Toon posts:

Een P4 2,4 Ghz 512 Mb DDR als typmachine?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar dit is toch bizar. Het wordt steeds gekker.

Ik moet voor hier op kantoor 5 systeempjes bestellen. Voor mensen die briefjes typen in word 2000.

Nu heb ik een offerte aangevraag voor 1 van de simpelste compaq pc's.

Specificaties:

Compaq EVO D510 SFF
Intel Pentium 4 2,4 Ghz
512Mb 266MHz DDR
40 Gb 7200 rpm harddisk
DVD rom drive...

Voor 1080 euro...

Dit is toch bizar om te bestellen als typmachine? Wedden dat ze nog klagen over de snelheid als 'ie eenmaal 2 weken oud is...
Ik draai word 2000 thuis op een extra pc-tje. Een pentium 2 266 mhz...

Wie heeft er nog meer van deze bizarre typmachine's op kantoor staan?

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik zit hier op de HP helpdesk en hier staan 150 van die krengen..
GoT draait goed :)
NT4.0+Office97 en 1 of ander wazig remote adminpakket..
Draait als een trein..

Er zit trouwens ook nog overal een nietwerkend(geen power), DVDspeler in!

Actions speak louder than words

Verwijderd

Tja, pentium 2 is niet echt meer verkrijgbaar en wat je noemt is tegenwoordig toch echt redelijk midrange hoor... zoek maar eens naar systemen met een p3 processor (wat inderdaad ook al meer dan genoeg zou zijn), dat zal moeilijk zijn.... :)

ik wil overigens wel ruilen met je, ik werk hier op werk al een jaar of 3 op een celly 466 :{

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 09:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:45:
Tja, pentium 2 is niet echt meer verkrijgbaar en wat je noemt is tegenwoordig toch echt redelijk midrange hoor... zoek maar eens naar systemen met een p3 processor (wat inderdaad ook al meer dan genoeg zou zijn), dat zal moeilijk zijn.... :)
Ok, maar een 2,4 is ook weer aardig wat. Als je nou een goedkope celeron zou anschaffen is dat ook ruim voldoende. Maar ik denk dat daar een mafkees op het kantoor zit en denkt nou dan gaan die pc's wat langer mee en hebben we midner gezeik van de werknemers. :P

offtopic:
BTW: heb nog wel een 166@200 >>ruilen tegen de 2,4 :P :P :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 09:48 ]

• Icey
  • Laatst online: 14-08 22:01
Op mijn werk verkopen we ook nog complete celeron 1000 systemen met 30 gb hdd, cdspeler, 128 mb sdram voor 269, daar werkt office ook goed op.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:52

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 09:47:
[...]

Ok, maar een 2,4 is ook weer aardig wat. Als je nou een goedkope celeron zou anschaffen is dat ook ruim voldoende. Maar ik denk dat daar een mafkees op het kantoor zit en denkt nou dan gaan die pc's wat langer mee en hebben we midner gezeik van de werknemers. :P

offtopic:
BTW: heb nog wel een 166@200 >>ruilen tegen de 2,4 :P :P :*)
Maar bij compaq/hp verkopen ze toch ook wel celeron systemen? Anders kan je ff bij dell kijken :/

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dat is zinloos... dat scheelt zo weinig in prijs dat je net zo goed de snellere kunt nemen.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
koop anders een duron systeempje voor 350 euro!!!voorbeeld:duron 1300 met 256ddr graka/sound/lan/firewire/usb2... etc on board _/-\o_

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
nee het geld maakt niet uit hier... er staat een budget voor een computer voor van de overheid uit en als dat niet op gaat dan wordt het weggegooid als het ware... (lekker belasting betalen jongens)

Het gaat me meer om het feit dat zelfs een 386 nog genoeg zou zijn... Als die nog op de markt zou zijn zou ie nu een kostprijs voor een compleet systeem hebben van onder de 80 euro ofzo :)

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Is toch altijd hetzelfde liedje met IT budgetten. Om de zoveel tijd overgespecificeerde systemen aanschaffen, om zo het budget in ieder geval niet te laten krimpen voor de volgende keer.

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:58:
nee het geld maakt niet uit hier... er staat een budget voor een computer voor van de overheid uit en als dat niet op gaat dan wordt het weggegooid als het ware... (lekker belasting betalen jongens)

Het gaat me meer om het feit dat zelfs een 386 nog genoeg zou zijn... Als die nog op de markt zou zijn zou ie nu een kostprijs voor een compleet systeem hebben van onder de 80 euro ofzo :)
Weggegooid?
Hoezo? gaat dat dan in de zakken van de hoge bazen ofzo?

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Topicstarter
nee terug naar de spaarkas van de regering... en dat zou zonde zijn toch? :S

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Op (mijn middelbare) school tikken wij al een jaar op gloednieuwe P4's. Belachelijk eigenlijk, maar ik zal er niet mee zitten :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

In 's-Hertogenbosch zit een zaak waar ze ex lease computers verkopen voor weinig. Daar kun je vast nog wel 5x een PIII op de kop tikken.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als typemachine een beetje erg overdreven,maargoed kan je iig wel een tijd vooruit :)

Verwijderd

Duron systemen worden ook nog los verkocht (alleen niet bij Compaq en dergelijke OEM's) voor onder de 300-400 euro incl.

