Switchen die Crashen?

Pagina: 1
Acties:

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
kan een switch doorbranden/kapot gaan van te veel traffic?

Een managable switch, kan dat crashen?
Hoe uit zich dat naar de buitenwereld toe?
Hoe kan je zien of ie gecrashed is?
Wat is de oorzaak van een crash?
Firmware updaten, kan dat een crash voorkomen?
Zijn er merken of types die een slechte reputatie hebben kwa crashen?
Een non-managable switch, kan dat ook crashen?
Of is dat van: het werkt, of het werkt niet.

om de minste crashes te krijgen,
Wat is dan het beste, 1) Edimax of Level One (non managable)?
2) Een 3com managable of de beste van hierboven?

Bij stroomuitval, blijven dan de 'geleerde' mac adressen in het geheugen zitten van de switch? Die zitten prolly in het RAM en verdwijnen dus bij stroomuitval.

Ik vraag dit omdat wij een LAN-party gedaan hebben waar er dus werkelijk switchen uitvielen.
Het waren allemaal 24-poorters met gigabit uplink, deze uplinks zaten in een 8-port gigabit switch.
We hadden Intel 460T switches, waar geen enkel probleem mee was.
Er stonden ook 3* 3com Superstack 3 4226T switchen, die random uitvielen.
We hadden op een pc een ping -t opgezet naar de ip's van deze 3 switchen. Plots kregen we dan timeouts. Traffic over de switch was niet meer mogelijk. Stekker uit de switch en terug erin en hij werkte weer. Warmte kan het niet geweest zijn, want ze waren niet warm als je eraan voelde.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Volgens mij hadden de E-tech die bij TweakDSL geleverd waren een (voor sommige mensen lichtelijk uitgedrukt) "reputatietje" om te crashen. soms moest dat ding wel meerdere keren per dag gereset worden. Ik weet niet of dat onderhand nou eens is opgelost.

Ok, het was een router met ingebouwde switch.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Denk dat het te maken heeft dat er stroompieken/dalen waren, daar worden switches (en geen enkel apparaat eigenlijk) niet vrolijk van. Een switch, en zeker een 3com switch valt niet uit door veel verkeer.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OnTracK schreef op 12 May 2003 @ 17:03:
Volgens mij hadden de E-tech die bij TweakDSL geleverd waren een (voor sommige mensen lichtelijk uitgedrukt) "reputatietje" om te crashen. soms moest dat ding wel meerdere keren per dag gereset worden. Ik weet niet of dat onderhand nou eens is opgelost.

Ok, het was een router met ingebouwde switch.
Dat is een router. Het gaat hier om switches.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
jadjong schreef op 12 May 2003 @ 17:09:
[...]

Dat is een router. Het gaat hier om switches.
Anders lees je de laatste zin ff... :Z

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

kan een switch doorbranden/kapot gaan van te veel traffic?

Een managable switch, kan dat crashen?
Hoe uit zich dat naar de buitenwereld toe?
Hoe kan je zien of ie gecrashed is?
Wat is de oorzaak van een crash?
Firmware updaten, kan dat een crash voorkomen?
Zijn er merken of types die een slechte reputatie hebben kwa crashen?
Een non-managable switch, kan dat ook crashen?
Of is dat van: het werkt, of het werkt niet.
Nee.
Ja.
Weet niet; ligt eraan of de switch met de buitenwereld babbelt.
Geen lampjes of gebruikers die kunnen werken.
Stroomstoringen, hardware-failure.
Nee.
Vast wel; maar dat is per geval anders.
Ja.
Nee.

offtopic:
Dit soort vragen zijn natuurlijk heel leuk, maar zijn IMHO 99.9% afhankelijk van wat voor omgeving je hebt en hoe slim je bent met de apparatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:13 . Reden: General remark. ]

• Dikke Foaf
Maar zulke switches kunnen toch niet zomaar crashen?
Warmte is het niet, want ze voelen koud aan.
Traffic is het ook niet, want naar de uplink toe hadden we gemiddeld 150mbit/s.
En de spanning, hmm, dat zou kunnen ja, maar het viel wel op dat enkel die 3 3coms daar last van hadden. De andere intels hebben het allemaal volgehouden. Ik hou het wel zeker in m'n achterhoofd, en zal als het nog gebeurd er eens een UPS tussenhangen.

Nog suggesties wat een reden tot crashen zou kunnen zijn?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Switches kunnen idd crashen.
Switches die ik ken die vaak crashen (als het net n gare spanning levert): 3Com 3900 en 9300 o.a. maar dat komt omdat ze n slechte voeding hebben. 3Com 3300 heb ik ook weleens zien crashen.
Als de 3900 en 9300 n normale netspanning aangeleverd krijgen zouden ze niet moeten crashen.
Verder kan ik me geen switches herinneren die gecrashed zijn.
(Heb ervaring met HP 2524, Cisco 2924XL, 3524XL en 2948G, 3Com 3300, 3900 en 9300, Cabletron ELS-100TX en enkele Allied Telesyn en SMC switches)
Een nieuwe firmware kan het crashen idd oplossen (behalve in het geval van die gare voedingen natuurlijk :) )
Geleerde adressen verdwijnen natuurlijk uit het geheugen, maar worden in n fractie van n seconde weer aangeleerd
Alles kan crashen, dus ook niet-manageable switches :)

[ Voor 32% gewijzigd door FatalError op 12-05-2003 18:10 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

OnTracK schreef op 12 May 2003 @ 17:11:
[...]

