Toon posts:

[MP3] Virus? collectie vernaaid...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een verzameling van 4000+ MP3, maar nu heb ik een ontzettend vervelende situatie :(. Het zit zo: bij een bepaald deel (paar honderd mp3-tjes) zijn de bestandsnamen verwisseld, dus A - B.mp3 heet ineens C - D.mp3. Maar C - D.mp3 heet niet A - B.mp3 maar heet weer E - F.mp3. Kriskras door elkaar. Als overmaat van ramp zijn de mp3tjes zelf ook nog vernaaid. Voorbeeld: Wat eerst A - B.mp3 was, is nu de 2e helft van C - D.mp3. Er klopt geen zak meer van en alles ligt door elkaar.....
Nu heb ik vorige week ID3kill gebruikt, een programma om al je tags te wissen. Dat programma liep vast met een foutmelding en heeft dus maar een deel van mijn verzameling onder handen genomen. Opvallend: Alle vernaaide bestanden hebben geen ID3-tag meer, goeie bestanden zijn niet veranderd zo ver ik kan zien. Ik kan uit de date-modified geen lijst opstellen van vernaaide bestanden, ze staan in 1 keer vrijwel allemaal op dezelfde modified-date, een datum een maandje geleden, toen ik dat ID3kill nog helemaal niet had

8)7 8)7 8)7

Iemand *enig idee* hoe of wat?? Waarschijnlijk kan ik een deel van mijn collectie weggooien want om alles uit te zoeken en weer aan elkaar te plakken duurt eeuwen. Zou graag weten hoe zoiets gebeurd kan zijn zodat ik het kan voorkomen in de toekomst (read-only?). Een virusscanner heb ik altijd aanstaan (AVG-virus)...

ideeen????

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 16:16:
Ik heb een verzameling van 4000+ MP3, maar nu heb ik een ontzettend vervelende situatie :(. Het zit zo: bij een bepaald deel (paar honderd mp3-tjes) zijn de bestandsnamen verwisseld, dus A - B.mp3 heet ineens C - D.mp3. Maar C - D.mp3 heet niet A - B.mp3 maar heet weer E - F.mp3. Kriskras door elkaar. Als overmaat van ramp zijn de mp3tjes zelf ook nog vernaaid. Voorbeeld: Wat eerst A - B.mp3 was, is nu de 2e helft van C - D.mp3. Er klopt geen zak meer van en alles ligt door elkaar.....
Nu heb ik vorige week ID3kill gebruikt, een programma om al je tags te wissen. Dat programma liep vast met een foutmelding en heeft dus maar een deel van mijn verzameling onder handen genomen. Opvallend: Alle vernaaide bestanden hebben geen ID3-tag meer, goeie bestanden zijn niet veranderd zo ver ik kan zien. Ik kan uit de date-modified geen lijst opstellen van vernaaide bestanden, ze staan in 1 keer vrijwel allemaal op dezelfde modified-date, een datum een maandje geleden, toen ik dat ID3kill nog helemaal niet had

8)7 8)7 8)7

Iemand *enig idee* hoe of wat?? Waarschijnlijk kan ik een deel van mijn collectie weggooien want om alles uit te zoeken en weer aan elkaar te plakken duurt eeuwen. Zou graag weten hoe zoiets gebeurd kan zijn zodat ik het kan voorkomen in de toekomst (read-only?). Een virusscanner heb ik altijd aanstaan (AVG-virus)...

ideeen????
leg uit :)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

De volgende keer voor je dit soort acties gaan doen eerste een back-up maken. :7

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
nouja die foutmelding, geen idee meer wat het was, windows (XP) liep gewoon vast, met de melding dat t niet meer reageerde dus sluiten maar....
en die backups: is niet eenvoudig om op een normale pc 25 gig aan muziek te backuppen, daarnaast is dat achterafpraat, ik probeer het te voorkomen voor volgende keer, weten wat er aan de hand is.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik vermoed eerder een corrupte FAT of een brakke HD dan een virus. Misschien dat een scandisk of partition-magic wat kan vinden? (pas wel op, als het echt een rotte schijf is wil je er zo min mogelijk acties op los laten! Elke actie kan de druppel zijn.)

de betaler vervuilt

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Hier heb ik over gelezen, wacht even dan zoek ik het op.

hier is wel een stukje, maar deze bedoelde ik niet.

