Formatteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een vaag probleem met een Maxtor 2B020H1. Ik kon windows 2003 -die hier opstaat opstond- niet meer opstarten, omdat er corrupte bestanden waren aangetroffen door CHKDSK (ging te snel om te zien welke, maar lijkt me ook niet van belang). CHKDSK heeft deze bestanden vervolgens gerepareerd, en Windows 2003 deed helemaal niets meer (grijze balkje blijft bij opstarten op en neer lopen).

Ik heb dit al een keer eerder meegemaakt (binnen 3 dagen) en dat kon ik toen oplossen met de Restore Functie vanaf de Windows CD. Ik wilde dit weer gaan doen, en ik had ineens 20GB ongepartitioneerde ruimte.

Op zich allemaal geen probleem, maar nu wilde ik deze disk natuurlijk weer wel formatteren. Quick-format werkt, maar geeft weer heel snel de zelfde problemen als eerst. Een gewone format met de windows 2003 cd of vanuit windows XP geeft de melding "Het formateren is niet voltooid" (Lekker duidelijke foutmelding :P ). Formateren met PM8.0 geeft het zelfde probleem, met een iets meerzeggende foutmelding, namelijk "Het formateren is om onbekende reden beëindigd" (In het engels dan).

Daarna heb ik met fdisk de partities verwijderd, en geprobeerd deze disk als FAT32 te formateren, wat precies dezelfde foutmelding geeft. Ook een RH Linux 8 cd'tje weet geen raad met deze disk, en krijgt hem ook niet geformatteerd. De linux setup loopt gewoon volledig vast op het formatteren.

Nu zul je wel denken, de disk is stuk. Dat dacht ik ook, maar checken op S.M.A.R.T. status of een Advanced Test met PowerMAX geeft geen enkele fouten. Als ik deze disk terugstuur naar Maxtor, lijkt het me dat ze hier eerst naar kijken.

Omdat ik het gewoon niet kan hebben dat ik een disk niet geformatteerd krijg (is me al heel vaak gelukt) heb ik een zero-format (soort lowlevel format :? ) uitgevoerd, wat gewoon goed ging, hierna de schijf controleren leverde ook geen fouten op. Nu zou je dus denken dat die disk in "nieuwstatus" is, en gewoon weer gebruikt kan worden. Gepartitioneerd, formatteren, en weer hetzelfde probleem.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

De specs, alhoewel ze me voor het merendeel redelijk onrelevant lijken:
Chaintech CT-60JA3T
Pentium III 1200 MHz (133x9.0)
512 MB SD-RAM PC133
NVidia GeForce II MX 200
CMI8738/C3DX PCI Audio Device
Realtek RTL8139 PCI Fast Ethernet
Highpoint HPT370 PCI IDE controller (UDMA100)*
2x MAXTOR 6L080L4 harddisk (UDMA133, 80Gb)
2x MAXTOR 2B020H1 harddisk (UDMA100, 20Gb)**
LITEON DVD-ROM LTD122
HP CD-Writer+ 8200
AOpen 300 Watt voeding

* Hierop hangt die schijf standaard, maar ook op normale IDE werkt het niet.
** Een van deze 2 is dus de "probleemschijf" in kwestie

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 22:59

Korakal

Up up up!

Heb je de IDE bekabeling al eens vervangen?

• Xander
Korakal schreef op 12 mei 2003 @ 16:58:
Heb je de IDE bekabeling al eens vervangen?
Nee, wel vier verschillende ATA100 kabels geprobeerd.

offtopic:
Owja, krvabo, niet zeuren via ICQ dat ik een ATA133 kabel moet pakken.
ATA66/ATA100/ATA133 zijn hetzelfde, gaat erom dat ze 80 draadjes hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 12-05-2003 17:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de 'slechte' schijf te formatteren nadat je de printplaten van de beide schijven hebt omgewisseld. Dan kunnen we uitsluiten of het aan de printplaat of aan het mechanisme ligt :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 12-05-2003 19:04 ]

• Xander
BalusC schreef op 12 May 2003 @ 19:04:
Probeer eens de 'slechte' schijf te formatteren nadat je de printplaten van de beide schijven hebt omgewisseld. Dan kunnen we uitsluiten of het aan de printplaat of aan het mechanisme ligt :)
Uhm, ja, dat kan ook nog. :P

Die hou ik ff als uitvalsmogelijkheid, die schijf is technisch gezien van mijn vader :P

En er zit nog garantie op, zie ik net.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 12-05-2003 19:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Debug al geprobeerd?

• Xander
Hmm, nou moet ik eerlijk zeggen, dat heb ik nog niet gedaan :X
Maar het lijkt me dat een zero-format wel iets effectiever is, en een debug overbodig maakt.

Ik heb momenteel die schijf niet in mijn PC zitten, en vertrek morgenoctend om 4 uur voor een 4 daagse reis.

Daarna ga ik wel verder proberen, ik hou jullie op de hoogte!

• Xander
Ok, bij deze houd ik jullie dus op de hoogte ;)

Ik heb de schijf nu kunnen formatteren op de PC van mijn vader. Je moet mij niet vragen waarom ik hem én op mijn onboard-IDE én op mijn IDE-RAID kaart niet geformatteerd krijg, en wel op mijn vader's PC, dat snap ik namelijk zelf ook nog niet.

