[Delphi]Schrijven naar nieuwe tekstfile mislukt

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben nog steeds een newbie....

Ik maak een tekstfile aan en daarin wil ik tekst schrijven, maar dan krijg ik een I/O error 105. Ik weet dus niet wat ik fout doe.

Het is de volgende procedure
Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
procedure TfrMain.OuputNaarFile(ZA:ZoneArray);
var
  i : integer;
  F : TextFile;
begin
  if SaveDialog1.Execute then
    begin
      AssignFile(F,SaveDialog1.FileName + '.txt');
      ReWrite(F); 
      Reset(F); 
      Write(F, 'dus');
    end;

CloseFile(F);

Het zal wel iets stoms zijn, maar ik kan het niet achterhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-05-2003 10:29 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Rewrite maakt de file leeg, zet de filepointer aan het begin, en opent de file om te schrijven. Daarna gebruik je Reset. Reset doet hetzelfde als rewrite, alleen word de file dan geopend om te lezen, en kan je dus moet meer schrijven. Dus als je de reset(F) weg haalt zou het gewoon moeten werken :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Creepy schreef op 12 mei 2003 @ 10:41:
Rewrite maakt de file leeg, zet de filepointer aan het begin, en opent de file om te schrijven. Daarna gebruik je Reset. Reset doet hetzelfde als rewrite, alleen word de file dan geopend om te lezen, en kan je dus moet meer schrijven. Dus als je de reset(F) weg haalt zou het gewoon moeten werken :)
_/-\o_ THNX!!!

Het is inderdaad een stomme fout |:(, maar als newbie weet ik dit soort dingen nog niet. Ik wist dat reset de cursor aan het begin zette, maar dat ie meer deed wist ik niet. Ik wist niet zeker of rewriite altijd de cursor aan begin zou zetten vandaar dat ik voor zekerheid reset gebruikte.

Maar het wrekt nu in ieder geval. En ook nog bedankt voor de uitleg.

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Voor textfiles is er overigens ook nog een 'Append' functie, die opent net als Rewrite de file ook om te schrijven, maar plaatst de cursor aan het einde van het bestand zonder het bestand eerst leeg te maken.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet