Toon posts:

[modem] analoog en IDSN modems testen zonder tikken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een computerservice bedrijf wil ik een systeem opzetten zodat voor het testen van een modem, geen telefoontikken betaald hoeven te worden. Waarom?

Omdat dit maandelijks enkele honderden euro's kost. Bijvoorbeeld:

Een modem die automatisch na 30 minuten de verbinding verbreekt moet eerst 30 minuten aan het internet hangen om te kijken wat het probleem is, daarna 30 minuten om te kijken of het opgelost is... etc...
Dit gaat in ieder geval niet om mierenneuk bedragjes :)

Maar ja, ik zit te denken aan een inbelservertje neerzetten met een analoog of ISDN modempje eraan. Via de interne telefooncentrale is dit dan wel weer te koppelen.

Alleen ... zijn er mensen met zo'n systeempje? Kan iemand me een goedkope en/of simpele manier aanraden?

Windows 2000 server lijkt me hier behoorlijk heftig voor (om het nog maar niet over de licentie te hebben) en Citrix is al helemaal gekkenwerk.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je kan ook een linux systeempje neer gooien en dan laten inbellen is lekker goedkoop, er bestaat namelijk gewoon een 'ppp daemon' die het inbel verkeer kan regelen

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Waarom zo moeilijk? Gewoon onder Dos met behulp van Telix een BBS scriptje draaien. Dat kan al op een XT met een analoog modem.... Die kan dan als host/server draaien.

De clients die je wilt testen kunnen dan inbellen met HyperTerminal etc.

(in de server kunnen onder Dos maximaal 4 modems[com1/2/3/4] waardoor er dus maximaal 4 clients kunnen inbellen - afhankelijk van de hostsoftware [Telix BBS-Host doet er maximaal 1])

Tijdgebonden errors zijn meestal screensavers, bufferoverflows en programmeerfouten (onregelmatige tijden duidt iha op voeding/koelings problemen).

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 09:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
euss... BBS is iets van voor mijn internet tijd... heb je misschien iets meer informatie zodat ik wat gerichter kan zoeken? het lijkt me wel een aardige oplossing.
Ik bedenk me net dat ik wel het modem om in te bellen, aan de praat moet krijgen onder dos... dat wordt gezellig met een nieuw modem :)

Verwijderd

;) ik wordt al oud...

MiniHost + Procomm op Win98
news://alt.bbs.internet

Van Procomm/Telix etc zijn ook Windows versies, of die Hostscripts daarop werken weet ik niet meer - ik prefereerde toendertijd Dos en had een ander BBS pakket aangeschaft (RemoteAcces + VideoTex) om te hosten.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 09:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt man! :)

Verwijderd

Graag gedaan. ;)
Ik bedenk me net dat ik wel het modem om in te bellen, aan de praat moet krijgen onder dos... dat wordt gezellig met een nieuw modem
Voor de host/server:
Dat word dan in ieder geval geen softmodem indien je echt met Dos gaat werken - en alleen modems die met IRQ 3 of IRQ 4 werken (andere werken officieel niet onder Dos). Voor de snelheid hoef je het niet te laten om een oud (1200-33k6) modem te nemen, want er zal toch niet veel heen/weer gepraat worden op een testverbinding (alhoewel, je kan wel up/downloaden van bestanden etc).

Ze zullen in ieder geval voor een grijpstuiver bij de kringloopwinkel / dumpstore te krijgen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 09:53 ]

Verwijderd

Ik was diegene die ook met minihost en procomm+ een bbs probeer(de) op te zetten en geloof me, das een aardige rot klus. Het is me nog steeds niet gelukt by the way. Minihost is namelijk nergens te krijgen en om met iets bezig te gaan wat ver voor mijn en denk ook jou tijd ligt. Maar mocht je eruit komen dan hou ik me aanbevolen voor tips en oplossingen, ik heb mijn pogingen eerst maar gestaakt. Succes

Verwijderd

Topicstarter
minihost heb ik niet nodig volgens mij... ik hoef geen BBS op te zetten... ik denk dat het procomm+ stukje genoeg is om een verbinding te testen als ik het goed gelezen heb.

Is dat wel te doen?

Verwijderd

Procomm+ spreekt aardig voor zich, je moet alleen van te voren even goed bekijken wat je precies wilt en wat voor hardware je hebt. Maar ik heb het nog niet aan de praat, ben er nu wel mee bezig want ik heb minihost eindelijk gevonden:) Maar als het je gelukt is hoor ik het graag! Succes
Pagina: 1