5 systemen? Ik heb nog wel 386/486/586/P1 op voorraad ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 10:32 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zie je, ik ben heel beschaafd hier in. ik heb hier een axp 2000+ op een asrock bord onder mijn bureau staan, en die staat er nog wel een tijdje als het aan mij ligt. en dat is dan nog wel de hoofdpc van een computerzaak! tja ik doe word en excel dus het is nog hoog gegrepen. hij is vooral fokking stabiel, daar gaat het toch om.

[ Voor 9% gewijzigd door smvs op 13-05-2003 10:33 ]

Verwijderd

tja, aan een p4 bordje zul je wel vast zitten bij een bulk order.
maar wat is er mis met:

basis sock 478 bord met on board vga en sound
cellie 1,7
128 mb ram
10 gig hd
gewone cd speler

windows xp prof draait daar goed op hoor.

Verwijderd

Topicstarter
moet compaq zijn... beleid...

niks mis mee want het draait als een zonnetje en identieke hardware overal in...

Het wordt alleen steeds gekker. Over 3 jaar als deze afgeschreven zijn, moeten er nieuwe besteld worden als typmachine... tegen die tijd heb je dus een 6 Ghz als typmachine staan :)

• mlevd
  • Laatst online: 14-08 13:17
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 09:58:

OK, dat budget zal er heus wel zijn. Maar waarom zou de overheid meer belastinggeld uit geven dan nodig is.... 8)7
Je kan toch ook systemen kopen die ruim binnen dit budget vallen en ook drie jaar mee kunnen gaan.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
Windows XP prof draait bij mijn vriendin op een Cellie 333 met 192 Mb en een 6 Gb schijfje. Prima typemachine.

@work (redactie computertijschrift, echt typewerk dus) hier een AMD Duron 1200. Eigenlijk 1000 te veel voor een Win98/Office97 typemachine. Af en toe moet ik wat Photoshoppen, vandaar een 'iets' zwaardere machine.

En dat is dan een van de snelste machines. Er zitten hier mensen op de redactie met Pentium 200 machines. Werkt prima!

Misschien komt dat wel omdat onze apparatuur niet uit bodemloze overheidsputten gefinancierd wordt :)

[ Voor 28% gewijzigd door dreamscape op 13-05-2003 10:50 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik zat bij Philips Semiconductors, en daar had ik een pIV 1,6GHZ om een beetje te typen.

Maar dat ding was op de een of andere manier zo ingesteld, dat mijn cellie466 vaak nog sneller was.

Uiteraard zat er ook een videokaart in die erg goed was voor spelletjes 8)7

Ik irriteer mij er ook enorm aan dat bij veel bedrijven zo ongelofelijk veel overkill staat aan computers:
- Te snelle processors
- Veel te grote hd's
- Vaak onnodige aanwezigheid van cd-rom/dvd speler die alleen als
koffiebekerhouder wordt gebruikt
-TFT schermen terwijl de pc niet op een plek staat waar klanten komen, of waardoor er ruimte bespaard wordt.
enz enz enz.....

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Geldverspilling bah. Ik heb nix tegen snelle hardware, is leuk zelfs, maar dan moet het wel nuttig gebruikt worden. Die pc's zullen maar voor 4% van hun potentie gebruikt worden. Yech. Doe dan een budget setup van 500-600 eur met een leuk TFTje, is ook nog es goed voor de energierekening. Tenenkrommend, echt. Nogmaals, snelle hardware is zeer nice, maar als het overbodig is... dan liever niet.

LinkedIn
Instagram

• Icey
  • Laatst online: 14-08 22:01
Oscar Mopperkont schreef op 13 mei 2003 @ 10:53:
-TFT schermen terwijl de pc niet op een plek staat waar klanten komen, of waardoor er ruimte bespaard wordt.
enz enz enz.....
Mijn vaders bedrijf heeft iets van 2000 tft schermen aangeschaft (17":P) niet alleen om dat het er leuk uitziet en ruimte bespaard... maar echt PUUR voor de energie besparing, dat scheelt zoveel.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Icey schreef op 13 May 2003 @ 10:59:
[...]

Mijn vaders bedrijf heeft iets van 2000 tft schermen aangeschaft (17":P) niet alleen om dat het er leuk uitziet en ruimte bespaard... maar echt PUUR voor de energie besparing, dat scheelt zoveel.
Als het geld bespaart dan vind ik het natuurlijk ok. Maar ik wist niet dat een TFT scherm zich zo snel terug verdiend.

Na hoeveel branduren verdient een TFT zich terug?

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
zeg, befrankt,

wat wordt er eigenlijk met de afgeschreven werkstations gedaan (als ik het goed begrijp zullen dat wel PII of PIII's zijn)?

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• Bor
  • Laatst online: 22:52

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Icey schreef op 13 mei 2003 @ 10:59:
[...]

