Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Verwijderd
http://www.onkyo.net/uk/cms/products/home/av_rec/0200-TXDS787/
Verwijderd
http://www.marantz.com/db/?MIval=h_home&con=he
en oh ja ook 140 watt aan 8 ohm per kanaal
Maar voor een gemiddelde 15-jarige scholier denk ik dat ik heel wat heb
Onkyo vind ik ook wel zwaar vet. Me pa heeft ook zo'n hele set. Echt nog met een complete Stalen CD loader. Dat is pas degelijkheid
De stijl bevalt me helemaal wel. check die afstandsbediening!
Ok, smaken verschillen maar dit is wel wat voor mij. En dan plus mijn eigengebouwde 2x300Watt eindversterker aan de sub uitgang en rammen maar met die film
Darkman vind ik echt weer zo opper reageren. niet iedereen heeft zo veel geld jongen, en hoezo met Marantz heb je in elk geval kwaliteit?? ok Marantz is goed maar Onkyo is daar niet minder om. Jammer dat soort opmerkingen. En maar kwijlen en het niet kunnen kopen zeker... wel realistisch blijven
Verwijderd
Ik ben nu een eigen versterker aan het bouwen :
5 x 170 watt RMS aan 8 ohm
hij is bijna op alles beveiligd, en als je na gaat dta de ringkern die er in zit (wat in die taiwanese troep ook niet zit) alleen al 450,- kost. De taiwanese versterker word gevoed door transistoren, echt die kunnen het vermogen van een goed lage toon niet opbrengen.
Ik wil er mee zeggen dat je gewoon niet kan zeggen dat je voor 645,- een goede versterker hebt gekocht, hij zal het vast prima doen, maar hij levert nooit het vermogen wat er op staat.
Verwijderd
ja!!!!!!!!!!
Verwijderd
HEB IK OOK BIJ MIJN ONKYO VERSTERKER GEKOCHT
Verwijderd
Onkyo maakt geen rommel, dus je zit altijd goed. Dat wil niet zeggen dat het niet veel beter kan.
Neo222 moet niet zo opscheppen. Onkyo is een merkfabrikant en geeft specs in Watt RMS. Wat hij weer niet erbij zegt, en wat dus nog veel belangrijker is, hoeveel kan die van hem leveren bij 4 Ohm? En bij 2 Ohm??? Als jouw luidsprekers een beetje lastig zijn en bij 50Hz 2,5 Ohm vragen (dit is echt niet denkbeeldig!) zie je die berg watten als sneeuw voor de zon verdwijnen
Mijn eigen versterker is wel 10 Watt, en daar heb ik f4000 voor betaald. Ben ik nou gek:? (oh ja, het is wel een buizenversterker ;):9)
Verwijderd
En het wil helemaal nix zeggen dat het een MERK versterker is want de gemiddelde versterker is gewoon zwaar klote en iedereen trapt er ook nog is in! Allemaal zeggen van nee ik heb een 300 watt versterker, nou hij red het langerna niet.
Verwijderd
Tis gewoon heel simpel: je wil een degelijk geluid & vermogen voor een degelijke prijs. De meesten leggen niet 3000 piek exta uit om een net iets beter geluidje.
en ik zou eens ff heel goed lezen wat je allemaal beweert.. Je weet kennelijk niet hoe het hier bij tweakers werkt, we helpen elkaar, hopelijk is het gewoon een beginnersfout van je, want je komt nog maar net kijken op dit forum, maar ik heb als suggestie dat als je niet normaal kunt doen, je gewoon weer oprot.
1. A-klasse buizenversterkers zijn errug goed. De nieuwe moderne buizenversterkers daar kunnen de meeste transistorversterkers niet aan tippen.
en dan zeg je iets over de voeding, een ringvoeding kost geen reet meer tegenwoordig. Een goede ringtrafo is idd. duur maar niet lang niet altijd nodig.
Bovendien die idiote vermogens, 300watt rms is alleen nuttig als je het over PA spul hebt, voor de huiskamer is het totaal nutteloos. Bovendien zijn de meeste versterkers met een heel groot vermogen over het algemeen geen hifi versterkers. Als je de FAQ die pas gemaakt is door JAG en al onze andere trouwe hififans eens goed leest kun je nog wat leren, VERMOGEN ZEGT HELEMAAL GEEN ENE REET OVER DE KWALITEIT !!
