[EL]probleem met microfoonvoorversterker

Pagina: 1
Acties:

• Larshil482
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb deze voorversterker gebouwd, nu is het probleem dat er geen versterking uit komt. Het is eerder een verzwakker, want als ik de microfoon los aan de aux-ingang van de versterker hang dan komt er wel een beetje signaal uit (als de volume voluit staat). Maar als de voorversterker er tussen hangt dan komt er helemaal niks uit. Ook niet als ik de voorversterker met de microfoon aan de grammofoon ingang van de versterker hang.

De voedingspanning die ik gebruik is +12 V en is afkomstig van een pc-voeding. In het schema heb ik P1 weg gelaten en R1 verhoogd naar 10k, als ik ga meten dan staat er op pin 3 keurig +6 V. De elco's die ik heb gebruikt zijn 4x 10uF/25V. Het schema is hier te downloaden, je hebt wel AutoTRAX nodig om het bestand te openen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten,
Lars

[ Voor 3% gewijzigd door Larshil482 op 12-05-2003 21:31 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

'Tis wel Electronica maar niet echt computerrelated. Schopje naar Audio, Video & HiFi Forum

• Larshil482
okay, ik zal voortaan goed opletten waar ik een topic moet openen.

[ Voor 92% gewijzigd door Larshil482 op 12-05-2003 21:30 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Vraagje: wat voor microfoon heb je gebruikt? Als het er een is die phantompower nodig heeft (ergens tussen 9 en 52V, meest gangbare is overigens 48V), dan heb je er niet zoveel aan. Dan zou ik er eerst es een phantom power voorzieninkje tussenhangen. :)

Weerstandjes zijn metal film? (beter voor je geluid)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Larshil482
Ja, de weerstanden die ik heb gebruikt zijn metal film. En nee, de microfoon heeft geen phantomvoeding nodig. De microfoon is niet stuk, want als ik de microfoon aan de grammofoon-ingang van de versterker aansluit dan komt er goed niveau signaal uit.

• Hillie

Hillie

OK, dat scheelt alweer. Weet je zeker dat de ICs niet rot zijn? Dat wil ook nog wel eens voorkomen (leve de ic-voetjes! :))

edit: Of misschien dat er ergens twee soldeerpuntjes elkaar raken (wat niet de bedoeling is)....

[ Voor 29% gewijzigd door Hillie op 12-05-2003 22:08 ]

• Larshil482
Ik heb al 5 verschillende IC's geprobeerd en dat helpt helemaal niks, ook heb ik alles door gemeten en nergens is een door verbinding. Wat ik me nu afvraag is of het schema wel goed is en of de elco's niet te groot zijn, omdat het signaal dat van de microfoon afkomt maar 3 mV groot is.

• Hillie

Hillie

Ja, dat kan natuurlijk ook. Heb je gekeken naar de signaalsterkte die van het circuit af zou moeten komen en die je verdere apparatuur verwacht? Impedantie matching is natuurlijk ook een factor. En als je mic van zichzelf al een wat zwakker signaal levert en het circuit niet echt een grote boost geeft, dan kan het eindresultaat ook slecht zijn natuurlijk.

Blijft toch lastig van een afstandje, het spijt me dat ik je niet echt verder kan helpen. :)

Ik ga denk ik binnenkort eens kijken naar een preamp circuit (met phantom power overigens) op basis van een AD 2019. Als het leuk klinkt, dan trap ik een aantal kanaaltjes in een box. :)

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Heb je al eens gemeten of op pin 1,2,5,6 en 7 ook 6 V staat? Dat zou namelijk wel moeten. Misschien kun je ook eens proberen of het werkt als je pin 1 als uitgang gebruikt. Daar is het signaal al 10 x versterkt, dus dan moet je wel iets horen als je daar een versterker aansluit.

• Larshil482
Het us al opgelost. C3 was kapot gegaan en er stond aan de ene kant wel een signaal maar aan de uitgang niet. Ik heb deze vervangen en nu werkt het goed. Bedankt voor jullie hulp, dit topic kan nu dicht.

Groeten, Lars
Pagina: 1