Tualatin cpucode update op BX mobo?

Pagina: 1
Acties:

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45
Tualatin cpucode opdate op BX mobo??? Dus de cpucode in je bios laden
dit is mogelijk er is een site voor maar dan moet je bios dit nog aansturen
iemand die weet hoe dit werkt zie ook de volgende links
En als dit werkend te krijgen is is het ook voor andere biossen interessant die niet
meer geupdated worden. (en dat zijn er nogal wat).

http://www.stormpages.com/crazyape/cbrom.html
http://www.froggy.com.au/frogge/pepper/bmreport1.html
http://www.digit-life.com/articles/cpuerrata/

http://www.froggy.com.au/frogge/pepper/bmreport1.html de mod op deze site uitgevoerd met een asus p3bf en bios 1008f3.004 en alles werkt op het herkennen van de cpucode na die ziet het bios nog niet helaas. Het is al wel in de cpucode verwerkt in het bios.
Is er iemand die hier meer ervaring mee heeft ??
Iemand ???

Is de volgorde van cpucode belangrijk in dat bestand ?

[ Voor 8% gewijzigd door wowi op 13-05-2003 13:05 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

EXX

EXtended eXchange

Als ik het goed begrijp gaat het hier om het toevoegen van de Microcode upgrade voor Tualatin CPU's in de BIOSsen van oude BX boards.

Hierin ben ik ook geinteresserrd; ik heb onlangs mijn Asus P2B voorzien van een Celeron 1300 en die heeft stepping 6B4 die BIOS 1014.003 niet kent. Dus heb ik de BIOS upgrade maar afgezet, maar het lijkt me interessant om te weten hoe je dat zelf kan patchen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• wowi
Ja je begrijpt het goed als je de gegevens leest is het een en ander mogelijk
zelfs om zelf een microcode update te maken in je bios,
ik heb het een en ander geprobeerd maar begrijp de header van het asus micro code nog niet (het lijkt een of andere checksum te zijn maar hoe dit werkt is mij ook niet niet geheel duidelijk.
Ik kan een update maken met de cpu mico codes maar hij herkent tem dan niet.
Ben het aan het proberen met een asus p3bf mobo nu.
Wie kan mij helpen??
Je kunt zelfs zien welke processoren ondersteund worden in je huidige bios.

[ Voor 8% gewijzigd door wowi op 13-05-2003 16:12 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

EXX

EXtended eXchange

Wat ik zo heb kunnen vinden gebruikt Asus een afwijkend formaat tov de standaard Award BIOSsen. De tip was om een ander Asus BIOS te gebruiken waar de microcode inzit die je wil gebruiken; bv, de laatste BIOS vd TUSL-2 ofzo.

Ik ga zelf ook eens aan de slag, de links in je oorspronkelijke posting zijn heel bruikbaar als uitgangspunt.

Blijft 1 ding over: het flashen vd gepatchte BIOS. Daar ben ik nogal huiverig voor. Als het niet goed is, wordt je PC onbruikbaar. Dat kan ik me echt niet permitteren. (PC wordt niet alleen door mij gebruikt).

Wat ik me afvraag: kun je niet simpelweg de id patchen? In mijn huidige BIOS zit ondersteuning voor Tualatin steppings 6B0 en 6B1. Kan ik niet gewoon bv. 6B1 veranderen naar 6B4 en die microcode upgrade gebruiken of heeft elke stepping (van eenzelfde type CPU) echt zijn eigen microcode upgrade nodig?

[ Voor 22% gewijzigd door EXX op 13-05-2003 16:18 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• wowi
Tja ik heb een dual bios erop zitten vandaar dat ik wel wat kan experimenteren
en inderdaat ik heb de microcodes even bekeken van de p2bf bios 1014.003 en daar zit
de tualatin 6b1 stepping in die ik nodig had die in het laaste bios geflashed
en het werkt !!!
Dus de microcodes van tusl-2 flashen voor jou lijkt me een goede optie
ik heb gebruikt
cbrom versie 2,15
en ctmc volgens de beschrijving.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
EXX schreef op 13 May 2003 @ 16:15:
Wat ik zo heb kunnen vinden gebruikt Asus een afwijkend formaat tov de standaard Award BIOSsen. De tip was om een ander Asus BIOS te gebruiken waar de microcode inzit die je wil gebruiken; bv, de laatste BIOS vd TUSL-2 ofzo.

Ik ga zelf ook eens aan de slag, de links in je oorspronkelijke posting zijn heel bruikbaar als uitgangspunt.

Blijft 1 ding over: het flashen vd gepatchte BIOS. Daar ben ik nogal huiverig voor. Als het niet goed is, wordt je PC onbruikbaar. Dat kan ik me echt niet permitteren. (PC wordt niet alleen door mij gebruikt).

