overklokte laptop terugklokken

Pagina: 1
Acties:

• BAUKstEr
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:10
Ik heb een Toshiba Tecra 8100 overgenomen van iemand. Deze wordt echt gloeiend heet! (mainboard 70 graden, cpu 70 graden) Ik heb daarom maar het programma Speedfan gebruikt om de temperaturen weer te geven. In dit programma wordt ook een benaderde waarde voor de busklok weergegeven. Deze toonde aan dat de bus op bijna dubbele snelheid liep! 187Mhz terwijl het rond 100MHz moet liggen... Hoe krijg ik die bussnelheid terug naar de normale waarde?

De normale waarden van eenzelfde Tecra 8100 leverden een temp van ongeveer 45 voor het mainboard en 40 voor de cpu op.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34
Via het bios zou er wel e.e.a. in te stellen zijn neem ik aan?
Met speedfan kon je toch je fannetjes harder/zachter laten lopen op basis van de temperatuur van een bepaalde sensor, toch? Je zou eens de rpm's van de fan op maximaal kunnen zetten. Hoe je verder de FSB e.d. zou kunnen verlagen, als het BIOS geen oplossing bied, weet ik ook niet. Daar zijn weer andere tweakerts voor!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 10:47
Is hij ook onstabiel dan?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Een bijna 2x zo'n hoge fsb lijkt me bijna onmogelijk. Ik zou eerder kijken of de koeler niet kapot is gegaan.

Verwijderd

Icey schreef op 13 May 2003 @ 09:38:
Een bijna 2x zo'n hoge fsb lijkt me bijna onmogelijk. Ik zou eerder kijken of de koeler niet kapot is gegaan.
Of dat de temperaturen niet goed worden uitgelezen. Bijna 2x zo hoge fsb doe je zeker knap, denk dat het verkeerd wordt uitgelezen.

• Icey
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:43:
[...]

Of dat de temperaturen niet goed worden uitgelezen. Bijna 2x zo hoge fsb doe je zeker knap, denk dat het verkeerd wordt uitgelezen.
Zeker voor een laptop, ik ben nog geen laptop tegengekomen met overklok mogelijkheiden in de bios, daar zijn ze NIET voor gemaakt.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Kijk ook eens welke waardes CPU-Z of WCPUID geven, het kanbest dat dit tooltje het fout heeft.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Als het mobo 70C zou worden, zou je dat denk ik wel aan je willempie voelen :+.

maw, wordt het ding aan de buitenkant ook heet?

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 13 May 2003 @ 12:20:
Als het mobo 70C zou worden, zou je dat denk ik wel aan je willempie voelen :+.

maw, wordt het ding aan de buitenkant ook heet?
kan je bijna bakken en braden met dat ding

• iets
Wat vindt WCPUID ervan dan? Zoals Tweakertje al zei ;).

tvw

• BAUKstEr
- bios
Via de bios kan je natuurlijk niets instellen...
- speedfan
Je kan wel de fan laten draaien, maar als mijn andere Tecra 8100 op bijna de helft van die temperatuur blijft... Speedfan is een noodoplossing.
- onstabiel
Hij is ZEER onstabiel :) Hangen, artefacten op het scherm... you name it
- fsb
Ik snap dat het een onmogelijk hoge waarde is. Ik ben echter op zoek naar een oplossing om hem weer in normale staat terug te brengen.
- koeler
De koeler is niet kapot.
- temperatuursweergave
Ik snap dat het practisch onmogelijk is en dat de weergave van de fsb zeer waarschijnlijk foutief is. Echter, de fsb is nog steeds veel te hoog aangezien het wel te merken is aan de hitte die het apparaat produceert via moederbord, cpu en geheugen en de instabiliteit.
- cpu-z en wcpuid
Zal ik zodra ik meer tijd heb even proberen. (nogmaals, ik weet dat de waarde voor de fsb foutief is, maar hij is in ieder geval ook niet gelijk aan de waarde die ik krijg bij mijn correct werkende Tecra 8100)
- hitte
Hij wordt aan de onderkant enorm heet en ik zorg er zowiezo voor dat ik tijdens dit probleemoplossen niet met mijn Willempie in de buurt kom ;)
- bakken en braden
Ik gebruik nog liever Croma dan deze laptop. Laten we even concentreren op een mogelijke oplossing ;-)
- wcpuid
Zoals gezegd, zodra ik tijd heb...

