Toon posts:

[pda] gps zee/zoetwater navigatie

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader wil gps op de zeilboot, het liefst ook met (zee)kaarten erbij, ook is een functie die de huidige snelheid etc. aangeeft handig. Ik heb gehoord dat dat ook op een pda kan. :Y)

wat zijn de voordelen ten opzichte van een vast gps-sytseem?
wat is de beste oplossing?
wat is de meest goedkope oplossing?

bij voorbaat dank voor jullie reacties

Verwijderd

Het kan heel goed op een PDA, ik gebruik TomTom2 op een FS Loox. Kijk voor meer info en gebruikerservaringen van GPS op een PDA op www.pocketpc-club.nl (forum!)

Voordelen zijn uiteraard mobiliteit, het kan ook in de auto worden gebruikt, of zelfs op de fiets of te voet... Beste oplossing? Kijk naar je budget, en vraag eens na. Winkels op het internet zijn vaak goedkoper dan een 'echte' winkel, maar natuurlijk moeilijker te benaderen voor service.

Over het algemeen heb je dit nodig:

PDA (om het even welke) (GA VOOR DE LOOX)
Nav-sys, iets als tomtom, navman, etc.
gps-muis
geheugenkaart voor de kaart(en)
evt. houder voor de PDA

Suc6!

Verwijderd

Ik zou (zeker voor in de boot, ga er voor het gemak even van uit dat je een kajuitjacht hebt) een oude 2ehands laptop gebruiken.

Waarschijnlijk hebben jullie dan toch al een garmin GPS receiver(zo niet: KOPEN!), deze kun je aansluiten op de seriele poort van je laptop.

Dan met programma's als winGPS pro kun je fantastisch mooi over kaarten je koers uitzetten (zelfs met de autohelm!). Dit werkt echt fantastisch.

En hoeft ook niet duur te zijn, we gebruiken zelf een P1 133 laptop met een gestabiliseerde voeding (zo'n ding met een sigarettenaansteker) en dus de garmin die we al hadden. De voeding is 40 euro, de laptop in aanschaf (we hadden hem nog) ongeveer 150 - 250 euro.

Succes!

Verwijderd

Moet je wel opletten dat er geen mankementen zitten in de laptop (slechte batterij, erg oude energy savings) waardoor hij enorm veel stroom gaat zitten verbruiken en je boordbatterijen tijdens langere reizen snel leeg haalt.

Verwijderd

Topicstarter
alles wat (veel) stroom eet is niet echt een oplossing, we hebben het hier over een zeilboot van zon 30 jaar oud....

Er is ook nog helemaal niets aan gps aan boord.

Er is eigenlijk geen stroomvoorziening aan boord. De boot moet weer lange zeetochten gaan maken, dan gebruik je de motor zo min mogelijk en wordt je accu nauwelijks opgeladen.

9*3 stalen romp houten opbouw, voor de liefhebbers, albin 15 pk benzinemotor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 10:06 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:04

MBV

Dan zou ik zeker voor een pda gaan. Maar voor school ben ik nu bezig met een project dat dit probleem moet oplossen, waarbij we ervan uit mogen gaan dat er stroom is. Ik zou niet voor een garmin gps gaan: als je toch je pda gebruikt, is dat alleen maar extra groot. je kan dan beter een 'mouse' model kopen. die zijn er al vanaf €180 (www.dsh2000.nl bijvoorbeeld).
Wij onderzoeken een vaste pc, ik kan me voorstellen dat jouw situatie een palm+zonnepaneel beter geschikt is. Stuur me een mailtje als je interesse hebt, dan zal ik je het adviesrapport opsturen zodra we die hebben (over 3 weken denk ik).

edit:
stuur maar naar mbvlist@fastmail.fm, die in mijn profile is heeft iemand anders het wachtwoord opnieuw ingesteld :(

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 13-05-2003 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
mailtje onderweg, en straf die onverlaat!

Verwijderd

of wees nog slimmer en koop een mooie draagbare MAGELLAN. De Meridian Color en Meridian marine zijn aanraders kan je eender welke kaart insteken. Ik gebruik em hier aan de belgische kust als extra gps voor buiten maar je kan em natuurlijk ook als enige gebruiken (als je batterijen bijhebt, al gaan deze vrij lang mee)
Zo'n pda blijf ik een rare oplossing vinden dat is er nu toch niet voor gemaakt! Dingen op een boot moeten tegen een stootje kunnen een Ipaq laat ik liever niet vallen

www.magellangps.com

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat het tegen een stootje moet kunnen heb je helemaal gelijk in, daar had ik nog niet echt aan gedacht.
Maar zo te zien zijn er dus ook oplossingen die voor boot & auto geschikt zijn, alleen de prijs van een met kaart valt wel tegen, begint bij €1k, das niet mis.

