Ik heb een linux server draaien met suse 8.2. Aangesloten op mijn netwerk. Maar het lampje op de netwerkkaart geeft aan dat ie maar werkt op 10mbit, terwijl het toch echt een 10/100 mbit netwerkkaart is. Moet ik iets speciaal instellen om dit op 100mbit te laten werken?
Normaalgesproken zou dat niet hoeven, nee. Wel kun je de netwerkkaart in ieder geval via zo'n diskette van de fabrikant 'vast' instellen op 10 MBit of 100 MBit. De normale instelling is auto-sensing, dus dan moet 'ie vanzelf omschakelen als het sneller kan. Misschien is de kaart in het verleden vastgezet op 10 MBit?
Enne: je hebt 'm wel op een 100 MBit switch aangesloten neem ik aan?
Enne: je hebt 'm wel op een 100 MBit switch aangesloten neem ik aan?
Heb er een zelfde netwerkkaart ingezet maar blijf dit probleem behouden. Tuurlijk heb ik hem aangesloten op een 100mbit switch.
Verwijderd
Ga je alleen uit van de status van 't lampje op de netwerk kaart of heb je ook een tool gebruikt (b.v. mii-tool) om na te gaan welke snelheid je netwerk werkelijk heeft?
Sorry ben nog niet zo gevorderd in linux. Hoe kan ik de log opvragen?deadinspace schreef op 13 May 2003 @ 16:00:
Wat zegt hij in je logs over die kaart?
Verwijderd
Ga naar /var/log, daar staan enkele logfiles:
- messages -> 'alle' gelogde info
- boot.msg -> Meldingen die tijdens 't booten voorbij komen.
- messages -> 'alle' gelogde info
- boot.msg -> Meldingen die tijdens 't booten voorbij komen.
Kan niets vinden over de verbinding. Wat betreft het lampje. Op de switch is het lampje van 100 mbit ook niet aan.
Verwijderd
Er zou wel degelijk iets in je logfiles moeten staan, probeer 't volgende is:
cd /var/log
grep eth messages
Daar zou een lijstje met eth0 (eth1...ethn als je meer netwerkkaarten hebt) meldingen naar voren moeten komen.
Waarschijnlijk heb je 't volgende al gechecked:
- Is de netwerkkaart aan de andere kant wel 100Mb??
- Heeft je switch een 10/100Mb switch, en zo ja staat deze goed?
- Zijn de kabels niet te lang?
Je zegt geen (weinig) linux ervaring te hebben, dus ik neem aan dat je een standaard Suse kernel hebt en er niet aan hebt lopen sleutelen.
cd /var/log
grep eth messages
Daar zou een lijstje met eth0 (eth1...ethn als je meer netwerkkaarten hebt) meldingen naar voren moeten komen.
Waarschijnlijk heb je 't volgende al gechecked:
- Is de netwerkkaart aan de andere kant wel 100Mb??
- Heeft je switch een 10/100Mb switch, en zo ja staat deze goed?
- Zijn de kabels niet te lang?
Je zegt geen (weinig) linux ervaring te hebben, dus ik neem aan dat je een standaard Suse kernel hebt en er niet aan hebt lopen sleutelen.
Oke heb gedaan wat je zei. Het volgende kreeg ik toen op het scherm.
Zo nog enkele alleen met een andere datum. Meer staat er niet.
code:
1
2
| Apr 23 17:08:58 Linux kernel: eth0: no IPv6 routers present ... |
Zo nog enkele alleen met een andere datum. Meer staat er niet.
Dit is wat de mijne zegt bij het booten..
Als hij dat zelf niet wil doen, dan is deze optie van ifconfig misschien iets?
of in plaats van 'auto' misschien '100baseT'
Oh, en wat voor netwerk hardware heb je? Toch geen 3COM kaart en een Sweex switch ofzo, toevallig...?
code:
1
| eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1. |
Als hij dat zelf niet wil doen, dan is deze optie van ifconfig misschien iets?
code:
1
| ifconfig eth0 media auto |
of in plaats van 'auto' misschien '100baseT'
(uit 'man ifconfig').media type
Set the physical port or medium type to be used by the device. Not all devices can change this setting, and those that can vary in what values they support. Typical values for type are 10base2 (thin Ethernet), 10baseT (twisted-pair 10Mbps Ethernet), AUI (external transceiver) and so on. The special medium type of auto can be used to tell the driver to auto-sense the media. Again, not all drivers can do this.
Oh, en wat voor netwerk hardware heb je? Toch geen 3COM kaart en een Sweex switch ofzo, toevallig...?
[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 13-05-2003 17:20 ]
Heb een 3Com netwerkkaart met een sitecom switch.
[edit]
Heb uitgeprobeerd wat je zei. Als ik ifconfig eth0 media auto doe krijg ik deze melding.
Doe ik vervolgens ifconfig eth0 media 10baseT krijg ik dit
[edit]
Heb uitgeprobeerd wat je zei. Als ik ifconfig eth0 media auto doe krijg ik deze melding.
code:
1
| auto: Unknown host |
Doe ik vervolgens ifconfig eth0 media 10baseT krijg ik dit
code:
1
| port: SIOCSIFMAP: Operation not supported |
[ Voor 73% gewijzigd door Vulpecula op 13-05-2003 17:34 ]
Verwijderd
hmmm, heb je al met andere Ossen geprobeerd? autoconfig 1 diskette of 1 cd linuxjes? vaak ligt het probleem eerder aan de wrede buitenwereld dan aan de (veilige) virtuele gebieden
Of aan een brakke kabel.
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Verwijderd
Je kunt ff proberen om de module te herladen met expliciet 100mbit support als de module dat ondersteunt. Als root: "lsmod" zoeken naar iets van 3cxxx, dat is je netwerk module, dan modinfo 3cxxx. Krijg je een lijst van opties die je kunt gebruiken bij insmod of modprobe. Daarnaast kun je /usr/src/linux/Documentation kijken of er iets over jou specifieke 3com kaart bij staat. Tenslotte kun je nog ff bij de suse site kijken of jouw netwerkkaart al dan niet beperkt ondersteunt wordt.
Pagina: 1