Dat scheelt meestal helemaal niets. De aanschaf prijs van een goede 17 inch is nog steeds vele malen hoger dan een goede crt (met alle voordelen van dien). De tijd dat je de energie hebt terugverdient is echt heel lang. Poosje terug stond er nog in de krant dat bij normaal gebruik (ok, niet 24 uur per dag op kantoor oid) je er ongeveer 10 jaar over doet om het verschil terug te verdienen. Dan zijn die tft schermen al lang afgeschreven toch?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

dennis808 schreef op 13 mei 2003 @ 11:02:
zeg, befrankt,

wat wordt er eigenlijk met de afgeschreven werkstations gedaan (als ik het goed begrijp zullen dat wel PII of PIII's zijn)?
/me ook weten wilt

Verwijderd

dawuss schreef op 13 May 2003 @ 10:21:
Op (mijn middelbare) school tikken wij al een jaar op gloednieuwe P4's. Belachelijk eigenlijk, maar ik zal er niet mee zitten :)
Nou wij moeten het doen met 3x 800mhz, stuk of 15x550 en een zooi gare 333(met 32mb ram>niet voor uit te branden.)

Verwijderd

Topicstarter
dennis808 schreef op 13 May 2003 @ 11:02:
zeg, befrankt,

P3's worden doorgeschoven...

Celeron 333, p2-266 en Pentium 120 worden verloot onder het personeel...

gaat maar om een paar pc-tjes hoor

grootste deel van de nieuwe pc's is voor uitbreiding van personeel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:58:

Kijk, je ziet maar weer dat de regering een dom beleid heeft. Als ze nou eens iemand aanstellen met verstand en klijken waarvoor de computers gebruikt gaan worden; dan besparen ze daar ook gigantosch veel mee. :9

offtopic:
en maar klagen over de te korten.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het is ook zo dwars dat elke computer elke 3 jaar vervangen zou moeten worden. Alsof dat tegenwoordig nog nodig is!

Ik doe al 5 jaar met mijn pc, en hij is een klein beetje ge-upgrade (snellere proc, meer geheugen) en bij een bedrijf zou het elke 3 jaar vervangen moeten worden, omdat je dan weer kunt afschrijven. Ik vind het dwars.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Yup, dat heb je met de overheid :)

Ik geef hier op mijn werk ongeveer een ton (euro) per jaar uit aan nieuwe systemen, en dan vervang je pIII 1ghz typemachines door idd dezelfde compaq's als jij zegt (evo d510) :z

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bor_de_Wollef schreef op 13 mei 2003 @ 11:04:
[...]

Dat scheelt meestal helemaal niets. De aanschaf prijs van een goede 17 inch is nog steeds vele malen hoger dan een goede crt (met alle voordelen van dien). De tijd dat je de energie hebt terugverdient is echt heel lang. Poosje terug stond er nog in de krant dat bij normaal gebruik (ok, niet 24 uur per dag op kantoor oid) je er ongeveer 10 jaar over doet om het verschil terug te verdienen. Dan zijn die tft schermen al lang afgeschreven toch?
dat vroeg ik dus net, thnx. Maar de vraag is dus wat voor normaal gebruik dat is, is dat normaal thuisverbruik of normaal kantoorgebruik?

Ik kan me voorstellen dat je op kantoor gemiddeld 9 uur per dag een scherm heb aanstaan en thuis maar 3 uur.

Dan is het ineens 3,3 jaar als het op thuisgebruik zou slaan. En je kunt langer dan 3 jaar doen met zo'n monitor, hoewel hij waarschijnlijk in 3 jaar wel wordt afgeschreven.

• mlevd
_-SToFFeL-_ schreef op 13 mei 2003 @ 11:26:
Yup, dat heb je met de overheid :)

Ik geef hier op mijn werk ongeveer een ton (euro) per jaar uit aan nieuwe systemen, en dan vervang je pIII 1ghz typemachines door idd dezelfde compaq's als jij zegt (evo d510) :z
En je denkt er nooit bij na waarom je dat doet.
Het was altijd beleid, dus daar gaan we vrolijk mee verder.
Dan heeft de overheid toch een gigantisch bord voor z'n kop of niet. Aanvullen ok, maar vervangen van systemen die nog makkelijk een jaar of twee (of langer) meekunnen vindt ik geld over de balk gooien, belastinggeld dus.
Ik vindt dat soort dingen in dze tijd dus echt niet meer kunnen.

• Bor

Bor

Oscar Mopperkont schreef op 13 mei 2003 @ 11:28:
[...]

dat vroeg ik dus net, thnx. Maar de vraag is dus wat voor normaal gebruik dat is, is dat normaal thuisverbruik of normaal kantoorgebruik?

Ik kan me voorstellen dat je op kantoor gemiddeld 9 uur per dag een scherm heb aanstaan en thuis maar 3 uur.

Dan is het ineens 3,3 jaar als het op thuisgebruik zou slaan. En je kunt langer dan 3 jaar doen met zo'n monitor, hoewel hij waarschijnlijk in 3 jaar wel wordt afgeschreven.
Kijk naar het verbruik en reken het zelf een uit zou ik zeggen. Pak daarvoor middenklassers van zowel tft als crt.

• Stoffel

Stoffel

mlevd schreef op 13 May 2003 @ 11:32:
[...]

En je denkt er nooit bij na waarom je dat doet.
Het was altijd beleid, dus daar gaan we vrolijk mee verder.
Dan heeft de overheid toch een gigantisch bord voor z'n kop of niet. Aanvullen ok, maar vervangen van systemen die nog makkelijk een jaar of twee (of langer) meekunnen vindt ik geld over de balk gooien, belastinggeld dus.
Ik vindt dat soort dingen in dze tijd dus echt niet meer kunnen.
Ik doe dat omdat de mijn baas dat zegt, en hij omdat de directie het nodig vindt.

