Toon posts:

CPU te waarom? of....

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een AMD 1600XP

Toen ik deze kocht.. Heeft deze een aantal maanden gedraait op 31Graden..

Toen bouwde het langzamerhand op naar stabiel 51 graden.

Ik dacht die 51 graden moet geen probleem zijn..

Maar ondertussen draait hij op 75 graden :s...

Hoe warm mag een CPU'tje eigenlijk worden?

Verwijderd

75 graden word idd een beetje aan de warme kant, dacht trouwens dat het limiet ook zo iets rond de 75 ligt. Maar als jou was zou ik toch ff naar een oplossing zoeken, kan zijn dat de cooler nie goed/optimaal op de proc zit of dat je toch misschien een nieuwe cooler of een vent in je kastje moet zetten. En vergeet nie dat de warme dagen eraan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc wordt na mijn idee wel goed gekoelt
Heb er 2 case koelers in
2 op de hdd
2 sysfans
1 op videokaart
en 1 op cpu.
ja en die in de voedingkast :s..

Maar ja. Pc is nu immers weer een jaartje ouder dus misschien heb je gelijk.

Zeker nu ik hoor dat 75 graden tegen de warme kant is / ongeveer limiet is... Denk ik dat het morgen dan toch maar tijd wordt eventjes snel een nieuwe te hallen.. ;(

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gebruik je de temp sensor van het MB of heb je er zelf 1 bijgezet , kan zijn dat die de verkeerde waardes afgeeft.

Staat je pc in een stoffige ruimte , misschien eens goed om je koeler schoon te maken .

How do you save a random generator ?

Verwijderd

domme vraag misschien, maar ik neem aan dat de nummers in celcius zijn en niet in fahrenheit (of hoe spel je dat) :)

Verwijderd

Topicstarter
Euhm.. Sensor van het MB is dit....

En hij staat op tapijt :s.. zo en zo al niet zo slim maar ja.

Vindt al vreemd dat hij van 31 graden begin naar 75 graden nu. gaat.

Stoffig.. Hmz.. Ben bang dat dat wel 1 van de redes is. Ik heb hem pas geleden nog eventjes goed doorgeblazen (moet alles nog afstoffen)... Maar toen werdt dat ding ook nog maar 51 graden... dus.. en nu ik hem schoon geblazen heb wordt hij warmer :s..

Naja anders morgen eerst maar eens alles schoonmaken. en eens iets zoeken tegen de stof.. En daarna maar kijken of er iets vervangen moet worden :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 02:42:
domme vraag misschien, maar ik neem aan dat de nummers in celcius zijn en niet in fahrenheit (of hoe spel je dat) :)
Celcius ja.

• enchion
  • Niet online
Zo`n koperen shim voor tussen de processor en de koeler kan nog misschien een uitkomst bieden .

En natuurlijk van die zilveren koelpasta.

Als je een via moederbord hebt dan kan je nog wel eens WPCREDIT gebruiken om je processor te laten idlen als hij weinig te doen heeft , kan resulteren in een tien graden koelere processor .

PS als het echt 75 graden is dan zou de processor volgens mij allang de geest moeten hebben gegeven

Verwijderd

Topicstarter
lol dat ding is echt 75 graden.. Het ding staat daarnaast ook 24/7 aan..

Daarnaast zit er zilverpasta op...

En hij is na mijn idee echt 75 graden.. Want mijn kamer is langzamerhand ook behoolijk benouwd.. .. Blêh....

Maar goed. Ik merk wel dat iedereen het met 1 punt eens is en dat is dat 75Graden niet echt al te best is...

Naja dan gaat m'n pc vanavond maar eens uit voor een nachie.. Tot nieuwe koeler er is :?

owja.. Wat is trouwens: WPCREDIT ??? Nog nooit van gehoord..

• enchion
  • Niet online
WPCREDIT is een klein programmaatje waarmee je zeg maar bios instellingen binnen windows kan aanpassen .Die temp tweak werkt trouwens alleen op via moederborden , andere mb`s hebben hem standaard al in het bios aanstaan

o ja , nog iets , stond je pc toen hij nog op 31 graden draaide ergens anders ??? op het dak misschien ?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

1) Voel eens voorzichtig aan je heatsink. Als die erg heet is, dan is die 75 graden betrouwbaar.
2) Overtuig jezelf ervan dat de heatsink GOED op de cpu zit. Weinig koelpasta en het liefst zonder shim.
3) Overtuig jezelf ervan dat de heatsinkfan goed draait, en constant.
4) Zorg voor een airflow --> Lucht die door je kast blaast. Dus koeler voorin en/of koeler achterin.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
lol hij stond toen een verdieping lager in een kamer die 0% geisoleert was ofzo. Kreeg al comentaar dat dat eigenlijk wel erg koud is voor een pc die altijd aan staat.. Maar goed het werkte wel.

Nu merk ik dat hij afentoe rare actie's heeft die ik niet ken verklaren.. Vandaar dat ik nu ook met m'n graden kom eigenlijk..

Toen hij naar deze kamer ging de pc.. Kwam dat ding langzaam omhoog.. En na anderhalf maand ofzo zat hij lekker op 50 graden... En daar heeft hij langetijd op gestaan.. Tot ik god zo'n 6 dagen geleden.. Toen vondt ik alles vreemd gaan.. Maarja..

