[XP] Standaard crashes, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 09:41

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Een tijdje geleden heeft Windows 98 op mijn PC plaatsgemaakt voor Windows XP Pro SP1. Echter, sinds dat moment blijft m'n PC constant problemen geven. Als ik XP opstart gaat dat een tijdje goed, maar na een paar minuten krijg ik gewoon altijd een blauw scherm en kan ik m'n PC resetten. Als ik dan gereset heb wil het ook nog wel vaak voorkomen dat na een tijdje m'n Alcatel SpeedTouch USB-modem eruit vliegt (en volgens mij al m'n USB-poorten). Pas na een tweede keer rebooten wil het systeem stabiel werken (en dan is het ook een stuk stabieler dan Win98).

Mijn vraag is dus, kan iemand uit dit verhaal opmaken wat het probleem is? Het blauwe scherm geeft vaak aan dat er een fout is opgetreden in nv4_disp.dll (nVidia Detonators 43.51), maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het daaraan ligt. Daarnaast valt het me op dat het blauwe scherm vaak volgt op het uitgaan van de lampjes van mijn modem, dat USB-geval. Ligt het hier misschien aan? En zo ja, wat kan ik hier aan doen? Any help would be appreciated!

PS. @ de modjes: Ik weet niet of het hier in het goede forum staat, anders moeten jullie het maar verplaatsen... :/

Verwijderd

Heb je al eens, volgens de instructies van NVidia, je grafische kaart gede-installeerd en daarna opnieuw geinstalleerd met de laatste drivers?

Heb je al eens je USB-apparatuur op andere USB-poorten aangesloten en/of een voor een laten draaien op je systeem??

Draaien de correcte drivers voor je moederbord wel; heb je die apart geinstalleerd; heb je die van de site van de fabrikant gehaald??

Verwijderd

Windows XP en 2000 BSOD guide
NB: Ik heb meer betere resultaten gezien met 40.72 WHQL dan met 43.51
kan iemand uit dit verhaal opmaken wat het probleem is?
Nee, zelfs Microsoft zelf niet... we hebben errormeldingen, nummers etc nodig.

edit:
Hai F_J_K ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 11:44 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Goede forum: yup. Goede vraag: niet helemaal; bovenaan de topiclijst staat Windows XP en 2000 BSOD guide <-- kijk welke BSODs je hebt en lees die howto even door.

Verder standaardopmerkingen die je ook veel tegenkomt in de search: drivers uptodate (ook mobo en dus speedtouch) en geef even aan welke hardware je hebt.

edit:
Hai euss :+

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 13-05-2003 11:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38
Geheugenchips kapot?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Driver_IRQL_not_less_or_equal met Alcatel ADSL USB modem
Deze komt nog uit de oud WOS-FAQ, is niet overgenomen in de nieuwe, maar volgens mij is de tip nog steeds bruikbaar ;).

Verder is het wel handig als je de BSOD-vermelding geeft, wellicht heb je hier iets aan: Windows XP en 2000 BSOD guide

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 09:41

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Het leuke is dus dat die BSOD-meldingen elke keer weer anders zijn, dus eigenlijk valt daar ook geen touw aan vast te knopen. Het vreemde vind ik dus dat die BSOD's vrijwel altijd volgen op het uitgaan van de lampjes van m'n modem (en volgens mij het wegvallen van beide USB-poorten). Voor zover ik weet heb ik overal de laatste drivers en BIOSen van m'n hardware...

Verwijderd

die BSOD's vrijwel altijd volgen op het uitgaan van de lampjes van m'n modem
Geheugenfouten -> MemTest / PC minder ver overklokken
Driverfouten -> oude uninstallen, betere installeren
Fouten na binnenkomst van data via modem -> Virus, MSIE problemen etc.

NB: nogmaals: laatste (driver/bios/flash/versie) is niet altijd beter...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:04 ]

Verwijderd

Mijn vraag is dus, kan iemand uit dit verhaal opmaken wat het probleem is? Het blauwe scherm geeft vaak aan dat er een fout is opgetreden in nv4_disp.dll (nVidia Detonators 43.51), maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het daaraan ligt.
er treed een fout op maar volgens jou ligt het daar niet aan? vaag, maar het zal wel aan mij liggen...

video drivers zijn zowieso erg kritiek aangezien ze in de kernel draaien en niet daarboven liggen zoals andere drivers... oftewel nvidia kan je kernel behoorlijk verneuken...

Verwijderd

nah, nv4_disp.dll word wel vaker aangewezen als fout door Windows terwijl andere dingen aan de hand zijn. (voorbeeld: ik heb nog een aantal programma's die gemaakt zijn voor Dos om lowlevel dingen te achterhalen/rotzooien vd hardware - als ik die draai onder Windows krijg ik ook meestal meldingen van ongeldige bewerkingen van NV4_Disp.dll - terwijl niet eens de videokaart wordt aangestuurd...)...

Geen idee of videodrivers op lowerlevel draaien, maar dat zou wel verklaren waarom dan vaak de videodriver de schuld krijgt als een ander bestandje een ongeldige bewerking of bufferoverflow krijgt. (het is dan de eerste driver die doorheeft dat er iets mis is).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:11 ]

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

tjek eens even op de site van de fabrikant van je moederbord, of je huidige bios versie enige problemen zou geven met windows xp.Dit kan de meest rare fouten geven Dit komt ik welk vaker tegen. Na het updaten van de bios zijn de meeste problemen verholpen.

Meneer 1000 has spoken......

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-08 17:25

megaleo

Special member

Ik heb een tijdje terug ook steeds achter elkaar diezelfde fout als jou gehad TS (nv4_disp.dll ). Daarop heb ik vervolgens nieuwe drivers gedownload en geinstalleerd en bij mij was het probleem echt helemaal over. :)
Geen enkel probleem meer mee gehad. :P
Was ook zo van de een op de andere dag.
Pagina: 1