[Maxtor] Beschadige clusters

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Ik heb een probleem met me ouwe PIII 500.

Hier zit een Highpoint HPT366-ide controller in, die ATA66 ondersteund.
Hierop zit een vrij recente Maxtor-schijf in van 30Gig 5400rpm ATA100 in.
Deze is dus aangesloten op die ATA66-controller via een ATA33/66/100-kabel.

Hij werkt goed, alleen nu moet ik in het schermpje kiezen wat voor type UDMA hij is. PC werd altijd netjes onderhouden door mij en werd goed afgesloten. Schijfcontroles werden nooit overgeslagen.

Ik heb em op UDMA4 staan, maar hij kan ook op UDMA2 en op MW nog wat. (zal zo nog ff zien)

Nu is mijn vraag: waarop moet ie staan?

Dit vraag ik omdat er zo opeens beschadigde clusters aanwezig zijn. Hij staat namelijk al dik 3/4 maanden op UDMA4, wat misschien niet goed was.

Kan je beschadigde clusters ook verwijderen middels een low-level format?

Twitter

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DMA mode dien je gewoon op z'n hoogst te zetten voorzover de harddisk het ondersteunt :)

Wat betreft beschadigde clusters; deze beschadigingen zijn fysiek en kunnen praktisch onmogelijk veroorzaakt worden door een te hoge DMA level. Eerder door een slechte koeling (maar zo'n 5400rpm schijfje wordt zo heet nog niet), gare voeding (maar dan zou de rest van het systeem ook hinder aan ondervinden en dat lijkt niet het geval), of het gaat gewoon om een maandagochtendexemplaar.

Je zou het beste gewoon je HDD inruilen, mits je nog garantie hebt. Zie voor meer info de OM FAQ onder "mijn HDD doet vaag" B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-05-2003 15:55 ]

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ah ok, maar het feit blijft dat er beschadige clusters zijn. ;( Is dit te verhelpen met een low leven format of gewoon via fdisk alle partities wissen? Of is zoeits echt blijvend. ;(

Hij werkte namelijk gewoon 3/4 maand zonder enige problemen en dit probleem treed plotseling op..

Twitter

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: de beschadigingen zijn fysiek. De enige oplossing is om de platters te vervangen door gezonde exemplaren, maar daar ben je zeker niet tot in staat :+

Met een lowlevel format worden de beschadigde clusters gemarkeerd als onbruikbaar en er wordt in de schijf bijgehouden welke clusters dat zijn, zodat het totaal niet zichtbaar wordt voor de OS. Maar, wederom nogmaals, lees eens de desbetreffende stuk in OM FAQ, dan weet je waarom je beter niet kunt lowlevelen.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ah ok, deze vraag is eik voor iemand anders dus verwijs hem wel naar de FAQ. Bedankt voor je duidelijke antwoorden! :)

Twitter