Pioneer composet krakende tweeter

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vrijdag een pioneer composet ts-a131c gekocht. Maar als ik de radio nu bij bepaalde nummers het volume half open zet dan krijg ik een krakend geluid door de tweeters. Het lijkt erop dat er wat lage tonen bij de tweeter terecht komen want dit gebeurd vooral bij nummers met een snelle bas. Wat kan ik hier aan doen??

Ik heb een JVC KD-LH7R radio.
En deze composet http://www.pioneer.nl/nl/...d=2595&taxonomy_id=25-131

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik veronderstel dat je alles goed aangesloten hebt. Zo mag bv het signaal niet rechtstreeks op de tweeter aangesloten worden. (er moet enn filtertje tussen zitten.
Is er een aparte filter meegeleverd of zit er aan de tweeter een condensatortje gelijmd? Indien apart, moet je deze zeker tussen de radio en de tweeter zetten, anders gaan de lage tonen ook naar de tweeters.

Persoonlijk heb ik het niet zo voor Pioneer speakers. Ik heb dit weekend het 2.13 setje van Mac-Audio geplaatst (Voor jou zou dit dan de 2.16 zijn) Moet je maar eens kijken naar het frequentiebereik en het nominaal vermogen.

http://www.mac-audio.de/p....asp?grp=9&ser=11&lang=DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

90 / 130 Watt
38 - 28.000 Hz
90 dB
90 watt RMS belastbaar is leuk als studeerkamerwaarde, maar bij gebruik aan een gewone autoradio met 4x 11 watt RMS van generlei waarde. Het frequentiebereik is een hele voorzichtige aanduiding van het laagbereik, maar alleszins zaligmakend, je gehoor is de grote gelijkmaker, niet wat de fabrikant voor waarden op de website tovert. De gevoeligheid van 90 dB is goed, maar niet schokkend. De kans is groot dat de Pioneers even gevoelig zijn, zo niet gevoeliger.

Als je nou over klank was begonnen, had je nog een verhaal kunnen maken, maar de verwijzing naar frequentiebereik en gevoeligheid, daar ga je geen punten mee scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 12 mei 2003 @ 12:07:
[...]

90 watt RMS belastbaar is leuk als studeerkamerwaarde, maar bij gebruik aan een gewone autoradio met 4x 11 watt RMS van generlei waarde. Het frequentiebereik is een hele voorzichtige aanduiding van het laagbereik, maar alleszins zaligmakend, je gehoor is de grote gelijkmaker, niet wat de fabrikant voor waarden op de website tovert. De gevoeligheid van 90 dB is goed, maar niet schokkend. De kans is groot dat de Pioneers even gevoelig zijn, zo niet gevoeliger.

Als je nou over klank was begonnen, had je nog een verhaal kunnen maken, maar de verwijzing naar frequentiebereik en gevoeligheid, daar ga je geen punten mee scoren.
Heb je wel gelijk in, ik begon dan ook met "persoonlijk" ;)
De vorige set die ik had was trouwens van Pioneer (zat er in toen ik de wagen kocht) en ik had ook problemen met krakende tweeters, maar dan niet ten gevolge van de bassen. Nu met die Mac-Audio set vind ik het toch een stuk beter klinken. (hoge tonen worden naar mijn mening toch beter weergegeven) De te vergelijken set met die van de TS is trouwens de 2.16 en niet de 2.13:

90/130W,34-28000Hz, 91dB

Is toch de 2.13 :X

Ook niet onbelangrijk te weten dat mijn setje toch al een 3 à 4 jaar oud is en dat
de TS het heeft over een nieuwe set. Ik wou dan ook Pioneer speakers niet gaan afbreken. Is idd persoolijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou ook voor Mac Audio boven Pioneer kiezen als ik de keuze zou hebben. Helaas geen extra input van TS over zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zo zijn dat die filter voor de tweeter niet helemaal goed werkt. Ik heb voor de tweeter namelijk alleen maar een condensator zitten terwijl er bij die mac audio 16.2 een heel "kastje" bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een condensator is in principe voldoende. Dat zorgt voor een zogenaamde 6dB flanksteilheid. De Mac Audio filters zullen over het algemeen wel 12 dB flanksteilheid hebben. Dat benodigd meer filtercomponenten, wat zo'n kastje verklaard. Een filter gaat niet zo snel kapot. Als ie kapot is, heb je veel eerder geen geluid dan krakend geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel ook niet dat de condensator kapot is, maar kan het zo zijn dat de condensator de bas er niet altijd goed uitfilterd en kan ik dan niet een betere filter kopen (maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 14:15:
Ik bedoel ook niet dat de condensator kapot is, maar kan het zo zijn dat de condensator de bas er niet altijd goed uitfilterd en kan ik dan niet een betere filter kopen (maken).
Misschien dat het helpt, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je bij een nieuwe set nog eens filters moet bijkopen. Trouwens, normaal moet een condensator de bassen er voldoende uitfilteren. Heb je 't trouwens zowel links als rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is zowel links als rechts. Ik heb het alleen bij nummers met veel of een harde bas erin, bij andere nummers kan ik de radio gewoon hard zetten en dan komt er ook gewoon goed geluid uit de tweeters. Kan er iets anders aan de hand zijn? En hoe verhelp ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:37:
Het is zowel links als rechts. Ik heb het alleen bij nummers met veel of een harde bas erin, bij andere nummers kan ik de radio gewoon hard zetten en dan komt er ook gewoon goed geluid uit de tweeters. Kan er iets anders aan de hand zijn? En hoe verhelp ik dit?
hmm, weet 't ook zo direct niet meer. Een optie is misschien eens naar een winkel gaan waar ze die set kunnen demonstreren en even een cd'tje meenemen. Als die 't daar ook doen, zou ik in de winkel waar je ze kocht proberen ruilen met een ander type of merk.
Pagina: 1