[Algemeen] Wisselbestand, wat is dat nou precies?*

Pagina: 1
Acties:
  • 931 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 02:43

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
kan iemand mij uitleggen wat een wissel bestand nou presies doet. ik heb al een hoop dingen gelezen maar ik weet niet nog steeds niet wat het nou doet en of het verstandig is om het uit te zetten.

Mijn pc was laatst echt enorm traag aan het zijn en als ik af en toe een film (700mb) wou weggooien dan zei XP dat het bestand in bedrijf was etc. etc. nou vertelde een maatje van me dat dat een wissel bestand was ofzo en dat daarom mijn pc ook zo traag werd, tegelijkertijd liep men internet explorer enzo ook allemaal vast het was gewoon f*cked up!!

nu draait et allemaal weer netjes maar wat is nou de aanbevolen setting in mijn omgeving (zie specs) bedankt! :?

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wisselbestand wordt (ruwweg) je data neergezet die niet meer in je geheugen past. Niet uitzetten dus, want dan wordt je pc waarschijnlijk alleen maar trager.

En de problemen met avi verwijderen in XP zijn bekend, dat heeft niets met je wisselbestand te maken. Zie Windows Operated Systems - FAQ

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
is het normaal dat je wisselbestand op 205 mb zit, na een beetje internetten en al 512 mb ram onboard?

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
205 is aan de lage kant. Ik weet niet waarom het zo veel is. Maar ik heb met mijn 512 MB onder XP ook een misselbestand van tegen de 700 MB....

Maar het wordt dus alleen maar trager als je dat uit zet. Je maakt nu namelijk een soort extra geheugen aan... Dat is dan wel op een HD (=traag) maar het is natuurlijk altijd nog sneller dan niks.

[ Voor 42% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-05-2003 23:49 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

RammY

Dát!

205? Op school > Win 2k servers (voor les doeleinden) (p4 512mb ram) met een AD die in principe niks hoeft te doen heb ik een wisselbestand van 1.5 GB! dussss... maarjah dan hebben wet ook ook over Win2K Server he. Opt moment zit ik op bijna 400 mb (256mb Ram XP TB1200) Tjah de groote varieert met wat voorn prog je gebruikt natuurlijk... Als jij met bv 3DMark gaat rotzooien zal ie vast en zeker groter zijn dan dat je beetje gaat tikken in Word.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swopdark schreef op 11 May 2003 @ 23:45:
is het normaal dat je wisselbestand op 205 mb zit, na een beetje internetten en al 512 mb ram onboard?
Nee, al is het afhankelijk van wat je allemaal op de achtergrond hebt draaien.

Standaard (geadviseerde) grootte is ong 1,5 maal de hoeveel RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-10 22:50

tweakerbee

dus..?

Als je het windows zelf laat beheren kan de grootte voor geen enkele reden (voor een gewone gebruiker) nogal uit de klauwen lopen. Onder XP is het gelukkig wel wat verbeterd t.o.v. de 9x lijn. Deze hadden vaak wel baat bij het vaststellen van je wisselbestand op 1,5 keer de grootte van je geheugen als je >128MB had. Of die vuistregel nog steeds opgaat weet ik niet...

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2k doet het anders nog, die geeft in de task manager standaard 2521956k aan beschikbaar geheugen aan.

1 GB RAM + 1,5GB swap...nou ja, als windows dat leuk vind, dikke boeie

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1GB Ram onboard
en mijn Wisselbestand is ook ca 1.8 Gb why? dont now
maar merk er weinig van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 1024MB op Xp heb ik het wisselbestand gewoon uitgezet en er nog nooit een probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitzetten? sja zie er ut nut niet van in je win't er niks mee namelijk
athans niet dat IK weet iedergeval

En vorige post van me :
ik gebruik ook WinXp Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
Wow... wat een grote wisselbestanden allemaal...

ter vergelijking: mijn linuxmachine heeft nu na een paar uurtjes internetten nog maar 1 mb swap in gebruik

De kleine lettertjes: 320MB ram en dit is puur ter vergelijking bedoelt, niet als flame oid

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wirf schreef op 12 May 2003 @ 00:09:
Wow... wat een grote wisselbestanden allemaal...

ter vergelijking: mijn linuxmachine heeft nu na een paar uurtjes internetten nog maar 1 mb swap in gebruik

De kleine lettertjes: 320MB ram en dit is puur ter vergelijking bedoelt, niet als flame oid
Het ligt er ook aan wat je er mee doet. Ik heb geen flauw idee in hoeverre windows mn 1,5GB swap ook daadwerkelijk gebruikt. Maar 320 redt ik het niet mee, Opera is redelijk gulzig qua geheugen, gebeurd dat ook regelmatig met foto-pagina's dat ie over de 300MB vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49

Robtimus

me Robtimus no like you

512MB RAM en een vaste swapfile van 1.5GB (onder Win98SE). Van die 512 heb ik meestal 70-160MB vrij, volgens AIDA32 van die 1.5GB nog 1.2GB. Dus ja, de swapfile is veel te groot. Ik heb toch ruimte zat op die partitie.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-10 00:20
fysiek geheugen 256 MB ; 143 vrij
wisselbestand 0,0 !!!! 1.7GB beschikbaar
ook volgens Aida
win98SE

met een beetje tweaken hoeft win98SE niet te swappen als je 256 of meer RAM aan boord hebt - tenzij je high resolutie foto's tegelijk of zo moet bewerken!
je laat OS eerst het totale RAM gebruiken alvorens te swappen

