[ADSL] installatie zonder DHZ-pakket?

Pagina: 1
Acties:

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, allereest, ik ben een ADSL-n00b. Heb zelf chello en weet precies hoe dat allemaal werkt enzo, maar van ADSL had ik nog geen kaas gegeten. Een vriendin heeft net ADSL aangevraagd en ik (de buurt-Nerd :P ) moet dat dus gaan installeren. Het probleem is echter dat ze geen Doe-Het-Zelf pakket heeft. hoe dat zo komt is even te veel om uit te leggen, maar het komt er op neer dat ze alleen de gegevens van Planet Internet heeft (haar username en wachtwoord), een losse splitter en een Speedtouch 510 modem. Het hele gebeuren gaat via een POTS-lijn, geen ISDN dus.
Wat er voornamelijk ontbreekt is dus de starters CD.

De splitter en het modem heb ik volgens mij goed geinstalleerd. Haar telefoon doet het in elk geval. Het modem geeft aan dat ie verbinding heeft met haar PC. De bovenste twee lampjes van het modem branden de onderste is uit.
Vraag 1: Klopt dat? Dat lapmpje geeft volgens mij de ADSL verbinding aan. Hoort dat lampje te branden zodra de lijn aangeloten is, of brand dat lampje alleen als er daadwerkelijk een verbinding tot stand is gebracht?

Het eerste probleem is het instellen van het modem. Alle informatie die ik kon vinden op internet verwijst daarvoor naar de MxStream CD, die ik dus niet heb. Wel heb ik de CD die bij het modem hoort, waarmee ik het modem kan instellen, maar ik weet dus niet welke instellingen ik moet hebben :(
Voor het instellen van de verbinding heb ik de documentatie die ik op de site van Planet kon vinden gevolgd. Ik heb VPN geinstalleerd, het TCP/IP-protocol van de netwerkkaart heb ik als volgt ingesteld:

IP-adres: 10.0.0.150
Subnetmask: 255.255.255.0

Daarna heb ik een nieuwe externe verbinding aangemaakt (naam: Planet) en als apparaat "Microsoft VPN Adapter" geselcteerd. Als hostname/IP-adres heb ik daaraan '10.0.0.138 pc1' meegegeven. Bij het bijbehorende netwerkprotocol heb ik TCP/IP aangevinkt en bij de TCP/IP instellingen het volgende ingevuld:

- Door server toegewezen IP-Adres (= DHCP?)
- DNS ook door server toegewezen
- IP-Header compressie aangevinkt
- Standaardgateway op externe netwerk aangevinkt

Als ik daarna de verbinding tot stand wil brengen vul ik username en password in zoals die staan in de brief die ze van Planet kreeg.
En dan wil ie dus niet verbinden. :(
Het 3e lampje op het modem blijft uit enzo.

Kan iemand mij verder helpen? Kan het uberhaupt zoder die CD? Zo ja, wat doe ik fout, zo nee, hoe kom ik aan die CD. KPN zegt dat je die CD alleen bij je aanvraag meegeleverd kunt krijgen en ze wilden/konden hem nu (naderhand) niet meer leveren...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Whuzz schreef op 12 May 2003 @ 11:56:
De bovenste twee lampjes van het modem branden de onderste is uit.
Vraag 1: Klopt dat? Dat lapmpje geeft volgens mij de ADSL verbinding aan. Hoort dat lampje te branden zodra de lijn aangeloten is, of brand dat lampje alleen als er daadwerkelijk een verbinding tot stand is gebracht?

...

Het 3e lampje op het modem blijft uit enzo.
...
Het lampje met @ is voor de ADSL-verbinding, als dit niet brand is er geen verbinding of de 'lijn' is nog niet actief.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 12:03:
Het lampje met @ is voor de ADSL-verbinding, als dit niet brand is er geen verbinding of de 'lijn' is nog niet actief.
Dat lampje gaat dus pas branden nadat er verbinding is gemaakt? Of hoort het lampje te gaan branden zodra je de lijn (via de splitter) in je modem plugt?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:41

qless

...vraag maar...

