beetje lukraak in wat mij het beste uitkomt. Maar nu wil ik 't wel graag een keertje goed hebben en op dat gebied ben ik na een middag rondneuzen nog steeds een redelijke n00b
De 2 schijven hangen in RAID 0, dus in totaal 240gig te verdelen.
Wat heb ik vanmiddag allemaal voorbij zien komen:
1. Alleen het OS op de 1e partities
Voordelen:
- Snelste gedeelte van HD vooraan
- Handig voor terugzetten van een image
Vraag hierbij: als je de program files bijvoorbeeld op de D: hebt staan, en je zet een image terug van een cleane Windows setting, dan ben je toch al je register keys kwijt? Of maakt iedereen pas een image na het installeren van al z'n programma's, wat me niet echt veel nut lijkt te hebben.
2. Aparte swap partitie
Hier snap ik het nut niet echt van, lijkt me ook redelijk goed kunnen op de eerste partitie bij het OS. Maar ik zag het een paar maal staan dus gooi 'm hier ook maar ff tussen.
3. Documents & Settings apart
Zag ik ergens staan, lijkt mij opzich ook wel handig als je de Windows opnieuw gaat installeren of een image gaat terugzetten.
4. Program files op aparte partitie
Heeft verband met alleen het OS op de 1e partitie, handig met een format, maar zie m'n vraag bij 'Alleen het OS op de 1e partities'.
5. Data die weinig gebruikt wordt op de laatste partitie
Is het zo dat de laatste partitie het traagste is en dus uitstekend geschikt is voor het opslaan van installatiebestanden en images?
6. Eventuele indeling
Na dit alles heb ik is nagedacht, en 240gig is best veel, maarja als ik het toch moet verdelen denk ik aan zoiets:
C:\ Windows root, 5GB
D:\ Evt. 2e Windows, 5GB
E:\ Document & Settings, 5GB
F:\ Program files, 10-15GB
G:\ Downloads e.d., <overig>GB
H:\ Installers + images, 25GB
Is dit nog een beetje een handige indeling? Gaarne uw reacties op alles wat ik hier heb neergekalkt
De laatste jaren deel ik het gewoon een beetje lukraak in wat mij het beste uitkomt. Maar nu wil ik 't wel graag een keertje goed hebben en op dat gebied ben ik na een middag rondneuzen nog steeds een redelijke n00b
De 2 schijven hangen in RAID 0, dus in totaal 240gig te verdelen.
Wat heb ik vanmiddag allemaal voorbij zien komen:
1. Alleen het OS op de 1e partities
Voordelen:
- Snelste gedeelte van HD vooraan
- Handig voor terugzetten van een image
Vraag hierbij: als je de program files bijvoorbeeld op de D: hebt staan, en je zet een image terug van een cleane Windows setting, dan ben je toch al je register keys kwijt? Of maakt iedereen pas een image na het installeren van al z'n programma's, wat me niet echt veel nut lijkt te hebben.
2. Aparte swap partitie
Hier snap ik het nut niet echt van, lijkt me ook redelijk goed kunnen op de eerste partitie bij het OS. Maar ik zag het een paar maal staan dus gooi 'm hier ook maar ff tussen.
3. Documents & Settings apart
Zag ik ergens staan, lijkt mij opzich ook wel handig als je de Windows opnieuw gaat installeren of een image gaat terugzetten.
4. Program files op aparte partitie
Heeft verband met alleen het OS op de 1e partitie, handig met een format, maar zie m'n vraag bij 'Alleen het OS op de 1e partities'.
5. Data die weinig gebruikt wordt op de laatste partitie
Is het zo dat de laatste partitie het traagste is en dus uitstekend geschikt is voor het opslaan van installatiebestanden en images?
6. Eventuele indeling
Na dit alles heb ik is nagedacht, en 240gig is best veel, maarja als ik het toch moet verdelen denk ik aan zoiets:
C:\ Windows root, 5GB
D:\ Evt. 2e Windows, 5GB
E:\ Document & Settings, 5GB
F:\ Program files, 10-15GB
G:\ Downloads e.d., <overig>GB
H:\ Installers + images, 25GB
Is dit nog een beetje een handige indeling? Gaarne uw reacties op alles wat ik hier heb neergekalkt