Toon posts:

Indices van audio cd's: 'k snap er geen moer van...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan maar niet achterhalen hoe het nou precies ziet met indices van audio cd's en hoe je nu het beste een exacte kopie kunt maken van een audio cd...

Ik werk zelf met Nero. Die plakt de ruimte tussen de songs (als de originele cd dus gaat aftelen van -3, -2, -1 en hopla) gewoon aan het eind van de vorige song. Dat vind ik niet netjes.
Ik heb ook Audio Extractor geprobeerd, maar die is ook niet exact: een live cd van Van Morrison kreeg uiteindelijk allemaal hele korte pauze's tussen de nummers!
Ik heb op het werk een Mac met Toast maar die bakt er helemaal niets van: sommige pauzes worden genegeerd, andere veel te lang en sowieso worden de meeste op hele secondes afgerond.
Clone CD heb ik nog niet geprobeerd omdat ik wel eens ergens gelezen had (weet niet meer waar) dat die voor audio cd's ook niet helemaal geschikt was. Op zich lijkt me dit toch het beste programma omdat 'ie een 1 op 1 kopie maakt: dan zouden die indices toch ook goed moeten zitten? Zo'n kopie zou toch perfect moeten zijn?

Hoe werkt het nou eigenlijk met die indices/ruimte tussen de songs? Waarom is dat zo lastig te kopiëren? Je zou toch zeggen dat alles geregeld is via vaste afspraken en codes en zo en dat dat geen problemen zou moeten opleveren... Hoe werkt het eigenlijk precies?

Ja, sommigen zullen zich afvragen waar ik me druk om maak: wat maken die paar secondes nou helemaal uit? Maar ik ben wat dat betreft een beetje perfectionistisch: ik wil cd horen zoals 'ie bedoeld is en de ruimtes tussen de songs kunnen veel verschil maken.

Dus... met welk programma kan ik perfecte kopiën maken van audio cd's? Toch Clone CD...?

Verwijderd

Met CloneCD kan je een goede 1-op-1 maken; moet je wel track-reading aanzetten enzo.

Nero kan het ook; je moet dan wel kiezen voor een kopie en de brand- en/of lees-snelheid op 1x zetten (of zo laag mogelijk).

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 20:17
Met clone CD kan ik perfecte kopieen maken, zonder die ruimte's. Dus probeer dat eens :)

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:48

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Nero zet de indices standaard op 3 seconden, selecteer alle nummer behalve nummer 1 in je compilatie, rightclick->eigenschappen en zet de pauze op 0 et voila geen puzes meer

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 16:28:
Met CloneCD kan je een goede 1-op-1 maken; moet je wel track-reading aanzetten enzo.

Nero kan het ook; je moet dan wel kiezen voor een kopie en de brand- en/of lees-snelheid op 1x zetten (of zo laag mogelijk).
Eh... en wat is 'en zo' dan? En hoe kan het nou dat Nero op lage snelheid WEL die indices goed kopieert...? Lijkt me stug...
Pacjack schreef op 13 May 2003 @ 16:29:
Met clone CD kan ik perfecte kopieen maken, zonder die ruimte's. Dus probeer dat eens :)
Eh... geeft die smiley aan dat dit sarcastich bedoeld is? Dus dat Clone CD helemaal een puinhoop maakt van die ruimtes? Dat 'ie ze helemaal weglaat...?!?

Verwijderd

Als je F1 drukt in CloneCD, krijg je vanzelf de beste instellingen voor je neus.

En anders gebruik je eens een keertje BlindWrite Suite; dat vind ik altijd er lekker werken (vooral met non-Joliet data-CD's).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
smoking2000 schreef op 13 May 2003 @ 16:32:
Nero zet de indices standaard op 3 seconden, selecteer alle nummer behalve nummer 1 in je compilatie, rightclick->eigenschappen en zet de pauze op 0 et voila geen puzes meer
Ja, dat weet ik. Maar ik wil dus WEL pauzes: zoals ze zijn op de originele cd die ik wil kopiëren! Het gaat hier dus niet om een zelf samengestelde cd: de vraag is: hoe krijg ik een zo exact mogelijke kopie van een audio cd, dus inclusief de juiste pauzes tussen de nummers. Als ik met Nero een audio cd wil kopiëren kies ik voor cd kopie (of zo), niet voor audio cd, want dan krijg je dus zo'n samengestelde cd met standaar pauzes.

Verwijderd

in nero moet dat gewoon lukken met cd kopie. Heb op die manier al 100en cd's gebrand.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 16:57:
in nero moet dat gewoon lukken met cd kopie. Heb op die manier al 100en cd's gebrand.
Ja, maarheb jij dan niet dat de gaps aan het eind van het nummer worden geplakt...? Voorbeeld: song 1 is 2:38, de gap vóór song 2 is 2 seconden. Na het branden met Nero krijg ik dan een cd waarop song 1 2:40 is en er geen gap meer is voor song 2. De lengte van het geheel en zo klopt aardig maar het is gewoon niet een exacte kopie van het origineel...

• Pacjack
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 16:32:
[...]

Eh... geeft die smiley aan dat dit sarcastich bedoeld is? Dus dat Clone CD helemaal een puinhoop maakt van die ruimtes? Dat 'ie ze helemaal weglaat...?!?
Nee natuurlijk niet, ik lach je vriendelijk toe :P
Wij tweakers gaan elkaar toch niet misleiden en dan uitlachen, kom op ;)
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 16:35:
[...]

