waardes meegeven in url bij php

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik een waarde meegeef in een hyperlink naar een php document
dat werkt dat prima maar de ' zet hij naar als n aantal schuine strepen (\\\)

test.html:
code:
1
<a href="test.php?naam=dit zijn de foto's van gisteren">klik hier voor de foto's</a>

test.php:
PHP:
1
print $naam;

weet iemand een oplossing om het toch zo te krijgen dat de ' gewoon op het scherm komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

http://www.php.net/manual/en/function.urlencode.php ?

Oftewel, bepaalde karakters escapen in je url. Spaties is hij ook niet zo dol op. :)

[ Voor 46% gewijzigd door gorgi_19 op 12-05-2003 10:44 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Lees in de manual ff bij de verschillende 'magic_quotes' onderdelen. Daar staan de bijbehorende instellingen en functies die dit kunnen voorkomen.

owh ja, ook wat hierboven staat. Een url met spaties en quotes voldoet niet echt aan de standaarden. Over het algemeen worden de spaties in get variabelen vervangen door een + en binnen een link is het over het algemeen good practice om dit te vervangen door &quote; (oid).

[ Voor 50% gewijzigd door Janoz op 12-05-2003 10:45 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ASP kan je dit gebruiken:

<a href="test.php?naam=dit zijn de foto"& chr(34) & "s van gisteren">klik hier voor de foto's</a>

Wellicht werkt dit ook in PHP

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 10:44:
In ASP kan je dit gebruiken:

<a href="test.php?naam=dit zijn de foto"& chr(34) & "s van gisteren">klik hier voor de foto's</a>

Wellicht werkt dit ook in PHP

Greetz
Doe het dan goed en alles in een keer; gebruik Server.HTMLEncode en Server.HTMLDecode.. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik raad je aan om voortaan
PHP:
1
2
3
<?php
  echo $_REQUEST['naam'];
?>

te gebruiken. In nieuwe versies van PHP staat register_globals standaard uit (en met reden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan wel urlencode() en urldecode() doen maar ik geef meerdere variabelen mee aan een php script hoe kan ik die dan weer uit elkaar halen. de oplossing van fietstas werkt ook nie want de link klopt gewoon incl ' maar als hij dan vanuit de html link in het script gegooit wordt maakt hij er \\\ van maar ik zal eens gaan kijken naar magic quotes zoals janoz aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het enige wat er fout gaat is dat er \\\ bij komt te staan (foto\\\'s) is er niet een manier om de \\\ te verwijderen uit een string en alles wat er voor en achter de \\\ staat te laten staan?

het gebruik van $_REQUEST['naam'] geeft hetzelfde resultaat als wanneer ik dit niet gebruik.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:14
Dat zijn wel heel veel escapes.
Als de instelling magic_quotes_gpc aan zou staan zou foto's automatisch gewijzigd moeten worden in foto\'s.

Doe je niet per ongeluk een dubbele addslashes?
Anyway als magic quotes gpc aan zou staan zou je gewoon stripslashes moeten uitvoeren in het begin van het script

PHP:
1
2
3
if (get_magic_quotes_gpc()) { 
    $naam = stripslashes($naam);
}

* pjonk heeft een hekel aan magic_quotes_gpc omdat het alleen maar verwarrend werkt

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom verstuur je niet gewoon alleen het ID? in plaats van de naam dat is toch veel beter...

Moet je natuurlijk wel een ID kolom hebben in je database maar ik ga er van uit dat je dat al had ;)

-jankees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 11:06:
...
het gebruik van $_REQUEST['naam'] geeft hetzelfde resultaat als wanneer ik dit niet gebruik.
Ja tuurlijk geeft dat hetzelfde resultaat, alleen met $_REQUEST is wat netter zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 11:14:
[...]

Ja tuurlijk geeft dat hetzelfde resultaat, alleen met $_REQUEST is wat netter zeg maar.
Wat is het verschil tussen $_REQUEST en $_GET ?

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
volgens phpinfo(); is er geen verschil ik heb namelijk de phpinfo(); dr bijgehaald en heb nergens iets zonder \\\ gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel mogelijk maar dan zit een beetje rond je echte probleem te draaien!!!

Met ASP/VB werkt het met InStr()

Punt = InStr(1,"STRING","CHAR") ' geeft ie het characternummer terug waar CHAR staat
STRING = Left("STRING", Punt - 1) ' linkerkant pakken
StrNieuw = StrNieuw + right("STRING",Len("STRING")- 5) ' rechterkan pakken (Len() is aantal characters van de string)

Maar dit is VB dus deze code is alleen te laten zien om je de manier te laten zien; Weet niet wat de PHP code moet zijn!!!

s6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:56
lees ook ff de manual door over $_GET en $_POST want $varnaam voor een get ding is niet zo veilig

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 11:14:
Waarom verstuur je niet gewoon alleen het ID? in plaats van de naam dat is toch veel beter...

Moet je natuurlijk wel een ID kolom hebben in je database maar ik ga er van uit dat je dat al had ;)

-jankees :)
dat zou ik een tabel moeten maken waar alleen de string foto's in staat verder heb ik hem niet nodig want alle andere variabelen geef ik zonder problemen mee over.

lijkt me een beetje zinloos dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedener schreef op 12 May 2003 @ 11:16:
[...]

Wat is het verschil tussen $_REQUEST en $_GET ?
Welke superglobals zijn er beschikbaar?
De volgende superglobals zijn geïmplementeerd in PHP:

$_GET, bevat de variabelen die via GET zijn vertuurd
$_POST, bevat de variabelen die via POST zijn verstuurd
$_REQUEST, bevat de POST-, GET- en COOKIE-variabelen in de volgorde zoals deze met register_globals op on werden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JonkieXL schreef op 12 mei 2003 @ 11:12:
Dat zijn wel heel veel escapes.
Als de instelling magic_quotes_gpc aan zou staan zou foto's automatisch gewijzigd moeten worden in foto\'s.

Doe je niet per ongeluk een dubbele addslashes?
Anyway als magic quotes gpc aan zou staan zou je gewoon stripslashes moeten uitvoeren in het begin van het script

PHP:
1
2
3
if (get_magic_quotes_gpc()) { 
    $naam = stripslashes($naam);
}

/me heeft een hekel aan magic_quotes_gpc omdat het alleen maar verwarrend werkt
na wat hobbien met deze code is het me gelukt. bedankt voor de hulp van iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 11:23:
[...]

Welke superglobals zijn er beschikbaar?
De volgende superglobals zijn geïmplementeerd in PHP:

$_GET, bevat de variabelen die via GET zijn vertuurd
$_POST, bevat de variabelen die via POST zijn verstuurd
$_REQUEST, bevat de POST-, GET- en COOKIE-variabelen in de volgorde zoals deze met register_globals op on werden toegevoegd.
Das ook de reden dat ik het gebruik van $_REQUEST niet aan zou raden, als je toch de variabelen los gespecificeerd hebt in GET/POST/COOKIE/SESSION/etc.
Pagina: 1