Dat lampje moet gaan branden zodra de ADSL modem goed verbinding met de KPN-centrale heeft (via de splitter dus). Of je nou wel / niet een verbinding erover heen jaagt maakt nog niet uit

Website
Vliegende camera's: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Landbased camera's: Canon R6, Canon 5d2
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Whuzz schreef op 12 May 2003 @ 12:04:
[...]

Dat lampje gaat dus pas branden nadat er verbinding is gemaakt? Of hoort het lampje te gaan branden zodra je de lijn (via de splitter) in je modem plugt?
Als het groen brand heb je ADSL-verbinding

Als het rood brand heb je verbinding tot aan de ADSL-centrale

Als het niet brand heb je geen enkele verbinding, bel de KPN een met de vraag of de 'lijn' al actief is.
(in de brief van KPN staat ook dat een een paar dagen kan duren voor het abo in gaat, mischien is het nog niet actief bij je)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 12:07:
Als het niet brand heb je geen enkele verbinding, bel de KPN een met de vraag of de 'lijn' al actief is.
(in de brief van KPN staat ook dat een een paar dagen kan duren voor het abo in gaat, mischien is het nog niet actief bij je)
Tnx, dat is dus al het eerste probleem. óf ik heb iets fout aangesloten, óf de lijn is nog niet actief.

Daar gaan we dus straks even over bellen.
Nu de rest nog, met name de vragen over die CD :)

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 22:12

Dielie

*BURP!*

Heb je aan KPN gevraagd of je wel een kopie van iemand mag trekken?

Als je dat niet gevraagd hebt of het antwoord "nee" was, dan kan ik je niet helpen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Dielie schreef op 12 May 2003 @ 12:13:
Heb je aan KPN gevraagd of je wel een kopie van iemand mag trekken?

Als je dat niet gevraagd hebt of het antwoord "nee" was, dan kan ik je niet helpen.
Nope, heb ik niet gevraagd, zal ik straks ook even doen.
Overigens heb ik in dit topic ook helemaal niet gevraagd of ik de CD van iemand zou kunnen lenen of kopieren, ik vroeg alleen hoe ik aan die CD kwam, en dat mag best op een legale manier zijn hoor :)

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 22:12

Dielie

*BURP!*

Precies, de vraag is of het legaal is als ik je voorzie van een kopie. En dan moet het ook geen probleem zijn voor Tweakers natuurlijk. Dan ben je in elk geval geholpen... :)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:33
Je kunt meen ik van de KPN site een bepaald bestand downloaden waarmee je de juiste instellingen hebt.

Dat programma dat bij het modem zat, daar is als ik het me goed herinner ergens een optie om zo'n configuratiebestand te laden.

Don't whack me if I'm wrong, maar het valt te proberen, natuurlijk :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 14:22
VPN heb je zoiezo niet meer nodig. die handleiding is nog voor de oude modems.
netwerkkaart moet gewoon op dhcp staan.
ik kan wel een copy van die cd regelen, maar da's de isdn versie. geen idee of dat wat uitmaakt.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
ok, dat hele VPN gebeuren gaat dus weer weg :)
Maar hoe werkt dat dan met inbellen?? Als ik dat VPN-gebeuren weggooi, dan kan ik geen nieuwe externe verbinding aanmaken, want dan gaat ie zoeken naar een modem en kan dat vervolgens niet vinden...

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

Emerge

Bifidus schmifidus

Als het goed is heb je bij je modem een briefje gekregen waarop staat dat je op een bepaald adres de nieuwste configuraties voor nederlandse ADSL-verbindingen kunt downloaden. Hier staat er ook eentje bij voor jouw provider, in dit geval dus planet.

