DeFeCt schreef op 13 mei 2003 @ 09:35:
[...]
(
geen idee hoe de zoom functie van opera werkt trouwens) van een product om behulphoevenden uit de brand te helpen, m.a.w.... "heb je last van je ogen dan installeer je opera maar", terwijl css je de mogelijkheden biedt om deze gebruikers tegemoet te komen, sorry hoor maar dan ben je imho behoorlijk kortzichtig (en dom) bezig.
sterker nog, mac OSX heeft onder ALT-+ en - een eigen zoom-functie (die ik in photoshop ook regelmatig toepas, voor het echte pixelneukwerk):
maar vanuit een effectief schermgebruik en design-overwegingen wil je juist niet dat mensen dit toepassen:
de image-scale algorythmes maken brokkelige blurrige afbeeldingen (in OSX wat mooier dan Opera's zoom)
Opera's zoom kun je eigenlijk enkel op 110% of 120% toepassen (150% is al eigenlijk te groot) en daarin wordt de visuele weergave echt bagger, dat wil je enkel toepassen als je echt volledig blind bent.
Probleem is juist me de groei van resoluties en beeldschermen is dat je als vormgever steeds minder vaak een 'vaste' schermgrootte
kunt nemen, ook al hebben mensen grotere schermen en resoluties, die passen ze toe om ook meer informatie op hun scherm te hebben, messengers, sidebar (mozilla, ie en opera), office-controlbars en docks.
Effectief betekent dus dat je als designer gewoon steeds minder hoogte krijgt van wat je gebruiker doet met je site (gesteund door al die domme statistieken-scriptjes die, om mooie barstats te genereren domweg de screen-width opvragen, ipv de window.innerwidth).
'Fixed width'-design wordt sterker bedreigd door de steiging van de resolutie (
tijd voor Greenpeace?) omdat er geen vaste resolutie-waardes meer lijken te zijn, iedere gebruiker stelt zijn eigen effectieve gebruiks-area in en deze kan sterk varieren, binnen design-voorwaarden zal dan snel een venster-bereik (van 450x780 tot 990x1300 [mijn eigen browser-bereik in Opera, eventjes als voorbeeld genomen]) aangegeven worden ipv ouderwetse eisen qua resolutie.
Als designer kun je dan kiezen tussen verschillende pagina's per browser-bereik, fixed op een minimale grootte ofwel Liquid.
In zo'n geval komt voor mij iig Liquid als preferabel (alhoewel allerminst perfect) uit de bus.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen