Nergens zie ik ooit een plaatje van een dode pixel. Ik bedoel, als ik in de winkel een TFT scherm wil controleren op dode pixels heb ik er nog nooit een gezien. Een voorbeeld plaatje lijkt me wel handig om te weten waar ik op moet letten. Wie weet er een plaatje van een dode pixel? (google al geprobeerd)
Verwijderd
Maak in paint een wit vlak ter groote van je schermresolute. Kleur 1 pixel zwart en druk op ctrl-F. Klaar!
Verder staat er wel een foto in het grote tft voor gamers topic.
Verder staat er wel een foto in het grote tft voor gamers topic.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 21:48 ]
Dode pixels komen in verschillende kleuren, zowel wit als groen als blauw heb ik gezien, het is gewoon een heeeeel klein gekleurd stipje (of juist NIET gekleurd)
Maar hij blijft altijd en de hele tijd dezelfde kleur als de monitor aan is...
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Dode pixels doen helemaal niets, die hebben dus de zelfde kleur als de monitor uitstaat.
Hot pixels zijn altijd 1 kleur, en 1 intensiteit, rood, groen of blauw.
Een goede test zijn langzaam over het scherm lopende banden in de kleuren wit, zwart, rood, groen en blauw. (maar waar je die vandaan moet halen weet ik niet)
Hot pixels zijn altijd 1 kleur, en 1 intensiteit, rood, groen of blauw.
Een goede test zijn langzaam over het scherm lopende banden in de kleuren wit, zwart, rood, groen en blauw. (maar waar je die vandaan moet halen weet ik niet)
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Plaatje geeft op een CRT-monitor niet het idee van dode/hot pixels. Een hotpixel op een TFT is veel feller dan de pixels die ik hier zie..Willem2 schreef op 12 mei 2003 @ 22:31:
http://www.vddh.com/pix/pixel.png
1 rode
1 groene
1 blauwe
1 zwarte
786428 witte pixels
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Gewoon [Print Screen] doen 
Ik heb even een foto gemaakt met mijn digicam:

Dit is trouwens wel op een CRT, maar als je een TFT gaat kopen, let dan gewoon op dat er niet zulke puntjes zitten. Gewoon proberen op een lichte en donkere achtegrond, op die manier kun je zowel hot/dead pixels zien.
Dit is trouwens wel op een CRT, maar als je een TFT gaat kopen, let dan gewoon op dat er niet zulke puntjes zitten. Gewoon proberen op een lichte en donkere achtegrond, op die manier kun je zowel hot/dead pixels zien.
[ Voor 45% gewijzigd door Johnny op 12-05-2003 22:49 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Geeft een aardige impressie denk ik? De groene was moeilijkst te zien.Willem2 schreef op 12 May 2003 @ 22:31:
http://www.vddh.com/pix/pixel.png
1 rode
1 groene
1 blauwe
1 zwarte
786428 witte pixels
Oplossing: Bekijk het plaatje op een TFT! Daar ziet het er wel 'echt' uit.Demoniac schreef op 12 May 2003 @ 22:41:
[...]
Plaatje geeft op een CRT-monitor niet het idee van dode/hot pixels. Een hotpixel op een TFT is veel feller dan de pixels die ik hier zie..
Overigens zijn bij hoge resoluties doode pixels steeds minder irritant. Felle pixels zijn ook irritanter dan zwarte. Op mijn notebook (14,1" en 1400x1050) heb ik een dode pixel, maar ik zie hem eigenlijk nooit zitten. Alleen als de achtergrond zich ervoor leent en ik ernaar ga zoeken valt hij op. Een stofje of iets dergelijks op je monitor geeft hetzelfde effect, en een vingerafdruk is al storender.
Als je in de winkel een TFT gaat kopen zul je echt onmiddelijk zien of er een irritante pixel in beeld is -> dooie pixel.
Een leuke truc om even te kunnen controleren is een screensaver met witte achtergrond, en eentje met zwarte achtergrond aanzetten, en dan goed kijken. Gegarandeerd haal je ze eruit.
You can't have everything. Where would you put it?
Geeft ook de bedoeling goed weer denk ik.Johnny schreef op 12 mei 2003 @ 22:45:
...
Een dode pixel op een CRTJohnny schreef op 12 May 2003 @ 22:45:
[pic]
Is dat niet een verstopt maasje? Of een vuiltje op je scherm?
Damn, als je kleurenblind bent, moet je HEEEEL goed kijken en zeker iemand meenemen die het niet is.....
Greetz MrBaaco
Als je het niet ziet heb je er ook geen last van...MrBaaco schreef op 12 May 2003 @ 23:07:
Damn, als je kleurenblind bent, moet je HEEEEL goed kijken en zeker iemand meenemen die het niet is.....
