Toon posts:

IEEE 1394 en AMD

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Sweex Firewire/usb2 card in m'n AMD plankie met daaraan een Maxtor 5000DV van 200 GB en dit werk niet goed 8(7
Vooral communicatie via het Firewire interface geeft problemen.
USB2 gaat een tijdje goed en na zo'n 40GB mis...

Prop ik dit kaartje in een Intel plank, no problemmo.

Weet iemand of AMD planken meer moeite hebben met bepaalde Firewire chipsets dan de Intel's ?

Mijn hardware: http://www.minnen.demon.nl/about/hardware.html

B.t.w. De HD proppen in m'n Pinnacle FW kaart betekend het eind van je NTFS/FAT tabel.. Dus dat doen we maar niet meer, vandaar dus ook het "extra" Sweex kaartje. :P

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 11:42:
Hi,

Ik heb een Sweex Firewire/usb2 card in m'n AMD plankie met daaraan een Maxtor 5000DV van 200 GB en dit werk niet goed 8)7
Vooral communicatie via het Firewire interface geeft problemen.
USB2 gaat een tijdje goed en na zo'n 40GB mis...

Prop ik dit kaartje in een Intel plank, no problemmo.

Weet iemand of AMD planken meer moeite hebben met bepaalde Firewire chipsets dan de Intel's ?

Mijn hardware: http://www.minnen.demon.nl/about/hardware.html

B.t.w. De HD proppen in m'n Pinnacle FW kaart betekend het eind van je NTFS/FAT tabel.. Dus dat doen we maar niet meer, vandaar dus ook het "extra" Sweex kaartje. :P
Ik weet dat Via chipset nog wel eens protesteren tegen vage pci-kaartjes. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand z'n firewire niet lekker werkt ermee, maar ja....
Dat je USB2.0 werkt en je firewire is al allerminst logisch. Het lijkt me dat er een driver ergens niet goed is geinstalleerd van je firewire. Gebruik je win2k/XP ? WinXP heeft dacht ik een patch nodig voor de firewire spulletjes. (weet niet zeker)
Dat de firewire aansluiting van je pinnacle je filesystem ver**** is onacceptabel. Die schijven moet je kunnen meenemen en bij de buurman op zijn (andere) firewire kaartje kunnen aansluiten.
Als die dus ook niet werkt kan he zijn dat de firewire (mass-storage stuff) drivers aangetast zijn.

Met USB heb ik niet zo'n goede vertrouwens band kunnen opbouwen en als je met videobewerking bezig ben is het aan te raden met Firewire te blijven werken (performance technisch gesproken).

ps: de standaard is IEEE 1394 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 12-05-2003 11:55 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel W2K als WXP (Bracket systeem) geprobeerd.
Die Pinnacle kaart gaf met die Maxtor harddrive vanaf het eerste moment problemen. Videocapturing gaf geen probleem. Ik kan overigens niet capturen over USB met mijn camera. Daarbij komt dat ik Firewire sowieso prefereer.

Maar, voor de goede orde.
Ik heb dit Sweex kaartje dus in een Intel plank gedrukt en dan werkt het probleemloos.
Ik heb een versie XP installatie op m'n AMD gezet en het werkt niet.

V.w.b. die 1494... sorry :P
Ik werkte veel met Citrix en die grbruikt TCP poortje 1494.

USB2 overigens ook niet volledig goed. Na meerdere gigs geeft hij een Delayed Writing error. Echter kan dit ook veroorzaakt zijn doordat ik vanaf het netwerk aan het sleuren was. Iets wat overigens gewoon moet kunnen, maar toch..

Nu net 47GB over het netwerk heen getrokken (100mps/Full) en via Firewire op m'n drive gezet (P3-1000) en dat gaat prima...

Blijft vaag, maar ik ga ook wel ff bij AMD.com neuzen.

