Moet ik een cooler kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
voordat ik de standaard antwoorden aan me hoofd krijg.. ja, de FAQ doorgenomen + zoeken ook..

ik zit dus met het volgende.. al tijden lang gebruik ik mijn pc (zie sig) zonder enige problemen, weekje terug ofzo heeft ie nog dagenlang aangestaan. nu ik weer ben begonnen met het spelen van spelletjes (ravenshield + ghostrecon + gta vice city) heb ik opeens last van spontane reboots.. wat me dan gelijk opvalt is dat tijdens het opstarten de bios mijn eerste hardeschijf niet herkent --> dus windows start niet op. ff uitdrukken of een resetje verhelpt dit probleem

eerste waar ik aanheb zitten denken is dus pc reset omdat het te warm wordt --> warme dagen + 3d spelletjes. nu ben ik dus bereid om een cooler te kopen die dit probleem verhelpt. geluid die eruit komt boeit me niet, heb toch altijd muziek hard aan. alleen twijfel ik nu of het probleem zal verdwijnen na het plaatsen van een cooler.. want waarom herkent ie mijn eerste hardeschijf niet na zo'n spontane reboot??? plus, mijn hele pc zit in eem compaq behuizing.. en je raad het al, ik zie 123 geen plek om een tweede cooler te plaatsen.

enkele infotjes :

- als ik mijn hand achter de pc hou (dus bij de voeding daaro) voel ik bijna geen lucht.. is dit normaal??
- cooler op de proc is micro klein.. wel een blok ijzer erop ofzo
- geen overclock toegepast
- in mijn sig staat 1 hd.. ik heb er dus 2 in.. master en slave, beide ibm en geen badsectors

ben al enkele webshops langs geweest, maar wil toch zekerheid hebben voordat ik een bestelling plaats

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
wat zijn je temperaturen en voedingswaarden?

• SYQ
  • Niet online
kom er zo op terug.. ff wat meetwerk verrichten voor en na het spelen van ravenshield

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Bij mij komt er ook bijna niks uit die fan van me voeding. Geef inderdaad es wat temperaturen. Download speedfan, dan kun je de temp van je harddisk ook geven.
Zet anders gewoon je kast open...

• SYQ
  • Niet online
kast ligt al een jaar open ;) ff de resultaten uploaden, links plaats ik gelijk

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 13-02 19:19

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als je kast open ligt, heb je geen goede airflow en koelt hij niet goed......

This footer is intentionally left blank

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Nee da's waar kast op is niet goed voor je airflow, maar echt warme lucht heb je dat niet in je pc, dus dat lijkt me het niet

Lijkt eerder te duiden op een brakke voeding. Als je een standaard comprak voeding hebt, dan zou dat het wel eens kunnen wezen. Die dingen zijn er nou niet om bekend dat het super voedingen zijn....

System Specs

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
meestal kan de warmte er wel goed uit met kast open .... aiflow of niet

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat de temps een probleem zijn. Dus zou een extra cooler niet nodig zijn.
Test eens je geheugen met memtest, misschien ligt het aan brak geheugen.

• SYQ
  • Niet online
speedtest :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dkadam/data/tweakers/speedfan.jpg

wat me opviel was dat ik nadat ik gta had afgesloten de temp op 50 stond (rood dus). zoals je op de plaatje kunt zien stond ie weer op groen. en nu zelfs op 39celcius

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 11:55
SYQ schreef op 12 mei 2003 @ 17:04:
speedtest :
[afbeelding]

wat me opviel was dat ik nadat ik gta had afgesloten de temp op 50 stond (rood dus). zoals je op de plaatje kunt zien stond ie weer op groen. en nu zelfs op 39celcius
Zet de S.M.A.R.T. voor de HD's eens aan (in de bios). Bij sommige schijven kun je dan de temperatuur bekijken in o.a. speedfan (weet niet of jou schijven dat aankunnen). Je kunt dan ook gelijk de fitness en performance van je schijven uitlezen.
(post maar weer een paar screesnshots)

• SYQ
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dkadam/data/tweakers/hd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dkadam/data/tweakers/hd2.jpg

dit lijkt me dus niet fris.. hd1 is dus degene die tijdens zo'n reboot niet herkend wordt door de bios..