Dat het belachelijk is ben ik verder volledig met je eens maar wie ben ik? Ik werk hier en dat wil ik graag zo houden :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bor_de_Wollef schreef op 13 May 2003 @ 11:36:
[...]

Kijk naar het verbruik en reken het zelf een uit zou ik zeggen. Pak daarvoor middenklassers van zowel tft als crt.
Heb er nu ff geen tijd voor, misschien heeft iemand anders er zin in?

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 00:05

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wij (Gemeentelijke overheid) gebruiken dat soort Compaq PC's als Thin Client voor een Citrix Terminal server omgeving. Op de PC draait dus enkel en alleen een ICA-client.....
Reden hiervoor: goede beheersbaarheid, goede service afhandeling, weinig keus voor een thin client met diskette station zonder Linux als OS etc etc etc

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Vindt het ook zio scheef van de overheid dat ze je niet belonen als je bijvoorbeeld de pc's niet na elke 3 jaar vervangt maar na elke 4 jaar bijvoorbeeld.(hun voordeel en eigenlijk die van jullie ook; door de beloninbg kun je biujvoorbeeld duurder materiaal gebruiken voor ewen netwerk etc.)

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

I rest my case.

Alles staat en valt met de juiste mensen op de juiste plaats.
De juiste competenties op de juiste functies.

Wij -niet onbemiddelde overheidsinstelling- werken nog met 5 jaar oude Pentium 200Mhz, 32Mb intern geheugen en Windows95. En jawel, alles draait perfect. OOK die softwarepakketten die alleen op Windows2000, Pentium3 en minimaal 128Mb intern geheugen zouden kunnen draaien.

Uiteraard gaat een en ander wel wat trager als je vele sessies open hebt staan maar in 99% van alle gevallen is het volledig zinloos om meer dan 2 a 3 pakketten tegelijk aktief te hebben.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

energie verbruik: mijn iiyama 17" crt doet 110W (volgens iiyama) en een goeie LCD 17" van iiyama doet 60W
dus dat scheelt 50W (max)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

4VAlien schreef op 13 May 2003 @ 11:49:
energie verbruik: mijn iiyama 17" crt doet 110W (volgens iiyama) en een goeie LCD 17" van iiyama doet 60W
dus dat scheelt 50W (max)
En nu nog de kosten van 50 watt enhet prijsverschil. En dan kunnen we uitrekenen na hoeveel uur je betere een tft kunt nemen.

Ik gok dat dat ongelofelijk veel uurtjes gaan zijn!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:16:
[...]

Nou wij moeten het doen met 3x 800mhz, stuk of 15x550 en een zooi gare 333(met 32mb ram>niet voor uit te branden.)
Daar kan ik onder :) Bij ons op school staan er ongeveer 50 pc's allemaal tussen de 120 en 200 mhz en dan 16 mb ram :'(

En dan kijk je in de bibliotheek (Groningen) en dan staan daar PIV's om te zoeken waar boeken staan |:( |:( |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 11:56 ]

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op 13 mei 2003 @ 11:52:
[...]

En nu nog de kosten van 50 watt enhet prijsverschil. En dan kunnen we uitrekenen na hoeveel uur je betere een tft kunt nemen.

Ik gok dat dat ongelofelijk veel uurtjes gaan zijn!
Het gaan ook veel urrtjes worden, maar waar zet je tft's?> op plaatsen waar weinig ruimte is, veel achter gewerkt wordt(de nodige uren dus) en het is rustiger voor je ogen waardoor er minder mensen even een pauze nemen omdat ze gek worden van de CRT(dat moet je dan ook weer erin berekenen)
Maar ik geef toe je moet veel uren draaien om het eruit te halen.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat gebeurd er eigenlijk met al die zeer goede pc's die telkens afgedankt worden? Wantin onderwijs zouden te weinig computers zijn, maar als je zo het beleid van de oevrheid leest en van veel bedrijven, zou het onderwijs binnen no-time zat zeer goede pc's kunnen hebben.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:55:
[...]

Het gaan ook veel urrtjes worden, maar waar zet je tft's?> op plaatsen waar weinig ruimte is, veel achter gewerkt wordt(de nodige uren dus) en het is rustiger voor je ogen waardoor er minder mensen even een pauze nemen omdat ze gek worden van de CRT(dat moet je dan ook weer erin berekenen)
Op plaatsen met weinig ruimte vind ik het ook verantwoord. Maar vaak staan TFT's in een hoek op het bureau waar normaal de crt ook zou staan, kortom er wordt ruimte bespaard achter de monitor, die natuurlijk nooit gebruikt wordt.

