[Delphi] Application icon soms transparant

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb bij een progje een icon gemaakt die volgens mij transparantis, alleen geeft Delphi hem soms wel transparant weer en soms niet.

Als de form, waarop het iccontje linksboven op de dan blauwe balk staat, dan is het icoontje niet transparant maar heeft ie een vieze geel/oranje kleur ofzo. Is de form niet actief dan geeft is het icoontje ineens wel transparant en heeft ie de juiste grijze achtergrond kleur.

Wat doe ik verkeerd???? Ik heb het iccontje gemaakt met de editor in Delphi zelf, het is 32x32, 16 kleuren.

Als ik hem overigens toewijs, bij project/options/application aan de applicatie geeft Delphi een zwarte achtergrondkleur.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

De kleur in de linker-onderhoek wordt, als ik me niet vergis, gebruikt als transparant. Alle pixels in de icon die dezelfde kleur hebben worden gewoon niet getekend. Misschien is dat jouw probleem.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
LordLarry schreef op 13 mei 2003 @ 14:01:
De kleur in de linker-onderhoek wordt, als ik me niet vergis, gebruikt als transparant. Alle pixels in de icon die dezelfde kleur hebben worden gewoon niet getekend. Misschien is dat jouw probleem.
Nee helaas, dat is het probleem niet.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Linksonderpixel voor transparantie geldt alleen als je TBitmaps transparant wil tekenen, icons werken default in Windows met een extra masker.

Ik denk dat je gewoon ertegenaan loopt dat Borland ImageEdit een enorm kutprodukt is, ik heb er ook al genoeg op gevloekt. Zoek eens een andere icon-editor op Tucows of zo en waarschijnlijk is je probleem voorbij.

Professionele website nodig?

• Schmoove
  • Laatst online: 20-08 11:58
Icons maak je nou eenmaal niet met dat Borland ding.... beetje brak product. Kun je beter MicroAngelo of Axialis IconWorkshop pakken.

Even dat misverstand van die transparante pixel wegnemen. Als je een TBitmap gebruikt dan kun je daar transparantie aan toekennen. Doe je dat dan wordt elke pixel in de bitmap, die dezelfde kleur heeft als de pixel in de linker bovenhoek, transparant.

Wat ik als ik jou was zou doen is een fatsoenlijke icon-editor downloaden en het daarmee doen. Zelfde met cursors.... die maak je ook niet met dat Borland ding, maar met bv. MicroAngelo.
Scheelt een hoop ellende.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Idd, ik was vergeten dat Icon's het transparency gewoon apart opslaan.

Misschien heb je een verkeerd formaat (kleur/grote) aan iconen gemaakt?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Heb je nu echt meer dan 17 minuten op die post zitten typen of gewoon niet de moeite genomen om alle replies te lezen dat je alles herhaalt wat ik al lang had gezegd? :?

Professionele website nodig?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Voor de goede order, ImageEdit stamt nog uit Delphi 1 tijd en is sindsdien niet meer ge-update. Zodoende is het een zwaar verouderd programma, dus je kunt beter naar een alternatief zoeken zoals PhotoShop of bijv. de hierboven al reeds genoemde MicroAngelo; die overigens ook meer kleuren ondersteunt en grote formaten dan 32 x 32.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Het zou ook kunnen dat je een icoon gebruikt die bedoeld is voor Windows XP. Zo'n icoon bevat 32-bits kleuren (24-bits true color + 8-bits transparantie). Delphi 6 en eerder hebben hier problemen mee. Ook programma's geschreven in Delphi 7 die draaien op Windows 95/98 of NT4/2000 gevens soms een TIcon niet goed weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 14-05-2003 00:37 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Schmoove
  • Laatst online: 20-08 11:58
curry684 schreef op 13 mei 2003 @ 21:22:
[...]

Heb je nu echt meer dan 17 minuten op die post zitten typen of gewoon niet de moeite genomen om alle replies te lezen dat je alles herhaalt wat ik al lang had gezegd? :?
Wat is je probleem jonge??? Jij zegt dat de transparante pixel degene linksonder is... is niet zo, het is degene die linksboven zit. Dat is 1.
Ten tweede, geef ik ook wat suggesties voor programma's die hij eventueel zou kunnen gebruiken ipv die Borland editor....
Sorry maar ik begrijp je gezeur hierover eigenlijk niet.
Het zou ook kunnen dat je een icoon gebruikt die bedoeld is voor Windows XP. Zo'n icoon bevat 32-bits kleuren (24-bits true color + 8-bits transparantie). Delphi 6 en eerder hebben hier problemen mee. Ook programma's geschreven in Delphi 7 die draaien op Windows 95/98 of NT4/2000 gevens soms een TIcon niet goed weer.
Dit is wel waar, maar niet omdat Delphi niet om zou kunnen gaan met 32-bits iconen. Je kan ook in bv Delphi 5 gewoon een 32-bits icoon toekennen aan een programma. Gevolg is echter wel dat dit alleen in Windows XP er fatsoenlijk uitziet, aangezien alles voor XP geen 32-bits iconen met alphablending ondersteunt.

[ Voor 42% gewijzigd door Schmoove op 14-05-2003 09:42 ]

Verwijderd

Ik ben gisteren ook bezig geweest met kylix en transparante plaatjes (PNG). Maar het blijkt dat links onderin de pixel staat die bepalend is voor de transparantie kleur.

Maar bij een PNG plaatje is dat normaal gesproken toch niet zo dat er links onderin een pixel moet staan voor de transparantie kleur. Als je met photoshop een PNG transparant maakt, zie ik dat in ieder geval niet.

Is dat nou alleen voor Kylix/Delphi een vereiste dat links onderin een pixel moet staan om de transparantie te kunnen regelen?

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Weet ik niet, maar het is iig binnen Delphi DE manier om dat aan te geven voor images. Je kan het ook met de hand aangeven in het component, maar een aantal image formaten bevat gewoon die informatie niet. GIF's en PNG's bevatten die informatie wel, maar tis aan het weergave component of ie er wat mee kan/doet. Misschien dat je daarvoor beter een specifiek GIF of PNG component voor kan nemen, want QImage/TImage kan dat iig niet.

[ Voor 3% gewijzigd door LordLarry op 14-05-2003 13:57 ]

Pagina: 1