Toon posts:

varia aan installatie problemen met linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onlangs iemand van het linux geloof weten te overtuigen
en heb hem zwaar geindoctrineerd over hoe gemakkelijk en beter linux wel niet is op het gebied van installatie en dergelijken.

uiteraard trad meteen de wet van murphy op.
de eerste distro die ik met hem trachte te installeren (SuSe 8.0) kwam met allemaal file errors tijdens het over zetten van bestanden. gezien diet een zo danig brakke install op zou leveren heb ik dit dan ook maar afgebroken.
na 2 maal probleren te installeren met steeds de zelvde problemen heb ik het ook maar opgegeven, onder het motto dat de cd's brak waren. (alhoewel ze nog relatief ongebruikt en redelijk nieuw waren. (gebruik SuSe nooit maar mijn vader heeft er ooit mee geprutst)

gelukig had ik mijn trusted slackware 9.0 CD bij, en alhoewel ik de lat dan wel wat hoog zou leggen leek het mij nou een niet onmogelijk probleem. (gezien de persoon toch een IT achtergrond heeft)

enkel, Slackware 9.0 cd wijgerde elke vorm van booten. terwijl hij bij mijn pc en die van andere dat zonder kick of stoot deed.
met wat zweet op mijn hoofd legde ik dus uit dat dit zeer ongewoon is en dat mogelijk zijn cd-brander (zijn eenigste cdrom) wat brak is.
daarna operde ik dat dit totaal geen probleem was en dat we enkel wat boot floppy's moesten maken.

met opnieuw verzamelde hoge moed boote ik de boot floppy en de slackware bootdisk initialiseerde hij.
daarna de tweede floppy met de bare.i kernel erop erin en de complete computer loopt vast.
na nog ekele malen proberen en doen lukte het nogsteeds niet, en na mezelf even te excuseren om gillend gek te worden kwam ik met een nieuw idee.

SuSe 8.2 via internet installeren.
hij deed dit en alles was toppie.
naja tot dat hij random segfaults kreeg.
een lang durige fsck later en het bleek dat zijn complete geinstalleerde systeem zo brak was als brak kan zijn. of dit kwam omdat hij reiserfs genomen had of niet weet ik niet. maar het totale system was onbruikbaar en niet te reparenen.
ik ging er voor het gemak maar vanuit dat de hdd brak was.

hij had die zelvde dag ook de C' T gekocht waar een knoppix cd bij zat.
dus als laatste ditch effort om toch de smaak van linux te krijgen dan die maar geprobeerd.
en nog geen 5 minuten later blonk KDE pronkend op zijn desktop.
wat redelijk interesant was was dat je het ook kon installeren naar je HDD.
toen ik hier mee bezig was heb ik ook maar meteen een mkfs.ext2 -cc gedraait om alle mogelijke brakke plekken van die hdd eruit te krijgen.
en na zon ~3 uur reutelen helemaal niks gevonden aan kapote dingen op die schijf.

nu gaan we dit maar problern voor nu, als tijdeijke oplossing.
(geizen ik ook nog meer te doen heb dan op andere mensen hun computer linux te proberen te installeren)

heeft iemand eenigsids een idee waar deze rare phenomeene vandaan kunnen komen?
ik heb zulke dingen echt nog nooit meegemaakt en ik heb toch echt al linux op de meest onmogelijke pc's geinstalleert. zonder een kick of een stoot.

normaal weet ik overal wel een antwoord of een work around voor, maar hier kan ik dus echt niks meer op vinden.
dus alle hints/tips en advies en oplossingen zijn zeer welkom.

het gaat hier overgens over een run of the mill P 333 met riva TNT2 kaartje en een maxtor 20G schijf.

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-04 20:19
Zoals je zelf al zei, de wet van murphy ;)

Als je iemand anders probeert te imponeren van je computerkunde gaat er meestal van alles mis, vanwege (onbewuste) zenuwen. Probeer het nog eens als je wat gekalmeerd bent.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Sowieso is het overtuigen van mensen m.b.t. Linux meestal geen goed idee.. Je kunt het beste je gewoon dom houden, totdat iemand uit zichzelf ermee komt. Op dat moment kun je gaan helpen met de problemen enzo. Maar toch moet je zo'n iemand zoveel mogelijk zelf laten doen, da's het leukste voor de persoon, en hij leert er het meeste van..

