Toon posts:

De Vs en SARS... een theorie

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier al even op te broeden en ik weet dat het heel erg ver gezocht is. Maar ik weet ook dat de hele wereldpolitiek op dit moment ver gezocht is en waarschijnlijk nog geen 0.1 % van de mensen die een mening over de wereldpolitiek heeft, weet waar hij over praat.
Daarom mijn theorie. Ik hoop dat er mensen zijn die hier hun commentaar op kunnen geven en mijn zwakheden in dit verhaal kunnen aangeven. Graag zelfs, het is maar een theorie.

Laat ik beginnen met mijn idee dat de VS er alle baat bij heeft dat een land als China een ramp als SARS overkomt.
Een ramp is het voor dat land ja. De gevolgen zijn enorm. Hier maken we ons druk over een vliegveld in Italië waar ze met mondkapjes lopen, maar in China worden hele woonwijken hermetisch afgesloten. De handel ligt plat. Mensen worden nerveus en als het nog even aanhoudt ontstaan er rellen. China staat in een kwaad daglicht binnen de wereldopinie, vanwege overbevolking en tehuis voor verschrikkelijke virussen. Ga zo maar door. Wie weet hoe ver dit nog gaat en wat voor een desastreuze gevolgen dit heeft voor China. Het land dat net de goede kant op ging. Te goed?

China is een wereldmacht aan het worden. Compleet met een enorm leger en een arsenaal kernwapens. EMP bommen, de grootste supercomputers ter wereld... ga zo maar door. Maar niet te vergeten: een enorm aantal inwoners. Als China zou mobiliseren voor een oorlog, gaat dat om honderden miljoenen strijdbare krachten.
Als dit zo door gaat, kan de VS straks aan het handje van China mee lopen. Iets wat de rechtste regering van de VS nu natuurlijk absoluut niet wil.
Ik noem een Rumsfelt en Cheney die zich openlijk uitgesproken hebben met de behoefte van de VS een wereldmacht en wereldpolitie macht te willen maken.
Is dit mogelijk met een tig-keer sterkere wereldmacht als China in de toekomst? Nee, daar moeten ze nu stappen voor ondernemen. Mee eens?

Laten we dan eens denken aan wat voor stappen de VS moet nemen om te zorgen dat ze in de toekomst inderdaad die wereldlijder zijn. Qua inwoners redden ze het natuurlijk nooit meer van China. Inwoners staat gelijk aan macht zodra het economisch goed gaat met een land.
Als de VS China straks niet meer kan inhalen, moeten ze nu wel die groei een halt toeroepen. Mee eens?

Ok, hoe willen ze dat dan doen? Bedenk een manier om de groei van China in te dammen zonder iets kapot te maken. Zonder China te benadelen. Dat bestaat niet. Ze moeten iets ondernemen om het land aan te pakken.
Een oorlog met China eindigd in een ondergang voor de VS in het gunstigste geval. Voor de wereld in het minst gunstige geval.
Nee, het moet iets zijn dat er voor zorgt dat China en geen enkel ander land een vinger kan uitsteken naar de VS, want zoiets zou wel eens een 3e wereldoorlog op een enorme schaal kunnen veroorzaken.

Laat de VS nu net de grootste ontwikkelaar van virussen en andere ziektes ter wereld zijn. Laboratoria overal in het land. Bunkers vol met de ergste ziektes voor onderzoek en experimenten. Het zelf maken van een virus is ook geen enkel probleem. Er is zelfs het begin gemaakt aan een virus dat andere virussen kan uitschakelen binnen in het lichaam.

Wat kan de VS beter gebruiken dan een virus in China om dit land een stapje terug te doen stappen op de "wereldladder der macht"?
Niemand kan ze aanwijzen. Het kost niks. Zelf hebben ze misschien al wel een vaccin op de plank liggen dat ze elk moment van de dag in massaproduktie kunnen brengen, mocht het meer dan een x aantal slachtoffers in eigen land opeisen?

En wat is een beter moment dan een virus loslaten in een overbevolkt gebied dat toch de naam van virusbroedkamer van de wereld al heeft, dan het moment dat je een controversiele oorlog gaat beginnen in Irak? China, 1 van de tegenstanders is er zelfs meteen wat afhankelijker van de VS door geworden, omdat de kans op hulp van die kant het grootst is.

Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat het virus door de mens gefabriceerd zou kunnen zijn mede door zijn complexiteit. Net als met Anthrax destijds, waar een herkenningspunt aanzat dat uniek bleek te zijn voor zijn producent. Die producent was overigens ook de VS....

Verwijderd

Een beetje paranoide ??????
Hoewel je weet het nooit met zo'n oorlogzuchtige verkiezingen stelende idioot !

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 17:27:
Ik zit hier al even op te broeden en ik weet dat het heel erg ver gezocht is. Maar ik weet ook dat de hele wereldpolitiek op dit moment ver gezocht is en waarschijnlijk nog geen 0.1 % van de mensen die een mening over de wereldpolitiek heeft, weet waar hij over praat.
Dit behoeft wat nadere uitleg, denk ik. :/

Verwijderd

echt weer te verwachten dat iemand dit paranoide noemt ... zo kan je natuurlijk nooit een theorietje loslaten want je bent meteen paranoide

In '44 dacht heel de wereld nog dat mensen die het over gaskamers en concentratiekampen in duitsland hadden paranoide waren... go figure

Ik vind het een ijzerstrerke theorie... en amerika verbaast me zoizo niet meer.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Tja, het ZOU best kunnen, maar zoals je zelf al aangeeft hoor jij bij die 99.9% procent van de bevolking.

Als theorie best een aardige (alhoewel niet bijster origineel, want ik heb hem al eerder rond zien gaan), maar ook niet meer dan dat, een theorie.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 17:40:
echt weer te verwachten dat iemand dit paranoide noemt ... zo kan je natuurlijk nooit een theorietje loslaten want je bent meteen paranoide

In '44 dacht heel de wereld nog dat mensen die het over gaskamers en concentratiekampen in duitsland hadden paranoide waren... go figure

Ik vind het een ijzerstrerke theorie... en amerika verbaast me zoizo niet meer.
Het is beetje paranoide, maar dat betekent nog niet meteen dat het niet waar kan zijn. Ik bedoel, als 5 jaar terug iemand had gezegd dat de USA mensen zonder aanklacht of mogelijkheid tot verweer vast zou zetten, dan zou die ook niet geloofd worden. Intussen is het wel harde werkelijkheid ook al gebruiken ze het zwakke excuus dat een legerbasis in Cuba buitenland zou zijn.
Ik heb verschillende keren in amerika gewerkt, wat altijd best leuk was, maar de laatste keer (januari) was niet bepaald een lolletje. Werd als een crimineel behandeld op de luchthaven en op elke opmerking werdt agressief gereageerd omdat men wist dat ik geen amerikaan ben. En dat van dezelfde mensen waar ik voorheen wel gewoon mijn mening kon zeggen. Ze zijn daar volledig doorgeslagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 17:27:
Laat de VS nu net de grootste ontwikkelaar van virussen en andere ziektes ter wereld zijn. Laboratoria overal in het land. Bunkers vol met de ergste ziektes voor onderzoek en experimenten. Het zelf maken van een virus is ook geen enkel probleem. Er is zelfs het begin gemaakt aan een virus dat andere virussen kan uitschakelen binnen in het lichaam.
Nu heb ik een mening over de wereldpolitiek, maar deze hoef ik in deze kwestie niet te gebruiken. Dit is namelijk meer een verhaaltje waar ziekten vandaan komen.

Ziekten ontstaan doordat bacterien erin slagen zichzelf in de mens voort te planten. Vrijwel alle ziekten kennen een ontstaansgeschiedenis in een diersoort en veelal hebben deze de overstap gemaakt tot de mens. Historisch klopt dat, want juist het continent dat de meeste beesten had, had uiteindelijk ook de meeste ziekten (waar de andere continenten achterkwamen). Gaan we inzoomen op dat overstap-proces, dan is behalve een grote verscheidenheid aan beesten het ook erg handig als er veel beesten zijn en veel mensen. Zodra deze 2 veel aanwezig zijn, kan een ziekte makkelijker overspringen. In Hong-Kong (miljoenenstad) leven ook extreem veel kippen en die mensen leven veelal tussen de kippen ipv zo'n steriele kippenhok als in Nederland. Er is dus extreem veel mens-beest contact enlaat nu net de kip zo'n beest zijn dat nogal veel ziekelijke bacterien onder de leden heeft.
Waar wil ik naartoe? Ik beweer dat juist enkele steden in China de ultieme broeinesten zijn voor nieuwe ziekten of geslaagde pogingen van nieuwe varianten. Dat heeft meer met een achterlijke manier van hygiene te maken dan met moderne knowhow/James Bond. Ik kan dus, zuiver op grond van demografische gegevens en ziektenleer prima indenken dat juist in China zulke ziekten opduiken..... vogelgriep in 1998 en de griepepidemie van 1918 (spaanse griep) zijn uiteindelijk ook uit China afkomstig....
tot zover je complot-theorie..... je cursieve deel klopt dus niet, want in deze zaak is dat China met hele grote voorsprong.

Toevoegend moet ik echter wel toegeven dat het de VS natuurlijk extreem goed uitkomt; die relatie heb je zeker goed getroffen. De VS zal echt geen enkele stap doen om SARS in CHina of waardanook tegen te houden, behalve de VS dus.
Waaruit maar weer blijkt dat een niet-VS-mensenleven geen reet voorsteld en Iraq alleen maar om de olie ging

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 12 May 2003 @ 17:39:
[...]

Dit behoeft wat nadere uitleg, denk ik. :/
dit ook?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 17:52:
[...]

tot zover je complot-theorie..... je cursieve deel klopt dus niet, want in deze zaak is dat China met hele grote voorsprong.

Toevoegend moet ik echter wel toegeven dat het de VS natuurlijk extreem goed uitkomt; die relatie heb je zeker goed getroffen. De VS zal echt geen enkele stap doen om SARS in CHina of waardanook tegen te houden, behalve de VS dus.
Waaruit maar weer blijkt dat een niet-VS-mensenleven geen reet voorsteld en Iraq alleen maar om de olie ging
sorry, maar dan heb je me verkeerd begrepen. Ik noem de VS de grootste ontwikkelaar van KUNSTMATIG gemaakt virussen en andere ziekten...

Daarnaast is het feit dat in China vanwege de omstandigheden veel virussen ontstaan, muteren en verspreiden voor de VS perfect in mijn theorie, omdat daar heel gemakkelijk de oorzaak gelegd wordt wereldwijd.

(ik ga ver, ik weet het, maar zoals ik al zei: het is een theorie)

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 07:16
Ik heb al es eerder zoiets gehoord, en zou best waar kunne zijn, het zou mij iig niet verbazen...

Als je ziet dat de Vs ook vroeger op zwervers etc. proeven hefet gedaan met allerlei rare uitvindingen, is dit best aannemelijk !