Ik meen dat ik het op nu.nl heb gelezen. Het was een virus dat werd verspreid oa. door platenmaatschappijen. Het virus scande de volledige pc af naar *.mp3 files en veranderde deze of verwijderde deze helemaal.

Als dit waar zou zijn zou dit niet leuk zijn :(

[ Voor 79% gewijzigd door littledreamer op 13-05-2003 22:51 ]

Verwijderd

nou een virus is het niet want die kan hooguit de namen en tags veranderen maar vlg mij niet de mp3's door elkaar gaan mengen.
en read only zetten is zowiezo wel slim denk.
mijn gok gaat uit naar id3kill ??? ken het programma niet en zo niet weten waarom je dat zo willen gebruiken.

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 22:46:
nou een virus is het niet want die kan hooguit de namen en tags veranderen maar vlg mij niet de mp3's door elkaar gaan mengen.
en read only zetten is zowiezo wel slim denk.
mijn gok gaat uit naar id3kill ??? ken het programma niet en zo niet weten waarom je dat zo willen gebruiken.
Ik gebruik id3kill ook al erg lang, en het bevalt mij prima.
Ik weet bijna zeker dat dit probleem niet aan id3kill ligt.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-08 14:32
Daarom heb ik Raid1 + alles read only ... geen zin in dit soort fratsen ;)

Ik heb het een keer met mn films collectie op hdd meegemaakt... 300gb pleite :|
alle filenames waren wel nog normaal, maar als ik een mp3 opende hoorde ik kris kras door elkaar, hetzelfde dus als wat jij beschrijft. Data corruptie dus. Er was overigens geen oplossing voor mij, ik heb alles moeten deleten.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Sluuut schreef op 13 May 2003 @ 22:53:
Daarom heb ik Raid1 + alles read only ... geen zin in dit soort fratsen ;)

Ik heb het een keer met mn films collectie op hdd meegemaakt... 300gb pleite :|
alle filenames waren wel nog normaal, maar als ik een mp3 opende hoorde ik kris kras door elkaar, hetzelfde dus als wat jij beschrijft. Data corruptie dus. Er was overigens geen oplossing voor mij, ik heb alles moeten deleten.
Ik denk dat platenmaatschappijen zoiezo wel weer rare dingen gaan bedenken. D'r zitten weer een hoop rechtzaken aan te komen :P.

Volgens dat artikel waar ik het al eerder over had in dit topic, plegen de platenmaatschappijen (als ze gebruik gaan maken van mp3 virussen die jou pc doorzoekt op *.mp3 files, en deze verwijderd) inbreuk op jou privacy.

Dat is dus het rare van al die rechtzaken, komt omdat zulke dingen niet wereldwijd maar landelijk worden vastgelegt. Bijna al deze wetten verschillen daarom ook bijna.

Vandaar ook dat sommige filesharing programma's main server neerzetten op vage en onbekende eilandjes, aangezien daar verder niks over gemeld word in de wet.

Verwijderd

Topicstarter
hmm...interessante dingen over brakke HD's, ik heb idd 2 hd's waarvan 1 (waar t op staat) de welbekende ouwe IBM gxp-serie (75?) is met die uitvallers. Dat lijkt mij idd het meest aannemelijk omdat ik een firewall en een virusscanner heb draaien en niks raars heb gemerkt verder.
Kan dit probleem (als het dat is) zich op die hd vaker voordoen of is het opgelost als ik hem leeghaal?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja... idd backuppen :) (Ik archiveer direct na 650-680 MB aan mp3's verzameld te hebben ).

Verder, denk ik dat je met handmatig renamen en taggen een heel eind komt. Duurt ff maar okee. Verder denk ik dat een filesystem error de oorzaak is ipv een virus.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Hangmatje.... Allemaal leuk en aardig, maar wordt die AVG van jou ook wel eens ge-update?
Misschien denk je nu stomme vraag, maar je zal niet de eerste, en zeker niet de laatste, zijn die maar eens in de maand (of soms nog lannger tot zelfs helemaal niet) een keertje een update binnen gaan halen....
[...] daarnaast is dat achterafpraat [...]
Dit is ook iets wat je altijd VOORAF moet bedenken!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 10:32:
[...]
Dit is ook iets wat je altijd VOORAF moet bedenken!
heb je gelijk in, maar mijn doel was om de oorzaak te weten te komen zodat ik herhaling kan voorkomen, en gewoon uit interesse om te weten waaraan het ligt. 'Backuppen!' is natuurlijk logisch, maar zet geen zoden aan de dijk.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11
xingrs schreef op 13 May 2003 @ 22:43:

Ik meen dat ik het op nu.nl heb gelezen. Het was een virus dat werd verspreid oa. door platenmaatschappijen. Het virus scande de volledige pc af naar *.mp3 files en veranderde deze of verwijderde deze helemaal.

