[XFree] welke versie voor oude laptop?

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik heb een armada 4120 laptop (32meg, p120) met een Cirrus CL-GD7548 videokaart. Ik heb slackware 9.0 erop gezet, met Xfree 4.3.0. Nou lukt t me niet om X zo in te stellen dat ik 800x600x256 krijg, 640x480 is het max wat ik eruit kan krijgen, en nog heel traag ook.

Bij Xconfig kreeg ik al de melding dat mijn videokaart "basically unsupported" was toen ik m selecteerde in het lijstje. Dat vind ik wat vreemd, want ik heb op deze laptop ook red hat 6.2 gehad, met ik denk Xfree met een versienummer van ongeveer 3.3, en daarbij werkte het wel zoals het hoort.

Bij googlen naar geschikte XF86Config files heb ik alleen maar dingen gevonden in een ander formaat dan die mijn X server wil hebben, van sommige weet ik dat ze gemaakt zijn voor een 3.x server, maar van anderen weet ik t niet. Vanaf welke versie wil X bij de sectie device ook een driver gespecificeerd hebben?

Hoe ik uit kan zoeken wat de nieuwste versie is die nog support heeft. (als het echt niet mogelijk is om 4.3.0 te gebruiken, met een extra driver ofzo tenminste).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een snelheidsmonster zal het nooit worden :+
Ik zou 4.3 lekker laten staan, de vesa driver kiezen, en (binnen de specs van de monitor) een lekker spelen met refresh rates en xvidtune om resolutie goed te krijgen.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
AlterEgo schreef op 13 May 2003 @ 19:19:
Een snelheidsmonster zal het nooit worden :+
Ik zou 4.3 lekker laten staan, de vesa driver kiezen, en (binnen de specs van de monitor) een lekker spelen met refresh rates en xvidtune om resolutie goed te krijgen.
En welke driver moet ik dan opgeven bij de section device denk je?

• AlterEgo
  • Niet online
vesa

Section "Device"
BoardName "whatever"
Driver "vesa"
Identifier "Device[0]"
Screen 0
VendorName "ach?"
EndSection

[ Voor 95% gewijzigd door AlterEgo op 13-05-2003 22:20 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

http://www.xfree86.org/4.3.0/Status9.html#9

Hoewel de 7548 er wel bij staat in XFree 4.3.0 zijn er nogal wat kaarten alleen supported in 3.3.6. Als het met 4.3.0 niet wil lukken, dan kun je 3.3.6 proberen.

Welke driver gebruik je voor 4.3.0? Ik zou mijn tijd niet te veel verspillen aan de vesa driver, een driver die je kaart echt support is een stuk praktischer.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
mmm, ik was enthousiast begonnen met het deinstalleren van 4.3.0 (na nog wat lezen begreep ik dat het toch een stuk makkelijker is om deze kaart met 3.3.6 te gebruiken) maar na het downloaden en unpacken van de source van 3.3.6 bleek dat ik make en gcc helemaal niet geinstalleerd had :X

* smokalot gaat even op zoek naar rpm of pkg binary's...

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou dan eerder gcc en make installeren, aangezien je die op slackware wel eens vrij veel nodig hebt :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
XTerm schreef op 14 May 2003 @ 17:30:
Ik zou dan eerder gcc en make installeren, aangezien je die op slackware wel eens vrij veel nodig hebt :)
mmm, gaat dat geen uren duren op een p120?

Verwijderd

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mi...ure/XFree86-3.3.6-servers

hier staan de XFree 3.3.6 servers die je in XFree 4.3 gewoon kan gebruiken, dus even de juiste installeren met installpkg (nadat je XFree 4 weer erop hebt gezet) en dan de goeie in je XF86Config zetten.

Klaar, niks moeilijk doen met source compilen etc.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
smokalot schreef op 14 May 2003 @ 17:32:
[...]

mmm, gaat dat geen uren duren op een p120?
You have a point there :)

En van XFree zullen zeker en vast binaries zijn, gebruik binaries voor Slack 7 ofzo.

• AlterEgo
  • Niet online
Als ik deze oude draad over een oude laptop met een oude Xfree even een klein schopje mag geven door een vraag te stellen:

Zo'n "hybride" X-server, gebaseerd op Xfree-4, maar met een Xfree-3 Xserver erin, kun je die voorzien van enige vorm van OpenGL-indersteuning?
Waar haal je de juiste modules vandaan? Ik kan de Xfree-4 modules mesa, dri en glx foutloos laden, maar enig effect lijkt dat niet te hebben:
> glxgears
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0"
Error: couldn't get an RGB, Double-buffered visual
Iemand met ervaring ?
Pagina: 1