Nu ik een nieuw systeem heb wat eens niet uitgerust is met SCSI, valt het me op dat de snelheid wel goed is van de IDE harde schijven (trouwens is die snelhied voornamelijk bij sequentieel lezen goed te merken), maar dat de multitasking van deze schijven nog te wensen overlaat. Althans.... dat is mijn ervaring op dit moment met mijn nieuwe systeem. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de boel nog niet helemaal goed ingericht heb. (zie nieuwe systeem in mijn signature).
OS en drivers:
Windows XP SP1 Intl Corporate edition (+ alle fixes)
Intel Application accelerator 1.2.3
Intel INf installation utility versie 5.0.1012
Norton Antivirus 2002, Automatic scanning enabled, geupdate tot zijn laaste versie.
ATI Catalyst 3.2
Alles gedefragged.
De twee maxtor schijven zitten op de primairy IDE port, de Plextor writer en Freecom DVD op de secondairy IDE port.
C: 10 GB partitie (schijf 1) -> OS + Office Applications
D: 70 GB partitie (schijf 1) -> Heavy Applications + Games
E: 80 GB partitie (schijf 2) -> pagefile + FTP server data opslag.
M: Plextor CD-WRiter
N: Freecom (12x?)DVD
Als ik (grote) bestanden aan he kopieren ben (van de ene naar de andere schijf en/of op dezelfde schijf) dan krijg ik bijna geen programma meer opgestart (duurt erg lang).
--------
Misschien is dit normaal, maar bij mijn oude systeem heb ik daar geen last van.
Specs:
Asus P2B-D, 2xPII 700MHz, 4x128MB PC100, Adaptec AAA-131U2 SCSI Controller -> 4,3 GB 10K SCSI, Plextor 24 speed (SCSI) Plextor 12812(SCSI), Pioneer 6xDVD(IDE) + 1x 10 GB IDE Disk. (Geforce 256 DDR, Sounblaster PCI128).
C: (SCSI Schijf) -> OS, Office Apllicaties, Pagefile
D: (IDE schijf, primairy IDE) -> Heavy Applicaties + Games
M: (SCSI) Plextor CD
N: (SCSI) Plextor Writer
O: (IDE, secondaity port): Pioneer 6x DVD
Als ik hier kopieer slagen aan het doen ben en ik start nog eens wat op reageert het system lekker (trager, maar niet stilstaand ;-) )
----------------
Het is misschien een warrig verhaal geworden, maar zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? En ligt dit aan IDE (niet gemaakt voor multitasking?), de grootte van de schijven (in verband met het zoeken van de kop van de schijven?)
Moet ik terug naar SCSI op mijn werkstation weer geheel multitasking te krijgen?
Of zijn er met de toekomstige Serial ATA goedkopere (betere) oplossingen?
Ben erg benieuws naar jullie ervaring, bij voorbaat dank.
Groetjes,
EYE
OS en drivers:
Windows XP SP1 Intl Corporate edition (+ alle fixes)
Intel Application accelerator 1.2.3
Intel INf installation utility versie 5.0.1012
Norton Antivirus 2002, Automatic scanning enabled, geupdate tot zijn laaste versie.
ATI Catalyst 3.2
Alles gedefragged.
De twee maxtor schijven zitten op de primairy IDE port, de Plextor writer en Freecom DVD op de secondairy IDE port.
C: 10 GB partitie (schijf 1) -> OS + Office Applications
D: 70 GB partitie (schijf 1) -> Heavy Applications + Games
E: 80 GB partitie (schijf 2) -> pagefile + FTP server data opslag.
M: Plextor CD-WRiter
N: Freecom (12x?)DVD
Als ik (grote) bestanden aan he kopieren ben (van de ene naar de andere schijf en/of op dezelfde schijf) dan krijg ik bijna geen programma meer opgestart (duurt erg lang).
--------
Misschien is dit normaal, maar bij mijn oude systeem heb ik daar geen last van.
Specs:
Asus P2B-D, 2xPII 700MHz, 4x128MB PC100, Adaptec AAA-131U2 SCSI Controller -> 4,3 GB 10K SCSI, Plextor 24 speed (SCSI) Plextor 12812(SCSI), Pioneer 6xDVD(IDE) + 1x 10 GB IDE Disk. (Geforce 256 DDR, Sounblaster PCI128).
C: (SCSI Schijf) -> OS, Office Apllicaties, Pagefile
D: (IDE schijf, primairy IDE) -> Heavy Applicaties + Games
M: (SCSI) Plextor CD
N: (SCSI) Plextor Writer
O: (IDE, secondaity port): Pioneer 6x DVD
Als ik hier kopieer slagen aan het doen ben en ik start nog eens wat op reageert het system lekker (trager, maar niet stilstaand ;-) )
----------------
Het is misschien een warrig verhaal geworden, maar zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? En ligt dit aan IDE (niet gemaakt voor multitasking?), de grootte van de schijven (in verband met het zoeken van de kop van de schijven?)
Moet ik terug naar SCSI op mijn werkstation weer geheel multitasking te krijgen?
Of zijn er met de toekomstige Serial ATA goedkopere (betere) oplossingen?
Ben erg benieuws naar jullie ervaring, bij voorbaat dank.
Groetjes,
EYE
Have a great day