Maar ik vind je een misselijk mannetje, iemand is blij met zijn nieuwe versterker, en jij gaat de zooi af lopen zeiken, bah sneu figuurtje.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
Volgende is niet KWAAD bedoeld:
Transistoren zijn namelijk helemaal niet bedoeld om hogere vermogens zoals bassen te versterken, maar wel de raditionele voeding: Eeen ringkern dus. En waarom in bijna alle hifi versterkers transistoren worden gebruitk is omdat het goedkoper is. Dus een ringkern klinkt vele malen beter maar is alleen duurder en zwaarder dus als je voor licht en goedkoop gaat koop je dus geen versterker met een ringker trafo
Nogmaal ik probeer een beetje te bereiken dat niet allemaal mensen lopen te posten in dit forum die er geen verstand van hebben.
Wat een kinderachtig gedoe zeg. Tbusquet heeft helemaal gelijk, je hebt helemaal geen reet (nou ja, niet zoveel reet in ieder geval) aan xxx Watt.
Em bovendien ben je niet bepaald onderlegd in elektrotechniek zeg
Ga voor straf in de hoek staan, en lees maar snel de FAQ.
Jag
Verwijderd
En wat lul jij dat Jeep niet weet waar hij over praat?! Wat hij zegt klopt weldegelijk, er bestaan gewoon speakers die zoveel van je versterker eisen kwa impedantie dat sommigen dat niet trekken...
Jag
Verwijderd
En crasher, een Peavey? Ook al met PA bezig?
Jag
Na 1 x weet ik het wel laat is een keer iedereen in zijn waarde,mijn moeder vind een wekkerradio al prima klinken,prima toch.
Al dat geouwehoer hier steeds ik word er langzamerhand echt doooooodziek van
maar das waarschijnlijk een buizen versterker?? dan is 10Watt ook wel ff iets andersOp donderdag 23 november 2000 21:19 schreef Jeep het volgende:
Hé verwend snotjong
Onkyo maakt geen rommel, dus je zit altijd goed. Dat wil niet zeggen dat het niet veel beter kan.
Neo222 moet niet zo opscheppen. Onkyo is een merkfabrikant en geeft specs in Watt RMS. Wat hij weer niet erbij zegt, en wat dus nog veel belangrijker is, hoeveel kan die van hem leveren bij 4 Ohm? En bij 2 Ohm??? Als jouw luidsprekers een beetje lastig zijn en bij 50Hz 2,5 Ohm vragen (dit is echt niet denkbeeldig!) zie je die berg watten als sneeuw voor de zon verdwijnen
Mijn eigen versterker is wel 10 Watt, en daar heb ik f4000 voor betaald. Ben ik nou gek:? (oh ja, het is wel een buizenversterker ;):9)
Hmzz zit jij ook op rens en rens ofzow?Op donderdag 23 november 2000 21:48 schreef neo222 het volgende:
Zeg Jeep volgens mij heb je neit helemaal door waar je over praat en trouwens mijn Versterker trekt het prima op 4 of 2 ohm hoor jawel 300 watt bij 4 ohm, en trouwens, dat "verwent snotjong" slaat al helmaal nergens op, heb 'm zelf bij elkaar gespaard, en vanaf het weerstandje opgebouwd.
dat gaat echt nergens over kerel!
verdiep je eerst maar eens wat beter in je stof
Als je nou Transistoren met MosFET's vergeleek, maar dat zit ook niet in die zelfgebouwde versterker van je!...
Heb ik overigens ook niet.. Voor dikke PA versterkers is de Transistor nog steeds een betere oplossing, en die zitten dus OOK in die Hifi versterker, ook Ringkernen zitten in de wat duurdere Hifi versterkers en dan dus vaak samen met Mosfets.
En Neo, waarom begin je in je eerste posting gelijk over het vermogen te zeuren.. alsof het daar allemaal om draait! Die vermogens zijn weldegelijk in Watt RMS uitgedrukt en komen gewoon overeen met al die andere zooi die jij beschrijft. Sorry maar ik snap jouw doelstelling echt niet.