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Las dat de VS ook een vaccin had tegen ebola, maar het vertikte om het te gebruiken behalve voor eigen bevolking....

Bovendien laten we india niet onderschatten als superm8. Eveneens meer dan een miljard inwoners, deels al verwestert, en bezit nucleaire wapens, ook is het land rijk aan natuurlijke hulpbronnen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik vind het wel een interessante theorie, maar weliswaar zijn er zo nog wel honderden andere interessante theorieën ...

Ik vind het ook niet paranoide, we zouden zelfs blij moeten zijn dat er nog mensen over kunnen nadenken wat mogelijke opties zijn.
Om zoiets maar te verwerpen met "je bent wel erg paranoide, wat je nu zegt, kan natuurlijk helemaal niet" is imho niet echt op z'n plaats :)

Ik zeg niet dat ik dit meteen allemaal geloof enzo, maar als je zelf neutraal nadenkt dan is het een mogelijkheid :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 17:27:
...

Laat ik beginnen met mijn idee dat de VS er alle baat bij heeft dat een land als China een ramp als SARS overkomt.

...
Ik sluit mij volledig aan bij Mikado. China is van oudsher de grootste natuurlijke producent van nieuwe virussen en wetenschappers verwachtten al lang de uitbraak die wij nu zien. Afgezien daarvan:

Als de VS de macht van china willen breken kunnen ze veel simpeler en effectiever. De groei van de Chinese economie is vrijwel volledig gebaseerd op het enorme handelsoverschot dat ze hebben met de vs. Als de vs evenwicht op de handelsbalans zouden nastreven is het met de economische groei van china gedaan.

De groei van de chinese economie ligt op 9% per jaar. De verwachting is dat sars zal leiden tot een vermindering van de groei met 0,5 procent. Trek zelf je conclusies.

Daarbij is het juist in het belang van de vs om ten allen tijde eerzame methoden te gebruiken, want zij hebben het veruit sterkste leger ter wereld. Het zijn juist de machtelozen die grijpen naar zulke middelen. De Israelisch zullen geen bomaanslagen plegen op burgers, maar de Palestijnen die militair niet opgewassen zijn wel. Een grote beer prefereert het vuistgevecht, maar de ondergeschikte partij neemt stiekum een mes mee.

Vroeger was het beleid van de vs om voor hen gevaarlijke buitenlandse leiders te elimineren. Bush senior heeft openlijk afstand genomen van dat beleid, want hij realiseerde zich veel te goed dat dat ook tot aanslagen in omgekeerde zin leidt. In dit soort strijdwijzen kan de vs zijn superioriteit nooit ten gelde maken en daarom is het dus niet slim om zoiets na te streven.

Mocht sars zich in het westen verspreiden, dan kunnen de gevolgen hier veel ontwrichtender zijn dan in China. Onze zekerheidssystemen zouden onmiddelijk instorten. De chinezen kennen zulke systemen nog niet.

Verwijderd

Theorietjes verzinnen kan iedereen, maar redenen verzinnen waarom je theorie te prefereren is boven andere theorieen is al meteen wat lastiger. En ik zou toch wel een paar redenen willen hebben die verklaren waarom jouw theorie te prefereren valt boven de meest eenvoudige theorie: Namelijk dat het veelvuldige contact van een miljard mensen met nog veel meer dieren in onhygiënische omstandigheden tot gevolg heeft gehad dat een toevallige mutatie zich heeft kunnen verspreiden. Biologisch gezien is dit volstrekt niet verbazingwekkend, en als zoiets ergens gebeurt, verwacht je het in China of India. Beiden zijn landen die enorm veel inwoners hebben die dicht op elkaar leven en veel in contact komen met dieren.

Waarom is het dus geen toeval?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 00:17:
Theorietjes verzinnen kan iedereen, maar redenen verzinnen waarom je theorie te prefereren is boven andere theorieen is al meteen wat lastiger. En ik zou toch wel een paar redenen willen hebben die verklaren waarom jouw theorie te prefereren valt boven de meest eenvoudige theorie: Namelijk dat het veelvuldige contact van een miljard mensen met nog veel meer dieren in onhygiënische omstandigheden tot gevolg heeft gehad dat een toevallige mutatie zich heeft kunnen verspreiden. Biologisch gezien is dit volstrekt niet verbazingwekkend, en als zoiets ergens gebeurt, verwacht je het in China of India. Beiden zijn landen die enorm veel inwoners hebben die dicht op elkaar leven en veel in contact komen met dieren.

Waarom is het dus geen toeval?
1: er is aangetoond dat het virus zo complex is dat de kans aanwezig is dat het door de mens gemaakt is.
2: de VS heeft al eerder virussen zoals bijvoorbeeld Anthrax gefabriceerd.
3: de uitbraak komt precies op het perfecte moment voor de VS zoals ik met een aantal bovengenoemde punten duidelijk heb proberen te maken.
4: De VS voorspelt over een jaar mogelijk een goed medicijn te hebben voor het virus. Hebben ze dit over een jaar ook voor AIDS en cholera?

En verder kan ik niks bewijzen natuurlijk. Hier vanuit mijn luie stoel in een stadje in Nederland. Dat is ook niet mijn ambitie. Ik hoop dat iemand het tegendeel kan bewijzen. 1 punt dat heel mijn theorie van tafel veegt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 08:53:
[...]
1: er is aangetoond dat het virus zo complex is dat de kans aanwezig is dat het door de mens gemaakt is.
Mag je dan bewijzen, want deze wetenschappelijke hoek heeft er nooit zoiets over gehoord.
Miltvuur komt in de natuur al heel lang voor, iedere mafkes kan het juiste schaap met een reageerbuis pakken enz. De techniek van de VS uit '45 (toen is dat virus geisoleerd) is de hedendaagse terrorist echt niet vreemd

De theorie weerleggen, nee daarvoor bevalt hij mij te goed. Echter, het gegeven dat de VS in een economische crisis zit en China in de lift kan je beter beschouwen als een economie die door zijn groei buitenlandse knowhow en high-tech apparaten nodig heeft.... ik denk dat de VS meer belang heeft bij een economisch wonder China dan vice-versa.
Denk aan Microsoft, Hollywood, de olie, IBM, GM, GE en dat soort giganten... die zijn marktleider op hun terrein en concurreren iedere Chinees direct weg (en anders in de rechtzaal wel)...
1 miljard rijke chinezen zijn IMHO precies de zetpil die de verwoeste economie van de VS nodig heeft.

/me denkt oa aan zoiets als handelsbalans.

Pas als China een exporterend en concurrerend land wordt, dan pas zal de VS graag ziekten zien verschijnen. Het gegeven dat zoiets in Europa niet is gebeurt lijkt mij voldoende bewijs dat de VS zoiets niet kan/wil.

Verwijderd

[...]

3: de uitbraak komt precies op het perfecte moment voor de VS zoals ik met een aantal bovengenoemde punten duidelijk heb proberen te maken.
4: De VS voorspelt over een jaar mogelijk een goed medicijn te hebben voor het virus. Hebben ze dit over een jaar ook voor AIDS en cholera?

En verder kan ik niks bewijzen natuurlijk. Hier vanuit mijn luie stoel in een stadje in Nederland. Dat is ook niet mijn ambitie. Ik hoop dat iemand het tegendeel kan bewijzen. 1 punt dat heel mijn theorie van tafel veegt.
Ik vind het een heel aardige theorie. En idd als ik de VS was en wat kwaadwillends zou doen, dan zou ik juist een virus in China uitzetten, omdat men je dan niet verdenkt vanwege de slechte hygiëne aldaar.

Maar je puntjes kloppen niet helemaal:
1. Een zelfgemaakt virus zal niet nieuw en origineel zijn, maar gewoon copy-paste werk, een combinatie van een aantal oude virussen tot een nieuwe variant. De huidige wetenschap is nog niet in staat om een origineel virus in elkaar te zetten. De complexiteit maakt juist de kans veel kleiner dat het door mensen in elkaar is gezet.
2. Anthrax is een natuurlijke bacterie(!). Wat men wel doet, is virussen/schimmels/bacterieën die in laboratoria bewaard worden, genetisch manipuleren. En ze op die manier te voorzien van een "labeltje". Dat wordt dus bedoeld met de Anthrax in de Miltvuurbrieven, het bevatte een genetisch labeltje, zodat kon worden uitgezocht in welke laboratoria het gekweekt was.
3. Eens
4. Vaccins en geneesmiddelontwikkeling is een vrij complexe aangelegenheid. Soms is dit proces vrij eenvoudig, soms onmogelijk. Ik kan me goed voorstellen dat de VS het virus heeft onderzocht en aan de hand van die gegevens heeft kunnen aangeven hoelang de ontwikkeling van een vaccin/medicijn zou duren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:14:
[...]
1 miljard rijke chinezen zijn IMHO precies de zetpil die de verwoeste economie van de VS nodig heeft.
Maar de huidige regering van de VS wil van de VS de wereldleider maken. Als ze dat al niet zijn. Ben je het dan niet met me eens dat ze in moeten grijpen voordat het te laat is? Als ze nu niet drastisch ingrijpen, lopen ze de komende 100 jaar aan het handje van China mee.

Nu hebben ze een grote mond, nu leggen ze handelsverdragen en boycots op waar ze maar willen, maar dat is, omdat ze de sterkste zijn. Dat moeten ze zo houden. En die regering die nu aan de macht is daar, zoals Rumsfelt en Cheney bijvoorbeeld hebben zich openlijk uitgesproken dat de VS koste wat het kost wereldleider moet blijven.

Als China zo door gaat profiteren ze even, maar op een gegeven moment laat China ze links liggen en stelt de VS in 1 klap niets meer voor. Ze MOETEN wel zoiets doen toch? Hoe slecht voor het amerikaanse-helden-film-beeld dat we hebben en hoe vergezocht het ook mag zijn...

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

[...]

Ik vind dit hele sterke punten, maar stel nou dat de VS inderdaad de 'maker' is van SARS... en het wordt op een gegeven moment door wetenschappers ontdenkt dat het daadwerkelijk uit de VS komt met bepaalde doelen, dan zal de hele wereld dit te weten komen. Ik denk niet dat de VS, in tijden als deze, de hele wereld tegen zich willen hebben. Ik bedoel, reken maar dat SARS nog veel slachtoffers met zich mee zal brengen, en echt niet alleen in China... De wereldleiders zullen zo'n zet van de VS never nooit tollereren en hier meteen aktie tegen ondernemen. Ik denk dat dit te link is voor de VS om te doen.

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Godjira schreef op 13 May 2003 @ 09:37:
[...]

