Toon posts:

Te veel auto-degauss...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweaker-dudes,

Ik heb een philips 21" monitor die regelmatig auto-degausst. Bij hogere refresh-rates gebeurt het wat vaker. Om de zoveel tijd (om de 5 minuten of zo) zie je een trillingkje over ongeveer 5 beeldlijnen horizontaal snel over het beeld schieten en kort daarna hoor je een tik en degausst de monitor (errug irritant in een multiplay game).
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Zou het als ultieme oplossing mischien zin hebben de degauss functionaliteit eruit te slopen (ring rond beeldbuis loskoppelen of zo)?

Bedankt alvast,

Richard.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Degauss heb je nodig omdat je beeldscherm langzamerhand verkleurt door het aardmagnetisch veld (en andere magnetische bronnen in de buurt van je monitor).

Maar ik heb nog nooit gehoord van auto-degauss. Degaussing gebeurt meestal bij het aanzetten van de monitor, en meestal pas als de monitor langer dan een half uur uit heeft gestaan.

Veel monitoren hebben nog een degauss knopje of een optie via een menu, voor het geval de monitor nooit uit gezet wordt (of al binnen zeer korte tijd verkleurt, maar dan zou ik eens gaan zoeken naar de magnetische bron die dat veroorzaakt).

Ik zou dus zeggen dat de aansturing van het degauss-circuit in je monitor gaar is. Je monitor is dus rijp voor reparatie of vervanging (hopenlijk onder garantie).

Het degauss-circuit kan losgekoppeld worden, maar dan zal je monitor dus nooit meer degaussen en kun je hem na een paar weekjes/maandjes al weggooien omdat de kleuren f*cked zijn.

Macbook Pro

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:35
RetepV schreef op 12 mei 2003 @ 12:03:
Degauss heb je nodig omdat je beeldscherm langzamerhand verkleurt door het aardmagnetisch veld (en andere magnetische bronnen in de buurt van je monitor).

Maar ik heb nog nooit gehoord van auto-degauss. Degaussing gebeurt meestal bij het aanzetten van de monitor, en meestal pas als de monitor langer dan een half uur uit heeft gestaan.

Veel monitoren hebben nog een degauss knopje of een optie via een menu, voor het geval de monitor nooit uit gezet wordt (of al binnen zeer korte tijd verkleurt, maar dan zou ik eens gaan zoeken naar de magnetische bron die dat veroorzaakt).

Ik zou dus zeggen dat de aansturing van het degauss-circuit in je monitor gaar is. Je monitor is dus rijp voor reparatie of vervanging (hopenlijk onder garantie).

Het degauss-circuit kan losgekoppeld worden, maar dan zal je monitor dus nooit meer degaussen en kun je hem na een paar weekjes/maandjes al weggooien omdat de kleuren f*cked zijn.
Ik wou net zeggen mijne doet dat aleen als i aan gaat. verder heb ik nooit last dat i verkleurt ook niet als ik em 6 uur achter elkaar gebruik maar goed zal er eens op gaan letten. Maar auto-degauss lijkt me niet ik zou ff naar de winkel gaan waar je em vandaan hebt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Zit helaas geen garantie op... Ik heb m van mn werk gekregen omdat er een putje in t beeldscherm zit. Maar ik wil m wel graag laten maken, want t is een mooi schermpje...

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24
Dit lijkt me toch wel een optie die dan uit te zetten is in het menu van de monitor? Welk type is het eigenlijk precies?

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Is het idd niet via het menu van de monitor uit te zetten, lijkt mij wel...

Greetz MrBaaco

Verwijderd

Nee, bij mijne kan dit ook niet. Maar die vanmij doet het ook alleen maar bij het aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Ik kan het idd niet in het menu uitzetten. Het is een philips brilliance 20-nog-wat of zo (ik zit er nu niet achter).
Pagina: 1