Toon posts:

Access Menubar verbergen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.074 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in mijn Access database alle menubalken verbergen voor de gebruiker. Dit is inmiddels gelukt, behalve dan de eigen Access omkadering. Ik weet zeker dat je die ook kunt verbergen, alleen niet hoe :P Iemand ervaring hiermee?

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Je bedoeld dat je alleen je formulier te zien krijgt?

Dat ben ik iig nog nooit tegen gekomen en zit er naar mijn weten ook niet in. Je zult altijd de 'achtergrond' houden van Access.

Verwijderd

Wat bedoel je prescies met de Access omkadering ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee... ik heb heel lang geleden voor school een access appliacatie gemaakt zonder omkadering (in 97). Met access omkadering bedoel ik het menu van access zelf. Ik wil zeg maar een soort standalone applicatie waarbij je niet merkt dat je in access zit. Deze link is ooit door iemand gepost hier:
http://dbforums.com/arch/103/2002/3/318565
Er staat in dat het hem ook gelukt is allen niet hoe :?

Verwijderd

Acces 97:

View, Options, Toolbar:

Vinkje bij menubar weghalen (eventueel via properties de "Allow Showing/Hiding aanvinken)

Heb hier helaad geen andere Access versie (maar zal niet veel verschil uitmaken)

• Phenomenon
Hmmm snap het probleem echt niet om eerlijk te zijn. Je kan bijvoorbeeld bij het starten van access automatisch een formulier openen. (achtergrond forumulier). Op dit formulier kun je aangeven dat hij geen werkbalk / menubalk moet gebruiken.

Dan ben je toch klaar? Of denk ik te simpel :P

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of gewoon access runtime libraries gebruiken. Dan kan je alles draaien, en niets ontwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit haalt wel de menubalk weg, maar dag kun je ook gewoon doen met:
DoCmd.ShowToolbar "Menu Bar", acToolbarNo

maar de omkadering blijft

• Phenomenon
Wat bedoel je dan met omkadering? Kun je daar eens een screenshot van plaatsen?

Verwijderd

Ik heb het twee jaar geleden gedaan. Even opgezocht....

In een module zet je hetvolgende neer....
code:
1
2
3
4
5
Private Declare Function ShowWindow Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, _
    ByVal nCmdShow As Long) As Long
Private Const SW_HIDE = 0
Private Const SW_SHOWNORMAL = 1
Private Const SW_MINIMIZE = 6

en in het On_Load event van je formulier zet je....
code:
1
ShowWindow(Application.hWndAccessApp, SW_HIDE)

Erg leuk effect voor al die ongelovigen die denken dat je vast zit aan de Access omkadering.

Verwijderd

Topicstarter
Als je acces opstart zonder iets te openen krijg je de standaard ontwikkelomgeving. Deze hele omgeving wil ik weghebben, zodat ik alleen maar het formulier open. Op het formulier zitten namelijk alle knoppen die ik nodig heb, inclusief sluitknop.

Beetje stom, maar ik kwam er net achter dat je door het formulier te maximaliseren dit idee al een beetje hebt. Alleen blijf je houden dat je access (en daarmee het formulier) van formaat kan veranderen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij de oplossing van JeroenDega moet je nog wel alle forms op Dialog zetten, anders ga je erg weinig zien.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Ik zou zeggen... probeer oplossing die hierboven staat. Lost je hele probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg hem helaas niet aan de praat in 2000 :'(

Ik weet wel wat van VBA, maar niet heel erg veel. Moet er niet iets van
End Function
aan het eind komen te staan?
verder krijg ik steeds de melding " verwacht = teken" ofzoiets.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:13 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Heb hem ff in de 2000 aan de praat gekregen.. maar dan hide dus ook de omgevings app .. Acces dus..:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Private Declare Function ShowWindow Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, _
    ByVal nCmdShow As Long) As Long

Private Sub Form_Load()
Call ShowWindow(Application.hWndAccessApp, SW_HIDE)

End Sub

Het gaat dus net niet JeroenDega..

wel grappig geprobeerd.. we zouden dus ff een losse window handle, hWnd moeten hebben van de parent app Access.. en die dan gebruiken om te hiden.. misschien dat dan gaat werken.. maar ben bang dat je maar 1 handle blijft houden..
Ik ben bang dat het dus een VB app moet worden om de "omkadering" weg te krijgen..

[ Voor 28% gewijzigd door henkleerssen op 12-05-2003 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, hij sluit nu iig access af, dus we zijn al een stapje verder :D

edit:
(inclusief all formulieren dus :P)

edit2:
zelfs met shift opstarten werkt niet meer :+

edit3:
zelfs verwijderen mag niet meer!