Verwijderd

BAUKstEr schreef op 13 May 2003 @ 13:48:
- bios
Via de bios kan je natuurlijk niets instellen...
heb je wel in de bios gekeken dan?

• BAUKstEr
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 16:10:
[...]
heb je wel in de bios gekeken dan?
Wel duh...

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 17:01
Ik zou zeggen, zoek eens op wat voor pll het is en schroef hem eens terug met een programmaatje als softfsb (heel oud) cpufsb of iets dergelijks

• iets
Zit er dan geen clear cmosin zo'n laptop? :P

* iets is laptopnoob

[ Voor 16% gewijzigd door iets op 14-05-2003 12:08 ]

tvw

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
uh, een processor wordt niet echt heter ofzo door overclocken, misschien een heel klein beetje (denk aan stress en idle) maar echt niet heel veel, tenzij je het voltage opschroeft. Nou lijkt mij dit niet het geval in een laptop... komt er wel warme lucht uit? Schroef hem eens open en kijk erin (wel de schroefjes goed bewaren, anders krijg je hem zo lastig ding /me pierre-oord heeft ervaring

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Corn
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

De PLL van een laptop is volgens mij meestal gelocked, of niet met standaard software op te schroeven (en dus ook naar beneden te halen) In de bios zal je het zeker niet terugvinden. ALS er al iets overclocked is zal het softwarematig gebeurd zijn. Zet er dus een schone windows versie op, en meet daarna nog eens. Het kan ook zijn dat de diverse progjes als wcpuid niet goed het moederbord kunnen uitlezen. (zoals al eerder gesuggereerd is) Waarschijnlijk word ie dan ook niet zo warm, maar denkt speedfan dat ie zo warm is (mbm denkt ook dat mijn derde sensor constant 80 graden is) Waarschijnlijk is het niet iets om je druk over te maken

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 14:34

Youk

Volvo For Life

Is een bios-flash geen optie? Misschien staat er wel een gehackte bios in waarin de fsb hoger staat ingesteld. Door een flash uit te voeren met de bios van de fabricant zelf staat alles toch terug normaal.

Volvo Classic Club Belgium

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

pierre-oord schreef op 15 May 2003 @ 09:25:
uh, een processor wordt niet echt heter ofzo door overclocken, misschien een heel klein beetje (denk aan stress en idle) maar echt niet heel veel, tenzij je het voltage opschroeft. Nou lijkt mij dit niet het geval in een laptop... komt er wel warme lucht uit? Schroef hem eens open en kijk erin (wel de schroefjes goed bewaren, anders krijg je hem zo lastig ding /me pierre-oord heeft ervaring
Nou.. Van 100 naar 187 MHz is een 87% hogere kloksnelheid, dat zorgt toch al voor een aardige warmteontwikkeling.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 10:58
Xou hem idd eens openmaken en kijken of de vorige eigenaar creatief heb zitten solderen...

Verwijderd

best cool je lapie overklokken :) denk dat het de bekende bioshack is die voor dacht ik voornamelijk Asus te verkrijgen is...dus nu ook voor Toshiba Tecra

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die tecra 8100 wordt uit zichzelf al aardig warm. Verder heb ik laatst zo'n ding onder handen gekregen waar de video kaart gewoon warmer werdt als de processor... Het probleem kan eigenlijk niet in de cpu zitten maar alleen in de software die de waade's uitleest...

Dat openmaken...

Ik zou d'r niet aan gaan beginnen.. Wij hebben ze wel eens bij mij op het stage en da's dus echt niet te doen.. zeker de oudere modellen toshiba waar nog geen waarde's opstaan zijn super iritant.. Als er een waarde bij de schroefje's staat (B12) b.v dan hebbie een wat nieuwer type.. deze zijn iets makkelijker in elkaar te zetten... B12 betekend dan bolkop 12 mm... Let erop dat je nergens te grote schroeven erin draait want die draai je dwars door je mobo heen!!! (een collega heeft ervaring ;) )

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
pierre-oord schreef op 15 May 2003 @ 09:25:
toch wel hoor..... als je em op hogere snelheid laat werken, moet ie harder schakelen, en gebruikt hij daarvoor meer energie, waarbij dan ook meer warmte vrij komt.... ik laat mn cpu op 1,85 volt lopen, en op 1300mhz word ie 46 graden stressed, en op 1540mhz word ie al 54graden stressed....

het idd wel zo dat het vcore verhogen ook resulteerd in meer hitte, in mn geval zon 5 graden gemiddeld....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1