Thanx so far.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

ik denk dat je het niet een AMD / Intel probleem moet/mag noemen.
Het is een probleem dat zich met je moederbord (lees: chipset ivm component problemen) voordoet en niet je processor.
Delayed Writing error.
Ik denk dat komt, omdat de schijf uiteindelijk niet de data krijgt die op dat moment voorradig zou moeten zijn :P tussen je moederbord (netwerk/andere schijf controller/what ever) en de controller (firewire/usb) die de data zonder zorgen naar je schijf zou moeten moet sleuren.

a la Zip-Drive problemen. (apparaat kreeg voldoende data, maar kreeg de data niet snel genoeg ontvangen, of cachede te veel om door te sturen naar de disk, fout in de firmware van de zip-drive controller, het zal wel iets er op lijken, maar toch anders zijn :P )

[ Voor 22% gewijzigd door VisionMaster op 12-05-2003 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar.... waar moet ik het dan in zoeken.
Het AMD systeem is in alle opzichten sneller dan het intel systeem.
AMD XP 1900+ v.s. Intel P3
Proc 1600 mhz v.s. 1000 mhz
Bussen 266 v.s. 133
Memory 512 v.s. 256
Disks 7200tpm beide...

Tell me

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Zoals gezegd, chipset lijkt de onderscheidende factor te zijn. Zelf heb ik alleen ervaring met een FireWire noname kaartje in een VIA KT133a chipsetbordje. Dat werkt prima. Loop je BIOS instellingen t.a.v. PCI kaartjes eens na (met een uitgebreide BIOS handleiding erbij) B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik een mooie deal kan maken voor een nieuw Intel plankie. :*)
Ik heb er inmiddels genoeg van.
Eerst gezeur met een geluidskaart nu met een firewire kaart.. Whats next.. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 15-05-2003 14:33 . Reden: edit/quote fout fixed ]

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb de 250 gig versie van de externe maxtor disk en gebruik hem nu al een jaar probleemloos op tig amd machines dus je probleem ligt eerder aan je moederbord of je firewire drivers "chipset"

werkt prima op een athlon classic 700mhz via sweex
werkt prima op een athlon xp via een asus nforce2 deluxe bordje
werkt prima op een athlon xp via een audigy
enz enz

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

stamp666 schreef op 13 May 2003 @ 12:04:
Heb de 250 gig versie van de externe maxtor disk en gebruik hem nu al een jaar probleemloos op tig amd machines dus je probleem ligt eerder aan je moederbord of je firewire drivers "chipset"

werkt prima op een athlon classic 700mhz via sweex
werkt prima op een athlon xp via een asus nforce2 deluxe bordje
werkt prima op een athlon xp via een audigy
enz enz
Cool en je file system wordt nooit verneukt, zoals bij de TS?
Moet ik ook maar eens voor kijken, lijkt me wel eens handig.

Maaruh heeft de TS toevallig een VIA chipset op die mobo plank?
Dan kan ik begrijpen dat hij nog wel eens loopt te bitchen. Dat is namelijk een lekker snelle chipset (geweest), maar met een zooitje problemen. Die heeft het credit van AMD cpu's in het bedrijfsleven ook niet echt veel geholpen. Spontaan was het hele AMD concept inferieur aan een intel systeem.
Ik heb zelf onderstaande specs die dicht in de buurt komen van de geQuote message.
Het zou je geld schelen door alleen voor nieuwe drivers en/of een nieuw mobo te gaan kijken. Ik heb steeds meer het vermoeden dat die niet lekker is.

Verwijderd

Topicstarter
De leverancier van de a7v266 plank komt nog even langs met een andere 1394 kaart om te kijken of die wel wil werken met de chipset.
Maar als het niet werkt, moet ik toch iets anders en ik heb geen zin om 5 kaarten te kopen voor ik een werkende heb 8)7

Zo heb ik in totaal ook 3 sound kaartjes gehad.
1e was een oud barrel uit m'n oude PI-233 :P, dus vervangen was geen ramp.
De tweede (Terratec pci 128) liet m'n machine ook hangen bij de eerste =pling= van Windows. De SoundBlaster PCI 128 deed het wel.

Als het zo met elke uitbreiding moet gaan....

Maar goed, we doen nog maar een poging :z

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 10:41:
De leverancier van de a7v266 plank komt nog even langs met een andere 1394 kaart om te kijken of die wel wil werken met de chipset.
Maar als het niet werkt, moet ik toch iets anders en ik heb geen zin om 5 kaarten te kopen voor ik een werkende heb 8)7

Zo heb ik in totaal ook 3 sound kaartjes gehad.
1e was een oud barrel uit m'n oude PI-233 :P, dus vervangen was geen ramp.
De tweede (Terratec pci 128) liet m'n machine ook hangen bij de eerste =pling= van Windows. De SoundBlaster PCI 128 deed het wel.

Als het zo met elke uitbreiding moet gaan....