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:34 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Form.Dialog = True

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat een 2000 functie?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zit ook in acc97, het is een property van je form. Alle forms moeten op Dialog staan. Kijk bij de formeigenschappen bij het tabblad Overige.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is precies wat ik wilde!

bedankt allemaal _/-\o_

Verwijderd

Ik hed dit ook geprobeerd maar krijg de fout melding Sub or Function not defined
Bij de function
Private Sub Form_Load()

End Sub
iemand een idee wat ik fout doe

Verwijderd

Het gaat dus net niet JeroenDega..

.. we zouden dus ff een losse window handle, hWnd moeten hebben van de parent app Access..
Elk window, dus ook elk form in een Access app heeft een eigen handle. De access omgeveing heeft ook een eigen handle, dus het werkt gewoon prima. Als je nou aangeeft wat het bij jou nou precies niet doet kan ik allicht kijken of ik daar iets op weet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 09:20:
Ik hed dit ook geprobeerd maar krijg de fout melding Sub or Function not defined
Bij de function
Private Sub Form_Load()

End Sub
iemand een idee wat ik fout doe
In een module zet je hetvolgende neer....

code:
1
2
3
4
5
6
7
Private Declare Function ShowWindow Lib "user32" (ByVal _
    hwnd As Long, _
    ByVal nCmdShow As Long) _
    As Long

Zoals al eerder opgemerkt.

Verwijderd

Dit had ik natuurlijk gedaan
het is in access 2000 en den de engelse versie

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 10:24 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 09:35:
[...]

Elk window, dus ook elk form in een Access app heeft een eigen handle. De access omgeveing heeft ook een eigen handle, dus het werkt gewoon prima. Als je nou aangeeft wat het bij jou nou precies niet doet kan ik allicht kijken of ik daar iets op weet.
de code die je hebt gepost.. die hide dus de hele access app (dat is dus onder Access 2000, Win2k)... ergo het werkt bij mij gewoonweg niet..
Tja ik zou de handle op kunnen zoeken.. maar het is allemaal wel wat kunstmatig zo.. moet ook ff achterhalen hoe ik dit zou kunnen doen...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft heeft bij mij ook even geduurt voordat ik hem aan de praat heb gekregen, maar hij werkt wel degelijk. Mijn oplossing:

ga naar de module van de pagina die automatisch opstart. Plaats helemaal bovenin deze module (buiten de form_load functie maar wel in dezelfde module):

Private Declare Function ShowWindow Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal nCmdShow As Long) As Long

Plaats in je form_Load event:

zorg dat de eigenschappen van alle formulieren op Modaal staan.
Vergeet ook niet een knop te maken waarmee je naast je formulier, ook access sluit. Deze functie verbergt access dus als je je formulier sluit kun je alleen nog maar met ctrl-alt-del zien dat je access zo'n 20 keer geopnt is zoals bij mij de eerste keer :P

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

wim... that is ..Strange nog maar eens kijken of het wel gaat lukken met modal "aan"..

Verwijderd

Topicstarter
Ow, ik zie nu dat ook Pop-up op ja moet staan :) Bijden dus aanzetten.
(verklaart denk ik ook waarom hij dan wel werkt.. eerst verberg je alles, en vervolgens popped je formulier up.. (is dit ABN :? )

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:04 ]

Verwijderd

Wim het werkt
Allen nu nog reports want daar kan ik nu niets me doen komen ook niet tevoorschijn kan je ook niet Pop-up maken in de properties

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk ook dat wel een aantal nadelen heeft. Je werkt min of meer in een soort Dos-applicatie (altijd maar 1 scherm tegelijk). Als je een scherm verkleind is ie weg :P. Hij is nog wel terug te halen met alt-tab, maar denk niet dat ik de gebruikers erg blij maak dan :)

Verwijderd

Tsja Wim, als je een mooie MDI-applicatie wilt maken, dan biedt Access je daar standaard prachtige faciliteiten voor. Als je dan de MDI-omgeving onzichtbaar wilt maken en wel met meerdere forms wilt werken spreek je jezelf behoorlijk tegen. Dan blijven er maar twee mogelijkheden over:
- maak van je applicatie een MDE-applicatie, waarbij je alle standaardknoppenbalken en dergelijke uit zet, de shiftknop disable en dergelijke.
- maak een VB-applicatie.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 13:10:
Tsja Wim, als je een mooie MDI-applicatie wilt maken, dan biedt Access je daar standaard prachtige faciliteiten voor. Als je dan de MDI-omgeving onzichtbaar wilt maken en wel met meerdere forms wilt werken spreek je jezelf behoorlijk tegen. Dan blijven er maar twee mogelijkheden over:
- maak van je applicatie een MDE-applicatie, waarbij je alle standaardknoppenbalken en dergelijke uit zet, de shiftknop disable en dergelijke.
- maak een VB-applicatie.
hear hear.. could not agree more..

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, hiermee kan ik wel maken wat ik wil hoor :)
voor die paar kleine dingetjes verzin ik wel wat

nogmaals bedankt voor de moeite
Pagina: 1