Verder is een CRT op 85hz of hoger rustig genoeg voor het oog. En elke CRT kan dat tegenwoordig wel aan. dat argument gaat dus niet op.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:48:
Vindt het ook zio scheef van de overheid dat ze je niet belonen als je bijvoorbeeld de pc's niet na elke 3 jaar vervangt maar na elke 4 jaar bijvoorbeeld
Dat kan boekhoudtechnisch niet. Na 3 jaar komt er geld vrij voorvervanging, als je dat niet in datzelfde jaar opmaakt, ben je het gewoon kwijt. Je kunt vervolgens je afschrijvingsperiode gaan verlengen aar vier jaar. Dan moet je echter langs een afdeling financien... I&A is erg, probeer echter dat bolwerk maar eens te nemen. Wij hebben het bij ons maar opgegeven.... Aan het eind van elk jaar kijken we wat er nog in alle I&A potjes zit en gaan dan alvast maar weer nieuwe servers etc kopen. D'r staan er nu nog een stuk of 4 in de kelder, sinds december verleden jaar. Niet de minste hoor: Compaq DL380G2 met veel geheugen, dual XEON, veel grote schijven etc

Ik mis echter nog een beloning: ik werk hier nu bijna 6 jaar en ben in al die tijd 1 dag ziek geweest. Dat zou ook best beloond mogen worden.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
35 W TFT
90 W CRT

0,17 euro KWH

Dus een tft een dag kost : 8 x 0,17 x 0,035 = 0,05 euro
En een CRT : 8 x 0,17 x 0,090 = 0,12 euro

Dus in een jaar kosten tft 0,05 x 330 dagen = 17 euro
Dus in een jaar kosten crt 0,12 x 330 dagen = 40 euro

Oftwel een tft verdient zich pas na jaar of 5 terug

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:48:
Vindt het ook zio scheef van de overheid dat ze je niet belonen als je bijvoorbeeld de pc's niet na elke 3 jaar vervangt maar na elke 4 jaar bijvoorbeeld.(hun voordeel en eigenlijk die van jullie ook; door de beloninbg kun je biujvoorbeeld duurder materiaal gebruiken voor ewen netwerk etc.)
Integendeel:

Ze straffen het meteen af door je budget te verlagen, omdat het kennerlijk te hoog lag.
Een jaar later moeten er 2 servers vervangen worden en heb je te kort.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

djexplo schreef op 13 mei 2003 @ 11:59:
35 W TFT
90 W CRT

0,17 euro KWH

Alleen wordt er gemiddeld in een jaar niet 330 dagen gewerkt, maar iets van 250. Dus jaarkosten:
TFT: 0,05*250=12,5
CRT: 0,12*250=30,-

Duurt dus wel langer dan 5 jaar.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:55:
[...]

en het is rustiger voor je ogen waardoor er minder mensen even een pauze nemen omdat ze gek worden van de CRT(dat moet je dan ook weer erin berekenen)
Heb hier op 1600x1200 @ 100Hz helemaal geen last moet ik zeggen :)
Meestal wordt TFT volgens mij gewoon gedaan omdat het a- mode is en b- inderdaad minder ruimte in neemt. Een CRT heeft nog zo veel voordelen waarbij een TFT zelfs niet in de buurt komt met de huidige techniek (contrast / kleurechtheid, betaaldbare grote oppervlaktes etc).

[ Voor 26% gewijzigd door Bor op 13-05-2003 12:16 ]

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ajhaverkamp schreef op 13 May 2003 @ 11:58:
[...]

Dat kan boekhoudtechnisch niet. Na 3 jaar komt er geld vrij voorvervanging, als je dat niet in datzelfde jaar opmaakt, ben je het gewoon kwijt. Je kunt vervolgens je afschrijvingsperiode gaan verlengen aar vier jaar. Dan moet je echter langs een afdeling financien... I&A is erg, probeer echter dat bolwerk maar eens te nemen. Wij hebben het bij ons maar opgegeven.... Aan het eind van elk jaar kijken we wat er nog in alle I&A potjes zit en gaan dan alvast maar weer nieuwe servers etc kopen. D'r staan er nu nog een stuk of 4 in de kelder, sinds december verleden jaar. Niet de minste hoor: Compaq DL380G2 met veel geheugen, dual XEON, veel grote schijven etc

Ik mis echter nog een beloning: ik werk hier nu bijna 6 jaar en ben in al die tijd 1 dag ziek geweest. Dat zou ook best beloond mogen worden.
Leuk verhaaltje over afschrijven, maar helaas geld dat niet voor (alle) overheidsinstanties. Ik werk zelf bij een rijksdienst, en wij schrijven niet af. Aanschaf van hardware wordt direct in het jaar van aanschaf op de balans verrekent.
Overigens is die drie jaar niet alleen boekhoudtechnisch van belang, meestal loopt een standaard support contract drie jaar. Na die tijd geen garantie meer, dus is het vaak handiger nieuw aan te schaffen.
djexplo schreef op 13 mei 2003 @ 11:59:
35 W TFT
90 W CRT

0,17 euro KWH

Ik mis nog wat dingen in je berekening, zoals afschrijving, restwaarde, en de besparing op het gebied van airconditining. Door de lagere warmte afgifte van lcd-schermen is er minder energie nodig voor het koelen van een gebouw. Natuurlijk is er ook meer energie nodig om het gebouw op te warmen in de winter, maar over het algemeen is koelen duurder dan verwarmen, ook daar is dus een besparing.
Met een paar pc'tjes bij het lokale boekhoudkantoortje niet zo belangrijk, maar bij een paar honderd schermen in een groot kantoorgebouw wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Zer0 op 13-05-2003 12:30 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
Mmm, dat ding heb ik hier ook net staan. Maar dan met 256 mb geheugen (bezuinigingen he.. :+ )
Gelukkig wel een tft schermpje voor mijn ambtenaren oogjes.

