Ik heb een vaag probleem met een Maxtor 2B020H1. Ik kon windows 2003 -die hier opstaat opstond- niet meer opstarten, omdat er corrupte bestanden waren aangetroffen door CHKDSK (ging te snel om te zien welke, maar lijkt me ook niet van belang). CHKDSK heeft deze bestanden vervolgens gerepareerd, en Windows 2003 deed helemaal niets meer (grijze balkje blijft bij opstarten op en neer lopen).
Ik heb dit al een keer eerder meegemaakt (binnen 3 dagen) en dat kon ik toen oplossen met de Restore Functie vanaf de Windows CD. Ik wilde dit weer gaan doen, en ik had ineens 20GB ongepartitioneerde ruimte.
Op zich allemaal geen probleem, maar nu wilde ik deze disk natuurlijk weer wel formatteren. Quick-format werkt, maar geeft weer heel snel de zelfde problemen als eerst. Een gewone format met de windows 2003 cd of vanuit windows XP geeft de melding "Het formateren is niet voltooid" (Lekker duidelijke foutmelding
). Formateren met PM8.0 geeft het zelfde probleem, met een iets meerzeggende foutmelding, namelijk "Het formateren is om onbekende reden beëindigd" (In het engels dan).
Daarna heb ik met fdisk de partities verwijderd, en geprobeerd deze disk als FAT32 te formateren, wat precies dezelfde foutmelding geeft. Ook een RH Linux 8 cd'tje weet geen raad met deze disk, en krijgt hem ook niet geformatteerd. De linux setup loopt gewoon volledig vast op het formatteren.
Nu zul je wel denken, de disk is stuk. Dat dacht ik ook, maar checken op S.M.A.R.T. status of een Advanced Test met PowerMAX geeft geen enkele fouten. Als ik deze disk terugstuur naar Maxtor, lijkt het me dat ze hier eerst naar kijken.
Omdat ik het gewoon niet kan hebben dat ik een disk niet geformatteerd krijg (is me al heel vaak gelukt) heb ik een zero-format (soort lowlevel format
) uitgevoerd, wat gewoon goed ging, hierna de schijf controleren leverde ook geen fouten op. Nu zou je dus denken dat die disk in "nieuwstatus" is, en gewoon weer gebruikt kan worden. Gepartitioneerd, formatteren, en weer hetzelfde probleem.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
De specs, alhoewel ze me voor het merendeel redelijk onrelevant lijken:
Chaintech CT-60JA3T
Pentium III 1200 MHz (133x9.0)
512 MB SD-RAM PC133
NVidia GeForce II MX 200
CMI8738/C3DX PCI Audio Device
Realtek RTL8139 PCI Fast Ethernet
Highpoint HPT370 PCI IDE controller (UDMA100)*
2x MAXTOR 6L080L4 harddisk (UDMA133, 80Gb)
2x MAXTOR 2B020H1 harddisk (UDMA100, 20Gb)**
LITEON DVD-ROM LTD122
HP CD-Writer+ 8200
AOpen 300 Watt voeding
* Hierop hangt die schijf standaard, maar ook op normale IDE werkt het niet.
** Een van deze 2 is dus de "probleemschijf" in kwestie
Ik heb dit al een keer eerder meegemaakt (binnen 3 dagen) en dat kon ik toen oplossen met de Restore Functie vanaf de Windows CD. Ik wilde dit weer gaan doen, en ik had ineens 20GB ongepartitioneerde ruimte.
Op zich allemaal geen probleem, maar nu wilde ik deze disk natuurlijk weer wel formatteren. Quick-format werkt, maar geeft weer heel snel de zelfde problemen als eerst. Een gewone format met de windows 2003 cd of vanuit windows XP geeft de melding "Het formateren is niet voltooid" (Lekker duidelijke foutmelding
Daarna heb ik met fdisk de partities verwijderd, en geprobeerd deze disk als FAT32 te formateren, wat precies dezelfde foutmelding geeft. Ook een RH Linux 8 cd'tje weet geen raad met deze disk, en krijgt hem ook niet geformatteerd. De linux setup loopt gewoon volledig vast op het formatteren.
Nu zul je wel denken, de disk is stuk. Dat dacht ik ook, maar checken op S.M.A.R.T. status of een Advanced Test met PowerMAX geeft geen enkele fouten. Als ik deze disk terugstuur naar Maxtor, lijkt het me dat ze hier eerst naar kijken.
Omdat ik het gewoon niet kan hebben dat ik een disk niet geformatteerd krijg (is me al heel vaak gelukt) heb ik een zero-format (soort lowlevel format
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
De specs, alhoewel ze me voor het merendeel redelijk onrelevant lijken:
Chaintech CT-60JA3T
Pentium III 1200 MHz (133x9.0)
512 MB SD-RAM PC133
NVidia GeForce II MX 200
CMI8738/C3DX PCI Audio Device
Realtek RTL8139 PCI Fast Ethernet
Highpoint HPT370 PCI IDE controller (UDMA100)*
2x MAXTOR 6L080L4 harddisk (UDMA133, 80Gb)
2x MAXTOR 2B020H1 harddisk (UDMA100, 20Gb)**
LITEON DVD-ROM LTD122
HP CD-Writer+ 8200
AOpen 300 Watt voeding
* Hierop hangt die schijf standaard, maar ook op normale IDE werkt het niet.
** Een van deze 2 is dus de "probleemschijf" in kwestie
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+