??? bedoel je dat een bij een buizenversterker 10 watt rms iets anders betekent dan 10 watt rms bij een transistor/mosfet versterker?Op vrijdag 24 november 2000 01:42 schreef BruT@LysT het volgende:
[..]
maar das waarschijnlijk een buizen versterker?? dan is 10Watt ook wel ff iets anders
Ja, heb ik al geluisterd, zijn idd erg mooi! Nr. 13 geloof ik, nietwaar?BIJ AUDIO HOME HEBBEN ZE OOK PIEGA SPEAKERS DIE MOET JE EENS LUISTEREN!!!!!
HEB IK OOK BIJ MIJN ONKYO VERSTERKER GEKOCHT
O ja, en voor de mensen die zitten te zeuren over m'n versterker, natuurlijk kan het beter... Maar je moet gewoon ergens een grens trekken, en ik ben zo tevreden.
Buizenversterkers en Transistorversterkers klinken zodanig anders dat je ze beter NIET met elkaar kunt vergelijken... dat is ECHT gewoon smaak !
persoonlijk vinnik een buizenversterker (door zijn warmere geluid) nog altijd mooier klinken.. (en dat sommige buizen dan iets meer ruisen als torren neem ik voor lief jah !)
Have a wheelie good weekend!
Verwijderd
Leuk dat je dat apparaat besteld heb, maar wat heeft dat met deze topic te maken?Op donderdag 23 november 2000 18:42 schreef The Ultimate het volgende:
Goh leuk ik heb net de TX-DS787 besteld
http://www.onkyo.net/uk/cms/products/home/av_rec/0200-TXDS787/
Ik heb dat apparaat al in huis. Moet zeggen dat ie me tegen valt. Mijn oude 919 THX klinkt vele malen mooier
Uhmm ik denk dat die 919 ook beter te vergelijken is met de nieuwe DS989...Op vrijdag 24 november 2000 07:32 schreef jochie het volgende:
[..]
Leuk dat je dat apparaat besteld heb, maar wat heeft dat met deze topic te maken?
Ik heb dat apparaat al in huis. Moet zeggen dat ie me tegen valt. Mijn oude 919 THX klinkt vele malen mooier
919 hoort ook die die iets hogere kwaliteitsklasse thuis niet waar. Leeftijd zegt niet zo veel, die DS787 is gewoon iets minder, dat had je van te voren ook kunnen bedenken.
Verwijderd
die 787 kost iets van 3000,- en is relatief duur voor wat er in zit. Hij is helemaal digitaal dus met 1 microprocessor en wat software heb je het wel gehad.
Vandaar dat ik die dingen wel met elkaar mag vergelijken. die nieuwe 989 zit op 7000 gulden en dat terwijl gelijke apparatuur alleen maar goedkoper hoort te worden.
Verwijderd
Beetje laat, maar: GEFELICITEERD!!Ik heb dus een nieuwe versterker
Het is een Onkyo TX-SV353, en het is een tuner/versterker...
Juzus, iedereen zit mekaar maar aftekraken zoiets over 600 daar kun je niks voor kopen nou bullshit tuurlijke kun je voor 600 piek iets kopen en ook wel van een beetje kwaliteit
en dat gezeur over versterker dat de versterkers zijn uitgevoerd met een ringkern of een gewone trafo, als je echt power wil dan kan je dat echt wel vergeten met een trafo dan moet je toch echt kiezen voor een geschakelde voeding van extreem hoge kwalitied en dus geen computer voeding maar een professionele voor audio/video doeleinde
Nope, versterkeronderdelen (zeker goeie) worden niks goedkoper. Mischien dat een chippie in dat ding wel van f3,0 naar f2,50 daalt (of dolby digital voor de prijs van dolby surround, bijv ). Maar goede condensatoren/transistoren en weet ik veel wat er allemaal nog aan zooi in zo'n ding zit dalen niet in prijs. Als jij je combo van f6500,- van 6 jaar geleden vervangt, zal je nu zeker net zoveel geld moeten uitgeven.Op vrijdag 24 november 2000 12:09 schreef jochie het volgende:
die nieuwe 989 zit op 7000 gulden en dat terwijl gelijke apparatuur alleen maar goedkoper hoort te worden.