Maar even zonder dollen.. ik ben er wel blij mee, want het bakbeest dat ik had (P2 met 64 mb) was niet vooruit te fikken. Of dat nou aan de Novell netwerkondersteuning ligt of andere dingen weet ik niet, maar dit ding doet eindelijk wat ik er van vraag. :)
Die hd van 40 Gb slaat nergens op, daar is nog 35 Gb van vrij...
Okay we gaan dit jaar ergens over op XP, maar dan nog...

Op die P2 en vooral die 64 Mb wil ik zeker geen XP draaien overigens.... })

Plant eens een boompje

• mlevd
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 12:02:
[...]

Integendeel:

Ze straffen het meteen af door je budget te verlagen, omdat het kennerlijk te hoog lag.
Een jaar later moeten er 2 servers vervangen worden en heb je te kort.
Je moet dat soort dingen ook niet per jaar plannen en daar de budgetten op baseren, maar een planning over een aantal jaren waarin te zien is welke hardware er wanneer vervangen dient te worden. Dan kan je toch zien dat er een server over twee jaar vervangen moet worden. Gewoon werken met flexibele budgetten, dan kan het idd zo zijn dat er dit jaar misschien een hoger budget nodig is en de komende twee jaar mischien een hoger budget, waarna het weer kan afzakken.
OK, je hebt altijd onvoorziene dingen, maar daar kan je rekening mee houden.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat een bullshit. je bent ziek of je bent het niet. period.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:46
_-SToFFeL-_ schreef op 13 mei 2003 @ 11:39:
[...]

Ik doe dat omdat de mijn baas dat zegt, en hij omdat de directie het nodig vindt.

Dat het belachelijk is ben ik verder volledig met je eens maar wie ben ik? Ik werk hier en dat wil ik graag zo houden :)
Als jij op aanschaf van 30 computers a 1500 euro 30x 500 euro kunt besparen door een even goede computer te kopen voor 30x 1000 euro wordt je alleen maar nog meer hun vriendje

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-08 10:04
Oscar Mopperkont schreef op 13 May 2003 @ 11:01:
[...]

Als het geld bespaart dan vind ik het natuurlijk ok. Maar ik wist niet dat een TFT scherm zich zo snel terug verdiend.

Na hoeveel branduren verdient een TFT zich terug?
Niet alleen de terugverdien tijd speelt mee. Hoofdpijn en oogklachten zijn bij ons met 70% teruggedrongen door het plaatsen van 15" TFT schermen ipv 15" CRT schermen..
da's zeker ook een hoop waard..
Plus dat we door de aanschaf van tft's de aanschaf van nieuwe pc's nog even uit konden stellen..
standaard is nu Celeron 333 met een tft :+

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Deviator79 schreef op 13 May 2003 @ 12:38:
[...]

Niet alleen de terugverdien tijd speelt mee. Hoofdpijn en oogklachten zijn bij ons met 70% teruggedrongen door het plaatsen van 15" TFT schermen ipv 15" CRT schermen..
da's zeker ook een hoop waard..
Plus dat we door de aanschaf van tft's de aanschaf van nieuwe pc's nog even uit konden stellen..
standaard is nu Celeron 333 met een tft :+
Op hoeveel hz stonden die crt's???? Volgens mij krijg je echt geen hoofdpijn bij 85hz of hoger.

Verder liep iemand net te blaten over dat je bij de kosten ook de kosten moest meerekenen van het opwarmen dat een CRT doet! Wat een onzin! Alsof dat significante kosten zijn.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Oscar Mopperkont schreef op 13 May 2003 @ 13:01:
[...]

Op hoeveel hz stonden die crt's???? Volgens mij krijg je echt geen hoofdpijn bij 85hz of hoger.

Verder liep iemand net te blaten over dat je bij de kosten ook de kosten moest meerekenen van het opwarmen dat een CRT doet! Wat een onzin! Alsof dat significante kosten zijn.
Als je de hele dag naar een scherm staart, dan is een rustig beeld echt veel waard. Idd, een goed afgestelde CRT @ 100hz of zelfs 85hz is best mee te werken, maar een TFT is TRILLINGSVRIJ. Dat is zoooveeel lekkerder voor je ogen, heus. Het verschil moet niet onderschat worden, het gaat idd niet alleen om energieverbruik, maar ook om andere pluspunten :)

LinkedIn
Instagram

• Stoffel

Stoffel

stefijn schreef op 13 mei 2003 @ 12:31:
[...]

Als jij op aanschaf van 30 computers a 1500 euro 30x 500 euro kunt besparen door een even goede computer te kopen voor 30x 1000 euro wordt je alleen maar nog meer hun vriendje
Waardoor het IT budget een overschot krijgt en we volgend jaar misschien wel te weinig hebben als er iets anders is...catch my drift? Zo werkt het (helaas) niet :)

Verwijderd

Topicstarter
_-SToFFeL-_ schreef op 13 mei 2003 @ 13:23:
[...]