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Mn laptop:

Bovenste 2 (foto van dezelfde pixel) zijn een constant oplichtende groene pixel (hot pixel). Maar die verschijnt niet altijd.. en soms kun je hem ook 'wegdrukken' door een beetje aan de zijkant van het scherm te drukken..
De onderste is een dode pixel die altijd donker is.
Als je het scherm gaat kopen controleer dan met verschillende achtergrondkleuren (hele scherm wit, zwart etc.), want die groene zie ik bijv. niet op een wit scherm (bij wit wordt groen gebruikt) en die zwarte valt uiteraard niet op op een zwarte achtergrond

Bovenste 2 (foto van dezelfde pixel) zijn een constant oplichtende groene pixel (hot pixel). Maar die verschijnt niet altijd.. en soms kun je hem ook 'wegdrukken' door een beetje aan de zijkant van het scherm te drukken..
De onderste is een dode pixel die altijd donker is.
Als je het scherm gaat kopen controleer dan met verschillende achtergrondkleuren (hele scherm wit, zwart etc.), want die groene zie ik bijv. niet op een wit scherm (bij wit wordt groen gebruikt) en die zwarte valt uiteraard niet op op een zwarte achtergrond
Nee, hij zit gewoon achter het glas tussen de andere pixels. Toch helemaal niets vreemds aan? CRT's kunnen ook gewoon dode pixels hebben, alleen komt het wat minder vaak voor.DUX. schreef op 12 May 2003 @ 22:54:
[...]
Een dode pixel op een CRT![]()
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Een CRT-monitor werkt toch met een elektronenkanon die deeltjes afvuurt op het rooster (heel ruw gezien dan)? Als jij een pixel niet te zien krijgt, dan zou dat moeten betekenen dat het kanon op alle plekken wel een deel kan schieten BEHALVE op dat ene plekje. Een TFT-heeft gescheiden vakken die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd en daardoor kan er eentje uitvallen, maar alle beeldpunten op een CRT worden aangestuurd door een enkel kanon.
Ik klink sceptisch, maar ik heb het gewoon nog nooit mogen aanschouwen dat een CRT een dode pixel had...
@RobIII (hieronder):
Ja, dat zei ik dus ook net, maar dat is het dus niet volgens Johnny. Begrijp me goed, die verstopping lijkt mij ook nog het meest logische (of een krasje).
Ik klink sceptisch, maar ik heb het gewoon nog nooit mogen aanschouwen dat een CRT een dode pixel had...
@RobIII (hieronder):
Ja, dat zei ik dus ook net, maar dat is het dus niet volgens Johnny. Begrijp me goed, die verstopping lijkt mij ook nog het meest logische (of een krasje).
[ Voor 14% gewijzigd door DUX op 13-05-2003 00:38 ]
En als een gaatje in het rooster verstopt is dan? Lijkt me heel goed mogelijk...
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Ik heb sinds kort op mijn Asus L3 3500TP een dode, althans, halfdode groen pixel. Walgelijk irritant als je een filmpje aan het kijken bent, zo'n felgroen stipje binnen in een zwarte rand
Dichtbij...maar net mis. Het aperture rooster is geperforeerd, achter de gaatjes zit de fluorescerende (fosfor?) laag welke oplicht als deze door een electron getroffen word. Kijk maar eens met een goede loep naar een scherm, duidelijk zie je de oplichtende kleuren. Het zwart er tussen in is het aperture rooster. Ik kan me voorstellen er een foutje in de fluorescerende laag kan zijn ontstaan. Het eletronenkanon maakt een voortdurende beweging langs de perforaties, de clou is het op het juiste moment aan en uit zetten van de bundels die de verschillende kleuren aanstralen. Dit heet convergeren. Zou de bundel een electron aanstralen OP het aperture rooster dan zie zie je dus niks, hij moet DOOR de perforatie om de fluorescerende laag te treffen.DUX. schreef op 13 May 2003 @ 00:28:
Een CRT-monitor werkt toch met een elektronenkanon die deeltjes afvuurt op het rooster (heel ruw gezien dan)? Als jij een pixel niet te zien krijgt, dan zou dat moeten betekenen dat het kanon op alle plekken wel een deel kan schieten BEHALVE op dat ene plekje. Een TFT-heeft gescheiden vakken die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd en daardoor kan er eentje uitvallen, maar alle beeldpunten op een CRT worden aangestuurd door een enkel kanon.
@RobIII (hieronder):
De goede methode om te checken is ten eerste de native resolutie van het lcd scherm voorzetten. Kan een scherm optisch 1400x1050 aan? Dan die kiezen. Je wilt alle pixels een op een kunnen aansturen door een bron.
