Allereerst: Een gewone GPS heeft bij goede ontvangst (bijvoorbeeld midden op zee, waar geen obstakels zijn), een nauwkeurigheid die het grootste deel van de tijd onder de 10m ligt. In mijn ervaringen vaak rond de 7m.
Juist midden op zee is een exacte positiebepaling minder belangrijk, of je er enkele tientallen meters naast zit, boeit op een open zee vrij weinig.
Daarnaast kan je wel overwegen een systeem te kopen dat WAAS ondersteunt, dat is een correctiesignaal dat sinds kort ook in Europa beschikbaar is, en waarmee je nauwkeurigheid wordt verbeterd tot enkele meters.
Ik denk dat dit zeker voor deze doelstelling MEER dan genoeg is, die paar meter boeit op zee echt niets.
Verder schrijf je dat in elke ontvanger een atoomklok is. Dat is natuurlijk onzin, een atoomklok is veel te groot voor een handheld ontvanger. Er zit gewoon een vrij nauwkeurig quartz klokje in. Bij elke keer aanzetten wordt die gecorrigeerd met de tijd van de sattelieten.
Ontvangers met maar 1 kanaal worden volgens mij niet meer gemaakt, AFAIK zijn alle moderne ontvangers parallel ontvangers. Ook de cheape garmins, van ~ $100 (E200).
Aan de topicstarter: Wat wil je er precies op zien? Snelheid kan zoizo, maar qua kaarten kan je wellicht ook uit de voeten met een handheld GPS met kaartfunctie. Dat gebruikt zoizo weinig stroom.