Ik vind dit hele sterke punten, maar stel nou dat de VS inderdaad de 'maker' is van SARS... en het wordt op een gegeven moment door wetenschappers ontdenkt dat het daadwerkelijk uit de VS komt met bepaalde doelen, dan zal de hele wereld dit te weten komen. Ik denk niet dat de VS, in tijden als deze, de hele wereld tegen zich willen hebben. Ik bedoel, reken maar dat SARS nog veel slachtoffers met zich mee zal brengen, en echt niet alleen in China... De wereldleiders zullen zo'n zet van de VS never nooit tollereren en hier meteen aktie tegen ondernemen. Ik denk dat dit te link is voor de VS om te doen.
Hoe lekt dat uit dan? Er hoever maar een paar mensen van te weten. En die zitten zo diep in het amerikaanse wereldje dat ze het niet in hun hoofd kunnen halen om ooit iets naar buiten te lekken.

Verder zijn er toch al veel vaker in het verleden aanslagen door de CIA op leiders van lander gepleegd? Daar komen ze nu, 30 jaar later, nu de "top secret" documenten vrijgegeven worden ook gewoon mee weg. Ik hoor niemand daar nog over kraaien in elk geval.
Trouwens... zelfs die "top secret" documenten die nu eindelijk vrijkomen (bij wet bepaald dat ze maar (24 of 30?) jaar geheim mogen blijven) worden zelfs nog gecensureerd, dus kun je nagaan wat er allemaal achter de schermen gebeurd...

Als zoiets als mijn verhaal gebeurd en er wordt al iets gedocumenteerd, zou dat over 24 jaar pas uitkomen, als het ook nog niet gecensureerd was.

Nee de VS kan daar heus wel wat op verzinnen. Een saudische terrorist in de gevangenis misschien wel... of een gestoorde over-nationalistische amerikaan die zichzelf daarna omlegd... ik denk niet dat daar het probleem ligt.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

inXs

known as inXs

Mwa ik vind het een zeer sterke theorie, maar dat vind ik de andere theorie ook. Dat china gewoon een broedplaats in. Maar naja Amerikanen zijn tot veel in staat tegenwoordig, vooral met Bush nu...

Maarehh even over dat medicijn tegen SARS, waren het niet Nederlandse wetenschappers die dachten dat ze over een jaar een medicijn tegen SARS zouden hebben? Ik hoorde dacht ik laatst zoiets op het journaal.

superB

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:45:
[...]

Hoe lekt dat uit dan? Er hoever maar een paar mensen van te weten. En die zitten zo diep in het amerikaanse wereldje dat ze het niet in hun hoofd kunnen halen om ooit iets naar buiten te lekken.

Verder zijn er toch al veel vaker in het verleden aanslagen door de CIA op leiders van lander gepleegd? Daar komen ze nu, 30 jaar later, nu de "top secret" documenten vrijgegeven worden ook gewoon mee weg. Ik hoor niemand daar nog over kraaien in elk geval.
Trouwens... zelfs die "top secret" documenten die nu eindelijk vrijkomen (bij wet bepaald dat ze maar (24 of 30?) jaar geheim mogen blijven) worden zelfs nog gecensureerd, dus kun je nagaan wat er allemaal achter de schermen gebeurd...

Als zoiets als mijn verhaal gebeurd en er wordt al iets gedocumenteerd, zou dat over 24 jaar pas uitkomen, als het ook nog niet gecensureerd was.

Nee de VS kan daar heus wel wat op verzinnen. Een saudische terrorist in de gevangenis misschien wel... of een gestoorde over-nationalistische amerikaan die zichzelf daarna omlegd... ik denk niet dat daar het probleem ligt.
Hmmm, sterk punt inderdaad. Daar had ik nog niet eens echt aan gedacht. Ik hoop in ieder geval niet dat de VS dit heeft geflikt, want ze zullen veel ontschuldige slachtoffers brengen ermee. Ik ga er nog eens diep over nadenken vandaag...

Profile

Verwijderd

Overigens heb ik Dé achilleshiel van deze theorie nog niet aangeraakt: Ziekten zijn niet selectief. Zoals de meeste dingen dat doen houden ook ziekten zich niet aan landsgrenzen, dus ook geen SARS. Ik betwijfel of er enige geheime dienst zou bestaan die ooit een dodelijke ziekte zou inzetten om een ander land te ondermijnen, zo'n ziekte zal op den duur ook de eigen bevolking lastig kunnen vallen (zoals in Toronto nu gebeurt dus). Ik denk dat een ongecontroleerd wapen als een ziekte alleen door verliezers wordt gebruikt (Saddam Houssein) en iig niet door een Amerikaanse geheime dienst die op lange termijn alleen maar kan verliezen (als SARS dus in de US uitbreekt).
SARS is een virusziekte en voor zover ik weet bestaan er geen medicijnen tegen virusziekten en niemand zal een virus creeren die zich constant aanpast/muteert, zodat je zeker nooit een medicijn of vaccin kan gebruiken.

En als de VS graag China wil ondermijnen kan de VS dat echt wel effectiever doen. Kinderarbeidsproducten in eigen land verbieden bv. Of de olieprijzen een tikkie hoger maken, want China is nog gevoeliger dan de VS. Of een principeel punt maken van Tibet en dan de westerse wereld oproepen tot een boycot. Of gewoon het export van graan belasten met accijns.

Je punt dat de VS bang is om de werelddominantie kwijt te raken klopt overigens niet, het intereseert de VS werkelijk geen bal wat er in de wereld gebeurt zoals de VS qua economie en militair apparaat numero uno is. Qua economie heeft de VS voldoende kennis in huis en qua bewapening zal het nog lang duren voor een ander land enigszins in de buurt komt. Zolang de VS die zekerheden heeft dat de CHina altijd op de tweede plaats kunnen houden zal het de VS worst wezen wat China doet... dat is altijd al zo geweest en ik meen in die debielen van het Witte huis nog steeds hetzelfde gedrag te zien.
China is namelijk als land met burgers en regering nog steeds een open doelwit en niet een verstopt risico.
Maar ik weet ook dat de hele wereldpolitiek op dit moment ver gezocht is en waarschijnlijk nog geen 0.1 % van de mensen die een mening over de wereldpolitiek heeft, weet waar hij over praat.
Nou, om deze dan definitief de das om te doen.... Als China echt genaaid wordt door de VS, dan kan China de VS even makkelijk terugpakken. Indien China Taiwan lastig valt mbv een invasie of een stel bommenwerpers, dan is de economie van de VS ook 100% zeker weten afgeschreven. Alle ICT-hardware komt zo'n beetje uit Taiwan en ik denk niet dat de VS zijn hightechpoot die gek genoeg overzee zit enig risico wil laten lopen. De VS is heeeeel erg kwetsbaar indien China echt onredelijk kwaad wil.
Zie het als een mutual assured destruction als 1 van beide landen gekke dingen doet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 11:33 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Theorie is interessant, en zeker niet onmogelijk. Maar Mikado legt de vinger op de zere plek: De VS kan het zich gewoon niet veroorloven om China zoiets te flikken. Want als ze erachter komen, en iets met Taiwan uitvoeren, dan is de VS zelf het haasje. En ik denk dat ze daar in Washington wel net ff zo slim zijn dat ze dat niet proberen. Het is net zoals de koude oorlog: vanwege die mega-nucleaire wapens is er al die jaren geen wereldoorlog geweest, omdat de beide supermachten elkaar in balans hielden. De dreiging was voldoende.

LinkedIn
Instagram

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 08:53:
[...]

Ik kan je verzekeren dat de mens een vele malen complexer organisme is dan het SARS-virus... :P En toch zijn wij (naar algemeen aangenomen) het product van volledig natuurlijke evolutie.

Natuurlijke evolutie kan veel complexere dingen voortbrengen dan de mens bewust kan maken.

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:29:
Overigens heb ik Dé achilleshiel van deze theorie nog niet aangeraakt: Ziekten zijn niet selectief. Zoals de meeste dingen dat doen houden ook ziekten zich niet aan landsgrenzen, dus ook geen SARS. Ik betwijfel of er enige geheime dienst zou bestaan die ooit een dodelijke ziekte zou inzetten om een ander land te ondermijnen, zo'n ziekte zal op den duur ook de eigen bevolking lastig kunnen vallen (zoals in Toronto nu gebeurt dus).
Als de VS een virus dusdanig heeft gemuteerd dat ze deze als wapen gebruiken hebben ze uiteraard ook een anti-virus/vaccin op de plank liggen die ze op het moment dat het uit de hand loopt kunnen "ontdekken"
En als de VS graag China wil ondermijnen kan de VS dat echt wel effectiever doen. Kinderarbeidsproducten in eigen land verbieden bv. Of de olieprijzen een tikkie hoger maken, want China is nog gevoeliger dan de VS. Of een principeel punt maken van Tibet en dan de westerse wereld oproepen tot een boycot. Of gewoon het export van graan belasten met accijns.
Alles wat je hier noemt zou zorgen voor grote complicaties in onderlinge verhoudingen tussen de wereldmachten. Dat is wel het laatste wat de VS wil: problemen met China terwijl het nog niet nodig is.
Je punt dat de VS bang is om de werelddominantie kwijt te raken klopt overigens niet, het intereseert de VS werkelijk geen bal wat er in de wereld gebeurt zoals de VS qua economie en militair apparaat numero uno is.
De VS is zeker wel bang de werelddominantie kwijt te raken. Even zoeken in dit forum levert je een link op naar een site die brieven over dit onderwerp van verschillende politici bijhoudt. Het doel van de huidige regering is wel degelijk van plan de politiemacht van de wereld te worden. Mede hierdoor erkennen ze ook het internationaal gerechtshof niet en zijn ze onlangs ook de VN gepasseerd. Ook de reden waarom ze bijvoorbeeld het Kyoto verdrag opgezegd hebben staat hierin beschreven in brieven binnen de regering, door onder andere Rumsfelt, Cheney en Bush zelf ondertekend.
Qua economie heeft de VS voldoende kennis in huis en qua bewapening zal het nog lang duren voor een ander land enigszins in de buurt komt.
China heeft een groter leger dan de VS, al zou je dat niet zeggen als je het westerse nieuws bekijkt.
Zolang de VS die zekerheden heeft dat de CHina altijd op de tweede plaats kunnen houden zal het de VS worst wezen wat China doet..
Welke zekerheden?
Je zegt het zelf al: ze moeten china dus op de 2e plaats houden.
. dat is altijd al zo geweest en ik meen in die debielen van het Witte huis nog steeds hetzelfde gedrag te zien.
"die debielen" in het witte huis zijn wel de meest intelligente mensen met het beste sociale inzicht en de kunde daar gebruik van te maken, die heel de VS te bieden heeft, anders zaten ze daar niet.
Nou, om deze dan definitief de das om te doen.... Als China echt genaaid wordt door de VS, dan kan China de VS even makkelijk terugpakken.
Indien China Taiwan lastig valt mbv een invasie of een stel bommenwerpers, dan is de economie van de VS ook 100% zeker weten afgeschreven. Alle ICT-hardware komt zo'n beetje uit Taiwan en ik denk niet dat de VS zijn hightechpoot die gek genoeg overzee zit enig risico wil laten lopen. De VS is heeeeel erg kwetsbaar indien China echt onredelijk kwaad wil.
Zie het als een mutual assured destruction als 1 van beide landen gekke dingen doet.
Het gaat hier over áls china de VS kwaad wil doen. Ten eerste weten ze neit dat het virus daar vandaan komt, ten tweede moeten ze komen met KEIHARDE bewijzen, voordat de westerse wereld zijn bondgenoot de VS laat vallen. Zonder die keiharde bewijzen een aanval op Taiwan zou heel de westerse wereld treffen en het einde van China is dan nabij. Precies wat de VS goed uit zou komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 11:54:
De VS is zeker wel bang de werelddominantie kwijt te raken. Even zoeken in dit forum levert je een link op naar een site die brieven over dit onderwerp van verschillende politici bijhoudt. Het doel van de huidige regering is wel degelijk van plan de politiemacht van de wereld te worden. Mede hierdoor erkennen ze ook het internationaal gerechtshof niet en zijn ze onlangs ook de VN gepasseerd. Ook de reden waarom ze bijvoorbeeld het Kyoto verdrag opgezegd hebben staat hierin beschreven in brieven binnen de regering, door onder andere Rumsfelt, Cheney en Bush zelf ondertekend.
Nu je zelf met dat newamericainorder.com geval komt zal ik je gerust stellen. Amerika wilt dominant blijven door alle risico's uit te sluiten door terroristennesten uit te roeien, die mensen zijn echt allesbehalve bang voor landen als China, Rusland enz want die landen zijn groot en dus makkelijk op de kaart te vinden (handig voor Bush bv). 't zijn de kleine splintergroeperingen die ze willen uitroeien.
Het gegeven dat ze bv de VN niet erkennen of Kyoto is juist geen teken van zwakte en dus een bewijs van hun kwetsbaarheid, maar juist het tegenovergestelde: ze kunnen zich als dominante hypermacht veroorloven om de rest van de wereld te negeren. Mij lijkt dat dus meer een bewijs van hun onaantastbaarheid en arrogantie dan een land dat maar 's aan de gang moet gaan om de Nummer Één plek te handhaven.

