HD snelheid ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• EYE_EYE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 10:21

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
Nu ik een nieuw systeem heb wat eens niet uitgerust is met SCSI, valt het me op dat de snelheid wel goed is van de IDE harde schijven (trouwens is die snelhied voornamelijk bij sequentieel lezen goed te merken), maar dat de multitasking van deze schijven nog te wensen overlaat. Althans.... dat is mijn ervaring op dit moment met mijn nieuwe systeem. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de boel nog niet helemaal goed ingericht heb. (zie nieuwe systeem in mijn signature).

OS en drivers:
Windows XP SP1 Intl Corporate edition (+ alle fixes)
Intel Application accelerator 1.2.3
Intel INf installation utility versie 5.0.1012
Norton Antivirus 2002, Automatic scanning enabled, geupdate tot zijn laaste versie.
ATI Catalyst 3.2

Alles gedefragged.

De twee maxtor schijven zitten op de primairy IDE port, de Plextor writer en Freecom DVD op de secondairy IDE port.
C: 10 GB partitie (schijf 1) -> OS + Office Applications
D: 70 GB partitie (schijf 1) -> Heavy Applications + Games
E: 80 GB partitie (schijf 2) -> pagefile + FTP server data opslag.
M: Plextor CD-WRiter
N: Freecom (12x?)DVD

Als ik (grote) bestanden aan he kopieren ben (van de ene naar de andere schijf en/of op dezelfde schijf) dan krijg ik bijna geen programma meer opgestart (duurt erg lang).
--------
Misschien is dit normaal, maar bij mijn oude systeem heb ik daar geen last van.
Specs:
Asus P2B-D, 2xPII 700MHz, 4x128MB PC100, Adaptec AAA-131U2 SCSI Controller -> 4,3 GB 10K SCSI, Plextor 24 speed (SCSI) Plextor 12812(SCSI), Pioneer 6xDVD(IDE) + 1x 10 GB IDE Disk. (Geforce 256 DDR, Sounblaster PCI128).
C: (SCSI Schijf) -> OS, Office Apllicaties, Pagefile
D: (IDE schijf, primairy IDE) -> Heavy Applicaties + Games
M: (SCSI) Plextor CD
N: (SCSI) Plextor Writer
O: (IDE, secondaity port): Pioneer 6x DVD

Als ik hier kopieer slagen aan het doen ben en ik start nog eens wat op reageert het system lekker (trager, maar niet stilstaand ;-) )
----------------
Het is misschien een warrig verhaal geworden, maar zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? En ligt dit aan IDE (niet gemaakt voor multitasking?), de grootte van de schijven (in verband met het zoeken van de kop van de schijven?)

Moet ik terug naar SCSI op mijn werkstation weer geheel multitasking te krijgen?
Of zijn er met de toekomstige Serial ATA goedkopere (betere) oplossingen?

Ben erg benieuws naar jullie ervaring, bij voorbaat dank.

Groetjes,

EYE

Have a great day

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Symptomen wijzen op een uitgeschakeld DMA of verkeerd kabel/jumper gebruik. Ben je er zeker van dat dit allemaal correct is geconfigureerd en ingesteld? Zie ook OM FAQ - Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat? :)

Verwijderd

tja ik zeg maar wat maareh, je page file staat nou op een ander schijf heeft dat geen invloed op het rest van het systeem terwijl je bezig bent met die twee schijven?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Heb toch sterk het vermoeden dat je DMA settings niet correct zijn.. zoals balusC al zegt.. dus..
alleen kopieren vreet geen geheugen.. en daarmee mogelijke swap file toegang is nihil... (tenzij je nog zware apps draait op de achtergrond of zo)

Verwijderd

Ik denk dat het komt omdat je bijde schijven op 1 kanaal hebt zitten, zet de 2de hd eens op sec. master dat zal een hoop schelen

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
Hallo valusC, dank voor je snelle reactie ik heb ook je FAQ gelezen, maar om nog wat details in te vullen:
Kabel 80 pins
Jumpers van de Harddisk moet ik nakijken (ik dacht dat ik ze nu hard hard gezet op master en slave (zitten beide aan primairy IDE), maar zouden ook nu op CS kunnen staan, kom ik op terug.)
Vanuit de Intel Accelrator worden alle UDMA mode, netjes goed terug gemeld: (1-2-3-4-5 voor de harde schijven, gebruikt 5, meld netjes de 8 MB cache,etc..., mode 1-2-3 voor de plextor, gebruikt 3, mode 1-2-3-4 voor de Freecom DVD, gebruikt 4 (aangesloten op 40 pins kabel op secondairy port).
Ik ben er op dit moment heel zeker van dat alles goed is ingesteld.

Dank voor je feedback, maar ik ben dus meer op zoek naar ervaringen en vergelijkingen van mensen die ook SCSI<->IDE systemen hebben gebruikt en of ze dit soort verschillen zijn tegengekomen in gedrag van hun systeem.
De performance is namelijk wel prima en dik in orde ;-). (single leesopdrachten en schrijf opdrachten fluiten om mijn oren, veel sneller dan op mijn vorige systeem)

Have a great day

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
Ik zal de schijven eens op verschillende IDE kanalen zetten (wel even een 80 pins IDE kabel zien te scoren), dat zou inderdaad kunnen schelen, hoewel dat dus wel het verschil met SCSI aangeeft, die heeft geen last van meerdere schijven op 1 kanaal (port).