Ten tweede moet je het scherm met zowel puur wit, zwart, logisch rood, blauw en groen bekijken (zitten bij elkaar als je de eigenschappen van het bureaublad wilt veranderen). Doe dit met rechte blik op korte afstand over alle gedeeltes van het scherm. Verschuif ook pictogrammen en haal die taskbar weg!
Het irritantst is de defecte pixel die altijd doorlaat. M.a.w. het filter wat voor de lichtbak zit, wil niet meer blokkeren. Verhalen dat het minder uitmaakt bij de hoogste resolutie is bull, want welke resolutie je ook kiest, het scherm is absoluut (het opschalen door de videochip staat daar dus ook los van).
In de meeste gevallen worden lcd schermen met een enkele defecte pixel geleverd. Kun je leven met een puntje in een buitenhoek met, stel alleen de blauwe transistor kapot, dan is er niets aan de hand. Maar neem in het algemeen er geen genoegen mee, want je betaalt een bom duiten en fabrikanten zijn tegenwoordig in staat om defect-vrije lcd's te maken.
Ow ja, en het CRT verhaal: door het overheersende oplichten van de fosfor laag, zie je eigenlijk nooit 'defecte pixels' op een buizenscherm. Maar ze zitten er zeker; vaak blijkt dan de oplichtende laag niet goed aangebracht op het glas. De apertuur kan daar dan weinig aan doen, aangezien het puur bedoeld is om de lichtbundel te focussen om blurring tegen te gaan.
Ten tweede moet je het scherm met zowel puur wit, zwart, logisch rood, blauw en groen bekijken (zitten bij elkaar als je de eigenschappen van het bureaublad wilt veranderen). Doe dit met rechte blik op korte afstand over alle gedeeltes van het scherm. Verschuif ook pictogrammen en haal die taskbar weg!
Het irritantst is de defecte pixel die altijd doorlaat. M.a.w. het filter wat voor de lichtbak zit, wil niet meer blokkeren. Verhalen dat het minder uitmaakt bij de hoogste resolutie is bull, want welke resolutie je ook kiest, het scherm is absoluut (het opschalen door de videochip staat daar dus ook los van).
In de meeste gevallen worden lcd schermen met een enkele defecte pixel geleverd. Kun je leven met een puntje in een buitenhoek met, stel alleen de blauwe transistor kapot, dan is er niets aan de hand. Maar neem in het algemeen er geen genoegen mee, want je betaalt een bom duiten en fabrikanten zijn tegenwoordig in staat om defect-vrije lcd's te maken.
Ow ja, en het CRT verhaal: door het overheersende oplichten van de fosfor laag, zie je eigenlijk nooit 'defecte pixels' op een buizenscherm. Maar ze zitten er zeker; vaak blijkt dan de oplichtende laag niet goed aangebracht op het glas. De apertuur kan daar dan weinig aan doen, aangezien het puur bedoeld is om de lichtbundel te focussen om blurring tegen te gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door BlondMM op 13-05-2003 03:14 ]
Het uitvoerig controleren beperkt natuurlijk wel de mogelijke adressen waar je zo'n scherm kan kopen. Ik zie DeBlok of de MediaMarkt niet zo ver gaan in hun service. Ook internet aankopen worden dan lastig, zelfs met een dode-pixel-omruilgarantie, want, weer inpakken en opsturen kost geld, en tijd. Bij veel computerzaken is zo'n scherm echter weer flink duurder.
In ieder geval is me nu aardig duidelijk waar ik op moet letten, en ook met minder geen genoegen te nemen. Een zaak die deze service niet kan verlenen is dus het beste zo snel mogelijk te verlaten.
In ieder geval is me nu aardig duidelijk waar ik op moet letten, en ook met minder geen genoegen te nemen. Een zaak die deze service niet kan verlenen is dus het beste zo snel mogelijk te verlaten.
Volledig met je eens Vans. Ik bedoel, dan wil iemand anders m'n geld wel, toch? ZIJ willen nu eenmaal hun spulletjes verkopen. Mogen ze er ook wat moeite voor doen.
Allez, dit wordt off-topic. Een advies: een defecte pixel blijft defect. Blazen, vegen of schudden verandert daar niets aan. Heb je uiteindelijk een defect vrije gevonden, dan gaat er na een half jaar wel een transistor aan of uit.
Allez, dit wordt off-topic. Een advies: een defecte pixel blijft defect. Blazen, vegen of schudden verandert daar niets aan. Heb je uiteindelijk een defect vrije gevonden, dan gaat er na een half jaar wel een transistor aan of uit.