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

enchion schreef op 12 May 2003 @ 02:50:
PS als het echt 75 graden is dan zou de processor volgens mij allang de geest moeten hebben gegeven
nee pas bij 80 ofzo is het volgens mijn pas schadelijk maarja word er niet echt beter op met 75 graden

maar je kan eens proberen je oude koelpasta eraf te halen en er eens nieuwe op te doen dat had bij mijn ook een keer geholpen
en als dat niet lukt eens een nieuwe koelertje proberen.

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 12 May 2003 @ 03:16:
1) Voel eens voorzichtig aan je heatsink. Als die erg heet is, dan is die 75 graden betrouwbaar.
2) Overtuig jezelf ervan dat de heatsink GOED op de cpu zit. Weinig koelpasta en het liefst zonder shim.
3) Overtuig jezelf ervan dat de heatsinkfan goed draait, en constant.
4) Zorg voor een airflow --> Lucht die door je kast blaast. Dus koeler voorin en/of koeler achterin.
Helaas moet ik zeggen.. Ik voldoe aan alle eisen

Verwijderd

Topicstarter
senater schreef op 12 May 2003 @ 03:18:
[...]

nee pas bij 80 ofzo is het volgens mijn pas schadelijk maarja word er niet echt beter op met 75 graden

maar je kan eens proberen je oude koelpasta eraf te halen en er eens nieuwe op te doen dat had bij mijn ook een keer geholpen
en als dat niet lukt eens een nieuwe koelertje proberen.
euhm ja.. Koel paste is nou net het geen dat ik niet meer heb. Ken ik denk beter een nieuwe koeler hallen bij sommige zit dat er standaart in.. :D. heb ik iedergeval een reserve koeler. + het is uiteindelijk denk goedkoper.. Aangezien silverpaste aardig wat kost

Verwijderd

Topicstarter
Daarnaast he ik net even m'n kast zelf gevoelt aan zijkant en onderkant. En moet zeggen... Hij doet aardig z'n best om een kachel te worden :? naja.. als hij zo doorgaat.

en aan de achterkant verbrand ik m'n klauwe gewoon als ik deze enkele seconden op de kast hou...

Jongens ik denk dat het voor mij duidelijk is..
Pc uit... en dan morgen maar eventjes een nieuwe koeler hallen.. Want dit gaat niet goed

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 03:23 ]

• enchion
  • Niet online
Als hij in een geisoleerd hoekje staat dan pompt hij alleen maar warme lucht rond .

Staan je case koelers ook goed , aan de voorkant naar binnen en aan de achterkant naar buiten .

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is bij mij juist andersom.. Daarnaast heb ik trouwens een big tower. dus hij moet goed kunnen circulerer...

Geïsoleert staat hij trouwens ook niet bepaald....

Wel brand ik trouwens m'n klauwen zowel aan achterkant van de kast als aan de mobo zelf zeg maar.. de serial ingang van de muis :S.. Ik vertrouw het echt voor geen meter... ook als ik dit alles zo hoor.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 03:28 ]

• enchion
  • Niet online
Je voedingsfan staat nl altijd naar buiten als je case fan die eronder zit naar binnen zuigt dan kan het zijn dat je processor warme lucht krijgt om mee te koelen .

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 03:20:
[...]

Aangezien silverpaste aardig wat kost
ach je hebt ook wel goedkopere hoor dat je voor een paar euro al hebt en vaak geeft je locale computerboer het ook nog wel gratis weg tenminste deed de mijne wel.

en gebruik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif eens

[ Voor 15% gewijzigd door senater op 12-05-2003 03:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
lol ja.. Maar m'n voeding lucht is dus lauw :? en euh m'n case koeler zit er boven..

Rare is daarnaast dat toen hij nog 50 graden werdt.. Dat hij voor een kachel stond en die stond wel vaak ana.

Nu staat hij niet in een buurt van een kachel. en wordt hij d'r meteen zelf 1..

Verwijderd

Topicstarter
senater schreef op 12 May 2003 @ 03:29:
[...]

ach je hebt ook wel goedkopere hoor dat je voor een paar euro al hebt en vaak geeft je locale computerboer het ook nog wel gratis weg tenminste deed de mijne wel.
Lol gratis/paar euro.. maakt me dan niet uit als hij maar goed is.. Ook al is het dan wat duurder. Ik ken er dan tenminsten van uitgaan dat hij goed is..

• enchion
  • Niet online
Ik lees net dat je serial poort ook erg warm is .

Dan denk ik dat je een voedingprobleem hebt en dat je moederbord misschien onder een te hoge spanning staat , post hier anders eens je voltages uit je bios ???

Trouwens wat voor een mb heb je ??

Je hebt je pc trouwens wel geaard toch , grote monitoren kunnen via de vga kabel nog wel eens flink wat spanning over brengen , als je mb het dan niet kwijt kan wordt het omgezet in warmte

[ Voor 37% gewijzigd door enchion op 12-05-2003 03:43 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flyer17, je loopt al lang genoeg rond op dit forum om te mogen weten dat je (zoals senater zegt) het edit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kunt gebruiken om je berichten te wijzigen ipv een aantal keer achter elkaar te posten (wat de duidelijkheid niet verbetert)- zoals ook in de FAQ staat.

Over FAQ gesproken, lees de Technische PMG FAQ voortaan voordat je gaat posten, er staat vrij letterlijk in: Hoe warm mag m'n CPU worden?

En tenslotte is de topictitel erg slordig. Zie wederom de FAQ voor een paar handige richtlijnen. Een mod zou hem kunnen aanpassen, maar dit is echt een zoek/faqvraagje- dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.