Verwijderd
Meeste geld gaat zitten in de voeding.
die 989 kost de fabriek 350 piek de importeur 2000 en de winkelier 3450,-
vandaar dat je na 6 jaar toch wel wat extra kwaliteit mag verwachten. Zeker nu alles ongeveer in een chip wordt gepropt omdat het digitaal is. Digitaal betekend goedkoop
Kleine Berg 83Idereen heeft het hierover die Audio Home in Eindhoven, waar zit die?
tel. 040-2446952
ThanxBeetje laat, maar: GEFELICITEERD!!
Geef mij maar een Warsteiner.
Neo222 :
LUL ! Je zal waarschijnlijk wel een of ander superpech setje op je kamer hebben met een 2x0,5 watt ICtje erin ofzo
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Yep, maar gewoon voor een drive-inn beetje opbouwen enzo. De techniek interesseert me een stuk meer dan het mixen en dat soort dingen.Op donderdag 23 november 2000 23:59 schreef Jag het volgende:
En crasher, een Peavey? Ook al met PA bezig?
Jag
lol... veel puurder? het enige wat ik daar uit kan opmaken is dat je bedoeld minder vervorming. dat zou kunnen, maar dan nog heeft dat niets te maken met het vermogen.Op vrijdag 24 november 2000 17:15 schreef JT het volgende:
aatos : 10 watts is bij een buizenversterker veel meer dan bij een gewone vertserker. Het vermogen is veel puurder.
10 watt is 10 watt, of het nou uit een versterker komt, uit een lamp of uit een motor. watt is gewoon de eenheid van vermogen, vastgelegd als joule/seconde, heel goed meetbaar en dus is het echt onzin dat 10 watt uit een buizenversterker meer is dan 10 watt uit een transistor/mosfet versterker.
ik heb de marantz pm490av voor maar f399,- gekocht in het super uurtje van de correct.
5x50 watt a 8 ohm (dolby pro logic)
2x70 watt a 8 ohm (stereo "duh")
en hij is dobly digital ready (moet dan wel een losse decoder van f999,- of minder bij kopen:( )
en dat voor een 16 jarige
The Only Good Silence Is The Silence With Music In It
Er zit dus vast wel verschil in, maar wat dit is moet even uitgelegd worden door iemand met meer verstand van zaken
Je gebruikt meestal iets tussen de 0,001 en 1 watt als je muziek hebt aanstaan. Als er bijvoorbeeld ineens een muziekstuk komt waarbij veel vermogen nodig is (een drum/basgitaar/iets met een lage toon dat er enorm uitspringt) heb je misschien iets meer dan 10 watt nodig.
Als een transitoren versterker meer moet leveren dan-ie kan gaat-ie clippen. Dat houd in dat er geen mooie sinussen komen maar meer blokken gaan geven (ze maken de top niet af). Het geluid gaat dan dus "kraken" en na langdurig spelen zo blaas je je speaker op.
Een buis daarentegen heeft een eigenschap waardoor-ie met minder heftig vervormd. De signalen worden wel minder mooi, maar hij gaat niet echt clippen.
Zie daar het nadeel van een buizenversterker trouwens, ongecontroleerd laag imho. Ik heb er wel eentje gehad (AMC CTV3030) maar ik heb 'm weer verkocht en nu ben ik terug met SonyES, al is die nog lang niet heilig
/edit: moeite met het woord "geinterreseerd"
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Om ook eve te kunnen opscheppen die kost 1000 piek
En het klingt geweldig en als je heeeeeel veeeeeel geld heb kun je voor een 4000 gulden een betere kopen alleen dat in niet het aller belangrijkste.
Ik bedoel een SPEAKER ik ook wel handig, je kunt wel een mooie versterker hebben maar speakers is veeeeel belangrijker om een goede klank te krijgen.
Je moet wel een goede versterker hebben maar als je een Onkyo A-9511 hebt met super goede boxen van 7000 per stuk, klinkt het beter al je bv een versterker hebt van 14000 piek met mijn B&W 602 van 650 gulden per stuk.
