Koppeling van netwerken

Pagina: 1
Acties:

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
Situatie:

Het bedrijf in kwestie heeft 1 hoofdkantoor, 1 regiokantoor en een stuk of 30 kleinere vestigingen.
Op het hoofdkantoor ligt (vanzelfsprekend misschien) al een netwerk (2x Novell server, 1x Win2000 server en de belangrijkste: 1 IBM AS/400 server).
Op het regiokantoor moet ook een netwerk aangelegd worden.
Tot zover no problems. Echter, het is de bedoeling dat de mensen die werkzaam zijn op dit regiokantoor rechtstreeks de AS/400 server kunnen benaderen.
Ik hoor je denken: Dat wordt dan VPN oetwammes, had je zelf ook wel kunnen bedenken!
Echter op beide locaties is alleen een analoge of ISDN verbinding beschikbaar.
Voor een VPN oplossing zijn die beide oplossingen dus allerminst geschikt.
Het probleem is dus de afwezigheid van een breedband verbinding.
Kabel of ADSL zijn niet verkrijgbaar op beide locaties.
Een huurlijn is onderzocht en te duur bevonden.
Nou heb ik iets gehoord over Epacity van KPN.
Dit is dus eigenlijk ADSL voor bedrijven, maar kan ook via een analoge of ISDN verbinding aangeboden worden op plaatsen waar geen ADSL beschikbaar is.
Tenminste dit is wat ik er van begrepen heb.
Heeft hier iemand wel eens van dit verschijnsel gehoord of misschien wel ervaring mee?
Of misschien wel met een andere oplossing die in deze situatie zou kunnen worden toegepast?
Alvast bedankt!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb er wel eens van gehoord en het is de bedoeling dat het voor ons een vervanger zou kunnen zijn voor de huurlijnen omdat epacity goedkoper is in de maandelijkse kosten. Maar het is wel weer een kleine investering que hardware.

Alleen wij zitten echter wel in ADSL gebieden. Maar voor mee info is het denk handig om gewoon contact met KPN op te nemen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
check eerst na of er echt geen *dsl/cable/wireless oplossing is.

en anders een VPN via dubbel kanaals ISDN werkt echt wel hoor, kheb het hier een half jaar gebruikt, tot adsl beschikbaar werd! Dit was voor ca. 5 concurrent users op citrix.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 13-05-2003 09:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Anders misschien ISDN 30?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Epacity kan volgens mij overal worden aangeboden. Als het niet kan levert KPN een huurlijn voor hetzelfde bedrag met een epacity ansluiting. Pin me hier echter niet op vast. Het voordeel van Epacity is dat het any to any is. Dit heeft tot gevolg dat het verkeer vanaf elke vestiging direct naar een andere vestiging kan gaan zonder een centraal sterpunt als je dat hebt.
Info over epacity

[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 13-05-2003 09:53 ]

Verwijderd

Ik zou inderdaad ook eens naar een oplossing van KPN kijken. DEMON internet biedt een flatfee ISDN dienst aan. 64Kbit en 24 uur per dag geconnect --> 200 euro per maand. Je bent dan dus voor 400 euro per maand klaar. (Mits de bandbreedte toerijkend is).

Maar voor 400 euro kun je ook heel wat uurtjes een directe ISDN verbinding naar de hoofdlokatie opzetten. :)

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
De peformance die ISDN levert is niet voldoende, daar hebben we eerst een paar tests mee gedaan.
Met KPN is al contact opgenomen voor meer informatie, maar ik dacht miscchien zijn er mensen die in dezelfde situatie verkeren en Epactiy reeds als oplossing hebben gekozen. Dan kan ik een beetje een indruk krijgen van hoe dat nou bevalt.
Tevens zijn andere alternatieven ook nog steeds welkom hoor! :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 10:33:
Ik zou inderdaad ook eens naar een oplossing van KPN kijken. DEMON internet biedt een flatfee ISDN dienst aan. 64Kbit en 24 uur per dag geconnect --> 200 euro per maand. Je bent dan dus voor 400 euro per maand klaar. (Mits de bandbreedte toerijkend is).

