Problemen Aopen 56x CDROM, na spin-down geen spin-up meer

Pagina: 1
Acties:

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik probeerde afgelopen weekend een oude Compaq Pentium 233MHz, 64MB, 3GB HDD uit te breiden voor iemand met een soundblastertje (Creative 4.1) en een CD-ROM drive (AOpen-56x).

Windows Me installeren ging prima, maar daarna begonnen de problemen. Bij het proberen te installeren van de Soundblaster drivers, of Office van CD-ROM had ik steeds problemen met de CD-ROM speler. Hij spint op, leest een beetje, spint dan weer down, maar dan begint ie niet weer opnieuw met lezen. Dan moet ik de drive openen, sluiten, dan weer spin-up, read en weer spin-down.

Ondertussen even een Pioneer DVD-ROM eraan gehangen, die doet het dus wel prima.

Overigens had ik in apparaatbeheer dingen als "voorruit lezen" enzo al uitgezet.

Iemand enig idee? Is die CD-ROM drive gewoon te snel voor dit systeem???

• catchingfire
Hmm niemand?

Nog wat meer info dan:
Het is een Compaq Deskpro (uit 1997, oud beestje).

Heb ondertussen een zogenaamde "disable DMA" jumper (volgens de AOPen docu) op de cdrom drive gezet (gemarkeerd met een "T") maar dat helpt niks. Audio CD stopt met afspelen na een paar seconden... systeem vast... drive open en weer sluiten, speelt weer een paar seconden.. systeem vast.. enz.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
catchingfire schreef op 13 May 2003 @ 08:17:
Hmm niemand?

Nog wat meer info dan:
Het is een Compaq Deskpro (uit 1997, oud beestje).

Heb ondertussen een zogenaamde "disable DMA" jumper (volgens de AOPen docu) op de cdrom drive gezet (gemarkeerd met een "T") maar dat helpt niks. Audio CD stopt met afspelen na een paar seconden... systeem vast... drive open en weer sluiten, speelt weer een paar seconden.. systeem vast.. enz.
Probeer die speler eerst eens in een ander systeem. Doet hij daarin hetzelfde, breng hem dan maar terug omdat hij dan DOA lijkt te zijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik denk dat de speler op is. Dat is meestal zo met cd-rom spelers , ze gaan 1,5 a 2 jaar mee en dan zijn ze op. Ik zou nog eff in een andere pcproberen, geen succes. Zou ik gaan kijken voor een nieuwe, kost ongeveer 25 euro.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Termi schreef op 13 May 2003 @ 17:14:
Ik denk dat de speler op is. Dat is meestal zo met cd-rom spelers , ze gaan 1,5 a 2 jaar mee en dan zijn ze op. Ik zou nog eff in een andere pcproberen, geen succes. Zou ik gaan kijken voor een nieuwe, kost ongeveer 25 euro.
Hij is nieuw :D

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

tis en blijft een Aopen :D

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Hmmz, volgensmij een bekend A-open probleem. Ik heb een tijd geleden ook eens zoiets gehad met een A-open 48x. Deze spinde op, *tik*, stop, poging tot opspinnen, *tik*, stop. Maar lezen ho-maar, mja na het laatje open en dicht te maken deed ie soms voor korte tijd weer iets, totdat het verhaal opnieuw begon. En 't werd alleen maar erger, totdat ie helemaal niets meer wilde lezen..

Sorry, maar ik denk dat ie gaar is.. ;)

#

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

heb ik ook, alleen bij mij spookt het laatje ook nog eens.
En omdat ik het frontje zwart heb gespoten heb ik geen garantie meer :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

DeaTH-MeTaL schreef op 13 May 2003 @ 19:34:
heb ik ook, alleen bij mij spookt het laatje ook nog eens.
En omdat ik het frontje zwart heb gespoten heb ik geen garantie meer :(
mischien zoeken naar een kapotte drive met witte frontjes?
als dat het nog waard is :)

• catchingfire
Het is inderdaad een nieuwe speler.

Ik heb 2 tips gekregen:
- even in een "snel" systeem aansluiten en even wat lezen, vaak schijnen ze het daarna ook in een trager systeem te doen.
- je kunt 3 jumpertjes zetten op de achterkant: de middelste moest ik maar eens proberen.

Wordt vervolgd...

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 14-05-2003 08:42 ]

• catchingfire
De middelste jumper was geen goed plan.. de cd-lade ging bij het aanzetten van de PC meteen open, windows starten duurden 10 minuten ofzo, daarna weer la open, enz. enz.. niet goed.
Pagina: 1