En buizen nou ik beb ze gehoord, alleen je moet er van houden, ik persoonlijk hou meer van transistor versterkers.
(ps een buizen versterker krijgt meer vervorming als een transsistor versterker, alleen die vervorming zorgt wel voor die mooie warme klank en dat vinden de mensen mooi. )
En een goede transitor versterker kapt de sinus niet meer af.
Nou dat wou ik eve kwijt.
marantz is inderdaad het merk
zekr omdat die van mijn lucht gekoelde transitoren heeft met ventilator (hij gaat aan als de transitorren te heet worden)
mzzls
The Only Good Silence Is The Silence With Music In It
Verwijderd
Vermogen heb je (meestal) niet echt nodig, klank is veel belangrijker, dat, samen met budget, met uiterlijk en andere voorkeuren van jezelf bepalen je keus. 10 of 1000 Watt, boeit niet echt, voor mij, als t maar niet vervormd. En dan heb ik het nog niet eens over speakers, interconects en kabels etc.
Wees gewoon tevreden als het voor jou goed genoeg is.
Verwijderd
Verder aan iedereen die zitten te zeuren: een buis klinkt (als hij echt duur is EN goed, neem bv.een audionote )echt niet " Warm ". Slecht laag komt uit de meeste versterkers, ik moet de eerste transistorbak onder de 10000 florijtjes nog horen die niet een overdreven, zware of soort van overgecontrolleerd laag weergeeft. Luister maar eens goed of je die laagweergave wel zo echt vind klinken en dan bedoel ik daarmee niet snel, stabiel of dergelijke eenzijdige eigenschappen. Ga maar eens luisteren naar een versterker met een dempingsfactor van 1000 t.o.v. een die er 20 of ietsje meer of minder heeft. Het grootste verschil heb ik daar meer gehoord door luidsprekerkabels etc.
Voor iedereen die gooit met meetwaarden in combi met audio heb ik een opmerking: je vergist je sneller dan je denkt ! bijvoorbeeld cd-spelers die " maar " een 16-bits dac hebben, zouden slechter klinken dan een 18, 20 of 24-bitter met x-voudige oversampling. Per definitie dan wel he...Een buis zou meer vervormen dan een transistor of FET, klinken ze daarom zo schel ? Die transistor bak dan zeker.. Ik heb meer vermogen, daarom is ie beter. Een grote versterker heeft doorgaans wat meer autoriteit, dat wel. Geef mij die 200-watter en ik wil graag e.e.a. veranderen, waaronder "terugvoeren" , terwijl hij die 200-watter vet weg speelt. Hoeveel geld kost dat ? Meestal gewoon (niet enkel ) o.a. de kunst van het weglaten..
Ringkerntrafo`s ? Die zijn bij hetzelfde vermogen kleiner en ook lichter. Klinken ze beter ? Zeg mij waarom, of wat..
M.a.w voor alle zeurpieten en de rest van de NO-KNOW, gegroet, blijf er vooral bij dan wordt er nog wat verkocht bij de v&d, de scheer en foppen etc.
Voor die lui die relaxt reageren: `t klopt zelfs volgens deze koppige vogel.
Mazzel
Jag
Verwijderd
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
En dat je minimaal 10K aan een versterker moet uitgeven om iets goeds te hebben is natuurlijk wel sterk overtrokken. 10K betaal je alleen voor de heel erg dure versterkers, de echte top. Zo is de laatste Accuphase versterker, die op moment van testen als beste geintegreerde versterker allertijden werd getest, zo'n 15000,- geloof ik.