Echt hoor; China heeft nog lang geen duikboten voor met ICBM's en meervoudige kernkoppen. CHina heeft nog lang geen STealthbommenwerpers etc. China heeft niet eens ruimtevaart. Ze hebben wel een groot leger, maar dat zal de VS worst wezen ivm Stille Oceaan.
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 11:54:
"die debielen" in het witte huis zijn wel de meest intelligente mensen met het beste sociale inzicht en de kunde daar gebruik van te maken, die heel de VS te bieden heeft, anders zaten ze daar niet.
Sociaal? Intelligent? _/-\o_ LOL .... nee, een land platgooien en dan de boel zijn beloop laten, dat is sympatiek. Ik denk dat achterbaks en doortrapt een betere benaming is voor die mensen. Slim, maar wel op een andere manier.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 13:04 ]

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-01 12:02
Hmm, als ik het zo allemaal eens lees vind ik het toch wel een beetje vergezocht, ten eerste hadden de Amerikanen wel een doeltreffender virus kunnen pakken dan sars, hoewel er veel mensen in quarantaine zitten valt het aantal dodelijke slachtoffers in verhouding tot het aantal besmettingen best mee.
Voornamelijk ouderen en zwakkeren gaan dood aan de ziekte. De bevolking zal er niet sterk mee inkrimpen, laat staan het leger.

Ten tweede, als de Chinese economie in elkaar zou storten heb je pas echt een probleem, nu is het land enigszins stabiel en doorzichig maar zodra de overheidscontrole weg valt (bij een diepe economische neergang komt onvermijdelijk problemen met de bevolking) ontstaat er een oncontroleerbare anarchie en wie weet wie er dan aan de macht komt.
Kijk maar naar Irak en Afganistan, een grote anarchie ondanks verwoede pogingen om dat te voorkomen. Allemaal potentiele groeibronnen voor terrorisme.

En ik denk ook niet dat de economie van Amerika erop vooruitgaat als die van China instort, best kans dat de naburige economieen er ook zwaar onder te lijden krijgen met een soort kettingreactie tot gevolg.

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-01 12:02
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 13:01:
[...]

Echt hoor; China heeft nog lang geen duikboten voor met ICBM's en meervoudige kernkoppen. CHina heeft nog lang geen STealthbommenwerpers etc. China heeft niet eens ruimtevaart. Ze hebben wel een groot leger, maar dat zal de VS worst wezen ivm Stille Oceaan.

[...]
Er mag dan wel een oceaan tussen liggen, maar als de Chinese draak wakker wordt en het erg onrustig in die regio wordt dan heb je ook problemen. Wat als Rusland zich opeens zorgen moet gaan maken om China? of N-Korea?

Verwijderd

Topicstarter
Bron: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ch.html

China:

- Military manpower - availability: 370,087,489 (2002 est.)

- Military expenditures - $20,048 billion (2002); note - this is the officially announced figure, but actual defense spending more likely ranges from $45 billion to $65 billion for 2002

VS:

- Military manpower - availability: males age 15-49: 73,597,731 (2002 est.)

- Military expenditures - $276.7 billion (FY99 est.)

Je ziet hieraan dat het Chinese leger een enorme potentie heeft, maar het budget van de VS dit volledig overstemt. Wat gebeurd er als China een flinke economische groei doormaakt?
In dit zelfde verhaal staat dat de VS 3.2% van het GDP aan de krijgsmacht uitgeeft en China daartegenover maar 1.6%
Trek dat gelijk en tel daar een grote groei van de chinese economie bij op en je zit met een chinees leger waar het VS leger een aantal keer inpast. (in het uiterste scenario)

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 15:53
Is het probleem met deze theorie niet juist dat het niet de bedoelde effecten heeft voor Amerika. De sector met de grootste problemen in Amerika is de luchtvaartsector die komt alleen maar nog verder onder druk te staan door de vermindering van het aantal vliegbewegingen richting Azië. Het effect op de chinese economie is een domper voor de bestedingen daar idd en zal het langer duren voordat China op gelijke voet staat met de Amerikaanse economie. Daarnaast hebben ze in het Witte Huis ook wel door dat 1 miljard mensen 1 miljard potentiële consumenten zijn van Amerikaanse goederen zoals Mc Donalds, westerse muziek, Films etc.
Daarnaast is niks zo eng voor Amerika als een instabiel China met de mogelijkheid dat daar weer een raar regime als Noord-Korea komt te zitten.

Theorie lijkt me dus neit in het belang van Amerika, misschien wel voor Rusland dat hun buur zich niet te snel ontwikkelt en de grenzen met het westen kan sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
nadd schreef op 13 mei 2003 @ 14:56:
Is het probleem met deze theorie niet juist dat het niet de bedoelde effecten heeft voor Amerika. De sector met de grootste problemen in Amerika is de luchtvaartsector die komt alleen maar nog verder onder druk te staan door de vermindering van het aantal vliegbewegingen richting Azië.
Het virus komt hoe dan ook in de VS terecht als het eventjes aanhoudt. Maar ze hebben net ontzettend goede maatregelen tegen biologische aanvallen genomen en ik denk dat als er 1 land goed mee om kan gaan, het de VS is. Ja, de luchtvaart heeft ook te lijden ja. Op korte termijn is het niet goed voor de VS nee. Of wel? De handel rond Azië ligt stil... landen zullen hun eigen produkten moeten maken ter vervanging. Dit zorgt voor een hogere produktie in niet SARS landen en daardoor voor werkgelegenheid en een sterkere positie op de wereldmarkt. Daarnaast stijgt de koers van de dollar als er minder ingekocht wordt in het buitenland.
Daarnaast hebben ze in het Witte Huis ook wel door dat 1 miljard mensen 1 miljard potentiële consumenten zijn van Amerikaanse goederen zoals Mc Donalds, westerse muziek, Films etc.
op korte termijn werkt het zo, maar de VS moet een keer stoppen met het helpen opklimmen van China als het zichzelf in het zadel wil houden. Op de lange termijn werkt het dus tegen ze.
Daarnaast is niks zo eng voor Amerika als een instabiel China met de mogelijkheid dat daar weer een raar regime als Noord-Korea komt te zitten.
Een redelijk stabiel china is een vereiste om een SARS ramp los te laten, want de bevolking moet in de hand gehouden worden tijdens een epidemie. Een regering die weigert mee te werken aan internationale afspraken om de epidemie in te dammen, zorgt er alleen voor dat het virus verspreid over andere landen in plaats van het binnen de grenzen te houden.
Daarnaast geldt ook hier weer: op de lange termijn MOET de VS ingrijpen. Het is wel leuk nu extra cd-tjes en auto's te verkopen, maar over 25 jaar trapt China de VS van de eerste plaats en hebben ze niets meer te zeggen als het zo doorgaat. Die 2,1 keer zoveel inwoners maken dat verschil.
En als de VS over 10 jaar ingrijpt zit daar misschien wel een instabiele regering die meteen het vuur opent. Daarnaast staat China dan al veel sterker op de wereldkaart.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 15:10:
En als de VS over 10 jaar ingrijpt zit daar misschien wel een instabiele regering die meteen het vuur opent. Daarnaast staat China dan al veel sterker op de wereldkaart.
In dat specifieke geval dat China dus een instabiele regering heeft, is de kans op een burgeroorlog wel ontelbaar keer groter. Dus ook in dat geval zal China geen probleem zijn.

En qua wapenbudget: Nu heeft CHina een 6voudige achterstand en de VS investeerd al redelijk intensief sinds de jaren '40. ofwel, het verschil is niet alleen de jaaruitgaven maar ook de accumulatie tot nu toe.... dus het zal nog wel heeeeeel lang duren totdat China een gelijkwaardig leger heeft aan die van de VS. Qua soldaten maken die 370 miljoen kandidaten geen ruk uit: 2 waterstofbommen en het verschil is letterlijk verdampt. Een geintje dat de VS 1000 keer kan uitvoeren zonder risico's .... zeker als straks dat Rakerschild af is.

Voorsprongen kwijtraken is lastig als je deze a) al hebt en b) versneld uitbouwt.

Verwijderd

Topicstarter
je onderschat toch even het technologische niveau van het chinese leger. De eerste EMP bom komt daar vandaan. De Mig jets zijn ook nog steeds de top-of-the-line.
Verder hebben ze een aantal spionage satellieten en een kern arsenaal waar je eng van wordt. Daarnaast hebben ze wel degelijk een actief ruimteprogramma in tegenstelling tot wat eerder gezegd werd hier.

even wat citaten:
In 1995, COSTIND Lt. Gen. Huai Guomo obtained Chinese army access to top U.S. atomic bomb labs such as Los Alamos and Sandia National. Huai also obtained U.S. supercomputers for use by COSTIND nuclear weapons labs.
COSTIND is de research, technologie en industrie afdeling van het chinese leger.
Wednesday, Sept. 5, 2001
U.S. and U.K. aircraft recently bombarded a Chinese air defense system inside Iraq. What seems like a weekly series of air strikes is actually part of a two-year campaign against an air defense network installed in the Iraqi desert by the Chinese army.
The US government, on one hand, held the fourth China-US arms control symposium with the Chinese side in Washington, on the other hand, invited Tang Yiau-min, the "defense minister" of Taiwan to go to the United States to attend the so-called "US-Taiwan defense meeting" and quickened its step of arms sale to Taiwan.
De VS steunt Taiwan op het gebied van defensie materiaal om China buiten de deur te houden.
China is the World’s Top Arms Importer - The People's Liberation Army is shopping for foreign arms and the latest military technology with a vengeance. Costing tens of billions of dollars a year, this drive will change the face of its forces at war and is unsettling some foreign governments.
Chinese army intelligence stole design secrets to every nuclear warhead deployed in the U.S. arsenal, including the prized W-88 mini-warhead developed at Los Alamos. Much of the espionage, in fact, occurred at Los Alamos.
etc... etc...