• SYQ
  • Niet online
Lijkt eerder te duiden op een brakke voeding. Als je een standaard comprak voeding hebt, dan zou dat het wel eens kunnen wezen. Die dingen zijn er nou niet om bekend dat het super voedingen zijn....
heb ik ook aan zitten denken.. maar dan is het toch niet logisch dat ik spontane reboots krijg na het spelen van spelletjes terwijl ie anders dagen lang aanstaat (download via nieuwsgroep met grabit)

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ik denk dat het aan je voeding ligt. Als die een beetje brak is dan krijg je dit soort dingen. Idle dan zijn de voltages wel ok (dus tijdens downloaden ofzo) maar als je hem gaat stressen (dus spel spelen) dan storten de voltages in en krijg je van die reboot-problemen.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 11:55
SYQ schreef op 12 mei 2003 @ 17:13:
[afbeelding]
[afbeelding]

dit lijkt me dus niet fris.. hd1 is dus degene die tijdens zo'n reboot niet herkend wordt door de bios..
Het zijn beide 5400RPM's dus een hDkoeler zal waarschijnlijk niet nodig zijn.
Ik zal idd eerder denken aan een brakke voeding. Let wel, dat een systeem veel zwaarder wordt belast met spellen dan met downloaden e.d. en meer stroom nodig heeft.

• SYQ
  • Niet online
hmm.. er bestaan vast geen progs die je voeding kunnen testen.. naja, bedankt mensen. ga morgen ff opzoek naar een andere voeding, kijken of het probleem zich blijft voordoen

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10-2025
Hoe laag mag een 3.3 Volt lijntje maximaal zijn? Die mij van staat op:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gsm4u/grafisch/Digidoc.jpg

Bekijk ook de rest maar. Voor specs zie sig.

[ Voor 17% gewijzigd door Brickman op 12-05-2003 17:38 ]

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Brickman schreef op 12 May 2003 @ 17:38:
[afbeelding]

die +3,3 volt lijn is volgens mij het voltage dat door je geheugen gaat, althans bij mij iig wel. Volgens mij is dat altijd zo maar dat weet ik niet zeker.

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• 418O2
  • Laatst online: 22:26
je +5 is een beetje lag... ik neem aan dat dit idle is ? Moet je ff tijdens stress die +5v lijn meten. Komt deze onder de 4.5~4.6, dan is je voeding het probleem. Het kan zijn dat deze het in de loop van de tijd niet meer kan bijbenen

• internetinfo
  • Laatst online: 14-02 07:10
Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 19:30:
[...]

uit welk programma komen deze afbeeldingen?
SiSoft Sandra gok ik ;)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[afbeelding]

Er mag ongeveer een afwijking van 5% zijn dus voor de 3.3v maximum 3.465v of minimum 3.135v zijn.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[afbeelding]

Ik maak me meer zorgen over de temperatuur, is die 60 graden idle of stressed?
Over de voltages:
3 volt is aan de lage kant, en 12 volt aan de hoge. Beetje rare waardes. Hoeveel watt heeft je voeding? 300watt kan aan de zwakke kant zijn voor zo'n systeem.

🖥️ | 🚗

• Brickman
MadMarky schreef op 12 May 2003 @ 21:14:
[...]

Ik maak me meer zorgen over de temperatuur, is die 60 graden idle of stressed?
Over de voltages:
3 volt is aan de lage kant, en 12 volt aan de hoge. Beetje rare waardes. Hoeveel watt heeft je voeding? 300watt kan aan de zwakke kant zijn voor zo'n systeem.
De temperatuur is idle met een standaard AMD cooler. Maar ik ben van plan een nieuwe cooler te kopen en nog 2 xtra case fans. Weet iemand nog een goede CPU cooler? Die heb ik wel nodig. :P

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Verwijderd

Je mag mijn Global WBK38 wel kopen :)

• Brickman
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 21:51:
Je mag mijn Global WBK38 wel kopen :)
Zet er maar foto's van in dit topic. :)

