Toon posts:

[Alg] CD-ROM Driveletter bepalen (vanuit CMD) *

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me suf gezocht ;( , ja ook hier op tweakers naar een oplossing voor het volgende probleem:

Ik moet de driveletter van mijn CD-Rom bepalen, vanuit windows. Dus de truuk die de Windows Bootfloppen toepassen (Switch method) werkt niet omdat ik in een netwerk hang en meerdere driveletters heb tot en met Z: aan toe.

Bestaat er een truuk/proggie dat je verteld (onder dos/cmd mode) welke driveletter je CD-Rom gebruikt? Anyone? :*)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:36

Super_ik

haklust!

onder dos heb je een parameter die je mee kunt geven aan mscdex.exe
k d8 /d: maar da kun je ff opzoeken met /?

onder windows kan t gewoon bij t hardware beheer, en dan de cd-rom eigenschappen, dan kun je een drive letter toekennen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Tooltje gebruiken? Zoiets bv. http://www.nu2.nu/utils/#findcd

Verwijderd

Topicstarter
Onder windows NT hebben we die MSCDEXNT ofzo.. die is niet echt heel handig... wat wel heel handig was, is het FINDCD tooltje... Toppertje Super_ik!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:40

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Super_ik schreef op 13 May 2003 @ 14:58:
onder dos heb je een parameter die je mee kunt geven aan mscdex.exe
k d8 /d: maar da kun je ff opzoeken met /?

onder windows kan t gewoon bij t hardware beheer, en dan de cd-rom eigenschappen, dan kun je een drive letter toekennen.
Volgens mij gaat dit niet op, de topicstarter gebruikt ws. 2000 of XP, te zien aan 't commande voor de prompt dat hij gebruikt.

Ik heb het zelfde probleem met mijn PC (Dell). Ik had in grote C:\ schijf, met D: & E: als DVD en fikker. Nou heb ik mijn C: opgedeeld in meerdere partities, maar nou krijg ik F: G: en H: als schijfaanduiding, lekker gaar dus.

Ik wil het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
C: HDD
D: HDD
E: HDD
F: HDD
G: DVD
H: FIKKUH

en dan heb ik ook nog de volgende stations aanduidingen, deze moeten blijven:

code:
1
2
3
4
5
6
I: removable storage (USB)
J: ZIP

K: netwerk
L: netwerk
M: netwerk

HENG HENG

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 13:31
Volgens mij kun je gewoon bij de management console (rechtermuis op deze computer, beheren) de schijfletters kiezen. Daar kun je je cdrom een andere driveletter geven, door bij schijfbeheer met de rechtermuisknop op de cdrom te klikken. daar staat een functie driveletter wijzigen. Hiervoor moet de driveletter wel vrij zijn. De TS heeft, zoals ik begrijp, geen vrije driveletter, dus zal het moeilijk worden om een andere letter toe te wijzen. :)

• Spacecowboy

Spacecowboy

Stom, vergeten: ik heb XP home

Ik heb nog ff gekeken, maar ik kan geen driveletters veranderen. En er is dus ook geen MSCDEX.EXE waar ik in kan klooien. Ga zo eerst ff in 't bios van Dell kijken, want ik heb het idee dat die drive letters hier gewoon fixed zijn...

Gedaan. Kan in bios dus nix veranderen. Zijn die progsels die hierboven worden genoemd eigenlijk wel een beetje veilig. Ik heb nl. geen zin in een gecrashte pc. En om nu eerst 60 GB te backuppen, nee dank u. (Ja, ik weet het , risico...)

[ Voor 33% gewijzigd door Spacecowboy op 13-05-2003 15:41 ]

HENG HENG

• Spacecowboy

Spacecowboy

Sorry... :+

[ Voor 97% gewijzigd door Spacecowboy op 13-05-2003 15:40 ]

HENG HENG

Verwijderd

Doe het gewoon via configuratiescherm -> Administrative Tools -> Computer Management en dan onder Storage -> Disk management.

Hier kan je alle drive-letters veranderen, zelfs van je harde en verwisselbare schijven. Voila! :)

Of kijk ook eens hier:

http://support.microsoft.com/?kbid=307844

Verwijderd

start-uitvoeren->diskmgmt.msc
en die netwerkdrives kun je via je netwerkeigenschappen beheren.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
De optie van ReqFilr werkt als een jekko... mijn probleem is verholpen! Thanks guys/girls...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Voor de volledigheid nog even het OS toegevoegd aan de topictitel. Aangezien de oplossingen hier redelijk algemeen toepasbaar zijn tegenwoordig [Alg] ipv [WinXP] :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 15:49:
start-uitvoeren->diskmgmt.msc
en die netwerkdrives kun je via je netwerkeigenschappen beheren.
Das idd hetzelfde als wat ik had gezegd, maar dan niet via zo'n grote omweg ;)

Verwijderd

jeroen1001 schreef op 13 May 2003 @ 15:15:
[...]

...

Ik wil het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
C: HDD
D: HDD
E: HDD
F: HDD
G: DVD
H: FIKKUH

en dan heb ik ook nog de volgende stations aanduidingen, deze moeten blijven:

code:
1
2
3
4
5
6
I: removable storage (USB)
J: ZIP

K: netwerk
L: netwerk
M: netwerk
Haal alle schijven eens los, en dan om de beurt aansluiten en booten :*) .
Pagina: 1