Wat ik me afvraag: kun je niet simpelweg de id patchen? In mijn huidige BIOS zit ondersteuning voor Tualatin steppings 6B0 en 6B1. Kan ik niet gewoon bv. 6B1 veranderen naar 6B4 en die microcode upgrade gebruiken of heeft elke stepping (van eenzelfde type CPU) echt zijn eigen microcode upgrade nodig?
Ik denk dat de microcode verwerkt zit in de cheksum en dat simpelweg de microcode veranderen niet gaat werken..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• wowi
Het werkt dus wel ik heb de gehele cpucode.exe van bios p2b 1014.003 genomen voor het updaten van bios p3bf 1008f3.004.
En dat blijkt te werken.
Hoe de bovenste header samengesteld wordt als iemand dat weet, dat zou heel erg interessant zijn want dan kun je zelf dat bestand helemaal samen stellen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:33
ik ben ook benieuwd, alleen heb ik een asus p3c-d

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wowi schreef op 13 May 2003 @ 19:57:Het werkt dus wel ik heb de gehele cpucode.exe van bios p2b 1014.003 genomen voor het updaten van bios p3bf 1008f3.004.
En dat blijkt te werken.
Hoe de bovenste header samengesteld wordt als iemand dat weet, dat zou heel erg interessant zijn want dan kun je zelf dat bestand helemaal samen stellen.
Ik heb sinds enkele weken een Celeron 1300 (Tualatin) draaien op een ASUS P3B-F moederbord met Upgradeware Slot-T adapter. Voor de juiste herkenning van de CPU maak ik gebruik van een door mijzelf gemaakte variant van een gepatchte BIOS versie 1.008 beta. Het opstartscherm van mijn P3B-F ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/P3BF_Tualatin_small.jpg

Ik heb mijn bios versie gebaseerd op de bios uit Asus_P3BF_Noa.zip, gedownload van pagina http://www.rainerjs.de/electronics/cpu/tualatinslot1.html.
Met behulp van een utility AwardMod kon ik de bios uitpakken in onderdelen. Vervolgens heb ik met een HEX editor enkele tekst strings aangepast, en het bios weer samengesteld met AwardMod. Het resultaat zit in het volgende bestand:
Bios_P3BF1008_Tualatin.zip, grootte is ca 186 kB.

PS: De juiste CPU herkenning zat al in de gepatchte bios die ik gebruikt heb. Door het aanpassen van enige tekst maakt het opstartscherm een wat professionelere indruk.

[ Voor 17% gewijzigd door CornelisJ op 13-05-2003 21:17 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
wowi schreef op 13 May 2003 @ 19:57:
Het werkt dus wel ik heb de gehele cpucode.exe van bios p2b 1014.003 genomen voor het updaten van bios p3bf 1008f3.004.
En dat blijkt te werken.
Ik zei niet dat het niet ging werken; ik reageerde alleen op de vraag of je niet simpelweg een reeds aanwezige microcode kon editten.. Dat gaat niet werken IMHO omdat de checksum dan niet meer klopt; als je daarintegen de hele microcode kopieert uit een modernere BIOS dan werkt het wel (maar dat had je al gezegd).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• wowi
Thanks cornelis
Die ga ik morgen even proberen erin te draaien hier :-))
Ik had de microcode al werkend maar dat is nog mooier :-))

• wowi
Maar cornelis waarmee heb jij dat bios dan verder bewerkt want ik zie wel wat je veranderd hebt maar ik neem aan dat je daar een programma voor gebruikt hebt. Kun je daar nog meer oververtellen?

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wowi, zoals gezegd heb ik de originele gepatchte bios "P3BF_Noa.BIN" uitgepakt met het programma AwardMod. Een van de uitgepakte bestanden is "original.tmp". Hierin stond de volgende tekst, die ook op het opstartscherm zichtbaar was:

www.ROM.by
Tualatin Support BIOS, ver. "Noa".
In The Honor Of Small Sad Cat With The Stripped Tail

Van deze tekst heb ik alle karakters vervangen door spaties (heximale code van een spatie is 20). Dit heb ik gedaan met een programma genaamd Hex Workshop, maar ook het programma UltraEdit kan gebruikt worden om hexadecimale code te editen. Verder heb ik in het zelfde bestand nog de tekst "beta" vervangen door spaties.

Vervolgens heb ik AwardMod gebruikt om het Bios weer samen te stellen uit de verschillende onderdelen.

Dat was alles. Hoe de maker van het gepatchte Bios het voor elkaar heeft gekregen om de juiste CPU namen te laten verschijnen op het opstartscherm weet ik ook niet.

• wowi
Dat gepatchte bios van noa is sterk veranderd heb het even vergeleken in de hexeditor
Ik vraag me dus wel af hoe dat gedaan is
Daar zal ongetwijfeld een of ander programma voor zijn maar wat ??
Is er iemand die dat weet waarin zoiets gemaakt wordt ???

[ Voor 39% gewijzigd door wowi op 15-05-2003 10:04 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus in principe had ik mijn 1,1 Ghz Tualatin Celeron met een slot converter op mijn 440BX moederbord kunnen plaatsen ?
|:( voor niks een TUSC2-L gekocht grrrrr
(njaa, wel 4x agp en IDE100 enzo, maar toch :'( )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Viper, zie ook deze klassieker: Tualatin op 440BX/815E mod werkt! ;)

• wowi
Na nog wat verder zoeken op de www.rom.by site kwam ik een interessant
programma tegen die vrij simpel het geheel kan bewerken.
En dit kan dus met veel meer biossen !!!! Mits award !!!
http://rom.by
downlaod daar
bp-4rc_F.rar
LHA.RAR
real_microcodes.rar
pak allemaal uit in een map
en start bp-4rc_f.exe
Succes iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door wowi op 15-05-2003 14:07 ]

Pagina: 1