Waardoor het IT budget een overschot krijgt en we volgend jaar misschien wel te weinig hebben als er iets anders is...catch my drift? Zo werkt het (helaas) niet :)
precies... het is net als met zakgeld van je moeder vroeger... op het moment dat je trots met schoenen van 300 gulden thuiskomt, verlaagd ze je zakgeld. :)

• mlevd
_-SToFFeL-_ schreef op 13 May 2003 @ 13:23:
[...]

Dat merk ik ook bij het bedrijf waar ik werk.
Aan het einde van het jaar moet er nog altijd geld opgemaakt worden door de overheid, wat wij dan dus moeten doen is snel rekeningen sturen voor werkzaamheden die dan vervolgens in de eerste maanden van het nieuwe jaar worden uitgevoerd.
Maar dat is toch een belachelijke situatie of ligt dat nu aan mij want dat komt elk einde van het jaar weer voor.

Datzelfde geld voor een eerder genoemd voorbeeld van die aangeschafte servers die werkeloos in de kelder staan. Die worden in jullie situatie toch echt weer vervangen na drie jaar terwijl ze dan mischien maar twee jaar of minder gebruikt zijn. Dan maar minder budget, je hebt kennelijk ook minder budget nodig. Als je beter op de langere termijn plant heb je altijd geld voor investeringen.
Maar ik vrees dat de meeste ambtenaren niet zo flexibel kunnen denken dat ze daar mee om kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het geld van het over-zijnde-opgemaakte IT budget (om te zorgen dat het volgend jaar niet omlaag gaat) komt uit de overheidspot voor de gezondheidszorg hier...

denk daar maar 's over na als er geen plaats meer is in een instelling voor je oma...

Maar wat doe je eraan als systeembeheerder?

• mlevd
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 13:45:
Het geld van het over-zijnde-opgemaakte IT budget (om te zorgen dat het volgend jaar niet omlaag gaat) komt uit de overheidspot voor de gezondheidszorg hier...

denk daar maar 's over na als er geen plaats meer is in een instelling voor je oma...

Ook als systeembeheerder heb je toch een adviserende rol, naar de beleidsbepalers.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

mlevd schreef op 13 mei 2003 @ 13:41:
[...]
Datzelfde geld voor een eerder genoemd voorbeeld van die aangeschafte servers die werkeloos in de kelder staan. Die worden in jullie situatie toch echt weer vervangen na drie jaar terwijl ze dan mischien maar twee jaar of minder gebruikt zijn. Dan maar minder budget, je hebt kennelijk ook minder budget nodig. Als je beter op de langere termijn plant heb je altijd geld voor investeringen.
Maar ik vrees dat de meeste ambtenaren niet zo flexibel kunnen denken dat ze daar mee om kunnen gaan.
Dit jaaar heb je misschien minder budget nodig, maar volgend jaar is misschien het serverpark aan vervanging toe, of met er een grote software-upgrade plaats vinden, en dan heb je dat budget hard nodig. Daar er door de overheid niet aan afschrijven doet, en je dus geen geld appart kan zetten voor toekomstige vervanging is het dus belangrijk je budget niet te laag te laten worden.
Abmtenaren zijn best flexibel, maar moeten werken binnen beleid dat anders is dan binnen het bedrijfsleven. En dit beleid wordt bepaald door de volksvertegenwoordiging, die door de hele nederlandse bevolking gekozen wordt. Ipv ambtenaren daar de schuld van te geven kun je beter je stem laten gelden bij de volgende verkiezingen.
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 13:45:

BS, het budget is toegewezen aan IT voorziening, niet aan gezondheidszorg, en als er wat overblijft gaat dit in de grote pot van de overheid en worden tekorten op andere vlakken aangevuld.

[ Voor 19% gewijzigd door Zer0 op 13-05-2003 14:02 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op 13 May 2003 @ 13:49:
[...]

Ook als systeembeheerder heb je toch een adviserende rol, naar de beleidsbepalers.
Ja, maar ook die beleidsbepalers bepalen niet zomaar eventjes de manier waarop de overheid het geld verdeeld...

Die zorgen voor hun eigen personeel en organisatie die zit te mekkeren over "dat de pc zo traag gaat"

• Stoffel

Stoffel

Zer0 schreef op 13 mei 2003 @ 13:59:
[...]

Dit jaaar heb je misschien minder budget nodig, maar volgend jaar is misschien het serverpark aan vervanging toe, of met er een grote software-upgrade plaats vinden, en dan heb je dat budget hard nodig. Daar er door de overheid niet aan afschrijven doet, en je dus geen geld appart kan zetten voor toekomstige vervanging is het dus belangrijk je budget niet te laag te laten worden.
Abmtenaren zijn best flexibel, maar moeten werken binnen beleid dat anders is dan binnen het bedrijfsleven. En dit beleid wordt bepaald door de volksvertegenwoordiging, die door de hele nederlandse bevolking gekozen wordt. Ipv ambtenaren daar de schuld van te geven kun je beter je stem laten gelden bij de volgende verkiezingen.
[...]

BS, het budget is toegewezen aan IT voorziening, niet aan gezondheidszorg, en als er wat overblijft gaat dit in de grote pot van de overheid en worden tekorten op andere vlakken aangevuld.
Ik wou net ongeveer hetzelfde gaan zeggen :)
Je kan geld niet "wegzetten" in een overheidsorganisatie, je hebt het OF wel OF niet nodig, en heb je wat over dan krijg je de volgende keer minder.