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Than man made the machine, in his own likenes, the machines worked tirelessly to do man's bidding. Thus man became the architect of his own demise....

dikzak

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02-2025

Thunde®

Don't Worry :)

Rey Nemaattori schreef op 12 May 2003 @ 20:11:
Las dat de VS ook een vaccin had tegen ebola, maar het vertikte om het te gebruiken behalve voor eigen bevolking....

Bovendien laten we india niet onderschatten als superm8. Eveneens meer dan een miljard inwoners, deels al verwestert, en bezit nucleaire wapens, ook is het land rijk aan natuurlijke hulpbronnen.
Denk je nou echt dat het bedrijf in de VS of de overheid dat dit vaccin heeft uitgevonden dit niet bekend maakt? Hiermee lopen ze enorm veel geld mis, en als jij een bedrijfje hebt in de States en zo enorm veel geld kunt verdienen (je kunt toch vragen wat je ervoor wilt ?) dat hou je echt niet voor je. Althans dat denk ik

Mijn spec's | Modelbouwforum

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 17:27:
Daarom mijn theorie. Ik hoop dat er mensen zijn die hier hun commentaar op kunnen geven en mijn zwakheden in dit verhaal kunnen aangeven. Graag zelfs, het is maar een theorie.

[...]

Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat het virus door de mens gefabriceerd zou kunnen zijn mede door zijn complexiteit. Net als met Anthrax destijds, waar een herkenningspunt aanzat dat uniek bleek te zijn voor zijn producent. Die producent was overigens ook de VS....
SARS berokkent de VS meer schade dan China in de lange termijn. Zodra SARS goed uitbreekt in de VS is de paniek compleet... En in tegenstelling tot China is de VS niet in staat tot echt drastische maatregelen (bv het inzetten van militairen om burgerstromen te beheersen). De burgerbevolking (gewapend en prat gaand op hun "vrijheid") zal dat niet accepteren...

Maar het is idd wel vreemd dat die ziekte in een verre uithoek van China uitbreekt. Maar ipv de VS zou ik eerder China zelf van de productie van het virus verdenken. Dat de uitbraak dan een ongeluk is.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Thunde® schreef op 14 mei 2003 @ 10:09:
[...]

Denk je nou echt dat het bedrijf in de VS of de overheid dat dit vaccin heeft uitgevonden dit niet bekend maakt? Hiermee lopen ze enorm veel geld mis, en als jij een bedrijfje hebt in de States en zo enorm veel geld kunt verdienen (je kunt toch vragen wat je ervoor wilt ?) dat hou je echt niet voor je. Althans dat denk ik
De Amerikaanse regering heeft op veel produkten een uitvoerverbod, om zo zelf een voorsprong te houden.

Zo is onder andere IBM in grote problemen gekomen een aantal jaar geleden wegens de verkoop van een supercomputer aan china en rusland. Deze was technologisch zo hoogstaand dat er meer mee gedaan kon worden dan bijvoorbeeld een briefje typen, om het maar zachtjes uit te drukken.
Verder mochten bijvoorbeeld playstations niet uitgevoerd worden richting de golf vanwege de mogelijkheid de processoren te gebruiken voor raketten.

En zo'n vaccin te verkopen is toestemming van de Amerikaanse regering nodig. Die hoeven ze niet te geven.

En zijn overigens aan aantal boeken en onderzoeken die het ontstaan van Ebola aan de amerikaanse overheid linken, om dat ook maar even zachtjes uit te drukken. Het zou hier gaan om een uit de hand gelopen test met een gemaakt virus in de jungle.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 10:23:
[...]
En zo'n vaccin te verkopen is toestemming van de Amerikaanse regering nodig. Die hoeven ze niet te geven.
OK, maar stel je voor, SARS breekt uit in de VS en de VS blijkt opeens een vaccin te hebben, die ze natuurlijk niet exporteren.
Hoe denk je dat Canada bv reageert? Of China? Ik denk dat de VS de verdenkmaking van biologische oorlogsvoering dan vrijwel onmogelijk kan ontkennen. Dat betekend dus gewoon pro-forma WOIII die de VS dan begonnen is.
Zou het Pentagon zo'n risico nemen?

Ik denk dan liever dat er geen vaccin is en dan neem ik ook gelijk aan dat er geen opzet is. Virussen ontstaan gewoon, zoals ik al eerder meldde. En mensen zijn momenteel bizar slecht in het bestrijden van virussen. De wetenschap kan veel, maar een virusinfectie kan nog steeds de wereld as we know it doen verdwijnen.

Verwijderd

Dit vind ik een vreemd argument. Volgens dezelfde redenering zou je kunnen zeggen dat een muis zo complex is dat hij wel door de mens gemaakt moet zijn... Complexiteit is eerder een argument tegen de aanname dat het door de mens geproduceerd is. Zoveel kunnen we nu ook weer niet...
Anthrax is een bacterie (Bacillus anthracis) en geen virus. Bovendien is het een bacterie die al miljoenen jaren bestaat en door de mens slechts gecultiveerd is om er een wapen van te maken. Wat overigens voor alle nu bekende biologische wapens geldt.
En het is volledig uitgesloten dat dat toeval is? Bovendien krijgt de amerikaanse economie hier een behoorlijke extra klap van...
Voor cholera is er al zeer lang een goed medicijn: Hygiëne. Het wordt namelijk veroorzaakt door een bacterieel toxine, en wanneer de bacterie verdwijnt, verdwijnt ook de ziekte. Voor AIDS is er geen goed medicijn omdat het virus te variabel is en omdat het het afweersysteem zelf infecteert en daardoor grotendeels ongrijpbaar is. Het SARS-virus muteert minder snel en komt niet veel verder dan de longen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 10:28:
[...]
Dit vind ik een vreemd argument. Volgens dezelfde redenering zou je kunnen zeggen dat een muis zo complex is dat hij wel door de mens gemaakt moet zijn... Complexiteit is eerder een argument tegen de aanname dat het door de mens geproduceerd is. Zoveel kunnen we nu ook weer niet...
Je "neemt" me iets te letterlijk. Er zijn bepaalde eigenschappen aan het SARS virus gevonden die erop duiden dat dit virus door de mens is aangepast. even een quote:

"on April 12, Kolesnikov told a conference in the city of Irkutsk that the virus was a mixture of measles and mumps--one that could not occur naturally. "We can only get that in a laboratory," "
Anthrax is een bacterie (Bacillus anthracis) en geen virus. Bovendien is het een bacterie die al miljoenen jaren bestaat en door de mens slechts gecultiveerd is om er een wapen van te maken. Wat overigens voor alle nu bekende biologische wapens geldt.
Anthrax kwam toevallig naar voren vanwege de "witte-poeder-brieven" maar er liggen bunkers vol in de VS met tientallen soorten virussen en bacterieën, klaar als massavernietigingswapen.
En het is volledig uitgesloten dat dat toeval is? Bovendien krijgt de amerikaanse economie hier een behoorlijke extra klap van...
Wel de minste klap van alle landen na de ontzettend sterke maatregelen overal in de VS tegen biologische oorlogsvoering.
Een minder sterke daling van de nummer 1, dan de rest zorgt relatief voor een groter verschil.
Voor cholera is er al zeer lang een goed medicijn: Hygiëne. Het wordt namelijk veroorzaakt door een bacterieel toxine, en wanneer de bacterie verdwijnt, verdwijnt ook de ziekte. Voor AIDS is er geen goed medicijn omdat het virus te variabel is en omdat het het afweersysteem zelf infecteert en daardoor grotendeels ongrijpbaar is. Het SARS-virus muteert minder snel en komt niet veel verder dan de longen.
Ik bedoelde deze 2 slechts als voorbeeld om mijn punt te verduidelijken dat er ontzettend veel virussen zijn waar niets aan gedaan kan worden en deze in een jaar behandeld kan worden. Dan rest overigens nog de vraag of net als bijvoorbeeld de AIDS remmers, het SARS vaccin uitgevoerd wordt naar bijvoorbeeld china. Het hele continent afrika bezwijkt aan AIDS op dit moment vanwege onder andere economische motieven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 10:28:
[...]
Virussen ontstaan gewoon, zoals ik al eerder meldde. En mensen zijn momenteel bizar slecht in het bestrijden van virussen. De wetenschap kan veel, maar een virusinfectie kan nog steeds de wereld as we know it doen verdwijnen.
In 1979 werd het aantal russische wetenschappers dat actief met het maken van allerlei biologische wapens door middel van virussen en bacterieën bezig was geschat op 60.000 tot 70.000

En dat slaat slechts op 1 land.

"Virussen ontstaan gewoon" is een wat naïeve gedachte helaas. De mens is zieker dan je denkt :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
...documents showing that the U.S. Army’s 6th top biological weapons contractor in 1969-1970 prepared mutants of influenza and para-influenza viruses recombined with acute lymphocytic leukemia viruses? In other words, how would you like to have a strain of the flu that spreads cancer by sneezing? Can you even rationalize the develop of such a virus—lymphocytic leukemia that kills most victims in just a few weeks following airborne transmission?

Leonard G. Horowitz, D.M.D., M.A., M.P.H.
Emerging Viruses presentation, 1996

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 11:23 ]

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Het maken van zo'n virus is dermate complex dat er al een bijzonder lange tijd geleden mee begonnen zou moeten zijn (ver voor G.W. Bush het witte huis betrok) -- waardoor de hoeveelheid betrokkenen ook zo hoog zou moeten zijn opgelopen dat het ondenkbaar is dat het volledig in stilte zou kunnen gebeuren. Er lekken vanzelf mensen tenslotte, altijd.

Daarnaast is SARS waarschijnlijk over een tijdje onder controle en dan? Heeft de VS dan 20 jaar (of iets in die richting) miljarden dollars (minimaal) uit zitten geven met daarbij een enorm politiek risico aan een paar honderd niet-selectieve doden in een land dat op dit moment geen enkele dreiging voor ze is? Als je serieus denkt dat ze dat zouden doen, dan onderschat je de intelligentie van de leiders van de VS nog meer dan de meeste mensen (en dat zegt nogal wat!)