Als je de installatie van dit programmaatje start, krijg je de vraag van welk netwerk jij ADSL hebt, planet gebruikt het netwerk van KPN, MXstream dus. Bij het kiezen van de juiste modem-config kies je dan de volgende:

Routed Ethernet over ATM - DHCP client on WAN - DHCP server on LAN

Vul dan in het modem gewoon je gebruikersnaam en wachtwoord in, als het goed is zou het dan moeten werken. :) Zo kreeg ik ook ADSL aan de gang voordat ik überhaubt een officieel bericht had gekregen dat de boel was aangesloten.

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Emerge schreef op 12 May 2003 @ 12:36:
Als het goed is heb je bij je modem een briefje gekregen waarop staat dat je op een bepaald adres de nieuwste configuraties voor nederlandse ADSL-verbindingen kunt downloaden. Hier staat er ook eentje bij voor jouw provider, in dit geval dus planet.

Als je de installatie van dit programmaatje start, krijg je de vraag van welk netwerk jij ADSL hebt, planet gebruikt het netwerk van KPN, MXstream dus. Bij het kiezen van de juiste modem-config kies je dan de volgende:

Routed Ethernet over ATM - DHCP client on WAN - DHCP server on LAN

Vul dan in het modem gewoon je gebruikersnaam en wachtwoord in, als het goed is zou het dan moeten werken. :) Zo kreeg ik ook ADSL aan de gang voordat ik überhaubt een officieel bericht had gekregen dat de boel was aangesloten.
Hmm, heb alle informatie grondig doorgelezen, maar nergens zo'n adres kunnen vinden. Heb je toevallig ergens een URL voor me?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mensen doe niet zo moeilijk over copyright :o

Dat @ lampje is niet goed! Check je eigen bekabeling, sluit het eens direct aan op de buitenlijn en kijk of je je splitter uberhaupt wel goed hebt aangesloten (binnenkomende lijn in line, adsl-modem in modem en de telefoon in POTS). Is dat goed en brandt het @ lampje ook direct op de buitenlijn niet, bel dan de kpn en meldt dat je geen line-sync hebt.
Da's klaar.

Het modem configureren:
Het modem is een router/modem, dat logt zelf in. Je hebt geen VPN nodig. Je kan het modem via DHCP de IP-gegevens laten toewijzen aan de netwerkkaart, maar makkelijker is het om het zelf te doen

Hier een n00b-proof install guide voor adsl zonder kpn cdrom met de speedtouch 5108-)
  • Stel het IP van de netwerkkaart tcp/ip zo in:
    IP: 10.0.0.150 (mag alles zijn in de 10.0.0.1 tot 10.0.0.254 reeks, behalve 10.0.0.138)
    subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 10.0.0.138
    DNS: 10.0.0.138
  • start je internet explorer
  • surf naar http://10.0.0.138, je komt dan op de statuspagina van de modem
  • klik links in het menu op "advanced" en dan op "setup". je komt dan in het modemconfiguratie-pagina.
  • Klik op "bladeren" en kies het bestand ADSL_NAT.ini dat je van de KPN site hebt gedownload.
  • Kies "upload" en accepteer de foutmelding "failed to attach PPP"
  • Ga naar in het menu naar "basic" en "connect". Disconnect het modem (dat probeert zonder wachtwoord in te loggen)
  • Tik je eigen username en wachtwoord in en klik po connect.
  • Kijk of "link" op connected komt te staan en de "state" op up. (dit gaat natuurlijk niet lukken zolang je geen signaal op het modem hebt
  • Je kan internetten :)

Wil je meerdere PC's laten internetten, dan sluit je die met een hub aan op het modem en stel je ook dit in:
  • IP: 10.0.0.15x (mag alles zijn in de 10.0.0.1 tot 10.0.0.254 reeks, behalve 10.0.0.138)
    subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 10.0.0.138
    DNS: 10.0.0.138

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 12-05-2003 12:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
JvS schreef op 12 May 2003 @ 12:55:
Verhaal over instellingen...
Tnx! Dat gaan we zo ff proberen :)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Woei! Gelukt :)

Tnx JvS, ook namens een blije Jessica ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe heb je het @ lampje opgelost nu? (je bent online met adsl ipv kabel zie ik aan je ip ;)).