Have a great day

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Heb zelf zeer slechte ervaring met Intel Application Accelerator.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:28
SCSI heeft "tagged command queing" wat betekent dat deze beter overweg kan met lezen en schrijven in een random patroon, omdat de schijf zelf zijn exacte access sequence mag invullen...
S-ATA 2.0 krijgt dit ook. Maar IDE heeft dit niet, dus meerdere (zware) acties op dezelfde schijf zorgen vaak voor dramatische access tijden en dramatische overdrachtsnelheden.

BTW, 2 schijven op dezelfde IDE kabel kan in feiten worden gezien als 1 schijf (wat betreft toegangstijd en overdracht). De schijven moeten op elkaar wachten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
wizzzzzz schreef op 13 May 2003 @ 15:12:
Heb zelf zeer slechte ervaring met Intel Application Accelerator.
In welk opzicht? Ik heb slehte ervaringen met versie 1.2.2 gehad (Time-outs), maar 1.2.3 heeft toch beduidend beter afhandeling van de schijven dan zonder IAA, ik heb dan ook geen probelemen meer met IAA.
(kleine benchmark test: Getest door Applicaties te starten vanuit kale opstart van de computer, laadtijd van de applicatie, met en zonder IAA, dit is zeker ook goed te merken bij grote spelen met grote levels die ingeladen worden met IAA veel sneller)

Have a great day

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

offtopic:
Ik dacht dat je het ff met een computertje werkte met als doel een server voor het bedrijfsnetwerk.. heeft die dat ding om een beetje spelletjes te spelen.. jeetje. wat een beest.. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
Another Dual Xeon user :) Het zou fijn zijn als je je ervaringen ook hier postte ;) Dual Xeon Ervaringen

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
Offtopic2:
De oude computer staat ook als web/mail/dns/ftp server voor de zaak te draaien en een aantal taken op het nieuwe systeem vreten ook aardig wat op (content creation, animatie en compileren+ een aantal incidentele servertaken waar ik het oude bakje niet mee wil lastig vallen, gelukkig kan ik er af en toe ook eens een spelletje op spelen ;-).
Als dit nieuwe systeem ook oud en wijs is kan die ook in de serverkast. :-p

Als het systeem echt een servertje moest worden, had ik er allang SCSI in gepropt.

p.s. BalusC, ik zal binnekort mijn ervaringen komen pasten op je Dual XEON pagina.

[ Voor 8% gewijzigd door EYE_EYE op 13-05-2003 16:32 ]

Have a great day

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

voodooless

Sound is no voodoo!

I go the SCSI way :) : Video capture full resolution PAL 8 Mbit MPEG (in software)+ app compileren + Video afspelen gaat perfect zonder enige framedrops of glitches en van de zelfde disk (software RAID 0 array). Dit is alles samen doen is lastig voor de PC: Hoge PCI bus belasting, veel random en korte reads en write van het compileren, sequental reads van de player en sequential writes van het capturen gaan doorelkaar. Verder is de disk niet gedefragmenteerd.

Voor dit soort dingen is SCSI dus ideaal. Ik gok dat ik met IDE disks toch fink wat framedrops zou hebben gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 13-05-2003 19:20 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
deepspace schreef op 13 mei 2003 @ 19:19:
I go the SCSI way :) : Video capture full resolution PAL 8 Mbit MPEG (in software)+ app compileren + Video afspelen gaat perfect zonder enige framedrops of glitches en van de zelfde disk (software RAID 0 array). Dit is alles samen doen is lastig voor de PC: Hoge PCI bus belasting, veel random en korte reads en write van het compileren, sequental reads van de player en sequential writes van het capturen gaan doorelkaar. Verder is de disk niet gedefragmenteerd.

Voor dit soort dingen is SCSI dus ideaal. Ik gok dat ik met IDE disks toch fink wat framedrops zou hebben gehad.
maar daar betaal je ook voor he , mensen die wat minder geld hebben moeten ook met minder doen. Want volgens mij betaal je best wel een hoop voor een redelijk scsi schijf + controller.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

voodooless

Sound is no voodoo!

maar daar betaal je ook voor he , mensen die wat minder geld hebben moeten ook met minder doen. Want volgens mij betaal je best wel een hoop voor een redelijk scsi schijf + controller.
Dit is zeker waar, maar er werd hier naar snelheid gevraagt, en niet naar de centen :D .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• EYE_EYE

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Topicstarter
Eindelijk van het weekend tweede 80 pins UDMA kabel gekoct en ingebouwd met wat gevloek en gezucht, omdat die kabels zo verrekte kort zijn (45 cm) en ik daardoor de HD en de CD/DVD spelers heb moeten verschuiven.

Eind resultaat: Prima kopieer snelheid nu tussen de twee schijven. De rest meot ik nog testen ;).

Ik ga wel de RAID oplossingen in de gaten houden, omdat deze vaak wel Command queuing ondersteunen vanuit de controllers, dat zal ook weer wat schelen (Zal eens in de gaten houden hoe PATA, SATA en SCSI RAID zich verhouden, SATA belooft ook queuing te gaan ondersteunen en gebruiken, dus daar ben ik wel benieuwd naar, enkelt volgen op dit moment de standaarden voor SATA zich nog wel erg snel op.)

Mijn dank aan iedereen, mijn pijntje is al wat verzacht!

Have a great day

Pagina: 1