Geen mp3 in xmms wel in terminal met mpg123

Pagina: 1
Acties:

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
Het lukt me niet om mp3 af te spelen in xmms of andere grafische player (oa. Winamp, Noaturn).
Wel kan ik met mpg123 een mp3 in de terminal afspelen. Als ik een test sound laat afspelen dan werkt het wel.
Ik heb zo'n vermoeden dat het probleem bij arts ligd maar kwam er met andere topics niet uit.
artsd geeft: "Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (Resource temporarily unavailable)"

Ik gebruikt redhat 9 met KDE
Soundcart: Via VT8233 AC97

[ Voor 4% gewijzigd door The_Woesh op 12-05-2003 18:28 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16

JaQ

ik ga er vanuit dan je libmpg123.so hebt. En uiteraard heb je ook de juiste output plugin geselecteerd?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31

BoAC

Memento mori

Bestaat /dev/dsp wel in je /dev directory?

Verwijderd

je moet als je muziek af wilt spelen in xmms je artsd ff af killen en dan werkt het wel...
dus killall artsd in je console.. zeg ff of dit werkt

Ik heb dit probleem zelf ook gehad.. dus i know everything about it ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 20:03 ]

Verwijderd

Ehm, RedHat 9 heeft geen MP3 support meer.

Kijk ff op http://shrike.freshrpms.net voor een RPM die deze support er wel in stopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 20:15:
Ehm, RedHat 9 heeft geen MP3 support meer.

Kijk ff op http://shrike.freshrpms.net voor een RPM die deze support er wel in stopt.
Hallo let ff op: hij kreeg deze error

dan ligt het er niet aan dat rh 9 geen mp3 support meer heeft... en als hij wel via mpg123 kan spelen... dus dat slaat nerges op }) :P

Verwijderd

Maar probeer bovenstaande oplossing ff van me :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 20:18:
[...]

Hallo let ff op: hij kreeg deze error

dan ligt het er niet aan dat rh 9 geen mp3 support meer heeft... en als hij wel via mpg123 kan spelen... dus dat slaat nerges op }) :P
Ehm, zover ik weet maakt het niet uit of mpg123 kan spelen of niet, xmms heeft hier toch een aparte plugin voor nodig? (ja, die heet ook libmpg123.so, in /usr/lib/xmms/Input, maar die komt daar toch niet automatisch?

Maar tis waar: de foutmelding zegt iets anders, dus das waar.

Als "killall artsd" niet werkt:
Wellicht esd gebruiken? Staan de rechten voor /dev/dsp wel goed? (mag een gebruiker daar naar schrijven?).

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

idd rechten probleem... chmod 777 /dev/dsp ??? (jaja dit is een kut oplossing maar het werkt :) )

Verwijderd

Hmz als het een rechtenprobleem is is het addgroup audio user. Chmod is zo vies he :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 20:58 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Een rechtenprobleem is het sowieso niet als mpg123 wel werkt.

The_Woesh, welke output-plugin gebruikt XMMS? Als dat "arts" is, en artsd wil niet starten (daar lijkt het vanwege die foutmelding wel op), dan is de oorzaak niet moeilijk te raden.

De manier om het te fixen is dan natuurlijk: zorgen dat artsd wel start ;)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Oh ja rechten :-)
Kun je wel als root zijnde met xmms mp3tjes afspelen?

Dan moet je jezelf toevoegen aan de audio-groep. Dat probleem had ik ook met Gentoo.

Verwijderd

audio groep idd, dat probleem had ik ook en dit was voor mij de oplossing (in Debian 3.0)
anders kan je nog ff checken of je device in gebruik is oid; fuser -v /dev/dsp

• BoAC

BoAC

Memento mori

Je kan kijken met 'ls -l /dev | grep dsp' van welke gebruiker de dsp eigenlijk is.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

MadEgg

Tux is lievvv

Mwah, veel distro's hebben de nare gewoonte om standaard alle rechten op allerlei devices toe te wijzen aan de ingelogde gebruiker door middel van console.perms.
Het lijkt me sterk dat Redhat dit niet zou doen want het bespaart een add user audio command en dus wat user unfriendlyness.
Probeer het is inderdaad eens of het wel lukt zonder de arts plugin van xmms te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 13-05-2003 10:03 ]

Tja

• The_Woesh
Voor xmms heb ik de xmms-mpg123-1.2.7-21.i386.rpm geinstalleerd. Dus ik zou mp3 moeten kunnen afspelen.
Het probleem ligd idd bij arts.
Alenco: killall artsd geeft: 'artsd: no process killed'
BoAC: ls -l /dev | grep dsp geeft de een heele lijst waar dsp , dsp1 en dsp56k onder kijo vallen en de rest onder root. Dit zit dus wel goed denk ik.
Ik zal zometeen andere plugins gaan proberen. Igg al bedankt voor de veele reacties :)

• The_Woesh
Met de disc writer plugin kan ik wel van iedere mp3 een wavje maken en deze spelen wel af .
Wanneer ik xmms via de terminal opstart en vervolgens een mp3 wil afspelen met de aRts plugin krijg ik: 'arts_init error: loading the aRts backend "/usr/lib/libartscbackend.la" failed'
Als dit met gebruikers problemen te maken heeft, hoe moet ik dat dan oplossen? ik ben net met linux begonnen (1 week) en hoewel ik nu al veel heb geleerd, vooral in de terminal maar ben dat soort dingen nog niet tegengekomen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
arts is gewoon via het KDE Control Center uit te schakelen hoor; daar hoef je geen enge dingen met kill-commando's enzo voor uit te halen...

Maar goed, het schijnt nu te werken geloof ik, dus da's dan mooi :)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
The_Woesh schreef op 13 May 2003 @ 14:18:
Met de disc writer plugin kan ik wel van iedere mp3 een wavje maken en deze spelen wel af .
Wanneer ik xmms via de terminal opstart en vervolgens een mp3 wil afspelen met de aRts plugin krijg ik: 'arts_init error: loading the aRts backend "/usr/lib/libartscbackend.la" failed'
Installeer de arts-devel RPM eens.

Om een of andere reden zijn een paar bestanden van arts die volgens mij in de gewone RPM hadden moeten zitten daarin terecht gekomen in RH9. :)

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Draait dat hele artsd nou überhaupt wel?
Als artsd niet draait, dan is dat de oorzaak. Zie ook mijn andere post enzo.

• The_Woesh
Ik zal daar eens naar kijken, ik heb nu aRts uit staan en dan kan ik wel mp3's draaien met de OSS driver. Zet ik aRts aan dan werkt niks. Het probleem zit daar dus. Ik zal arts-devel maar ff instaleren.
Pagina: 1