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
KPN gebeld...
Ik...uhm... had.. uhm.... *kuch*... de Line en POTS verwisseld. *schaam*

Verwijderd

JvS schreef op 12 May 2003 @ 12:55:
...
• Tik je eigen username en wachtwoord in en klik po connect.
• Kijk of "link" op connected komt te staan en de "state" op up. (dit gaat natuurlijk niet lukken zolang je geen signaal op het modem hebt
...
[/list]
En als je nou wel een line sync enz hebt, maar een foutmelding 721 krijgt? Want een signaal heb ik wel op me modem. Waar kan het dan aan liggen?

Verwijderd

Whuzz schreef op 12 May 2003 @ 15:43:
Ik...uhm... had.. uhm.... *kuch*... de Line en POTS verwisseld. *schaam*
DOM |:(
:X ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 15:49:
[...]

En als je nou wel een line sync enz hebt, maar een foutmelding 721 krijgt? Want een signaal heb ik wel op me modem. Waar kan het dan aan liggen?
dan heb je niet gedaan wat ik geschreven, want bij geeneen stap kan je een foutmelding krijgen, of je hebt geen ST510 modem.

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 16:15

Local Host

Het forum is om te leren.

JvS schreef op 12 May 2003 @ 16:28:
[...]

dan heb je niet gedaan wat ik geschreven, want bij geeneen stap kan je een foutmelding krijgen, of je hebt geen ST510 modem.
Foutmelding 721 heeft toch te maken met dat er verbindingsproblemen zijn of een fout zit in de centrale ?

• Reptile209
  • Laatst online: 12:31

Reptile209

- gers -

Nee, fout 721 geeft aan dat je toch stiekum een VPN-verbinding probeert te starten, terwijl je geen VPN nodig hebt met dit modem. Ze in Internet Options -> Connections eens een puntje bij Never dial a connection.
Als je er echt niet meer uitkomt: bel met de ADSL-helpdesk, dan kunnen ze daar ook ff monitoren of je verbinding het doet.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Nou ik probeer echt geen VPN-verbinding te maken, maar ik heb ook geen ST510 modem. Ik heb hier een usb modem, die die fout aangeeft, maar ik heb ook nog een E-tech router, die aangeeft dat ie niet in kan loggen. En ik heb de ADSL-helpdesk al gebeld, maar die komen er volgens mij ook niet uit ofzo, aangezien de een bij planet zegt, dat het aan KPN ligt, en dan bel ik naa KPN, zegt de een: er is een storing in uw centrale, wat ie al meteen zei toen ik hem aan de lijn kreeg, en een ander ging eerst alles weer nachecken of ik het goed gedaan heb enzo, maar kwam er volgens mij ook niet uit, aangezien ik wel alles goed ingesteld heb.
Oftewel ik krijg die status dat het "up" is met geen van beide modems te zien.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wat jij hebt, heeft echt TOTAAL niets met dit topic te maken.i Jij hebt ten eerste geen ST510 modem en ten tweede wel een DHZ pakket. Het is nogal Logisch dat je geen "status" up kan zien, want zo werkt dat modem helemaal niet.

Overigens kan het best aan de centrale liggen, dan moet je even wachten tot het verholpen is. Als het nog nooit gewerkt heeft, moet je idd de DHZ helpdesk bellen en die zullen heus niet liegen. Maar dat heeft echt totaal niets met dit modem te maken.

Als je een vraag hebt, stel hem dan duidelijk met genoeg info in een eigen topic in plaats van helemaal offtopic onduidelijk te doen in een ander topic :o.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 12-05-2003 16:59 ]

Pagina: 1