Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Wat word er warm in de voeding?

Pagina: 1
Acties:

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
zou graag mijn voeding water willen koelen, maar nou weet ik alleen dat de transistors(die dingen die op de koellichamen zitten) e.d. warm worden

maar is dit het enigste of is er nog meer zojah welke niet dat ik dadelijk mijn voeding mol omdat er een eelcotje ofzo warm word

Verwijderd

naar mijn bescheiden mening wordt een ELCO nooit WARM

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 11:59
Is dat niet de transformator/spoel die erin zit?
Lijkt mij het meest logische.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 09:48
Je hebt airflow nodig. Anders droogt je voeding uit, die fan zit er echt niet voor niets. Zelfs Zalman gebruikt een FAN!

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 13:14:
naar mijn bescheiden mening wordt een ELCO nooit WARM
Jawel hoor, een elco kan heel warm worden, en daarna uit elkaar klappen... (maar dat lukt alleen bij zware overbelasting, veel te hoog voltage of verkeerd om aansluiten ;))
Biposto schreef op 12 May 2003 @ 14:08:
Je hebt airflow nodig. Anders droogt je voeding uit, die fan zit er echt niet voor niets. Zelfs Zalman gebruikt een FAN!
droogt je voeding uit :?
Die snap ik even niet..

Maar 't lijkt me nog steeds mogelijk om je voeding te waterkoelen.. Daarbij worden de mosfets gekoeld door water.. (die dingen zitten standaard op een koelprofiel, en dat moet worden aangepast naar waterkoeling).
Verder zou het dan fanloos kunnen werken, maar vaak is het wel verstandig om er dan toch nog een stille fan (op laag voltage) te laten draaien zodat er toch nog wat airflow is :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:34

tweakerbee

dus..?

Als je dan stil wilt worden kun je beter een fanloze voeding pakken. Die dingen zijn er wel, zoek maar eens op 'passief gekoelde voeding'. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

er zijn ook watergekoelde voedingen te koop hoor, of iig komplete kasten met een watergekoelde voeding, btje kieken op GoT en je komt ze wel tegen

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 09:48
De onderdelen drogen uit. Ken de namen niet van die dingen. Ik heb het eens geprobeerd (fanloze voeding) met een gigantisch koelblok. Electronica zag er een maand later toch wel erg gaar en verlept uit.

Zelfs in de watergekoelde voedingen ( die ik heb gezien) zit er een minifan voor de airflow. ?Het hoeft niet veel te zijn, maar is wel nodig. Volgens mij is er btw al een topic geweest over de voedingen. Kan hem alleen niet terug vinden. Daarin stond ook iets over de benodigde airflow.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Twynn schreef op 12 mei 2003 @ 14:12:
[...]

Jawel hoor, een elco kan heel warm worden, en daarna uit elkaar klappen... (maar dat lukt alleen bij zware overbelasting, veel te hoog voltage of verkeerd om aansluiten ;))

[...]
In een krachtige geschakelde voeding kunnen de condensatoren ook behoorlijk warm worden tijdens normaal gebruik. Dit komt doordat er flinke piekstromen kunnen lopen. Door de interne weerstand ontstaat er dan warmte (P=I2R). Dit is dan ook de reden om speciale condensatoren met een lage ESR te gebruiken.

Een aantal fabrikanten van koellichamen maken ook speciale vinnetjes voor condensatoren:
Afbeeldingslocatie: http://www.aavidthermalloy.com/products/capacitors/images/onepict.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.aavidthermalloy.com/products/capacitors/images/twopict.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.aavidthermalloy.com/products/capacitors/images/lightpict.jpg

Verwijderd

In een voeding worden de halfgeleiders en inductieve componenten het heetst. Onder halfgeleiders versta ik de MOSFET en uigangsdiodes. Onder inductieve componenten versta ik het ingangs (EMI) filter, transformator en uitgangsspoelen.

De halfgeleiders die het meest dissiperen worden vaak op een heatsink geschroefd. Deze zijn relatief eenvoudig te koelen. De inductieve componenten zijn haast niet te koelen (afgezien van luchtkoeling mbv een fan).

De componenten in een voeding die kunnen uitdrogen zijn de elektrolytische condensatoren (elco's). Dit zijn vaak lange ronde componenten met een capaciteitswaarde (bijv. 2200uF) en spanning (bijv. 16V).

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

en idd ik heb ergens een pasief gekoelde voeding gezien.
toch neem ik liever een enermaxje (ga er binnenkort ff 1 halen).
die pasief gekoelde voeding was trouwens 350w
weet iemand b.t.w of de Enermax SilentPlus-ActivePFC 350 (Adjustable Fan) EG365AX-VE(G)(FMA) een zachte fan heefd? en of je die 2 fan ook via mobo kan regelen of dat hij automatisch is?
en die adjustable fan knop is die voor de fan aan de achterkant of voor de 2e fan?
Pagina: 1