Je geeft zelf al aan dat er mogelijkheden zijn om een ziekte te engineeren dat de meest afschuwelijke dingen vrij snel zou verspreiden. Waarom dan een ziekte maken waar verreweg de meeste mensen gewoon beter van worden?

Ik geef meteen toe dat SARS een bijzonder lastige epidemie is die we niet moeten onderschatten, maar ook zeker niet moeten overschatten en maken tot een wapen.

Verwijderd

Even lachen om dit topicje, China een sterker leger zou hebben dan de VS ??
Ga toch weg man, ze hebben misschien meer inwoners, maar qua technologie lopen
ze 50 jaar achter. Kun je ook wel zien aan Irak, en 1991, een leger van meer dan een
miljoen man, zo weg.

Maar mochten ze ooit nog een gebrek aan Chinezen krijgen in China, zou ik het heel
prettig vinden als Nederland alle Chinezen doneert, want je wordt kotsziek van die
lui in de amusentcentra :( (maar dat is een ander verhaal :P)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 11:13:
[...]
In 1979 werd het aantal russische wetenschappers dat actief met het maken van allerlei biologische wapens door middel van virussen en bacterieën bezig was geschat op 60.000 tot 70.000
Je vage vermoedens worden wel steeds frequenter; haal je nu niet eigen stelling onderuit door steeds vagere bronnen aan te spreken?

En de vraag of Amerika's bondgenoten 't wel aantrekkelijk vinden als Amerika non-specifieke biowapens gebruikt wordt ook niet echt beantwoordt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:58:
ze 50 jaar achter. Kun je ook wel zien aan Irak, en 1991, een leger van meer dan een
miljoen man, zo weg.

Maar mochten ze ooit nog een gebrek aan Chinezen krijgen in China, zou ik het heel
prettig vinden als Nederland alle Chinezen doneert, want je wordt kotsziek van die
effe goed lezen is mijn devies... maar aan je reactie te zien heb je geen behoefte je werkelijk te verdiepen in wat hier staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 10:47:
[...]

quote:

"on April 12, Kolesnikov told a conference in the city of Irkutsk that the virus was a mixture of measles and mumps--one that could not occur naturally. "We can only get that in a laboratory," "
Ik weet niet waar meneer Kolesnikov het over heeft, maar dit heeft niks met SARS te maken. SARS wordt veroorzaakt door een coronavirus, de mazelen en de bof beide door een paramyxovirus.

Verwijderd

Topicstarter
JeroenB schreef op 14 mei 2003 @ 11:54:
Het maken van zo'n virus is dermate complex dat er al een bijzonder lange tijd geleden mee begonnen zou moeten zijn (ver voor G.W. Bush het witte huis betrok) -- waardoor de hoeveelheid betrokkenen ook zo hoog zou moeten zijn opgelopen dat het ondenkbaar is dat het volledig in stilte zou kunnen gebeuren. Er lekken vanzelf mensen tenslotte, altijd.

Daarnaast is SARS waarschijnlijk over een tijdje onder controle en dan? Heeft de VS dan 20 jaar (of iets in die richting) miljarden dollars (minimaal) uit zitten geven met daarbij een enorm politiek risico aan een paar honderd niet-selectieve doden in een land dat op dit moment geen enkele dreiging voor ze is? Als je serieus denkt dat ze dat zouden doen, dan onderschat je de intelligentie van de leiders van de VS nog meer dan de meeste mensen (en dat zegt nogal wat!)

Je geeft zelf al aan dat er mogelijkheden zijn om een ziekte te engineeren dat de meest afschuwelijke dingen vrij snel zou verspreiden. Waarom dan een ziekte maken waar verreweg de meeste mensen gewoon beter van worden?

Ik geef meteen toe dat SARS een bijzonder lastige epidemie is die we niet moeten onderschatten, maar ook zeker niet moeten overschatten en maken tot een wapen.
Inderdaad. Je komt met sterke argumenten waardoor mijn theorie aardig aan het wankelen begint te raken. _/-\o_

Waar haal je die 20 jaar voor het ontwikkelen eigenlijk vandaan? Dat zou wel de nekslag kunnen zijn die ik zocht/verwachtte...

Al moet ik zeggen dat beslissingen op het niveau van de wereldpolitiek genomen worden op diverse schalen. Een van dergelijk niveau zou zeker wel over een strategische termijn genomen worden, waarbij 20 jaar vooruit denken geen ondenkbare zaak is.
Het is overigens zo dat niet alle biologische wapens die al zeker 40 jaar gefabriceerd worden, een doel voor ogen hebben. Maar het is leuk om op de plank te hebben liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:58:
miljoen man, zo weg.

Dit soort opmerkingen hoort hier niet thuis dacht ik zo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet waar meneer Kolesnikov het over heeft, maar dit heeft niks met SARS te maken. SARS wordt veroorzaakt door een coronavirus, de mazelen en de bof beide door een paramyxovirus.
Kolesnikov is een van de wetenschappers uit de in 1979 60.000 tot 70.000 medewerkers tellende biologische wapenindustrie in rusland.

Vanwege die gigantische onderzoekslaboratoria en het grote budget dat er destijds nog was voor onderzoek, is Rusland nu (bio)technologisch ontzettend ver gevorderd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 15:02:
[...]

Kolesnikov is een van de wetenschappers uit de in 1979 60.000 tot 70.000 medewerkers tellende biologische wapenindustrie in rusland.

Vanwege die gigantische onderzoekslaboratoria en het grote budget dat er destijds nog was voor onderzoek, is Rusland nu (bio)technologisch ontzettend ver gevorderd.
Akkoord, maar zelfs de Russen kunnen geen coronavirus fabrieken door twee paramyxovirussen door elkaar te husselen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:16:
[...]

Akkoord, maar zelfs de Russen kunnen geen coronavirus fabrieken door twee paramyxovirussen door elkaar te husselen.
Nou voor zover heb ik er geen kijk op. Ik neem aan dat 'ie na zijn studie en daarna een jaar of 20 werkervaring in die richting wel aardig verstand van zaken heeft :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:17:
[...]

Nou voor zover heb ik er geen kijk op. Ik neem aan dat 'ie na zijn studie en daarna een jaar of 20 werkervaring in die richting wel aardig verstand van zaken heeft :)
Dat hoop ik wel, ja, anders heeft 'ie mooi wat tijd lopen verdoen. :)

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 13:25:
Waar haal je die 20 jaar voor het ontwikkelen eigenlijk vandaan? Dat zou wel de nekslag kunnen zijn die ik zocht/verwachtte...
Het is meer een observatie: Als je ziet hoe lang een "gemiddeld" vaccin of soortgelijke complexe ontwikkelingen nodig hebben om tot bruikbaar te komen, dan lijkt het me geen hele onrealistische schatting. Zeker als je met zoiets ook nog een effectief anti-middel moet hebben mocht het wel overslaan naar de VS bijvoorbeeld. Daarbij komt dat er hier alleen in het geheim aan kan worden gewerkt: 50+ toponderzoekers die ineens jarenlang met iets dubieus bezig zijn worden in de wetenschappelijke gemeenschap wel gemist. In ieder geval als er mensen tussen zitten die in staat zijn om zoiets te maken :)
Al moet ik zeggen dat beslissingen op het niveau van de wereldpolitiek genomen worden op diverse schalen. Een van dergelijk niveau zou zeker wel over een strategische termijn genomen worden, waarbij 20 jaar vooruit denken geen ondenkbare zaak is.
Het is overigens zo dat niet alle biologische wapens die al zeker 40 jaar gefabriceerd worden, een doel voor ogen hebben. Maar het is leuk om op de plank te hebben liggen.
Oh absoluut! Ik sluit ook niet uit dat er op dit moment plannen worden gemaakt voor de meest afschuwelijke wapens die pas over 20 jaar bruikbaar zullen zijn - maar dit is er volgens mij niet eentje. Zoals ik eerder zei, SARS zou, als het een opgezet plan zou zijn, waarschijnlijk nog veel enger zijn. En dan ook nog kenmerken hebben zodat je het niet zo makkelijk per vliegtuig zou kunnen verspreiden maar wel veel sneller binnen een land zelf. (Ik heb overigens geen idee hoe dat te realiseren, maar het lijkt me dat ze dat soort aspecten enorm belangrijk zouden vinden!)

Verwijderd

Topicstarter
JeroenB schreef op 14 mei 2003 @ 16:30:
[...]

Daarbij komt dat er hier alleen in het geheim aan kan worden gewerkt: 50+ toponderzoekers die ineens jarenlang met iets dubieus bezig zijn worden in de wetenschappelijke gemeenschap wel gemist. In ieder geval als er mensen tussen zitten die in staat zijn om zoiets te maken :)
Area 51 zit vol met amerika's top-onderzoekers. Vliegtuigen vol en busladingen worden elk weekend daar in en uit gereden en geen mens weet na tientallen jaren precies wat daar gebeurd behalve idiote verhalen over ufo's... Ja, speculaties over proto-types van vliegtuigen, maar niemand kan iets hard maken. En dat terwijl iedereen weet dat daar een grote geheime basis ligt. Het is dus wel degelijk mogelijk. Om over het ontwikkelen van de waterstofbom in het verleden en dergelijke maar niet te spreken.

[...]
opgezet plan zou zijn, waarschijnlijk nog veel enger zijn. En dan ook nog kenmerken hebben zodat je het niet zo makkelijk per vliegtuig zou kunnen verspreiden maar wel veel sneller binnen een land zelf.
In dat geval zouden de vingers toch veel sneller gewezen worden naar een opzettelijke dader?
Daarnaast kan het virus binnen een jaar doodbloeden, maar wie weet waar de mutaties van nu het wel niet naartoe brengen?

Verwijderd

JeroenB schreef op 14 May 2003 @ 16:30:
[...]

Oh absoluut! Ik sluit ook niet uit dat er op dit moment plannen worden gemaakt voor de meest afschuwelijke wapens die pas over 20 jaar bruikbaar zullen zijn - maar dit is er volgens mij niet eentje. Zoals ik eerder zei, SARS zou, als het een opgezet plan zou zijn, waarschijnlijk nog veel enger zijn. En dan ook nog kenmerken hebben zodat je het niet zo makkelijk per vliegtuig zou kunnen verspreiden maar wel veel sneller binnen een land zelf. (Ik heb overigens geen idee hoe dat te realiseren, maar het lijkt me dat ze dat soort aspecten enorm belangrijk zouden vinden!)
En dat kunnen ze nu mooi bekijken. En omdat we nu toch met samenzweringstheorieën bezig zijn: Misschien hebben ze SARS wel losgelaten om te kijken of hun modellen voor verspreiding kloppen, hoe regeringen en organisaties als de WHO reageren e.d. Dan kun je je ook voorstellen dat er een wat minder kwaadaardig virus gebruikt wordt: genoeg om paniek te zaaien, maar niet genoeg om een groot deel van de wereld af te maken. 8)

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
Volgende vraag: Als de VS de chinezen zou willen pakken, waarom kan SARS dan ook blanken infecteren? Dat is militair contra-productief. Een paar extra genen, als ze toch bezig zijn, en er is geen enkel gevaar meer voor hunzelf. Dat lijkt me alleen al voor de ontwikkeling wel zo handig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

MSalters schreef op 14 May 2003 @ 23:38:
Volgende vraag: Als de VS de chinezen zou willen pakken, waarom kan SARS dan ook blanken infecteren? Dat is militair contra-productief. Een paar extra genen, als ze toch bezig zijn, en er is geen enkel gevaar meer voor hunzelf. Dat lijkt me alleen al voor de ontwikkeling wel zo handig.
Denk je echt dat dat zo simpel is? "een paar extra genen" :|

• MSalters
Ja/Nee (*doorhalen wat niet gewenst is), net zo moeilijk als zelf een virus bouwen. Óf het is mogelijk dat SARS door mensen is gemaakt, in welk geval die extra features ook gemaakt kunnen worden, óf mensen kunnen complexe dingen als een enkel gen, laat staan een heel virus nog niet maken.

