[NT] User rechten geven om lokaal apps te installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb een simpele vraag. Daarom begrijp ik niet dat ik dit soort dingen in de search kan vinden. Ook met Google vind ik helemaal geen HOW-TO's oid.

Ik wil een user met NT Workstation rechten geven om programma's te installeren op z'n eigen computer. Nu kan dat alleen door als Administrator in te loggen. Is het mogelijk om die user vanaf de NT server rechten toe te kennen, zodat hij dat zelf kan? Hoe verander ik dat?

Overigens heb ik bij Windows 2000/XP gezien dat je bij het inloggen kunt kiezen tussen lokaal inloggen en op het domein. Dan kun je dus iemand een lokaal administrator account geven om iets te installeren en een normale user account op het domein - is dat misschien een handige oplossing?

Alvast bedankt.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Verwijderd

Je laatste zin is de oplossing. Je kan natuurlijk ook eerst een nieuwe local Admin-group definieren en dan via User Manager for Domains lokaal inloggen op die PC en dan de gebruiker die op dat moment wil gaan werken toevoegen op aanvraag.

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Maak een groep aan op je domain en voeg daar de gebruiker(s) aan toe die je rechten wil geven. Voeg deze groep toe aan de Power Users groep van het werkstation.

Je kunt ook (quick and dirty) het account van de gebruiker toevoegen aan de PowerUsers groep van het werkstation.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Devster schreef op 13 mei 2003 @ 11:49:
Maak een groep aan op je domain en voeg daar de gebruiker(s) aan toe die je rechten wil geven. Voeg deze groep toe aan de Power Users groep van het werkstation.
Dus betekent dat dat de user wel lokaal moet inloggen om programma's te kunnen installeren? En hoe voeg ik die nieuwe groep op mijn domain toe aan de power users groep op het werkstation? Lokaal inloggen als admin?
Je kunt ook (quick and dirty) het account van de gebruiker toevoegen aan de PowerUsers groep van het werkstation.
Dus dan moet ik lokaal inloggen als admin? Kan dat wel bij NT4?

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Verwijderd

IMHO ontbreekt hier kennis over NT, maar ja.

Op een lokale NT-machine heb je een aantal Groepen. Afhankelijk van je Domain-policy, kan je aan de lokale groepen WEL/GEEN gebruikers toevoegen, waardoor deze gebruikers dus WEL/NIET iets kunnen installeren op de PC als ze onder hun EIGEN naam zijn ingelogd.

Oftewel, voeg collega X eens toe aan een lokale Admin-groep; laat hem/haar inloggen op het domein en kijk of hij/zij iets aan de PC kan veranderen (die een gewone gebruiker niet kan veranderen).

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

MaxDevil: Je hebt gelijk, hier ontbreekt fundamentele NT4 kennis.

Mboots: Nee, de gebruiker hoeft niet lokaal in te loggen. Je moet zijn domain account toevoegen, met behulp van user manager kun je dit doen.

* Start de usermanager, ga naar User -> Select Domain en typ de naam van het werkstation.
* Dubbelklik de groep Power Users
* klik op Add en voeg het gebruikersaccount uit het domain toe

Laat de gebruiker inloggen en hij is power user.

Je hoeft dus niet lokaal in te loggen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Pagina: 1