• SYQ
  • Niet online
ik kom weer ff terug op dit topic.. we zijn een tijdje verder en ik heb nog steeds geen nieuwe onderdelen gekocht puur omdat ik niet wist wat nu precies het probleem is

ff in het kort weer.. mijn kast is op dit moment open aan beide kanten, mmb proggie geeft steeds een waarde aan van 35graden.. bij belasting (programmas) loopt dit op tot 45 graden max.. na het spelen van 3d spelletjes zit de waarde rond de 60.. dit lijkt me toch normaal??? anyway.. hij hangt of restart dus spontaan alleen bij spelletjes.

maar.. nu heb ik zon grote ventilator tegen de pc gezet (zon staand model met 3 standen) en heb makkelijk gta vice city een uur of langer kunnen spelen.. ook ravenshield was geen probleem. en dit alles op stand 1. enige probleem was dat ik het aardig koud kreeg, hoewel dit wel weer enige realisme toont als ik in zo'n sneeuwleven speel met ravenshield :D

enkelen onder jullie die nog steeds denken dat het aan de voeding kan liggen??? pls help want ben niet van plan om steeds met zo'n grote ventilator te spelen

Verwijderd

SYQ schreef op 22 May 2003 @ 11:48:
ik kom weer ff terug op dit topic.. we zijn een tijdje verder en ik heb nog steeds geen nieuwe onderdelen gekocht puur omdat ik niet wist wat nu precies het probleem is

ff in het kort weer.. mijn kast is op dit moment open aan beide kanten, mmb proggie geeft steeds een waarde aan van 35graden.. bij belasting (programmas) loopt dit op tot 45 graden max.. na het spelen van 3d spelletjes zit de waarde rond de 60.. dit lijkt me toch normaal??? anyway.. hij hangt of restart dus spontaan alleen bij spelletjes.

maar.. nu heb ik zon grote ventilator tegen de pc gezet (zon staand model met 3 standen) en heb makkelijk gta vice city een uur of langer kunnen spelen.. ook ravenshield was geen probleem. en dit alles op stand 1. enige probleem was dat ik het aardig koud kreeg, hoewel dit wel weer enige realisme toont als ik in zo'n sneeuwleven speel met ravenshield :D

enkelen onder jullie die nog steeds denken dat het aan de voeding kan liggen??? pls help want ben niet van plan om steeds met zo'n grote ventilator te spelen
60 graden is wel hoog hoor :X Als hij met die fan wel werkt is het dus koeling. Dat hoef niet meteen te zeggen dat het ook je cpu koeling is :) Maar dat is het waarschijnlijk wel ;)

Edit:
Welke koeler heb je dan precies? Heb je niet een beter fannetje voor erop? Om ff te testen..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 11:57 ]

• SYQ
  • Niet online
gewoon de standaard koeling die je krijgt in een pc, niks bijzonders dus.. ga vanavond anders wel ff een koeler lenen bij een kameraad

maar kan het zijn dat ie ook hangt doordat de videokaart te warm wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door SYQ op 22-05-2003 12:09 ]

• SYQ
  • Niet online
ter informatie voor degenen met ongeveer hetzelfde probleem

een nieuwe voeding gekocht : pc heeft vandaag paar uurtjes achter de rug met spelletjes en nog geen enkel keer een vastloper/restart gehad, dus ik blij + grote dank aan degenen die me hebben geholpen

Verwijderd

SYQ schreef op 12 mei 2003 @ 16:17:
voordat ik de standaard antwoorden aan me hoofd krijg.. ja, de FAQ doorgenomen + zoeken ook..