Nu over dat probleem met die computer. Is die toevallig overclocked ofzo ? Of heeft 'ie wel eens rare random crashes @ Windows ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Random segfaults klinkt als brak geheugen, lees voor de grap die vraag ergens onderaan de FAQ eens door (memtest enzo).

Maareh, dat zul je zelf denk ik ook al wel bedacht hebben :?

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-04 20:19
Maar waarom werkte knoppix dan wel 3 uur lang zonder problemen? Als een computer echt brak is dan werkt er niks meer, in ieder geval niet lang.

• moto-moi

moto-moi

Echnon schreef op 12 May 2003 @ 22:12:
Maar waarom werkte knoppix dan wel 3 uur lang zonder problemen? Als een computer echt brak is dan werkt er niks meer, in ieder geval niet lang.
Da's niet helemaal waar..
Zolang je computer geen intensieve processen hoeft te verzorgen, zoals bijvoorbeeld de linux kernel te compileren o.i.d., hoeft er geen segfault op te treden. Verder zal het hele geheugen nooit brak zijn, en zal de kans dat je net het ene brakke stukje gebruikt soms erg klein zijn.

Verwijderd

moto-moi schreef op 12 May 2003 @ 21:56:Sowieso is het overtuigen van mensen m.b.t. Linux meestal geen goed idee..
Hmm dit vind ik een gewaagde stelling... kun je dat eens wat meer toelichten wat je precies bedoelt?

Verwijderd

Volgens mij wordt er hier bedoelt.. laat ze er zelf maar achter komen.
In de trant van, zien is geloven :)

Verwijderd

Topicstarter
het verhaal was enigzins overdreven geschreven.
maar geen van de problemen waren onwaar.

de persooon besloot gewoon op een dag dat hij ook aan de linux wou omdat hij mij daar zo vaak over hoorde praten.

maar knoppix doet het gelukig wel goed op zijn computer en daar is hij nu rustig mee aan het verder knutselen.
zelf heb ik totaal geen verstand van het hoe en wat van apt-get dus dat mag hij allemaal lekker zelf uitzoeken.

het was wel een heleklus om het erop te krijgen. omdat de knoppix van cd schijnbaar de schijven als read only laad. (oid, heb van zulk soort dingen niet bijster veel verstand dus ik doe maar een educated guess op de error. read-only filesyttem)
maar met wat creatief omsprintgen met bestanden en lilo is het toch gelukt om een fatsoenlijke lilo bootloader in de mbr te krijgen.

dus eindgoed all goed. alhoewel ik het nog wel steeds enorm vreemde problemen vind.

(wilke: ik weet dat segfaults meestal mem problemen zijn, maar het was gewoon overduidelijk geen memprobleem. er waren namelijk ook dingen zoals bestanden waar root opeens geen rechten meer op had. )

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 22:47:
Hmm dit vind ik een gewaagde stelling... kun je dat eens wat meer toelichten wat je precies bedoelt?
Daar is weinig gewaagds aan hoor ;)
Als jij linux draait, en anderen zien dat, dan zullen ze je bijna automatisch altijd vragen 'Wat is dat, dat lijkt helemaal niet op Windows'.. Op dat moment kun je 2 dingen doen :
1) Je verteld dat het linux is, dat het anders is, soms een beetje tegenwerkt, maar over het algemeen prima werkt
2) Als een echte idioot met :r achtige gebaren een verhaal gaat ophangen over hoe slecht Windows wel niet is, en hoe geweldig Linux is.

1 is prima. Als mensen na dat eerlijke verhaal toch besluiten zelf linux te willen proberen, kun je ze waarschuwen dat ook in de meeste Linux distributies wel eens een foutje zit, en ze een Mandrake cd in hun handen duwen, en ze veel succes wensen.

