Network Booting

Pagina: 1
Acties:

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-08 21:30

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Topicstarter
Hallo, dit is mijn eertse keer op GoT, en meteen ook m'n eerste vraag:

Kan ik via een PC of Laptop het OS van een andere computer gebruiken, via het netwerk dus?
Ik had een keer een diskette gevonden, moest je runnen onder MS-dos, nou ja, wel gedaan: Maar die Diskette ondersteunde geen PCMCIA Netwerkkaarten :'(

Maar bestaat er wel zoiets en is het niet te zwaar belastent voor m'n netwerk?

/* Edit */
Woei! M'n aller eerste post! :9
Nostalgie :+

[ Voor 75% gewijzigd door Gromba op 19-08-2004 22:13 ]

Gromba.nl

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ja dat kan, gewoon even de juiste drivers op die flop zetten ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Erkens op 12-05-2003 22:28 ]

Verwijderd

Heb je al gesearcht?

Verwijderd

Misschien kun je proberen het iets duidelijker uit te leggen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zon dosbootflop met netwerkdrivers ondersteund ook wel pcmcia kaartjes hoor, alleen moet je hem wel even onder dos 'enablen' (pcmcia enabler genaamd)

heb dit onlangs nog even voor elkaar gemaakt op een sony laptop waar geen cdrom in zat, maar even via het lan een OS er moest worden geinstalleerd... geen probleem ook al zat er een pcmcia kaartje in

A wise man's life is based around fuck you

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-08 21:30

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Topicstarter
Wow, het staat er al 2 minuten op, en zoveel reacties: Druk hier :)

Kijk: Laten we het zo zeggen: Ik wil een Computer zonder hd laten runnen, en dan het besturinssysteem vanaf een netwerk PC halen

Gromba.nl

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
welkom op GOT!

netwerk booting zoals die door een netwerkkaart vaak ondersteund word, is bedoeld om een besturings systeem op een schone machine te zetten. of om een bestaande machine te herinstalleren.
en op die diskette staan gewoon drivers voor jou netwerkkaart, zodat je vannuit DOS bij een netwerk share kan.
maar het OS van een ander systeem gebruiken heb ik nog nooit van gehoord.

Wel kun je bijv een terminal sessie starten naar een CITRIX of windows terminal server. maar dat is weer een heel ander verhaal.

I wish I had a cool signature like everybody else

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
PeterBroere schreef op 12 mei 2003 @ 22:30:
Wow, het staat er al 2 minuten op, en zoveel reacties: Druk hier :)

Kijk: Laten we het zo zeggen: Ik wil een Computer zonder hd laten runnen, en dan het besturinssysteem vanaf een netwerk PC halen
kan volgens mij wel.... maar gaat niet makkelijk worden. ik zou niet weten hoe in elk geval.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

@PeterBroere: het starten van een PC/laptop ZONDER harde schijf, kan natuurlijk met een goede bootflop + bijbehorende drivers voor de netwerkkaart.

Het starten van een OS over het netwerk is een heel ander verhaal en, eerlijk gezegd, ook af te raden. Ik weet niet of je de gevraagde oplossing prive of zakelijk wil gaan gebruiken, maar de netwerkbelasting kan flink omhoog gaan waardoor ook fouten in data kan optreden, wat weer resulteert in corrupte documenten etc.

Ik denk dat je, in deze, beter kan kijken naar een Linux-based OS dan naar een Windows-based OS, aangezien Linux wat compacter is en meerdere, kleine, client-programma's heeft om dus "remote sessions" te ondersteunen. Maar bij mij blijft nog steeds de vraag of je een volledig OS remote kan draaien; niet in de laatste plaats omdat je in een werk-omgeving natuurlijk met SID's en verschillende hardware zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 23:57:
..maar de netwerkbelasting kan flink omhoog gaan waardoor ook fouten in data kan optreden, wat weer resulteert in corrupte documenten etc.
Lekker netwerk heb je dan, wanneer de netwerkbelasting hoog is, wordt het traag je krijgt geen fouten IMHO.
Pagina: 1