Maar goed, we doen nog maar een poging :z
suc6 :P

Verwijderd

Topicstarter
Weeeeeeee! :9
Een naamloos/merkloos IEEE-1394 kaartje brengt vreugde in mijn dag _/-\o_

Net ff 76GB over het draatje geduwd en geen problemen mogen ontdekken.

Heren, deze treath is gesloten.

Thanx for your support 8)

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor chipset zit er op dat merkloos IEEE 1394 kaartje? Lucent? Ik heb dat ook eens geprobeerd, alles werkte, maar mijn HD kwam dus niet bij de schijven te staan waardoor ik geen toegang kreeg tot mijn schijven.... Ik heb dan maar op een Sitecom usb2.0 kaart aangesloten. (krijg helaas maar 10mb/s doorvoer..)

Chipset KT133a.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bij usb kaarten luistert het ook nogal nauw allemaal. mijn conclusie bij usb 2 kaarten tot nu toe is: koop er eentje met een NEC chipset, dan zit je altijd goed. (o.a. Eminent heeft NEC usb 2.0 kaartjes) Opti en Via is bij mij altijd ellende. Ik kan me zo voorstellen dat Via firewire controllers niet veel beter zijn. en het leukste van alles is nog dat Via usb kaartjes het meeste problemen geven op jawel.. borden met een via chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Chipset staat nergens vermeld.
Wellicht dat ik het op het kaartje, maar die heb ik niet bij de hand.

Ik ben er overigens achter dat het een Eminent 4x Firewire IEEE1394 kaart is.
http://www.eminent-online.com/

Het plaatje van de kaart (op de website) is gelijk aan mijn kaart, alleen tussen de vermelde kaarten staat hij niet....

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel IRQ's staan er geshared met je IEEE1394 kaartje?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 09:10:
Chipset staat nergens vermeld.
Gewoon even kaartje eruittrekken en alle tekst wat je op het grootste chip tegenkomt hier neerzetten B)

Verwijderd

Ik zag net dat je een a7v266..... mijn mening, ik ben altijd heel erg asus minded, en voor de rest is dat ook nog steeds, maar echt dit is echt een KL*TE bord, ben ook heel erg blij dat ik dat ding kwijt ben, IRQ conlficten, gezeik met netwerkkaarten, gekraak bij geluidskaarten... werd er echt helemaal gek van.

maar het ligt dus in dit geval aan het bord, want ik heb een MSI bord gehad, en nu de asus a7n8x deluxe, nou het werkt perfect zonder problemen... hmm of zou het gewoon via zijn? en dat nvidia het gewoon beter doet/kan.... hmmmmm B)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 01:16:
Ik zag net dat je een a7v266..... mijn mening, ik ben altijd heel erg asus minded, en voor de rest is dat ook nog steeds, maar echt dit is echt een KL*TE bord, ben ook heel erg blij dat ik dat ding kwijt ben, IRQ conlficten, gezeik met netwerkkaarten, gekraak bij geluidskaarten... werd er echt helemaal gek van.

maar het ligt dus in dit geval aan het bord, want ik heb een MSI bord gehad, en nu de asus a7n8x deluxe, nou het werkt perfect zonder problemen... hmm of zou het gewoon via zijn? en dat nvidia het gewoon beter doet/kan.... hmmmmm B)
In alle eerlijkheid en nofi ...
Via based moederborden zijn de laatste jaren gewoon ruk/instabiel/geven geregeld problemen en zorgen voor kommer-en-kwel

MAAR als zo'n bord eenmaal lange tijd goed is, dan is het weer erg stebiel en erg goed en snel. Er is niet echt een duidelijke pijl op te trekken.

Even in alle eerlijkheid zijn de laatste nieuwe VIA borden wel erg relaxed en geven ze (gezien GoT stats) niet veel problemen. :)

Verwijderd

tja mijn mening zal voorlopig niet meer veranderen, nforce2 chipset van nvidia is op dit moment THE best to have, eindelijk is een stabiele chipset die ook nog is snel is, en met gemak de kt400 chipset van via voorbij gaat.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:40:
tja mijn mening zal voorlopig niet meer veranderen, nforce2 chipset van nvidia is op dit moment THE best to have, eindelijk is een stabiele chipset die ook nog is snel is, en met gemak de kt400 chipset van via voorbij gaat.
So true ;)
(zie mijn latest spec change ... :+ )

Pagina: 1