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Even een stukje achtergrond info, want als ik gps hoor word ik geil ;)

Als je wilt gaan navigeren op zee heb je meer nodig dan een pda met de daarbijbehorende standaard ontvangers. Vooral voor lange overzee zeiltochten is de thuisgebruik GPS receiver veel te onnauwkeurig. Ik weet niet welke kwaliteits eisen je eraan stelt, maar ik zou je aanraden om misschien zelfs voor een gecombineerd GPS GLONASS systeem te gaan. Die zijn wel wat duurder, maar over het algemeen kan je daar een veel grotere precisie mee halen. Zoals je misschien wel weet, is voor burger gebruikers alleen het c/a kanaal beschikbaar wat standard position information biedt, als je militair bent kan je ook gebruik maken van het p kanaal, wat gecombineerd met c/a een Precise Position Information geeft. Maar het leuke is dat je met een softwarematige crack (NIET beschikbaar voor pda's bij mijn weten) ook de p code kan ontvangen! Als je voor de professionele shit gaat, vertel de verkoper dan dat je een systeem wilt met RAIM erop. (Receiver Autonomous Integrity Monitoring) dan kan je receiver dmv peiling van 6 of meer satelieten automatisch bepalen welke sataliet verkeerde/afwijkende info levert en deze van de positiebepaling uitsluiten, waardoor je dus nauwkeuriger je positie kunt bepalen. Laat je ook niet voor de gek houden, veel mensen denken dat je 3 satelieten nodig hebt om redelijk je positie te bepalen, dat is NIET WAAR. Het zijn er minimaal 4. In elke sataliet zit een atoomklok, zo ook in je ontvanger. Die klokken hebben de neiging om "out of phase" te gaan lopen naar verloop van tijd, en aangezien jou afstand tot de sataliet wordt bepaald mbv de tijd van zenden en van ontvangst van het signaal waarvan de snelheid bekend word verondersteld (klopt ook niet helemaal maar enfin) is het belangrijk dat bekend is wat de tijdsafwijking is. Met drie satelieten weet je ongeveer je positie, met vier kan je bepalen wat de klok afwijking is. Met vijf kan je zien of er een sateliet foute informatie geeft (maar niet welke, je weet dan dat je op je hoede moet zijn voor afwijkingen) En met zes kan je ook zien welke het is.

Er zijn ook ontvangers die maar 1 kanaal hebben (dus 1 sat tegelijk peilen) maar die heel snel wisselen, dit systeem is razend goedkoop rond de 300 euro, maar alleen geschikt voor wandelaars bijvoorbeeld.

Samenvattend: multichannel GPS/GLONASS with RAIM.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 11:48

PanMan

Spun!

Allereerst: Een gewone GPS heeft bij goede ontvangst (bijvoorbeeld midden op zee, waar geen obstakels zijn), een nauwkeurigheid die het grootste deel van de tijd onder de 10m ligt. In mijn ervaringen vaak rond de 7m.
Juist midden op zee is een exacte positiebepaling minder belangrijk, of je er enkele tientallen meters naast zit, boeit op een open zee vrij weinig.
Daarnaast kan je wel overwegen een systeem te kopen dat WAAS ondersteunt, dat is een correctiesignaal dat sinds kort ook in Europa beschikbaar is, en waarmee je nauwkeurigheid wordt verbeterd tot enkele meters.
Ik denk dat dit zeker voor deze doelstelling MEER dan genoeg is, die paar meter boeit op zee echt niets.

Verder schrijf je dat in elke ontvanger een atoomklok is. Dat is natuurlijk onzin, een atoomklok is veel te groot voor een handheld ontvanger. Er zit gewoon een vrij nauwkeurig quartz klokje in. Bij elke keer aanzetten wordt die gecorrigeerd met de tijd van de sattelieten.

Ontvangers met maar 1 kanaal worden volgens mij niet meer gemaakt, AFAIK zijn alle moderne ontvangers parallel ontvangers. Ook de cheape garmins, van ~ $100 (E200).