Anders lees je de laatste zin ff... :Z
Meestal is het router gedeelte wat van deze e-tech crashed. De switch doet het altijd prima, maar ik kan me ook vergissen

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• Dikke Foaf
Om je een idee te geven, in 3 dagen is elke 3com switch zo ongeveer een 4 keer gecrashed.
We hadden trouwens ook 2* een 48-poorter van 3com (3Com SuperStack 3 Switch 4250T 48-Port) Waar we dus geen enkel probleem mee hadden, allicht hebben deze switches een zwaardere/andere voeding, wat evt de reden kan zijn dat deze geen last hadden van crashes.

Wat versta jij trouwens onder gare netspanning? Te lage/hoge spanning? Of dipjes en evt piekjes?

In voedingen van switches enzo zitten MOV's, die zorgen dat de spanningspieken afgevlakt worden, nu heb ik horen zeggen dat deze na verloop van tijd wel eens stuk durven gaan, doordat ze regelmatig aleens een piek moeten verwerken. Stel nu dat deze kapot zouden zijn, waardoor de switch dus gevoeliger word door spanningspieken, dan zou dat een reden kunnen zijn natuurlijk. Iemand daar ervaringen mee?

[ Voor 43% gewijzigd door Dikke Foaf op 13-05-2003 00:35 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik zou er zoiezo een netspannings filter voor hangen en eventueeel een ups al is het alleen maar om de piekspanningen van het koffiezet apparaat van de buurman. Op te lossen.

Ja dat gebeurt met zo`n koffie zet apparaat.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:10

McMiGHtY

- burp -

3Com 3900's hebben idd het euvel om over hun nek te gaan met "vieze" stroom, dus daarbij altijd netjes een UPSje of een spanningsfilter ertussen

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

raymonvdm schreef op 13 May 2003 @ 09:52:
Ik zou er zoiezo een netspannings filter voor hangen en eventueeel een ups al is het alleen maar om de piekspanningen van het koffiezet apparaat van de buurman. Op te lossen.

Ja dat gebeurt met zo`n koffie zet apparaat.
Idd een ups er tussen zou het spanningsgedeelte moeten opvangen.
Over het algemeen wil een firmware update een aantal bugs oplossen, maar...
het ligt toch ook voor een groot gedeelte aan je omgeving.
Hier op het werk ook een aantal keren meegemaakt dat er Coreswitches eruit flikkerde.
Nieuw IOS Operating System erop en geen rpoblemen meer (gelukkig, per switch 48 gebruikers zonder netwerk).

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb hier een el-cheapo switch staan (8-port) en die crasht als je er (redelijk zacht) op tikt / slaat. Dan gaan alle lampjes aan, en stopt alle traffic. Een reset is dan noodzakelijk, maar dan werkt hij weer gewoon.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

ik gebruik op LAN partys ALTIJD een UPS. In de studentenflat waar ik woon (500+ pc's) hebben we in totaal 6 switches die allen via een UPS in de prik zitten. Mijn ervaring is dat 99 van de 100 keer een switch uitvalt onder de omstandigheid dat er EN veel gebruik van word gemaakt, EN er een stroomfluctuatie is. En dat heb je erg snel met zoveel strooverbruikers.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
3Com switches willen nog wel eens crashen. De voeding van de 1e revisie 3900/9300's is inderdaad berucht, maar dat is met een *goede* UPS inderdaad te verhelpen. 3300's willen in bepaalde situaties ook wel eens spontaan rebooten en met de CoreBuilder 9000 serie heb ik ook al een aantal onverklaarbare dingen meegemaakt :). Maar over het algemeen is 3Com in orde.

Op enkele Duitse lanparty fora is ook al melding gemaakt van vage problemen met 4226T's. Als ik jou was zou ik 3Com eens bellen/mailen. Zou ook best een configuratieprobleem kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Diablo op 13-05-2003 11:43 ]

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Tubby

or not to be

Heb zelf een 4228g gekocht laatst voor lanparty gebruik.
Maar het viel me op dat deze (en de hele 4200 serie) standaard geconfigged zijn. Er staat dus o.a. Spanning tree e.d. aan. Dit kan voor problemen zorgen als je er niet op rekent.

Bovendien zal bij het "stacken" van deze serie de toegevoegde switch automatisch instellen zoals de stack is ingesteld. De hele stack reageert dan als 1 switch in het managment. Stacken van de 4200 serie gebeurt dmv de up/down poorten (poort 25/26). Deze poorten zijn ook gewoon gigabit poorten, dus als je de 4200's onderling linkt met deze poorten ben je ze eigelijk aan het stacken en dan wordt het managment overhoop gegooid en geeft dit timeouts (vanwege het toevoegen aan de stack).

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Pagina: 1