Als dit waar zou zijn zou dit niet leuk zijn :(
Dat lijkt me een broodje aap, er zijn namelijk ook zat mensen die legele mp3's gebruiken, maar bijvoorbeeld geen zin hebben steeds van cd te wisselen (zoals ik).

Dan zouden ze schade toebrengen (kost tijd om alles weer op orde te brengen) aan onschuldige gebruikers ... Ik denk niet dat ze op zulke negatieve publiciteit zitten te wachten.

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Charly schreef op 14 mei 2003 @ 12:00:
[...]

Dat lijkt me een broodje aap, er zijn namelijk ook zat mensen die legele mp3's gebruiken, maar bijvoorbeeld geen zin hebben steeds van cd te wisselen (zoals ik).

Dan zouden ze schade toebrengen (kost tijd om alles weer op orde te brengen) aan onschuldige gebruikers ... Ik denk niet dat ze op zulke negatieve publiciteit zitten te wachten.
Inderdaad leek mij ook al vreemd, tis gewoon inbreuk op je privacy, toch weet ik zeker dat ik dit ergens gelezen heb. Ik vind het vervelend dat ik niet meer kan vinden waar :(.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dit soort fouten is inderdaad typisch voor FAT-corruptie, ik heb het ook wel eens gezien bij een wat oudere windows-install. ben er nooit achter gekomen of het nu een soft-of hardwarefout geweest is.

Het mag overigens duidelijk zijn dat je bestanden read-only maken niet gaat helpen tegen dit soort corruptie; dat soort maatregeltjes zijn eigenlijk alleen nuttig tegen je eigen bloopers.

Ook is dit een mooie illustratie waarom een RAID1 of RAID5 -systeem geen alternatief is voor het maken van back-ups; lekker als je dit soort fouten mirrored over 2 schijven hebt staan :'(

Zoef

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-08 14:32
Er was ook een Mp3 virus wat door je ID3 tag te changen je mp3's kon verneuken. Maar of ze dan ook crosslinked zijn? Dat lijkt me sterk, dat heeft toch echt wat met data corruptie te maken. Overigens was voor het eerste ook een patch van microsoft uitgekomen hiervoor.

@xingrs: Wat heb je aan al die rechtzaken als consument, als RIAA het wil dan doen ze het ook wel. Of een andere group doet het wel, je kunt beter voorkomen met je eigen maatregelen zoals raid1 en readonly dan afwachten of justitie er iets tegen gaat doen.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

LOL, dit is mij 5 maanden geleden ook overkomen.... maar ik was het zelf schuld.
Ik heb nl 3 schijven, die verdeelt zijn onder meerdere partities (250 gieg totaal)...
Op een van die partities stonden dus veel van mijn livesets.... Ik had op een andere wat meer ruimte nodig, dus ik dacht ff met partition magic 8 iets van die ene afsnoepen en der bij die andere bij pleuren (aangezien ze beide waren ingedeelt als NTFS station, d8 ik dat dat dat alvast no probs zou opleveren).
Tjah en wat partition magic dan doet is, vanalles verschuiven en Kopieren.... Je raad t al op een gegeven moment liep dat proggel vast... aaarch, ik d8 ff booten, en opgelost he.

Nou het was idd opgelost, alleen al die livesets waren dus verschoven.... geen id tags meer, wel dezelfde bestandsnaam, maar dus alles door elkaar.

ochjah heb ik maar alles verwijderd, je kunt er nl niets meer mee doen.

euh...ja

• It-er
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 07:15
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 16:16:
*knip* blabla *knip*
ideeen????
je gebruikt zeker geen wmp9 hè? want die vernaggelde mijn mp3-collectie ook grondig. Date-modified werd veranderd naar de huidige dag, zodra ik het liedje helemaal afgespeeld had.