Aan de topicstarter: Wat wil je er precies op zien? Snelheid kan zoizo, maar qua kaarten kan je wellicht ook uit de voeten met een handheld GPS met kaartfunctie. Dat gebruikt zoizo weinig stroom.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

PanMan schreef op 14 mei 2003 @ 12:35:
[...]

Een lang verhaal waarin hij dacht iemand die voor zijn werk met GPS werkt te slim af te zijn.
Luister kerel, ik heb een hekel aan flamen, en zal me daarom niet tot jouw nivo verlagen. :r

Mijn verhaal was bedoeld als achtergrondinfo; dat staat er ook boven. Kom dan niet aanzetten met de opmerking "of je er enkele tientallen meters naast zit, boeit op een open zee vrij weinig" Want dat is puur subjectief. Ook dat stond in mijn text, ik vroeg de TS namelijk zelf even te kijken welke nauwkeurigheid hij wilde.
Bovendien weet ik niet waarom jij mijn verhaal als onzin betiteld, maar daar kan ik alleen uit concluderen dat dat een mislukte poging is om zelf ook even wat te zeggen. WAAS is een systeem dat voor deze doelgroep zeer weinig toegevoegde waarde heeft, LAAS is veel effectiever. Jij zegt dat in een ontvanger geen atoomklok zit, dat is niet correct, aangezien ik verwijs naar professionele systemen, waar ik zelf dagelijks mee werk.

Natuurlijk sta ik open voor discussies over techniek, maar als jij denkt een welles nietes spelletje te gaan spelen kan ik je zeggen dat je de enige deelnemer zult zijn.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Verwijderd

Zozozo wat een leuk spelletje in aftroeven doet zich hier de ronde!

Feit blijft echter wel dat wat jullie beiden ook beweren, het misschien allemaal abracadabra is voor de TS. Het zal hem wellicht worst wezen hoe al die termen als RAIM, WAAS, LAAS etc tot stand zijn gekomen en wat de werking daarvan is. De TS vroeg een simpel advies over een aan te schaffen systeem op zijn boot...

PanMan ik weet niet of je altijd zo kinderachtig uit de hoek komt, maar wellicht is dat gewoon je leeftijd he... Tiberium vertelde namelijk alles behalve onzin.
Het verhaal van jou dat een gewone GPS een nauwkeurigheid van onder de 10, ja zelfs 7 meter behaald is opmerkelijk tenzij je lid bent van de marine of de seals, maar die gebruiken dan ook geen 'gewone' GPS. Feit blijft namelijk dat (zoals Tiberium terecht opmerkte) alleen het C/A (Coarse Aquisition) signaal wordt gebruikt (of beter: gebruikt KAN worden) door gewone GPS ontvangers. Die zijn helaas niet zo nauwkeurig. Er is echter een tijd geweest dat de Amerikanen ook de P-code beschikbaar hebben gesteld voor Burger gebruik (hoe lang is het geleden dat jij zeilde?), dat is echter al een tijd niet meer zo en sinds de oorlog in Irak is er weer een fout in de bepaling geactiveerd.

Het welles niettes over de atoomklok in de ontvanger kan eeuwig doorgaan, feit blijft wel dat er wel degelijk ontvangers zijn met één! Uiteraard zijn er ook die geen atoomklok in de ontvanger hebben. Maar je zegt het zelf al PanMan, hij wordt iedere keer gecorrigeerd door het ontvangen signaal van de atoomklok in de satelliet. Maakt dat hem niet bij benadering ook een atoomklok? Niet zo muggenziften.

Laat ieder zijn eigen stukje toevoegen en zolang men geen obsolute onzin zit te vekondigen of mensen bewust verkeerde info geven zeg er dan pas wat van...

<zucht> Kinders... <schudt zijn hoofd>

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Hear Hear Yskonyn!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:04

MBV

Voor dit topic heb ik wel een mooi apparaat van garmin gevonden: de GPSMAP 2010C (€3384!), en een iets betaalbare variant in de vorm van [link=http://www.gps-garmin.nl/gps_182c.html]Garmin 182c[/link] (€1300). beide maken gebruik van Bluechart, een formaat van garmin zelf met informatie over scheepswrakken, ankerplaatsen etc.
De prijs voor het product van het project gaat toch snel richting €10.000-€12.000 inclusief windrichting/snelheid en sonarsysteem met fishfinderfunctionaliteit. Dit is uiteraard inclusief ontwikkelkosten en software.
Pagina: 1