[ASP] Dynamisch een ODBC koppeling maken

Pagina: 1
Acties:

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

Allereerst excuses voor de grote lap tekst, maar het probleem laat zich nogal moeilijk uitleggen.

Probleem: Via een webinterface kunnen de leveranciers van het bedrijf waar ik werk een eigen "subsite" runnen op ons intranet. Via die subsite kunnen ze dan verschillende zaken doen die gerelateerd zijn aan de SQL Server (2000) die alle databases en gegevens beheert.

De leveranciers kunnen er zelf voor kiezen om die optie al dan niet te gebruiken. Maar aangezien diegenen die het systeem willen gebruiken, een ODBC koppeling met de SQL Server moeten krijgen, moet voor elke leverancier die de optie wil gebruiken, in ASP een ODBC koppeling gemaakt worden naar onze database server.

Ikleg het misschien een beetje krom uit, maar het principe is dat de leverancier op ons extranet die optie kan kiezen, en dat er dan (wanneer een leverancier die optie activeert), dus in ASP, een ODBC koppeling naar de database van de leverancier op de SQL Server moet gemaakt worden. Zo moeten we dus niet nodeloos voor alle leveranciers een SQL Server database aanmaken met bijhorende ODBC koppeling.

De databases moeten per leverancier gescheiden zijn, dus één centrale "leveranciersdatabase" aanmaken, met bijhorende ODBC koppeling is helaas niet mogelijk.

Het probleem is dus: Hoe maak je een ODBC koppeling dynamisch in ASP (dus in plaats van zelf naar Settings - Configuration Screen te gaan en het daar te doen) én hoe maak je in ASP een SQL Server database aan?

Wat moet er dan eigenlijk eerst aangemaakt worden? Ik neem aan de SQL Server database zelf, aangezien je naar die database een koppeling legt met je ODBC driver, maar hoe maak je vanuit ASP een SQL Server database aan op een SQL Server 2000 waar je nog geen ODBC koppeling naar hebt.

Snap je 't plaatje?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hierin staat de 'theorie'
[rml]gorgi_19 in "[ ASP] ms sql databas connectiestring?"[/rml]

En je moet eens kijken naar DSN-less connectionstrings.
Over het dynamisch aanmaken van je database; wil je dat echt?

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 12-05-2003 21:28 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Brynnie
  • Niet online
Hoe ik aan de hand van een bestaande ODBC verbinding een database aanspreek weet ik, maar ik moet kunnen een ODBC koppeling naar de database leggen.

Ik bedoel dus: het gedeelte waar je om de DSN aan te maken, in het configuratiescherm de ODBC koppeling legt, moet nu in ASP gebeuren. Dàn pas kan ik de gemaakte ODBC koppeling aanspreken.

En over het dynamisch aanmaken van databases: De database die dynamisch wordt aangemaakt bevat een aantal tabellen die door een script gegenereerd worden. Het zal dus niet mogelijk zijn voor de leveranciers om zelf tabellen te maken en dergelijke.

-Edit-
gorgi_19, ik zie dat je doelt op de DSN-less approach, maar is die niet minder veilig dan een ODBC connection? Ik heb immers al op veel plaatsen gelezen dat een DSN-less approach veelal wordt afgeraden.

[ Voor 17% gewijzigd door Brynnie op 12-05-2003 22:26 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom wil je een DSN aanmaken? Waarom werk je niet met DSN-less connections?
En automatisch een database aanmaken lijkt me ook niet zo een probleem met SQL server; dit kan je bijvorobeeld doen door middel van een SP. Je kan ook een script maken welke dan vervolgens uitgevoerd wordt.

SQL Server doet iig niet moeilijk over het Create Table statement.

Ik zou iig geen reden weten waarom je DSN-less niet moet gebruiken. Het zou ietsie sneller moeten zijn en je ziet geen wachtwoorden in je code, maar die zie je normaliter toch al uit.

Ik gebruik ik in principe geen DSN; is mij veel te ingewikkeld en te veel moeite om deze aan te maken bij de provider. Verder vindt ik het geen probleem om met een connectionstring te werken. :)
Microsoft doet er iig ook niet moeilijk over. In de meeste voorbeelden voor ASP.Net zie ik iig geen DSN's, eigenlijk alleen maar DSN-less connections. :)

[ Voor 46% gewijzigd door gorgi_19 op 12-05-2003 22:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Brynnie
  • Niet online
OK, dus DSN-less koppelen is wel veilig?

Hoe maak ik dan de database met een stored procedure? Ik kan toch enkel een stored procedure runnen in een bestaande database?

Verwijderd

Ik neem aan dat je binnen een admin functie als SA een connectie maakt naar de master db (die altijd bestaat), en vanuit daar nieuwe db's aanmaakt.
Pagina: 1