Geen van beide mogelijkheden suggereert dat de VS SARS heeft gemaakt.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Naar mijn weten is het uit de hand lopen van SARS volledig te wijten aan de lakse houding van de Chinese regering. Als ze bij de eerste gevallen adequaat hadden gehandelt was er niks aan de hand. Ik zie daarom niet in waarom SARS als mogelijk wapen wordt gesuggereerd.

Verwijderd

Topicstarter
MSalters schreef op 15 May 2003 @ 22:48:
Ja/Nee (*doorhalen wat niet gewenst is), net zo moeilijk als zelf een virus bouwen. Óf het is mogelijk dat SARS door mensen is gemaakt, in welk geval die extra features ook gemaakt kunnen worden, óf mensen kunnen complexe dingen als een enkel gen, laat staan een heel virus nog niet maken.

Geen van beide mogelijkheden suggereert dat de VS SARS heeft gemaakt.
sorry, maar dit is onzin als je de vorige reply's goed gelezen hebt. De VS heeft niet de kennis een een volledig virus vanaf 0 op te bouwen. Een bestaan virus wordt aangepast en dat kost enorm veel tijd en staat nog in de kinderschoenen van wat komen gaat in de toekomst. Het is niet zomaar:"een paar extra genen erbij." Het is een ontzettend gecompliceerd proces met vele jaren werk voor tientallen toponderzoekers in een peperduur lab waarmee inderdaad niet alles mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Jånnis schreef op 15 mei 2003 @ 22:57:
Naar mijn weten is het uit de hand lopen van SARS volledig te wijten aan de lakse houding van de Chinese regering. Als ze bij de eerste gevallen adequaat hadden gehandelt was er niks aan de hand. Ik zie daarom niet in waarom SARS als mogelijk wapen wordt gesuggereerd.
die "lakse" houding zou bijna elk land kunnen tonen, doordat het een ramp op zich is als uitlekt dat er een nieuw, op dat moment onbekend virus opgedoken is onder de bevolking. Je wilt geen paniek zaaien en negatieve publiciteit als het niet nodig is. Dat "laks" is meer "kat uit de boom kijken" volgens mij.

Je ziet aan de vogelpest wat dat voor de internationale betrekkingen betekend hier.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 08:53:
[...]

ANTRAX? Dat komt al duizenden jaren voor bij vee.(miltvuur)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

SARS is niet door mensen gemaakt, in ieder geval niet door mensen met veel kennis (zoals bijv. de Amerikanen). Een bio-war virus moet aan een aantal eisen voldoen:
- De overdrachtssnelheid van influenza (griep) of verkoudheid
- De infectiezekerheid van polio
- De incubatietijd van AIDS
- De dodelijkheid van Rabies.

Een virus moet in de eerste plaats tegen de omgeving kunnen en dus lang blijven leven in een aerosol. Wel, dat doet SARS...

In de tweede plaats moet de infectie gemakkelijk overspringen. Hier schiet SARS al tekort, slechts een gering percentage van de mensen die aan SARS worden blootgesteld wordt ook daadwerkelijk geinfecteerd. Ik bedoel, een aerosol-virus in een land van 1 miljard man, en slechts 6000 zieken? Da's aan de lage kant....

Ten derde moet de incubatietijd lang zijn. In een perfect virus zijn de dragers zeer lang besmet voordat ze zelf ziek worden, zodat ze tijdens de incubatietijd rondlopen en anderen besmetten. SARS ben je binnen 10 dagen ziek van. Da's op het randje, te vergelijken met griep... AIDS kun je jaren mee rondlopen en verspreiden zonder iets in de gaten te hebben.

En tot slot moet het virus 100 % dodelijk zijn. Hondsdolheid is in 100% van de gevallen dodelijk als er een ziektebeeld optreedt, er is geen behandeling mogelijk. SARS is slechts in 10% van de gevallen dodelijk, en dan nog voornamelijk bij ouderen en kinderen. Niet direct de groep die een land draaiende houdt of waar een leger uit bestaat.

Het SARS-virus is dus geen goede kandidaat voor een militair virus. Het pakt de verkeerde doelgroep, het is niet dodelijk genoeg en verspreidt zich niet snel genoeg. Daarbij denk ik dat er geen reden is voor de yanks om China zo aan te vallen, zeker niet nu China toenadering zoekt tot het westen.

Wat mij betreft: case closed! :)

Verwijderd

De Vs heeft denk ik alle redenen om China stiekem aan te vallen. Dat de CIA geen leiders meer ombrengt is onzin, laatst is in Jemen nog een 'terroristen-leider' met een raket omgebracht. De Vs heeft de kennis denk ik wel om een virus te kunnen maken. Het kan ook de politieke druk uitoefenen op landen waar onderzocht wordt om niet bekend te maken dat het uit de Vs komt (als dat zo zou zijn)
Dat er 20 jaar aangewerkt zou moeten worden is niet zo vreemd, volgends mij hadden we 20 jaar geleden Reagan aan de macht in de Vs en laat dat nou net een voorbeeld zijn voor Bush.
Wat ook ngg zou kunnen is dat er wel SARS-besmetting is in de Vs, maar dat dat achtergehouden wordt.
En over 'onmogelijke' complottheorien, 11 september kwam de Vs wel erg goed uit...

Verwijderd

Ach, als we toch paranoide gaan speculeren zou dit een betere theorie zijn:
Een tegenstander van de VS heeft SARS gemaakt, en wil het er nu op laten lijken dat de VS SARS heeft gemaakt. Net zo geloofwaardig :Z

• Dextourius
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03-2025
het hoef toch niet altijd volgens het boekje te gaan?

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

Verwijderd

Het woord "wereldlijder" moet volgens mij altijd nog met ei worden gespeld...
Voor de rest is het wel een aardige discussie, maar heeft het toch wel een beetje hoog "X-Files gehalte".

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 15:38:
Het woord "wereldlijder" moet volgens mij altijd nog met ei worden gespeld...
Voor de rest is het wel een aardige discussie, maar heeft het toch wel een beetje hoog "X-Files gehalte".
Met zo'n baan, mag je jezelf de wereldlijder noemen :)

Een hoog X-Files gehalte ja... dat klopt...

Maar dat had het nieuws op 11 september 2001 ook. En camera's op tanks in Irak ook. En woonwijken die door het chinese leger hermetisch worden afgesloten om een virus in de dammen, hebben dat ook. Osama Bin laden die zich verschuild voor een enorm leger in een grot, en tenslotte de high-tech laboratioria in de VS waar dingen gemaakt worden, waarvan wij nog niet eens het bestaan weten ook.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 13:28:
SARS is niet door mensen gemaakt, in ieder geval niet door mensen met veel kennis (zoals bijv. de Amerikanen). Een bio-war virus moet aan een aantal eisen voldoen:
- De overdrachtssnelheid van influenza (griep) of verkoudheid
- De infectiezekerheid van polio
- De incubatietijd van AIDS
- De dodelijkheid van Rabies.

Wat mij betreft: case closed! :)
Wat mij betreft niet. :)

Jij hebt het hier over het perfecte virus dat heel de wereld in een paar maanden kan uitroeien... denk je nu dat de VS zoiets had bedacht om China aan te pakken? Dat is wel het laatste wat ze willen natuurlijk.

Verwijderd

Nee nee nee, wat ik duidelijk probeer te maken is dat je een doel moet hebben bij een dergelijke aanval. Wat zou dat doel kunnen zijn?

- Uitschakelen leger. Daar is SARS niet geschikt voor, te laag sterftecijfer en verkeerde groep slachtoffers (oude en zeer jonge mensen)
- Destabilisatie. Daar is China te totalitair voor. In een minder strikt regime zou dit misschien werken, maar China wordt pas gedestabiliseerd als er miljoenen doden vallen(de pijngrens ligt op 15% van de bevolking ongeveer). Daar is SARS niet toe in staat.

De VS hebben geen reden om China op deze manier aan te vallen. Dat is de kern van mijn betoog

Verwijderd

Misschien zitten de Russen erachter omdat ze met hun lage geboortecijfers binnen de kortste keren hun Oostenlijke staten overbevolkt zien door Chinezen die de olie van moedertje Rusland nodig hebben.

Of de Jappen die in China een bedreiging zien en weten dat de Chinezen nog een appeltje met ze te schillen hebben, je zal het nooit weten.

Verwijderd

Wat gebeurd er als de bedrijven in Taiwan zware schade leiden door het sars virus??
dan worden ze zwakker en dus makkelijker om weg te concureren of goedkopep over te kopen door amerikaanse bedrijven.

Tijdens de koude oorlog is er wel geen "echte oorlog" geweest, maar je wilt nie weten hoeveel mensen toch dood zijn gegaan aan de koude oorlog.

verder verwacht ik wel dat het de vs intereseerd wat china doet...
want als china aan de groei blijft zal de vs minimaal harder moeten groeien om op de dominantieladder op nummer 1 te blijven staan. als ze dus kunnen zorgen dat china onder europa blijft dan weten ze zeker dat ze veilig zijn aangezien europa nog steeds doet wat amerika zegt (kijk maar naar de persoonsgegevens van mensen die met het vliegtuig gaan)

Verwijderd

Topicstarter
Precies, jij begrijpt me :)

Nee, zonder gekheid. Taiwan is ongeveer staatsvijand nummer 1 van China, omdat China dit als een afvallige provincie beschouwd. Het enige dat een invasie in de weg staat is westerse druk.

En ja, als de VS nummer 1 wil blijven kan zelfs een halve gare begrijpen dat ze harder moeten groeien dan het 2 keer zo grote china.