Ja, dat weet ik. Maar ik wil dus WEL pauzes: zoals ze zijn op de originele cd die ik wil kopiëren! Het gaat hier dus niet om een zelf samengestelde cd: de vraag is: hoe krijg ik een zo exact mogelijke kopie van een audio cd, dus inclusief de juiste pauzes tussen de nummers. Als ik met Nero een audio cd wil kopiëren kies ik voor cd kopie (of zo), niet voor audio cd, want dan krijg je dus zo'n samengestelde cd met standaar pauzes.
CloneCD = precieze kopie, dus hetzelfde als het origineel, met pauze's zoals ze op het origineel zijn.

Werkt bij mij perfect.

[ Voor 47% gewijzigd door Pacjack op 13-05-2003 17:04 ]

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Voor het kopieren van audio-cd's kun je het beste Exact Audio Copy (EAC) gebruiken. Het programma heeeft een uitgebreide foutcorrectie tijdens het rippen, iets dat een programma als Nero niet heeft.

EAC maakt tijdens het rippen een grote wav-file met bijbehorende cue-file. In die cue-file staan behalve de track-indeces ook de gaps tussen de tracks. EAC kan deze wav + cue wee op cd branden.

Een uitgebreide tutorial van EAC is te vinden op: http://www.ping.be/satcp/tutorials.htm . Daar kun je ook een indruk krijgen van de vele mogelijkheden van EAC.

• Pacjack
Linchpin schreef op 13 May 2003 @ 17:10:
Voor het kopieren van audio-cd's kun je het beste Exact Audio Copy (EAC) gebruiken.
Ik denk inderdaad dat dit ook heel goed werkt. Normaal gebruik ik EAC alleen voor het rippen van CDs, ik was helemaal vergeten dat het natuurlijk een heel goed programma is om audio mee te kopieren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor mijn vergissing... Ik zei dat ik Audio Extractor had gepobeerd, maar dat dus EAC... Mijn fout. Maar EAC zorgde er dus voor dat die live cd van Morrison vol zat met kleine pauzes tussen de nummers! Je kan dan wel het .cue file gaan bewerken, maar ja, dan wordt het gewoon gokken.

Clone CD lijkt mij nog steeds het beste...

Kan iemand mij trouwens uitlegt hoe dit alles werkt op een originele cd? Staat er een soort file op dat aangeeft waar de nummers zitten? Net zoiets als een .cue file of een fat table?
Het viel me bij EAC ook op dat 'ie de indices/gaps moest detecteren. Schijnbaar is er dus geen file op de cd anders werd dat wel gewoon gekopieerd... Waarom zit dit zo ingewikkeld in elkaar...?

Verwijderd

Dat heeft Philips ooit eens verzonnen en daarna zijn de overige CD-bakkers er ook mee begonnen en hebben het uiteindelijk op "hun eigen manier" opgelost.

Na, er is geen index op een CD; er wordt alleen aangegeven waar moet worden gelezen en waar het volgende nummer begint:

code:
1
2
3
4
5
Beginleegte 0 tot 6
Track1 7 tot 8000
Pauze1 8001 tot 8007
Track2 8008 tot 14375
Track3 14376 en verder

Bovenstaand is een voorbeeld over hoe een CD ingedeeld kan zijn. Anyway, wat waren je resultaten met CloneCD of BlindWrite?

Verwijderd

CDEX al getest of EAC met betere instellingen?
Waarom zit dit zo ingewikkeld in elkaar...?
Omdat een audioCD een andere indeling heeft waardoor niet een duidelijke geografische locatie van een sector aangewezen kan worden (het is imo[klok/klepel] op tijdbasis en met een boel minder errorcorrecting) In de "FAT" (TOC) wordt altijd gewezen naar "ONGEVEER" zo'n sector die BIJNA in de buurt komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond eens met CloneCD gaan testen...
EAC had ik trouwens al met optimale instellingen getest (had ik van het internet gehaald).

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De optimale instellingen voor EAC zijn voor elke PC verschillend. Het hangt puur af van je hardware. Als je een voorgeconfigureerde EAC hebt gebruikt, dan staan 10 tegen 1 de instellingen van je cd-romdrives hopeloos fout. Anders is het onmogelijk dat EAC pauzes invoegt waar er geen horen te zijn. Volg de EAC snelstarthandleiding om EAC in een kleine tien minuten volledig correct te configureren. De handleiding is wel afgestemd op het comprimeren naar mp3, maar dat maakt niet uit.

Een manier om een cd 100% correct te kopiëren is gebruik maken van een WAV+CUE image. Met EAC kan dit eenvoudig via Actions -> Copy Image & Create CUE Sheet -> Uncompressed. De hele cd wordt dan ingelezen naar één grote WAV en in de CUE sheet worden de exacte trackposities en indices opgeslagen. De WAV+CUE branden kun je met EAC mits je brander ondersteund is. Anders met CDRWin, Nero, Burnatonce, Feurio!,...

CloneCD is software die in tegenstelling tot algemeen geloof net géén perfecte 1 op 1 kopieën maakt. De hele kracht van CloneCD is net het opzettelijk negeren en schrijven van fouten. Voor audioextractie maakt CloneCD gebruik van de inferieure Burst Copy extractiemode die nauwelijks foutdetectie en geen foutcorrectie toepast. Af te raden dus. Voor beveiligde data cd's is CloneCD natuurlijk wel een uitstekende keuze.
Pagina: 1