Verwijderd
Komt best vaak voor, hoor, alleen zijn dode pixels op een CRT vaak minder irritant dan bij een TFT. Maar op mijn 3 jaar oude Compaq CRT monitor heb ik toch echt duidelijk een altijd-rood puntje zitten waar ik me waarschijnlijk flink aan zou ergeren als deze in het midden van mijn scherm zou zitten.DUX. schreef op 12 mei 2003 @ 22:54:
Een dode pixel op een CRT![]()
ik gebruik ook de methode van BlondMM qua kleuren alleen dan met Powerpoint. achtergrond van kleur veranderen en diavoorstelling op volledig scherm. hoef je ook geen pictogrammen ed van je bureaublad te halen.
er zijn ook progjes voor maar dit werkt ook als een tiet.
overigens kunnen pixels ook later dood gaan (na gebruik) en zelfs weer tot leven komen. dus er is van alles mogelijk
er zijn ook progjes voor maar dit werkt ook als een tiet.
overigens kunnen pixels ook later dood gaan (na gebruik) en zelfs weer tot leven komen. dus er is van alles mogelijk
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik weet dat dit draadje nogal oud, maar ik kon niks beters vinden om mijn foto te delen. Ik had last van backlight liquid dat voor mijn pixel zat. Ik dacht eerst dat het een hot pixel (zwarte achtergrond) was, toen een dead pixel (witte achtergrond) en toen maar een stuck pixel. Oftewel, eigenlijk wist ik het niet.
Ik had er maar een macro foto van gemaakt om te achterhalen wat het nu eigenlijk was, aangezien ik een vergelijkbare foto nergens op internet kon vinden wil ik deze graag met jullie delen:

Link naar het grote plaatje:
http://img259.imageshack....ge=deadliquidpixelmx0.jpg
Te zien is dat er vloeistof, gebruikt voor backlight, voor de sub-pixels zit. Tenminste, aldus het de volgende website:
http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor
Monitor uit zetten, (hard) op de dooie pixel drukken en monitor weer aanzetten en weg was het
Ik had er maar een macro foto van gemaakt om te achterhalen wat het nu eigenlijk was, aangezien ik een vergelijkbare foto nergens op internet kon vinden wil ik deze graag met jullie delen:
Link naar het grote plaatje:
http://img259.imageshack....ge=deadliquidpixelmx0.jpg
Te zien is dat er vloeistof, gebruikt voor backlight, voor de sub-pixels zit. Tenminste, aldus het de volgende website:
http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor
Monitor uit zetten, (hard) op de dooie pixel drukken en monitor weer aanzetten en weg was het
[ Voor 65% gewijzigd door SSH op 10-06-2008 13:59 ]
Ik heb nog wel een vraagje.
Stel je hebt een scherm met een resolutie van 1920x1200. Daar is 1 pixel van dood.
Als je de resolutie dan op 800x600 zet, is de pixel dan nog steeds evengroot? en zit die dan nog op precies dezelfde plek?
Ik had toen ik mijn Nintendo DS kocht een dooie subpixel (constant blauw), kreeg gelukkig een nieuwe
Stel je hebt een scherm met een resolutie van 1920x1200. Daar is 1 pixel van dood.
Als je de resolutie dan op 800x600 zet, is de pixel dan nog steeds evengroot? en zit die dan nog op precies dezelfde plek?
Ik had toen ik mijn Nintendo DS kocht een dooie subpixel (constant blauw), kreeg gelukkig een nieuwe
If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It
Het fysieke aantal pixels in je scherm veranderd nimmer, hoe je resolutie ook staat ingesteld. Als we praten over TFT-monitoren, gebeurt het omzetten naar een andere resolutie meer op een softwarematige wijze (in de monitor zelf) dan op de hardwarematige CRT-manier.
Er zal softwarematig uitgezocht worden hoe een plaatje uitgerekt over het totaal aantal beschikbare pixels eruit komt te zien. Indien je een dode pixel hebt zal dat geen uitgerekt effect hebben bij een uitgerekt plaatje. De pixel blijft dus evengroot/-klein als hij bij de oorspronkelijke resolutie was, en blijft op dezelfde plek zitten
Jouw genoemde dode subpixel heet overigens een 'hotpixel', daar hij niet per se dood (zwart/uit) is maar constant licht geeft. De garantieregelingen bij hotpixels en dode pixels lopen uiteen per fabrikant of winkel waar je de spullen gekocht hebt.
Er zal softwarematig uitgezocht worden hoe een plaatje uitgerekt over het totaal aantal beschikbare pixels eruit komt te zien. Indien je een dode pixel hebt zal dat geen uitgerekt effect hebben bij een uitgerekt plaatje. De pixel blijft dus evengroot/-klein als hij bij de oorspronkelijke resolutie was, en blijft op dezelfde plek zitten
Jouw genoemde dode subpixel heet overigens een 'hotpixel', daar hij niet per se dood (zwart/uit) is maar constant licht geeft. De garantieregelingen bij hotpixels en dode pixels lopen uiteen per fabrikant of winkel waar je de spullen gekocht hebt.
Pagina: 1