Verwijderd

Dit is zeker geen ondenkbare theorie. Maar vlak de heren in Nederland ook niet uit. Waarom denkt u dat dit zo'n pillen maatschappij is. De farmaceut doet zijn huiswerk goed. Geld moet rollen en de medicijnen ook. Ook in Nederland worden er stoffen los gelaten waardoor mensen tijdelijk in een depressie terecht komen. En jij jezelf maar afvragen hoe het toch komt dat je jezelf niet meer bent. Ra ra hoe kan dat. En de angst blijft maar groeien. Je wordt onzeker en gaat aan de pillen en naar een zielduivel die jou er ook nog eens in laat geloven dat je je depressie aan oma's kleine teen kan koppelen (omdat die in verhouding zo eng lang was) enz enz van dit soort maffe onzin. En dat komt op latere leeftijd naar boven. Ja natuurlijk. Nou helaas voor ons is het zo dat we via de lucht, via het eten, drinken enz (laat je creativiteit de vrije loop) worden genaaid. Je zou dan ook zeggen dat je eerst wil zoenen voordat je genaaid wordt. Maar gezien de regering in samenwerking met @#$!#$%@#$^@$ niet van zoenen houdt, zijn we met z'n allen de lul.

Niet om Hitler goed te praten, maar die kwam er tenminste nog voor uit wat ie met je van plan was.

Het probleem is echter dat we als een kudde blinde suffe koeien naar ons werk gaan en alleen voor ikke ikke ikke leven. De mensheid kent totaal geen samenhang. Ja alleen maar uit pure egoisme (wanneer het jezelf uit komt)

Even nader toelichten.
We worden ongeneeslijk en pas vanaf dat moment gaan we ineens in god geloven, omdat we dan schijten van angst.

Of wat denk je van deze.
Geloof jij in god? Bahahahaha god, er bestaat geen god, of beter nog, god kan mijn @#!$@# op. Ik heb 'm in ieder geval nog nooit gezien. Maar dan komt van die zelfde persoon bijv zijn kind in het ziekenhuis te liggen. Oh god oh god red mijn kind toch.

Ok zijn kind overleefd de ellende. Nou god was met mij.
Ok nu sterft het kind. God kan van mij !@#$!% krijgen.

Maar hij bestaat niet en ik heb 'm nog nooit gezien, en we lopen met het grootste gemak over het lijk van een ander heen. En dan durven we ook nog eens te zeggen dat god direct straft. Begrijp je?

Misschien lijken het domme en gekke voorbeelden, maar denk maar goed na. Onze hele basis van denken en doen bestaat hier~uit.

Wij mensen zijn gnoes, en de wilde beesten doen ermee wat ze willen.

Maar het gaat nog verder en wordt nog erger. Die beesten zijn wij zelf ook, maar dan op kleine schaal. Wanneer we onze concurrent om zeep kunnen helpen zullen we het ook niet laten. Of zijn gezin hier nou meer of minder schade door kan oplopen zal ons een zorg zijn. We zien ellende in de wereld over mensen die geen eten hebben of ziek zijn. Zeg nou eens eerlijk. Geef jij geld voor deze mensen uit? Misschien 2% van de wereldbevolking die zich ermee bezig houd. Ja joh we zeggen wel van oh wat erg, maar we doen geen ruk. Zolang we het (ikke ikke ikke) maar goed hebben dan is 't best. We verraden onze buren massaal ten opzichte van de regering stond pas geleden nog in de krant. Wanneer jij het witte huis had kunnen binnen vallen zoals onze cowboy Bush, dan had je het ook gedaan. En denk je dan dat jij de wereld zou verbeteren. Haha ook wanneer jij de lucht van sex, geld, corruptie en macht enz enz enz ruikt, ben je de lul. Let jij zo goed op het milieu? Let jij zo goed op de natuur. Laat jij de auto staan. Hou toch op. We verzieken met z'n allen de hele planeet. En zo kunnen we nog dagen, weken, maanden, en jaren doorgaan.

En nu de slotsom.
Er bestaat geen smeriger en onbetrouwbaarder, alles verziekend, en egoistiesch wezen als de mens. Ze liegen en bedriegen elke dag. Sterker nog, ze hebben het niet eens meer door. Niet alleen deze planeet, maar ook het hele universum zou beter af zijn zonder de mensheid. Man man man, op deze planeet is het al een regelrechte verschrikking. Laat staan als we straks aan de aarde kunnen ontsnappen. Arme Aliens. Dat worden zeerzeker slaven.

Het liefst geen reactie op dit bericht. Alleen maar over nadenken aub. Een discussie hierover heeft geen zin. Dat doen we namelijk al eeuwen.

Mijn excuus voor de waarheid.

Verwijderd

Volgens mij heb jij een cursus "omgaan met frustratie" nodig.

Nietzche gelezen? :(

(edit: TYPO!)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 14:58 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee, hij heeft een mening en ik kan me in een deel wel vinden.

Al zou ik hier toch wel graag wat meer info over willen hebben:
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 23:31:
Ook in Nederland worden er stoffen los gelaten waardoor mensen tijdelijk in een depressie terecht komen. En jij jezelf maar afvragen hoe het toch komt dat je jezelf niet meer bent. Ra ra hoe kan dat
Ik vind dit wel wat ver gaan. :)

Overigens een leuk nieuwtje is dat de VS op dit moment aan het proberen is onderzoek naar kleine nucleaire wapens op te starten.
Lekker weer... weapons of Mass Destruction (made in the USA)
Naast dat dit hypocriet is, bewijst dit ook maar weer een deel van mijn theorie: de VS is niet dat lievertje dat NOOIT een biologisch, chemisch of nuceair wapen zou inzetten.

Verwijderd

Er staan dusdanig veel waardeoordelen, halve waarheden, aannames en drogredenen in Locutus_B's post dat er van een constructief discussiepunt geen sprake meer is. Ik zie het verband met DIT topic al helemaal niet, al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen :)

Maar goed, de verklaring van de VS is dat de "mini-nukes" geen WMD's zijn omdat ze slechts in een klein gebied vernietiging zouden veroorzaken.
Natuurlijk is het een feit dat een kernwapen dat niet meer dan een blok huizen of een diepe bunker verwoest geen WMD genoemd kan worden. Er is alleen twijfel of een < 1kt wapen (die "mini-nukes" vallen in deze klasse) inderdaad niet meer dan een blok huizen verwoest. De penetrerende werking van dergelijke bommen (als de nieuwe B-61) laat te wensen over, waardoor een enorme hoeveelheid fall-out ontstaat.

Zo'n wapen is natuurlijk WEL een WMD.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 14:57:
Maar goed, de verklaring van de VS is dat de "mini-nukes" geen WMD's zijn omdat ze slechts in een klein gebied vernietiging zouden veroorzaken.

Natuurlijk is het een feit dat een kernwapen dat niet meer dan een blok huizen ...
Een beetje buiten deze discussie, maar ik wil toch mijn punt verduidelijken dat de VS helemaal niet zo moeilijk doet over dit soort wapens...

Je noemt een kernwapen dat niet meer kan vernietigen dan een blok huizen met een beetje radio-actieve straling, geen WMD...? Een blok huizen kapot schieten, betekent tientallen doden, honderden gewonden en nog een honderden, zo niet duizenden, mensen die aan zoveel straling bloot staan dat ze 10 jaar later kanker krijgen en hun kinderen bij de geboorte leukemie hebben en dergelijke... en dat generaties lang...

Maar de bom was raak _/-\o_

De VS is hartstikke hypocriet bezig en mensen blootstellen aan radioactieve straling zie ik in de lijn van biologische en chemische oorlogsvoering.

En het is niet weinig hoor, wat er uit zo'n mininuke komt. Het hele golfoorlogsyndroom waar duizenden of zelfs tienduizenden amerikaanse soldaten aan lijden, heeft waarschijnlijk te maken met het miniscule kleine beetje verarmd uranium in gebruikte munitie.

Nee, als ik deze lijn doortrek verbaast het me niets dat als dít al in het openbaar wordt verteld, er áchter de schermen nog veel gekkere dingen gebeuren. Zoals bijvoorbeeld mijn theorie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 15:17 ]

• MSalters
Voor alle duidelijkheid: De discussie in de VS is op het moment primair een discussie over "Hardened penetrators", bomhulzen die bedoeld zijn om door een bunkerdak heen te gaan. In zo'n stevige huls kun je een klein wapen kwijt, maar dat hoeft zeker geen nucleair wapen te zijn. Sterker nog, de Spratt-Furse wet verbied dat soort kleine wapens.

De kernwapens die wel ter sprake komen kunnen 10000-50000 doden veroorzaken, en er is weinig discussie dat dat dus WMDs zijn. Deze mass destruction komt alleen indien ze tegen steden gebruikt worden. Evengoed, het gaat hier om special-purpose wapens die ontwikkeld worden om bunkers met biologische/chemische wapens te vernietigen, zonder dat die stoffen vrijkomen. De VS heeft sowieso al kernbommen die speciaal tegen mensen gericht zijn, dus deze nieuwe ontwikkeling is duidelijk geen WMD-gerichte ontwikkeling.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Euh, over mini-, midi-, en maxi-nukes loopt hier al een discussie :) : Regering Bush wil nieuwe generatie kernwapens

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft in deze discussie wel degelijk verband met elkaar:
VS leggen sancties op aan China en Iran

Uitgegeven: 23 mei 2003 07:22
Laatst gewijzigd: 23 mei 2003 07:23

WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben sancties opgelegd aan China en Iran wegens samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van ballistische raketten. De boycot kost een van China's grootste bedrijven de komende twee jaar meer dan 100 miljoen dollar aan export naar de VS, aldus Amerikaanse functionarissen donderdag.

Het Iraanse bedrijf dat door de sancties wordt geraakt is de 'Shahid Hemmat Industrial Group', zo lieten de functionarissen weten. In China gaat het om het concern 'North China Industries' (Norico). "De boodschap is dat de Verenigde Staten de verspreiding van massavernietigingswapens nog steeds zeer serieus nemen", aldus de functionarissen.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 09:57:
Het heeft in deze discussie wel degelijk verband met elkaar: [...]
Tuurlijk, er houden erg veel kwesties verband met elkaar als het om de VS gaat. Nu gaat de discussie echter nogal technisch worden over die nukes zelf, en die info hoort eigenlijk meer thuis in dat andere draadje imo. Zo worden er nogal wat verschillende beweringen gedaan over het tonnage explosief vermogen. Om dat nu onder het thema SARS te bediscussiëren terwijl daar al een draad over loopt...

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

Topicstarter
testcase schreef op 23 mei 2003 @ 14:56:
[...]
Tuurlijk, er houden erg veel kwesties verband met elkaar als het om de VS gaat. Nu gaat de discussie echter nogal technisch worden over die nukes zelf, en die info hoort eigenlijk meer thuis in dat andere draadje imo. Zo worden er nogal wat verschillende beweringen gedaan over het tonnage explosief vermogen. Om dat nu onder het thema SARS te bediscussiëren terwijl daar al een draad over loopt...
Het gaat niet om de hoeveelheden. Het gaat erom dat de VS niet zo nauw kijkt wat dat soort wapentuig betreft. En dat brengt ze weer een stapje dichter bij mijn verhaal.
Maar ik heb ook het idee dat dit topic doodgebloed is. :)
Pagina: 1