Maar voor 400 euro kun je ook heel wat uurtjes een directe ISDN verbinding naar de hoofdlokatie opzetten. :)
bij euronet heet dat "euronet anytime" en dat kost ca. 350 € per maand voor 2 isdn kanalen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Als een huurlijn te duur is, kun je epacity gevoegelijk ook wel vergeten.
Wat wellicht wél te doen is, is internet via de satelliet. Dan heb je 64K (of 128) upstream via ISDN naar je provider, maar de downstream gaat via de schotel. Voor die kleine requests naar de AS400 zal die 64K wel zat zijn. Het zijn de schermvullende resonses die bandbreedte vreten, dus.... E.e.a. is gemakkelijk te realiseren, eventueel via een Linux-servertje met Free/sWan.
Is iig stukken goedkoper dan een huurlijn c.q. Epacity.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

FallenAngel666 schreef op 13 May 2003 @ 10:56:
De peformance die ISDN levert is niet voldoende, daar hebben we eerst een paar tests mee gedaan.
Tevens zijn andere alternatieven ook nog steeds welkom hoor! :)
Met de as400 client rechtstreeks verbinding maken kan ik me voorstellen, dat dat niet lekker werkt. Heb je al gedacht aan een Terminal Server of Citrix oplossing?
Uiteraard ervanuitgaande dat we alleen over de as400 sessie praten voor een paar man.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 22:33:
[...]

Met de as400 client rechtstreeks verbinding maken kan ik me voorstellen, dat dat niet lekker werkt. Heb je al gedacht aan een Terminal Server of Citrix oplossing?
Uiteraard ervanuitgaande dat we alleen over de as400 sessie praten voor een paar man.
De AS400 client..:? Bedoel je de admin console.. Jah, das traag werken. Maar verder kan je op de AS400 toch gewoon met elke telnet capable client werken. En telnet heeft niet zo'n verschrikkelijk grote bandbreedte nodig hoor.

Ik heb een klant die zijn verbindingen met andere kantoren via Versatel heeft lopen. Is niet goed koop, maar beats the hell out off de KPN huurlijnen.

Is een beetje alles in 1.
Vaste Internet verbinding via versatel.
gratis ISDN 30 bundel, zodat je ook lekker kan bellen.
en koppelingen met andere kantoren.

Het andere kantoor kan ook gewoon via jou internetverbinding naar buiten, dus das ook wel fijn.
Ik geloof dat ze iets van een 128 of 256Kbit verbinding hebben. Lijkt me voldoende voor een aantal telnet sessies.. Ik heb geen flauw idee wat jullie budget is, maar je kan altijd met versatel praten. Let wel op dat je dan je KNP telefoonlijnen op kan zeggen, en ook een internetverbinding hebt die je niet meer via ISDN hoeft te realiseren..

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 10:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Anders Cistron MAXX voor bedrijven (Is dat niks??)
http://www.cistron.nl/node.php?id=188

Oh ja nog ff vermelden ik werk voor KPN!! })

Verwijderd

Kabouterplop01 schreef op 15 May 2003 @ 18:59:
Anders Cistron MAXX voor bedrijven (Is dat niks??)
http://www.cistron.nl/node.php?id=188

Oh ja nog ff vermelden ik werk voor KPN!! })
Lezen blijft een vak apart :)
Kabel of ADSL zijn niet verkrijgbaar op beide locaties.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Hangt de aanschaf van de verbinding niet af van hoeveel bandbreedte je nodig hebt?

Is Frame Relay een optie?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Frame-Relay is oud neem dna epacity. Als ze frame kunnen leveren kunnen ze ook epacity leveren desnoods op een huurlijn

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

epacity kende ik niet, maar dat gaat zo te zien niet internationaal, niet dat hier nodig is ...

Trailblazer: heb je enig idee wat dat kost ?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
http://www.kpn.com/br2/ng...hannel=1&contentOID=51881

Begrijp ik daaruit dat Epacity alleen voor xDSL lijnen is ? Dus is dat dan niet even duur ?

Verwijderd

Een directe verbinding met een AS/400 vraagt niet zo veel bandbreedte. Het ligt er even aan waar je je SNA server (of andere gateway) hebt staan. Terminal emulatie programma's vragen zeer weinig bandbreedte.
Op een of andere manier zal je toch de knip open moeten trekken voor een permanente verbinding naar het hoofdkantoor.
Epacity ken ik niet, maar ik zou in eerste instantie ook aan frame relay denken.

Ik vraag me af of Epacity beschikbaar is als *DSL niet beschikbaar is in het gebied van het kantoor. Als ik zo de info van KPN lees kan je het wel vergeten met Epacity.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 17:49 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik werk bij KPN epacity is ook te leveren met een klassieke huurlijn. Dus is er geen DSL dan levert KPN een huurlijn naar epacity toe

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

it0 schreef op 16 May 2003 @ 16:29:
epacity kende ik niet, maar dat gaat zo te zien niet internationaal, niet dat hier nodig is ...

Trailblazer: heb je enig idee wat dat kost ?
Kosten weet ik niet exact. Ik geloof dat het een aantal keer goedkoper is dan frame
Pagina: 1