Toen ik dat zag heb ik ff rondgestruind op internet en kwam erachter dat wmp9 ook de bestandsnamen kan aanpassen cq verwijderen. Na alle mogelijke opties uitgezet te hebben deed hij dit nog steeds

Het moge duidelijk zijn dat wmp9 er dus KEIHARD vanaf vloog...(dat was ook nog een kunst apart want wmp9 kan...eh sorry....KON niet zomaar verwijderd worden 8)7 8)7 )

what is your major malfunction???

Verwijderd

Topicstarter
conclusie: het is een fat-error
dat is niet op te lossen of te herstellen, of te voorkomen op dezelfde HD?

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Sluuut schreef op 14 mei 2003 @ 15:25:
@xingrs: Wat heb je aan al die rechtzaken als consument, als RIAA het wil dan doen ze het ook wel. Of een andere group doet het wel, je kunt beter voorkomen met je eigen maatregelen zoals raid1 en readonly dan afwachten of justitie er iets tegen gaat doen.
Ik weet dat het ook geen zin heeft als consument, je moet wel een hele grote grootgebruiker zijn willen ze je persoonlijk aanpakken :P.
Maar ik vind het wel interessant de hele ontwikkeling om het 'file-share fenomeen'.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 23:50

Zym0tiC

^_^

ditzelfde heb ik ook al eens gehad, was dus een brakke harddisk. Is ook later terug naar IBM gegaan.

Maar dat was dus bij mij

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 18:59

grimson

domeingrommer

Hier ook ervaring met harddisk/bestandscorruptie.
Exact dezelfde symptomen.

:/

Verwijderd

[MP3] collectie vernaaid... :'(

Ik heb vandeweek WinXP SP2 op mijn pc geïnstaleerd (waarom weet ik ook niet)
---> systeem start niet meer met error msdiag.dll niet gevonden. Na enkele pogingen om die terug te zetten toch maar besloten om xp er opnieuw optezetten. Toen begon de nachtmerrie ;(

Ik heb een Asus p4c800E deluxe met een HPnetraid 2M scsiraid controller waarvan mijn systeem opstart en een Seagate 160gig sata voor mijn MP3 collectie die tot op 100mb (grotere schijf is onderweg) gevult was/is met 27.500 x mp3 erop (ja hoop cd's). die allemaal NTFS fileformat hebben.

Nu heb ik echter het zelfde probleem als hierboven en in nog meer topics besproken word. Nl. dat sommige mp3 (in mijn geval veel) stuk lijken te zijn.
Als je hem wil afspelen hoor je stuk van ene en dan van andere totaal verschillende mp3's. Dit was vlgs mij voor de herinstalatie nog niet zo

ik kan verschillende oorzaken verzinnen waardoor dit gebeurt is maar wil er graag weer werkende mp3tjes van maken:

-Ruimtegebrek op de schijf (100mb leeg en geen virtueel geheugen op schijf)
-Virus (alles werkte eigelijk goed tot SP2)
-FAT / NTFS -corruptie (schijf controle heeft wel 10.000 bestalen "vervangen" --> geen verschil)
-Data corruptie (hoe kom je eraan --> beter nog hoe kom ik eraf)

-Heeft iemand hier meer kaas van gegeten ?
-hier ervaring mee / oplossing voor
-hier ook last van ?
-een stevige schouder om uit te huilen ? joke |:(

Help me please

afz.

een muziektweaker

Verwijderd

iemand :9~ :9~

Modbreak:Wil je het kicken van een topic binnen 24 uur achterwege laten aub? :)

[ Voor 110% gewijzigd door Spider.007 op 04-10-2004 01:08 . Reden: minderpretige smily's ]

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:13:
[MP3] collectie vernaaid... :'(
heel verhaal
Klinkt in mijn oren alsof de mp3's chronisch stuk zijn :/

Verwijderd

chronisch ? wat houd dat in ?
is dat te verhelpen,

heb nu ook het gevoel dat je nooit iets veilig op je HD kan laten staan

Verwijderd

Probleem opgelost..... eerst wat meer ruimte op me hd gemaakt ..... (nu wel 200mb O-) 60mb is denk teweinig) en schijfopruiming + defragmentatie gedraait (voor wat het waard is met maar 1% ruimte over). Nu is er nog bij een van de mp3s waarvan ik heb gezien dat ze het eerst niet deden de eerste seconde af _/-\o_ maar ja alles beter dan dat echt 1op de 6 stuk zou zijn.... 8)7
Pagina: 1