Jag
zie de post van jag. daar kan ik niet al te veel meer aan toevoegenOp zondag 26 november 2000 22:57 schreef JT het volgende:
aatos : m'n vader heeft een gecombineerde versterker met 2x20 watt klasse A en 2x155 watt AB van Marantz. Die 2x20 op klasse A is bijna net zo hard als die 2x155.... dat bedoel ik, weet niet precies hoe ik het moet uitleggen
valt me wel op dat er hier best veel mensen Onkyo hebben, (ik ook, Onkyo Integra A-9711, met 2 JBL TI600 jubileum editie)
Onkyo is goede prijs-kwaliteit verhouding
enne, veel plezier met je Onkyo
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Verwijderd
Jag
Verwijderd
1% zou ik trouwens nog veel vinden. Maar toch grappig, stel dat je een speaker hebt die 0.1 % van de energie van de amp omzet, en je een 50% rendabele versterker, dan wordt 0.01 * 0.001 * 0.5 * 100% = 0.0005% van de energie uit het lichtnet ook echt opgevangen door je trommelvlies
Jag
thx!enne, veel plezier met je Onkyo
Verwijderd
Ja, de meeste energie wordt omgezet in warmte. Zo ook de energie die op de wanden valt wordt omgezet in warmteOp woensdag 29 november 2000 17:53 schreef Jag het volgende:
De eenheid "open raam", je bedoelt zeker de absorptie coeficient, waarbij 1 een open raam is.
1% zou ik trouwens nog veel vinden. Maar toch grappig, stel dat je een speaker hebt die 0.1 % van de energie van de amp omzet, en je een 50% rendabele versterker, dan wordt 0.01 * 0.001 * 0.5 * 100% = 0.0005% van de energie uit het lichtnet ook echt opgevangen door je trommelvlies.
Jag
Tip: Wil je (goedkoop) isoleren om de buren blij te maken, klus dan een "buig-slappe" gipskartonnen voorzetwand op houten regels, waarbij de platen vrij zijn van de wanden/ plafonds. De geluidsenergie wordt dan omgezet in beweging. Let op geen gips-plaat want dat werkt niet, omdat dit niet trilt bij 1500 Hz (=frequentie menselijke stem.)
Jag
Ecodan warmtepomp
Wat dat betreft lijkt een audioset wel wat op een comp.Op woensdag 29 november 2000 20:55 schreef MadMax-007 het volgende:
Gosh , boel reacties. Maar geeneen die zegt dat ie geniet van z'n setje...
Nooit af, kan altijd beter en er staat altijd wel wat in de planning dat nog veranderd moet worden.
Verwijderd
computer;
huis;
auto;
boot
Nooit gelukkig en altijd meer, meer meer willen :(:(
Denk je dat je wat leuks hebt gekocht, kom je bij een vriend en die heeft net iets snellers, mooiers of beters. Scoort QIII bijvoorbeeld net 5 fps meer
Verwijderd
Als je een nieuwe muziekinstallatie koopt moet je volgens mij altijd met speakers beginnen. En dan pas de rest.
Verwijderd
Als je een amp hebt met het vermogen van 10 watt en je hangt er gevoelige speakers aan van 100 db( 1 watt 1 mtr) dan blaas je de kamer uit...Hang je een versterker met 1000 watt continu aan speakers met een rendement van 80 db(1 watt 1 mtr) dan komt er bijna niks uit...dus flink opendraaien...Dan hebben we het nog niet over de stabiliteit van versterkers bij capitatieve belastingen zoals electrostaten.. Dan heb je een verterker nodig die dus ook nog es vreselijk stabiel is...Ik heb een rotel amp van 350 watt continu eraan hangen en die moet werken zeg ik je...Over onkyo: goede prijs kwaliteitverhouding...mzzzlllll
En als je een nieuwe set uit gaat zoeken hoef je niet per se ergens mee te beginnen. Het is juist de kunst om iets uit te zoeken dat bij elkaar past.
Jag
Verwijderd
Hoge en lage tonen komen bij zacht spelen veel beter uit je speakers met een zware versterker.
ik heb hier een Quad 33+303 die doet 28-45W.
Die geeft ook op zachte stand toch een zeer vol geluid, hij heeft een nadeel; als je em net iets te zacht zet valt een kant weg!
Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-
Verwijderd
stel dat je nog een zwaardere quad dan die 303 zou hebben, dan zou die nog beter klinken. Die 303 heeft misschien niet een groot vermogen maar is wel zwaar opgebouwd en heeft genoeg reserve.
het ene kanaal schuift ie iets eerder open/dicht dan de andere...
Ik heb bij de way ook nog een 33+405 combi..
/edit: typo
Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-