Toon posts:

Lilo configureren vanuit windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of er een tool is waarmee ik lilo vanuit windows kan configureren en installeren.

Ik zit nl vanaf mijn werk regelmatig op mijn pc thuis te werken. De ene keer moet ik windows zijn en de andere keer in linux. Vanuit linux de lilo aanpassen, zodat automatisch windows geladen wordt is geen probleem. Andersom echter wel.

Het zou mooi zijn als ik dus ook vanuit windows lilo zou kunnen configgen, zodat ik weer terug kan booten naar linux zonder eerst naar huis te moeten :)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:21

Sherlock

No Shit

Kun je hem niet standaard op Linux zetten, en éénmalig windows laten starten?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Kan wel standaard op linux zetten, maar als ik mijn pc vanaf afstand (werk) reboot gaat ie dus weer naar linux ipv windows..
Ik pas de default in lilo.conf aan vanuit linux.. ik zou dat ook graag vanuit windows willen kunnen, zodat ik vanuit ongeacht welk os altijd kan booten naar het os waar ik in zit. Als ik thuis zit, maakt het niet veel uit. Dan selecteer ik het juiste OS vanuit het bootmenu

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

lilo biedt toch ook de mogelijkheid om Windows in zijn menu op te nemen? :X

[ Voor 7% gewijzigd door GrimaceODespair op 12-05-2003 16:06 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

als je een proggie/tool kan vinden die je ext2 (of wat je root filesystem is) partities kan lezen moet dit geen probleem zijn.

zoek is op google op "ext2 windows" o.i.d.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik reiserFS .. Bovendien zou ik dan wel lilo.conf aan kunnen passen, maar daarmee staat het nog niet in het MBR

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:55
Volgens mij kan dit niet, omdat je altijd lilo moet runnen na een aanpassing van lilo.conf. Misschien dat je eens naar grub moet kijken, dat kun je wel veranderen door alleen een textbestandje aan te passen.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:21

Sherlock

No Shit

Ik bedoel dus dat je standaard naar Linux boot, en als je dan in Linux bent éénmalig lilo dusdanig aanpast dat windows opstart. Dus als je reset, dat lilo dan weer linux start.

[ Voor 1% gewijzigd door Sherlock op 12-05-2003 16:12 . Reden: dusdaing is niet echt goed nederlands ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik lilo dusdanig aanpassen dat windows opstart en de volgende keer weer automatisch linux?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik moet beter lezen :X :X :X

[ Voor 93% gewijzigd door AlterEgo op 12-05-2003 16:17 ]

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Kan je niet andersom werken, dus met de bootmanager van Windows je linux booten..
Die kan je namelijk vanuit alletwee de OS'en makkelijk aanpassen..

Actions speak louder than words

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
lelijke zeer foutgevoelige oplossing : Grub installeren, deze heeft een fallback oplossing.

Standaard opstart : linux
Fallback : Windows

dan als je windows wil hebben met partition magic of iets in die richting je linux partitie disabelen en als je linux wil hebben met partition magic je linux partitie weer enabelen.

Zeer foutgevoelig, omdat grub een eigen bootpartitie moet hebben en als je ipv disable op remove klikt je een partitie kwijt bent etc. etc.

Waar je beter naar kan gaan kijken is vmware denk ik.

En ik denk dat je beter even goed na kan gaan welke progjes je op windows / linux draait en of je niet over kan gaan op een os.

P.S. Kan linux niet ook opstarten vanuit windows opstart menu???

Maar ik zou je zowiezo aanraden om een andere bootmanager te nemen. Want je hebt er eentje nodig die via windows te veranderen is, dan is dit ook wel te doen via linux ( Of je neemt twee bootmanagers , lilo start standaard windows op omdat dit daar in te stellen is en system commander start standaard linux op omdat deze vanuit windows in te stellen is ) Dan moet je alleen als je naar windows wilt ff lilo activeren en als je naar linux wilt ff system commander activeren.

Maar ik blijf het super onhandig vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Sja ik ook.. Misschien eens zelf een lilo installer voor windows schrijven. Dat zou het probleem oplossen. maar goed . binnenkort (na mijn afstudeerstage) gaat windows er zoiezo helemaal af. Dus dan maakt het ook niets meer uit :)

Verwijderd

ik snap je probleem perfect,
je wilt voor het afsluiten aan kunnen geven met welke optie hij moet booten
maar dat is dus niet mogelijk (volgens mij)

wat een goede workaround zou kunnen zijn: boot je linux install vanuit windhoos door middel van VMware

ik heb het toevallig gisteren even geprobeerd, en zonder aanpassingen aan mijn linux (gentoo) bootte hij toch al tot aan de prompt
Wel met enkele probleempjes, omdat hij nu de virtuele machine gebruikt, ipv je echte hardware, maar het ging wel. Om die probleempjes op te lossen, moet je even hier kijken: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=46180

Verwijderd

Topicstarter
Shabba tnx.. ik gebruik ook Gentoo dus dat komt mooi uit :)

Verwijderd

CONFIGUREREN VAN NT-BOOT LOADER

Start op in Linux (gebruik de Linux bootfloppy daarvoor)
Log in als root
Typ het volgende commando in:

dd if=/dev/hda2 of=bootsec.lnx bs=512 count=1 (pas indien nodig hda2 aan naar de disk waar linux op staat)

Nu wordt er een 512 bytes groot bestand gemaakt. Kopieer dit bestand op een dos diskette.

Start nu op in Windows NT
Log in als administrator (beheerder)
kopieer bootsect.lnx van de diskette naar de root van je harddisk
op de command prompt doe je het volgende:

attrib -r -s boot.ini

open boot.ini en plaats het volgende lijntje onderaan bij:

C:\bootsect.lnx="Linux"

Geef default Linux/Windows aan

zet tenslotte weer de boot.ini file goed:

attrib +r +s boot.ini

Verwijderd

Topicstarter
Leuke manier.. ben ik denk ik helaas wel mijn mooie bootsplash screen kwijt :(

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 16:51:
Leuke manier.. ben ik denk ik helaas wel mijn mooie bootsplash screen kwijt :(
:? Begrijp ik nou iets niet of zie jij je bootsplash screen wel eens??? Je hebt het hier toch de hele tijd over remote restarten???

Als een machine remote restart dan sta jij er toch niet naast om effe naar je bootsplash screen te kijken???

:?
Pagina: 1