ik zit dus met het volgende.. al tijden lang gebruik ik mijn pc (zie sig) zonder enige problemen, weekje terug ofzo heeft ie nog dagenlang aangestaan. nu ik weer ben begonnen met het spelen van spelletjes (ravenshield + ghostrecon + gta vice city) heb ik opeens last van spontane reboots.. wat me dan gelijk opvalt is dat tijdens het opstarten de bios mijn eerste hardeschijf niet herkent --> dus windows start niet op. ff uitdrukken of een resetje verhelpt dit probleem

eerste waar ik aanheb zitten denken is dus pc reset omdat het te warm wordt --> warme dagen + 3d spelletjes. nu ben ik dus bereid om een cooler te kopen die dit probleem verhelpt. geluid die eruit komt boeit me niet, heb toch altijd muziek hard aan. alleen twijfel ik nu of het probleem zal verdwijnen na het plaatsen van een cooler.. want waarom herkent ie mijn eerste hardeschijf niet na zo'n spontane reboot??? plus, mijn hele pc zit in eem compaq behuizing.. en je raad het al, ik zie 123 geen plek om een tweede cooler te plaatsen.

enkele infotjes :

- als ik mijn hand achter de pc hou (dus bij de voeding daaro) voel ik bijna geen lucht.. is dit normaal??
- cooler op de proc is micro klein.. wel een blok ijzer erop ofzo
- geen overclock toegepast
- in mijn sig staat 1 hd.. ik heb er dus 2 in.. master en slave, beide ibm en geen badsectors

ben al enkele webshops langs geweest, maar wil toch zekerheid hebben voordat ik een bestelling plaats
dat probleem heb ik precies ook!!! zit je leuk te spelen ofzo... en dan opeens vloep!!! blauw scherm..asl ik het lees dan ligt het aan bios memory ofzo... weet niet wat dat is... heb al virtual memeory verandert enzop maar dat helpt niet..
mijn pc is goed gekoelt dus lijkt me sterk dat het aan de koeling ligt....(amd2000 met 7 koelers) en dat hij de hdd niet herkent ligt denk ik aan dat hij het memory niet kan leegmaken als hij heeft gereset.. pas na een minuut ofzo is je memory leeg.... ik weet ook neit wat het is maar ik stoor me er niet erg aan....

Verwijderd

SYQ schreef op 12 mei 2003 @ 17:04:
speedtest :
[afbeelding]

Je voeding is ruk.... 11.50 op de 12V lijn geeft onstabiliteit...daar kun je op rekenen!

Je cpu is het zowiezo niet!

• SYQ
  • Niet online
tnx beiden, maar ik herhaal.. de problemen die ik hiervoor heb beschreven zijn dus eindelijk verdwenen (afkloppen hehe), simpelweg door de voeding te vervangen met een nieuwe

@nostra.. gelijk heb je denk ik, met de nieuwe staat ie zowat constant op 12v met af en toe een uitschieter naar 12,3 of 11,9 :)

Verwijderd

Ik heb zulke problemen ook gehad, en bij mij is het een brak geworden voeding die niet stabiel genoeg meer was. Andere voeding was het probleem mee verholpen. Probeer het eens.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24
SYQ schreef op 11 June 2003 @ 23:36:
ter informatie voor degenen met ongeveer hetzelfde probleem

een nieuwe voeding gekocht
SYQ schreef op 12 June 2003 @ 02:38:
de problemen die ik hiervoor heb beschreven zijn dus eindelijk verdwenen (afkloppen hehe), simpelweg door de voeding te vervangen met een nieuwe
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 10:19:
Andere voeding was het probleem mee verholpen. Probeer het eens.
Ja, dat weten we, hij heeft het inmiddels al 2 keer verteld :P

Maar toch raar dat die ventilator OOK hielp.... zou het niet gewoon een combinatie zijn geweest van het warme weer de afgelopen tijd en een systeem wat net op het randje liep?

• SYQ
  • Niet online
:P

blijkbaar moet ik voortaan gelijk roepen dat mijn systeem weer goed is wil ik veel goede antwoorden krijgen vd mede-tweakers hehe

en ja, dat laatste begrijp ik ook niet.. dat ie met ventilator wel lekker meekon, maar ja.. er zit ook zon klein friemilug koelertje op de proc. na ja, ik zie wel. anders ff koelertje erbij

en nu ga ik weer ff spelen :)

Verwijderd

De Aero7+ van coolermaster koelt ERg goed, zie mijn resultaten vs mijn Zalman:
Zalman 6000alcu vs Coolermaster aero7+
Pagina: 1