Hier is het ook ieder jaar weer zo dat in december nog een overschot is dat op _moet_, en dan wordt er weer wat onnuttig met geld gesmeten. Maar dat ben ik niet schuld, is mijn afdelingsmanger niet schuld en is de directie ook niet schuld; is het namelijk niet zo dat we zelf deze structuur hebben bedacht he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op 13 May 2003 @ 13:59:
[...]
Da's niet helemaal waar...

het gaat hier om een overheidsinstelling met een bepaald jaarlijks budget dat is vastgestelt voor verschillende onderdelen van de instelling. Als je uiteindelijk naar het grote geheel kijkt, komt het toch uit de gezondheidszorg pot.

Een ministerie van automatisering is nog toekomst muziek :)

• Dionisus19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

Bij mijn vorige werkgever (Pharmachemie BV Haarlem) heb ik op de helpdesk gezeten en zag ik hetzelfde gebeuren.
Elke afdeling kreeg budget om pc's aan te schaffen.
Gruwelijk irritant. Dan moet je het nieuwste van het nieuwste bestellen voor 1 persoon op die afdeling. Degene met de hoogste functie wil die pc hebben, dus moet naar zijn wens geconfigureerd worden. Dan schuift zijn pc door naar iemand die een functie lager staat en zo door en door en door...

Uiteindelijk (na nieuwe winstcijfers en nieuw jaarbudget) draaide iedereen op P3 1ghz en de helpdesk / systeembeheer draaide nog op P2 350.
Leuke daarvan was, dat wij verplicht zijn om alle applicaties die binnen het bedrijf draaien op ons systeem geinstalleerd te hebben en te ondersteunen.
Met als gevolg:
Q: Hey ik zit met een probleempje met StamData 3.8, als ik daar 'dat en dat' invoer dan moet er 'zus en zo' uitkomen, maar er komt 'Blah != Meuk' te staan.
A: Wacht even... Ben nog steeds bezig met opstarten van App die over zijn zuiger gaat omdat er weer eens te weinig hdd werkruimte is :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 14:08:
Een ministerie van automatisering is nog toekomst muziek :)
heb ik d66 (die van de kenniseconomie dus) al eens een mailtje over gestuurd. maar ik had het over een ministerie van ict. kwam een mailtje terug dat er waarschijnlijk wel een staatssecretaris van komt. waar die onder valt is nog niet bekend. dat nieuwe ministerie van vernieuwing of het ministerie van onderwijs maken de meeste kans.

die informatie was niet echt officieel maar zeker ook niet geheim. alleen is er in de pers niet zo veel aandacht over. zal eens kijken of ik dat mailtje nog kan vinden. denk het wel

edit: nee. naja, wie het precies wil weten moet ze zelf maar ff mailen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 18:33 ]

• mlevd
Zer0 schreef op 13 May 2003 @ 13:59:
[...]

Dit jaaar heb je misschien minder budget nodig, maar volgend jaar is misschien het serverpark aan vervanging toe, of met er een grote software-upgrade plaats vinden, en dan heb je dat budget hard nodig.
Ik neem toch aan dat er in de loop van een jaar een begroting opgesteld wordt voor het volgende jaar waarin een aantal behoeften staan voor dat volgende jaar of niet ? Of wordt er maar klakkeloos een bedrag toegewezen en zie maar dat je het opmaakt?

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

mlevd schreef op 13 May 2003 @ 14:26:
[...]

Ik neem toch aan dat er in de loop van een jaar een begroting opgesteld wordt voor het volgende jaar waarin een aantal behoeften staan voor dat volgende jaar of niet ? Of wordt er maar klakkeloos een bedrag toegewezen en zie maar dat je het opmaakt?
Inderdaad, als overheid krijg je vast budget dat je binnen je dienst moet verdelen. Voor extra grote bedragen dien je kredieten aan te vragen en die krijg je dus niet zomaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 09:38:
Sorry, maar dit is toch bizar. Het wordt steeds gekker.

Ik moet voor hier op kantoor 5 systeempjes bestellen. Voor mensen die briefjes typen in word 2000.

Nu heb ik een offerte aangevraag voor 1 van de simpelste compaq pc's.

Specificaties:

Compaq EVO D510 SFF
Intel Pentium 4 2,4 Ghz
512Mb 266MHz DDR
40 Gb 7200 rpm harddisk
DVD rom drive...

Voor 1080 euro...

Dit is toch bizar om te bestellen als typmachine? Wedden dat ze nog klagen over de snelheid als 'ie eenmaal 2 weken oud is...
Ik draai word 2000 thuis op een extra pc-tje. Een pentium 2 266 mhz...

Wie heeft er nog meer van deze bizarre typmachine's op kantoor staan?
Weet je dat we die systemen (zonder DVD, wel met CD) al goed een jaar geleden hadden staan; misschien met een iets andere CPU, maar dat weet ik niet meer zeker.

Die dingen werden zelfs besteld voor stagiaire-secretaresses, die maar 10 uur per week aanwezig waren en daarvan zelf 9.5 uur zaten te internetten. |:(

• mlevd
Maar dan is het toch niet raar dat er steeds meer stemmen op gaan om de efficientie binnen de overheid te verbeteren en de bureaucratie aan te pakken.
Pagina: 1