CDRW's niet backwards compatibel?

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:20
Hoi,

Ik vermoed dat mijn vraag al een keer eerder gesteld is, maar ik kon via de search geen sluitend antwoord vinden vandaar dat ik zo maar een poging doe om mijn vreemde bevinding te verhelderen :)

Ik heb thuis een Philips 2x brander (zo'n oude CDD3610 of hoe dat ding ook alweer heette) en op mijn kamer een Lite-On 12/10/32 brander. Ik had bij die Lite-On een 10x cdrw gekregen die ik met beide branders kan gebruiken, tenzij ik hem eerst heb gebrand met de Lite-On. Dan kan ik hem nl. niet erasen met Easy CD Creator, zowel quick als full erase doen het niet en komen met een error als zou de cdrw vuil zijn o.i.d.

Nu had ik een TDK 4x cdrw gekocht en die doet het in beide branders prima. Omdat ik dat toch wel wat traag vond gaan, althans bij die Lite-On brander, heb ik bij de HEMA nog maar eens een doosje 12x cdrw's gehaald. De Lite-On brander kan er gewoon alles mee, maar die Philips kan ze alleen lezen en dus wederom niet erasen! Branden heb ik nog niet geprobeerd met die Philips omdat ik de cdrw dus nog niet leeg kreeg en de rest niet bij de hand had.

Het lag dus blijkbaar niet aan die bijgeleverde 10x Lite-On cdrw...klopt het dat die oude branders die snel beschrijfbare cdrw's niet kunnen erasen? Volgens mij kan ie ze nl. wel branden, maar dat is dus steeds maar eenrichtingsverkeer...niet echt praktisch als je elke week je data op en neer probeert te slepen :(

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Bekend verhaal. High speed CDRW's doen het ook niet met branden (lees: erasen al) in mijn oude Plextor.

Het ligt dus aan de CDRW en je oude brander. Die zijn niet compatible met branden.

• timothee
Oh ok...da's duidelijk. Ik dacht dat die oude 10x cdrw het wel deed in die Philips brander, maar ik kan me vergissen want dat is al wat langer geleden dat ik dat het laatst geprobeerd heb.

Dan toch maar eens die Philips gaan vervangen...is toch een traag ding :)

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
Juist, highspeed CDRW's (>8x) zijn niet backwards compartibel met low-speed drives.. de laser in deze oude branders kan niet juist worden "gecalibreerd"

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb mijn oude 3610 zeer recentelijk (en na veel zoeken) van een nieuwe firmware voorzien (versie 309). Want hij kon geen 80 min-ceedees lezen. Na de update wel.
Helaas geen changelog bij de firmware update, maar proberen kun je het altijd.

[ Voor 25% gewijzigd door AlterEgo op 12-05-2003 16:13 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij zijn de lasers van nieuwere branders iets krachtiger. Met deze veronderstelling zal een high speed CDRW nooit werken in een oude bak.

Verwijderd

ik heb hier nog een Creative 4x4x32 die leest me 12x CDRW goed en kan um op 2x branden zonder problemen, en daarna werkt die nog prima in me Aopen die ze op 12x fikken ed :)

• timothee
Die firmware zit volgens mij al in die brander, maar weet niet zeker of dat echt zo is (kan ook mijn andere philips zijn die ik door die Lite-On heb vervangen). Inlezen van 80min cd's is in elk geval geen probleem.

Ik dacht zelf ook al dat de laser niet krachtig genoeg was maar dan is het wel vreemd dat die Creative brander het wel aankan.

Ik ga de firmware eens checken en als die ouder is eens kijken of die andere philips brander het wel doet met die cdrw's want daarvan weet ik zeker dat ie up-to-date is qua firmware. Als ook dat niet helpt, moet ik toch maar eens gaan kijken voor een nieuw brandertje.
Pagina: 1