[ Voor 69% gewijzigd door ajouin op 12-05-2003 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
ajouin schreef op 12 May 2003 @ 01:02:

je laat OS eerst het totale RAM gebruiken alvorens te swappen
je laat??

is daar een functie voor om xp dat te laten doen? of doettie dat al automatisch? mijn wisselbestand staat op 768MB maximaal en volgens mijn cntr+alt+del windowtje gebruik ik 200MB aan wisselgeheugen terwijl ik gewoon een beetje chat en internet.
toen ik het wisselbestand uitzette ging ik unreal2 spelen en na een tijdje knalde het spel er gewoon uit zonder foutmelding, dus direct naar me bureaublad alsof er nix aan de hand was.
is dat ook een gevolg van geen wisselbestand hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel iets aangepast... zie de WOS Policy voor meer info :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17
Ik heb thuis m'n Swap met Winxp pro op 2 schijven fixed staan op 2 GB per schijf. Ik weet het dit is overkill :*)
Het is aan te raden om je swap file dus een vaste grootte te geven. Dit omdat anders windhoos de grootte constant blijft aanpassen en dit kost snelheid. Helemaal is het beter om een apparte schijf in te zetten om je swap en cache geheugen op te laten draaien. Ook fixed natuurlijk. Fixed betekent ook dat je als je 1 GB instelt ook dit standaard al kwijt bent.
Doe het niet net als dat ik het deed en je swapfile instellen op een schijf en er dan een apparaat bij zetten (bijv. zipdrive 100mb) die dan vervolgens per ongeluk die drive letter krijgt. Vindt windhoos niet echt grappig. Vond het al zo vreemd dat ie te weinig geheugen had! |:(
lol en die zipdrive maar draaien. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meer Ram, des te minder Swap...
> je laat OS eerst het totale RAM gebruiken alvorens te swappen

je laat? is daar een functie voor om xp dat te laten doen?
Ja:
code:
1
2
3
[HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisablePagingExecutive"=dword:00000001
"LargeSystemCache"=dword:00000001

Er is GEEN regel voor de grootte van de swap/page file, deze is afhankelijk van gebruik/belasting/repetiviteit etc. De 1,5x RAM en nog meer van die regeltjes zijn ongefundeerde bedenksels voor betweters.

Ga lekker rommelen op je PC doe na verloop van tijd
CTRL-ALT-Delete - tabblad prestaties -> geheugengebruik - Limiet
dit is wat je systeem maximaal aan geheugen gebruikte (het RAM + Pagefile bij elkaar opgeteld moet groter zijn als dit maximum verbruikte geheugen).

Op basis van dat gegeven kun je comcluderen dat ik met een beetje internetten, film kijken, Windows bladeren na 5 uur op een geheugenverbruik van piek 174MB zit terwijl ik 512MB RAM heb. Conclusie: m'n swap werd alleen gebruikt door DLL's die door verlopen timers van geheugen naar swap geschreven werdt terwijl er nog genoeg RAM vrij was zonder te swappen.

Opmerking: volledige RAM dump etc bij errors staat uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 09:10:
Hoe meer Ram, des te minder Swap...

Er is GEEN regel voor de grootte van de swap/page file, deze is afhankelijk van gebruik/belasting/repetiviteit etc. De 1,5x RAM en nog meer van die regeltjes zijn ongefundeerde bedenksels voor betweters.
Dit is geen regel voor betweters maar een regel die MS aangeeft als default voor de groote van het wisselbestand.
swopdark schreef op 11 mei 2003 @ 23:34:
nu draait et allemaal weer netjes maar wat is nou de aanbevolen setting in mijn omgeving (zie specs) bedankt! :?
Dus 512 * 1,5 = 768 Meg aan wisselbestand.

Dan in je performance monitor logs gaan aanmaken voor een baseline op:

\Memory\Pages/sec
\Memory\Available Bytes
\Paging File(_ Total) \% Usage

Deze logs voor een paar weken aanhouden.

Pages/sec zijn acceptable indien die rond de 150 zit. Indien je de dingen gaat doen die je normaal doet ook even kijken naar de \Memory\Pagefaults /sec. Indien te hoog wordt moet je het wisselbestand vergroten of meer geheugen plaatsen.

Ook is van belang waar je je wisselbestand plaats. Indien je deze op dezelfde schijf zet als waar de windows directory opstaat zal de snelheid langzamer zijn dan de wanneer je het wisselbestand op een andere schijjf zult plaatsen.

Meer info over deze materie kun je hier vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat precies wat je erover moet weten in engels wel te verstaan toevallig tegen aan gesurft!

http://aumha.org/win5/a/xpvm.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

ik heb een pc met 1 gieg ram, en swap uit.. ik heb er nog nooit last mee gehad, ik gebruik windows xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 22:40:
Hier staat precies wat je erover moet weten in engels wel te verstaan toevallig tegen aan gesurft!

http://aumha.org/win5/a/xpvm.php
Om nou daarvoor een dergelijk 'oud' topic te kicken hoeft niet hoor ;). Volgens keer svp ook niet doen, zoals je in de Lieve Adjes FAQ kunt lezen :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.