Nu hij geformatteerd is ga ik W2k3 erop gooien en hopen dat deze dan blijft werken.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Misschien dat die HPT370 niet correcy die schijf aanstuurt. Probeer daar eens de bios van te flashen met een nieuwe versie. Zit hij onboard dan dus je moederbord bios (waar de HPT bios bij in zit)

Canon Digital Ixus V3

• Xander
RawPeanut schreef op 17 mei 2003 @ 11:24:
Misschien dat die HPT370 niet correcy die schijf aanstuurt. Probeer daar eens de bios van te flashen met een nieuwe versie. Zit hij onboard dan dus je moederbord bios (waar de HPT bios bij in zit)
Ik heb al de nieuwste bios-versie van mijn HPT370.
Maar zoals ik al zei, ook met mijn onboard-IDE werkt het niet 7(8)7

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 21:48
Download op de website van Maxtor even het tooltje "powermax".. daarmee kun je je harddisk testen en als ik me niet vergis ook 'formatteren'. Overigens moet je daarna wel weer een partitie aanmaken en in het juiste filesystem formateren, maar je hebt geen problemen meer dat je formateerprogramma problemen met het vorige filesystem heeft.

[edit]
Ik lees dat je er nog garantie op hebt. Veel pc-winkels gebruiken ook powermax om de disks te testen... Als powermax een four vind, druk dan ff op print-screen. Als je het printje meeneemt naar de winkel hoef je mogelijk niet te wachten tot ze de schijf daar hebben getest :)

[ Voor 32% gewijzigd door jurri@n op 17-05-2003 11:54 ]

• Xander
jurri@n schreef op 17 May 2003 @ 11:47:
Download op de website van Maxtor even het tooltje "powermax".. daarmee kun je je harddisk testen en als ik me niet vergis ook 'formatteren'. Overigens moet je daarna wel weer een partitie aanmaken en in het juiste filesystem formateren, maar je hebt geen problemen meer dat je formateerprogramma problemen met het vorige filesystem heeft.
:Z
XanderH schreef op 12 May 2003 @ 16:53:

Nu zul je wel denken, de disk is stuk. Dat dacht ik ook, maar checken op S.M.A.R.T. status of een Advanced Test met PowerMAX geeft geen enkele fouten. Als ik deze disk terugstuur naar Maxtor, lijkt het me dat ze hier eerst naar kijken.

Omdat ik het gewoon niet kan hebben dat ik een disk niet geformatteerd krijg (is me al heel vaak gelukt) heb ik een zero-format (soort lowlevel format :? ) uitgevoerd, wat gewoon goed ging, hierna de schijf controleren leverde ook geen fouten op. Nu zou je dus denken dat die disk in "nieuwstatus" is, en gewoon weer gebruikt kan worden. Gepartitioneerd, formatteren, en weer hetzelfde probleem.
Heb ik zoveel moeite gedaan om even een goede openingspost te schrijven, leest niemand hem ;( :P
jurri@n schreef op 17 May 2003 @ 11:47:
[edit]
Ik lees dat je er nog garantie op hebt. Veel pc-winkels gebruiken ook powermax om de disks te testen... Als powermax een four vind, druk dan ff op print-screen. Als je het printje meeneemt naar de winkel hoef je mogelijk niet te wachten tot ze de schijf daar hebben getest :)
grmbl :P
^^

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 17-05-2003 11:55 ]

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 21:48
XanderH schreef op 17 mei 2003 @ 11:53:
[...]

:Z

[...]

Heb ik zoveel moeite gedaan om even een goede openingspost te schrijven, leest niemand hem ;( :P
Sorry...

Ik weet niet of je ook met linux overweg kunt... ik heb nog wel eens dat diskettes afgekeurd worden door alle windows-versies, maar als ik ze formatteer met mkfs.msdos onder linux werken ze nog gewoon. Probeer eens met dit progje of je kunt formatteren?

• Xander
jurri@n schreef op 17 May 2003 @ 11:56:
[...]
Ik weet niet of je ook met linux overweg kunt... ik heb nog wel eens dat diskettes afgekeurd worden door alle windows-versies, maar als ik ze formatteer met mkfs.msdos onder linux werken ze nog gewoon. Probeer eens met dit progje of je kunt formatteren?
Ik heb op dit moment Linux er niet opstaan, die stond ook op die schijf. Ik had echter al wel geprobeerd om via de Redhat-linux setup die disk gewoon ext3 te formatteren, wat dus ook niet ging.

• Xander
En toen dacht ik van alle problemen af te zijn, was het dus niet zo :(

Het heeft nu een tijdje gewerkt, en hij begint weer raar te doen, ik denk toch dat het aan de schijf ligt.

Het begon zo:
- booten windows 2003
- CHKDSK wou checken, vond ik goed :P
- CHKDSK komt met deze melding:

Foute bestandssegment parameter verwijderd (128,0)
Foute bestandssegment parameter verwijderd (160,0)
Uw systeem wordt herstart (Jaja, vast wel een iets andere formulering)

- Systeem reboot
- Foutmelding:
Het volgende bestand is vermist: NTOSKRNL.EXE :|
Installeer dit bestand opnieuw en herstart :|

Dus m.a.w, hij doet het nogsteeds niet goed.

Pagina: 1