[3d studio max] Een spline laten animeren

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik ben bezig met een spline in 3d studio te laten animeren. Ik heb splines in de vorm van (zeil)knopen dus bijv. een 8-knoop.

Nu had ik eerder een algemener topic gestart maar dit is veel specifieker vandaar dit topic. Ik wil die knoop dus "leggen" m.b.v. 3d studio max. Probleem is dat ik nog niet zo veel gedaan heb, modellen maken lukt allemaal wel maar dan het animeren nog.
Ik kreeg de tip om het met Morpher modifiers te doen, maar ik krijg dat echt niet voor elkaar. Ik heb de "3d studio max 5 Bible" en daar staat iets over het morphen van gezichten en zo, maar ik vind het allemaal vrij complex en ze gaan af en toe vrij kort door de bocht (lekker als je wat verder bent, maar nu erg irri).

Zou iemand met ervaringen hiermee me kunnen uitleggen hoe ik het voor elkaar zou kunnen krijgen?

hier is het model van de achtknoop op zich: http://213.46.36.137/kompas/8knoopjeb.max

Mijn ideeen waar ik dus ook mee ben gaan prutsen waren:
dus morper gebruiken, er staat in dat boek dat je een object met evenveel vertices moet hebben en dus het beste het origineel kon klonen, maar dan loop ik direct vast, ik heb de kloon wat aangepast en probeer 'm dan met de "morph modifier's rollouts" te laten morphen, maar zonder suc6

Cogito Ergo Credo

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
Waarom animeer je niet door het slepen van de vertices? Lijkt mij in dit specifieke geval het meest makkelijk..

http://hawvie.deviantart.com/

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
aha en hoe doe ik dat dan? met key frames en zo, maar kan ik dus gewoon in een nieuw keyframe slepen naar de gewenste vorige/volgende stap?

[edit] dat lijkt me idd de beste oplossing, zo werkt het vrij aardig ;)

[ Voor 22% gewijzigd door jopiek op 13-05-2003 11:59 ]

Cogito Ergo Credo

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Morph is geen modifier maar een object-type en je vindt hem dan ook bij de compound objects. Selecteer je eerste morph-target, klik onder create>>compound objects op morph en kies je andere targets. Met morph maak je dus hetzelfde object meerdere keren in verschillende vormen en laat je hem veranderen in de volgende vorm.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 23:17
jopiek schreef op 13 mei 2003 @ 11:29:
aha en hoe doe ik dat dan? met key frames en zo, maar kan ik dus gewoon in een nieuw keyframe slepen naar de gewenste vorige/volgende stap?

[edit] dat lijkt me idd de beste oplossing, zo werkt het vrij aardig ;)
edit spline--> met vertex spelen

en vervolgens spline renderable maken

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
en tja, die checkbox "renderable" had ik over het hoofd gezien, m'n huisgenoot zat aan het prutsen en vond 'm :o maar werkt iig, alleen is het nog steeds vrij lastig om de knopen fatsoenlijk te maken, 8-knoop gaat wel, maar ingewikkeldere knopen animeren niet super mooi... ervaring denk ik dus gewoon doorprutsen ;)

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1