2 is fout, zeer fout. Mensen proberen Mandrake te installeren, komen achter een paar bugs, becritiseren het hele systeem, en zullen nooit meer naar Linux kijken omdat ze een slechte ervaring hebben gehad. Ook zal hun vertrouwen in jou aardig dalen omdat jij hebt gezegd dat het zo'n geweldig systeem zou zijn.

Daarom zeg ik : Nooit mensen Linux opdringen, laten ze er maar zelf achterkomen wat de charme van bash & X11 is..

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 06:45

Croga

The Unreasonable Man

Tsja... het verhaal klinkt érg bekend..... Mijn eerste ervaringen met Linux waren vergelijkbaar.... In die tijd was ik nog een "Och, linux.. het zal wel, geef mij maar Windows" persoon, en heb ik geprobeerd Debian, Slackware, Suse, Mandrake en Red hat te installeren... Allen met hun eigen problemen (debian en slackware hadden stapels dependency problemen bij internet install, Mandrake en Red Hat bootte niet eens, Suse kapte bij het proberen KDE te starten). Gelukkig ben ik een behoorlijk stuk koppiger dan mijn computers, dus ik heb nu alsnog Suse draaiend, maar niet zonder érg veel hoofdpijn.

Aangezien ik deze zelfde procedure bij 3 verschillende systemen heb gedraaid, en bij alle 3 dezelfde symptomen had, is mijn enige mogelijke conclusie: Linux is nog niet volwassen. Er moet nog heel wat gebeuren voor we "Het Brede Publiek" kunnen laten zien hoe fijn Linux wel niet is (wat in mijn ogen overigens voor de huis-tuin-en-keuken PC nogsteeds niet geld). Linux is nogsteeds iets voor "Ons Tweakers, Hackers en Nerds".

Ofwel: Wees blij dat je wat problemen bij de installatie hebt gehad. Mischien heeft de iemand waar je het voor geinstalleerd hebt in ieder geval geleerd dat de keuze voor Linux er een is voor flexibiliteit, die je wel zelf zult moeten verzorgen.

Verwijderd

Gelukkig ben ik een behoorlijk stuk koppiger dan mijn computers,
LOL :+

Moto-moi: ja als je het zo brengt, begrijp ik je een stuk beter :) Ik probeer trouwens wel vaak de aandacht op GNU/Linux te vestigen op het forum van de clan waar ik in zit. Screenshots posten van Gnome enzo >:) Wat ik ook pas had gedaan is de betrouwbaarheid van geslotenbroncode shareware aan de kaak stellen, discussie uitlokken, argwaan wekken. Want als ik moet wachten totdat iemand mijn desktopje in mijn kamer ziet draaien, dan weeg ik minder dan 100 gr als dat eindelijk gebeurt ;)

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 15:40:Wat ik ook pas had gedaan is de betrouwbaarheid van geslotenbroncode shareware aan de kaak stellen, discussie uitlokken, argwaan wekken. Want als ik moet wachten totdat iemand mijn desktopje in mijn kamer ziet draaien, dan weeg ik minder dan 100 gr als dat eindelijk gebeurt ;)
Waarom zou je perse mensen over willen gaan halen :?
Want je doet nu in mindere mate exact waar ik tegen ben ;)

Verwijderd

Nou, er is natuurlijk een nuance tussen enerzijds 'als een ware gnuvangelist met geweld mensen tot het UNIX-dom bekeren' en 'aandacht trekken en discussies houden' anderzijds. Bovendien vind ik angst voor potentiële mislukte installaties nou niet echt een goede reden om non-windows besturingssystemen niet onder de aandacht van mensen te brengen.

Maar om Moto-moi's vraag te beantwoorden: de reden waarom ik doe wat ik doe komt voort uit mijn diepgewortelde wantrouwen tegen die Next generation secure computing base (voorheen Palladium). Noem me maar paranoïde, maar ik krijg gewoon een akelig gevoel in mijn maag van het NGSCB-concept. Vooral omdat het van een bedrijf kwam, dat circa 90% van de desktop-markt in handen heeft. Dus hoe meer mensen op iets anders dan Windows overstappen, hoe minder vatbaar dat NGSCB-plan wordt.
Pagina: 1